Sv: Lång och låg - lodplan
Tack för att du plockade fram...
Huvuddelen kan man väl gott säga att det är just det här som "det råder diskussion om"
Först vill jag säga att jag inte tar ställning.
För å ena sidan - och å andra sidan - så kan man håla på i evigheter
tänker bara kommentera en del utifrån min egna funderingar.
true_blue skrev:
Här är det som Zora skrev på Dressyr:
"För att fortsätta på det här med halsen så tänkte jag försöka ta lite ur U. Bürgers bok. Han skriver en del om hur hästen bär ryttaren att trots att vi sitter på ryggen så är det inte primärt rygg och buk som bär.
Jag kan tänka mig att det är "benen som bär" i slutänden.
Dressyrhästr brykar ju de facto få rejäla lårmuskler...
Det där har ju också med ergonomi att göra. Lyfter man rätt så lyfter man med "rätt" muskel. För att rätt muskel skall joba så krävs en slags "hållning i balans"
true_blue skrev:
Vilken anatomibok man än läser så är inre ryggmuskler till för att stabilisera ryggrad, longissimus och andra yttre är till för rörelse och sammankopplade via bindväv med fram och bakben.
Vill jag väl hålla med om...
true_blue skrev:
Bukmuskulaturen är till för andning (vilket är märkbart i galoppen) och att hålla tarmarna på plats. Skulle de bära ryttare så skulle hästen inte kunna andas menar han på.
Heuschman hade också sådana resonemang under sin föreläsning.
Heuschman sa att efter som hästen andades ut när hästen var i marken så kunde den inte använda magmusklerna.
Jag har allmänt svårt för därför-därför- argumnet.
Dessutom så är det så att tar "man i mycket" så blåser man ut när man tar i....
En del av att "ta i" är att stabilisera ryggen.
Oavsett om man lyfter med armar och ben i huvudsak så kan du inte lyfta om du inte stabilserar ryggraden. Den kommer att börja ringla som en orm....
Hur som hellst,som jag förstod det så kommer mycket av det Heushman säger från Bürger - som är skriven på trettiotalet. Tyskarna är rent allmänt dåliga på att ta till sig nya medicinska rön sägs det inom veterinära kretsar. Å andra sidan har jag fått jättestora aha upplever när jag läser den fysiologiska beskrivningen
där (översätt mer Tessan)
På föreläsningen med Chris så tyckte väl jag att Heuschman kanske "sa det han sa" som en motpol mot Ankys RK. Det spelade ingen roll tyckte Chris eftersom det är fel...
Observera : jag tar inte ställning - jaghar inte hört båda sidor färdigt än. Jag tycker att den anatomiska förklaringen är lysande i Bürger.
Hans hävstångsteorier får jag inte att passa ihop med annan kunskap, kankse får jag det när jagvet mera, kanske får jag det inte.
true_blue skrev:
Ju mer utbildad dressyrhäst desto mer muskler får den på övre delen av halsen.
Med mer måste ju avses större volym...
Den ökade volymen kan ju vara ett resultat av det han säger.
Det kan ju också vara ett resultat av att halsmusklerna jobbar isometriskt med att hålla upphuvudet.
Ärligt talat tycker jag ofta felridna hästar har väldigt kraftiga halsar.
Trapezius ( den som rör bogbladet) tycker jag blir stor hos de hsätar som tillåts röra bogbladet alltså ges tillräckligt lång tygel.
true_blue skrev:
Vissa talar ju om att musklerna flyttar sig från undersida till översida ju mer utbildad hästen blir.
Den "Stora på" undersidan heter Brachiocephalicus och har som huvuduppgift att öppna bogleden efter att den främre delen av trapezius fört fram bogbladet.
Ju mer framtung en häst är - särskilt i kombination med hopdragen hals som hindrar Trapezius - detso hårdare får den här stackars Brachicephalicus jobba
Likaså om hästen är i fel balans och försöker rätta till det genom att gå emot handen - så jobbar den övre delen med att "hålla upp huvudet"
true_blue skrev:
Musklernas sätt att bära ryttaren benämns i den engelska översättningen som "lengthening contraction", vilket jag tycker är en väldigt bra formulering då det pekar så mycket på hur vi måste rida. Energi fram till handen och inte dra bakåt så att hästen kontraherar musklerna så att de blir förkortade.
Vad tycker du om det resonemanget?"
Tolkar att det man är ute efter är isometriskt musklearbete.
Vad jag tycker vi kan lära oss av veterinärmedecinen tycker jag är framför allt att göra hästen tredimensionell istälelt för tvådimensionell.
Som jag ser det så skapar de stabiliserande musklerna (hållningsmuslerna) den "hållning" som är förutsättnngen för att rörelsemusklerna skall kunna arbeta, både med att ta sig framåt och bära ryttaren.
Och då är min tanke - För att hästen skall kunna gå i "böjgång" så
måste ryggraden stabiliseras i ett optimalt läge...