Sv: Lång och låg - lodplan
Jodå, actin-filamenten sitter längst ut fast i z-diskarna, men myosin-filamenten och actin-filamenten sitter inte fast i varandra utan hålls ihop med kemiska bindningar (ja, det gör väl allt annat också, men de är olika starka). Det är lite mer komplext än vad jag framställt det som, men om jag skulle gå in på allt så tror jag väldigt få skulle hänga med
Om z-diskarna dras isär så följer ju actin-filamenten med, myosin-filameten är ju dock hela tiden lika långa och hamnar i mitten mellan z-diskarna (de hålls också kvar i z-diskarna av titinet, men det är väldigt elastiskt, tror inte heller de är helt överens om var titinet egentligen sitter, fått olika bud av olika föreläsare). Dock blir avståndet ganska stort och det gör att det är väldigt få av golfklubbs-huvudena på myosin-filamenten som binder till actin-filamenten. Det är bara de yttersta (de närmast z-diskarna) myosin-huvudena som har bindning till de mittersta delarna av actin-filamenten. Eftersom det är så få huvuden som har bindning till actinet så kan inte maximal kraft utvecklas.
Jämför till exempel vid dragkamp. Om det andra laget har dragit linan för mycket mot sig har "vårt" lag inte tillräckligt med lina för alla gubbar att få plats och de som är kvar kan inte utveckla maximal kraft eftersom de är för få. När vi börjar dragkampen kan den maximala kraften utvecklas eftersom vi är så många deltagare vi får vara och vi har tillräckligt med utrymme att ta tag med fötterna och dra ordentligt. Föreställ dig då att vi håller på att vinna! wiho! Men, så är det en vägg ivägen och vi kraschar alla in i den. Då är det bara de närmast mitten som kan dra (och när de drar kraschar fler och fler in i väggen) och kraften som utvecklas är inte maximal. Draggubbarna är då myosinet och linan actinet, väggen z-disken. Inte helt perfekt liknelse, men något ljus kanske kan tändas, eller så har jag bara snurrat till det ännu mer
Eller så är det bara att du fått benämningarna om bakfoten? Korvarna är myosin-filamenten (de i mitten) och garagen (flertandade gafflarna) består av actin-filamenten som är fastsatta i z-diskarna.