Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Eg maa sige att eg blir nett opp förnögd da e leser dine inlaeg.
Eg bare smiler...

Saerlig :

Trollspeilet skrev:
Synes det er viktigst å fokusere på hva nakkebåndet gjør fra andre enden. Fra bekkenet. Hva med å kalle det bekkenbåndet? Trekk bekkenbåndet framåt for å hindre hesten i å vike bekkenet under seg?
Pelle

:D

Chris Johnston säger att Nackbandet på ryggen övergår i ryggligamentet (Vilket via ryggfascian är ihopkopplat med Trapezius, loch longissimus) Ryggligamentet går senare dels ut i svansen och dels övergår det i fascian runt glutesusmuskulaturen, och i fascian runt hamstrings (biceps femoris. Semitendinosus, semimembranosus,samt även garacilis).

På det viset har det också förbindelse med böjsenorna - så som du mycket riktigt påpekar så påverkar bakbenets underträdande hästen hela vägen upp i nackbandets fäste.

Halsen huvudrörelse i framför all skritt och galopp beror alltså på slack och anspänning i nackbandet skapat av bakbenets underträdande.

Som du också mycket riktigt påpekade - en korrekt samlad häst kommer att genom dragningar i nacbandet - lyfta nosen framför lodplan. :cool:

Nackbandets skapande av pendelrörelse kan minskas på olika sätt.

Antingen genom att hästen spänner hela sig som skydd mot hand eller sits.

Eller att hästen börjar använda sig av Multifidus och Obliquus internus Abdominis ( motsvarande i halskotpelaren) för att stabilisera de enorma rotationskrafter som skapas bakifrån av bäckenet.

Ta en passage tex - utan stabilisering av ryggraden av dessa muskler så breddar hästen -och vaggar från sida till sida - huvudet slänger hit och dit.

Använder den sina muskler för att stabilisera ryggraden så blir den "rak" och kraften kan ledas framåt uppåt.

Spänner den sig för mycket i hela kroppen så studsar den på senorna på en linje.
Tror det är detta som Belasik kallar "Rolling" in the passage.

Angående vad Chris är oening med Heushman om - kan du inte maila mig? ( smidigare för mig som inte har bredband)
Jag tar gärna del av dina anteckningar från Heuschman föreläsning i Norge, så skall du få del av mina från Chris föreläsning. Och vad jag minns från Heuschmans föreläsning här i Sverige
Annras tror jag vi blir både för långrandiga och lite för nördiga här....

Ha de' SUSAN

ja där ser man...

Jag undrar varför han kan komma igång så mycket bättre inne på banan än vad andra hästar som rids ihopdragna till vardags kan.

Rider hon alltid så?

Eller rider hon rätt hemma, och så på framridningen?

Jag har ingen aning, ser bara att bortsett från det tvivelaktiga bakbenet så brukar han ju ha med sig bakkärran på ett helt annat sätt än de flesta.

Du som sett dem, filosofera gärna

Ska försöka förklara står emot...

Hästens ryggrad rör sig i tre plan.
- den buktar omväxlande höger - vänster
- den roterar så att du själv en liten aning i tippar höger - vänster

Ovanstående har de flesta upplevt i skritt.
Kan du sitta klistrad i traven känner du det där också.

- Sedan swingar ryggen - oscillerar - den buktar uppåt - nedåt i takt med hästens steg.
Att få en "swinging back" med ryttare är svårt, det krävs en ryttare i bautabalans...
Hubertus Schmidt kan, och jag tycker att Ulla visat prov på det ibland.

Om hästen rör sig avspänt i trav så ska den ha en viss rotation och studs bakom sadeln, annars är ryggen låst.

När du samlar så minskar den roterande rörelsen ( pga stabiliseringen jag skrev om i svaret till trollspelet) men slutar den helt så beror det på att hästen spänt sig.

Hästens bakbensrörelser fortplantar sig genom ryggen fram till strax bakom manken. (De tre plan som hästens rygg rör sig i är skapande till viss del av bakbenen.)

Spänner hästen sig i bålen så blockeras därmed också bakbenen - hästen känns trögare - drar in halsen osv.

Den tänker inte längre framåt.

Då ber man hästen om lite mer aktivitet med underskänkeln.

Men samtidgt skulle jag fundera varför förvarar hästen sig så ( för det är ett försvar)

Beror det på att jag kräver för mycket?

eller har hästen gått från att försöka springa ifrån arbete- till att krypa undan arbete.

Eller är det ryttaren som är omild...

Du får prova dig fram, så får du svar.

MVH SUSAN

Vet inte rikitgt hur jag skall svara dig, jag har ingen rikitgt klar bild över vad som händer.

Tycker ofta att när jag får till samlingen i mig själv - vilket för mig är bra balans -så blir hästen bra samlad.

När jag beter mig som en vriden korkskruv (i skolorna) så blir ju samlingen därefter.

Har för mig att du skrev att det hände dig när du spände dig - har du kanske en känslig häst - som reagerar kraftigt - när er gemensamma balans blir störd av att du spänner dig?

Förstår om du har mycket att bita i, om du är överambitiös och vill för mycket.
strongt att komma till insikt. Och att du kommit så långt att du ger dig tid.
:bow: :bow: :bow:
MVH SUSAN

Jag tycker underhalsen ser spänd ut på den brune, samt att han inte sträcker tyglarna och att kruppan är hög och hasen jobbar uppåt istället för framåt. Men det är ett endaste foto, man vet inte hur resten såg ut, samt att vi inte vet hur hästen är byggd. Jag tycker inte bilden som bild är idealisk.

Jag tycker denna är bra:

T
stretchy-circle_grey2.gif

Senast ändrad av en moderator:

En liten fråga: kallar ni den bilden (på skimmeln) för "lång och låg" som i utbildningsform, alltså för att få avslappning och upp ryggen - eller kallar ni det för stretchingform?
Anledning att jag undrar är att jag tycker den + Carmenzitas skimmelbild (kunde inte se den andra) är lite överdrivna. Det jag fått lära mej är att man ska hitta ett mellanläge (när man är ute efter att få avslappning i överlinjen - upp ryggen -vinkling av bakdelen) där den inte går för högt och inte för lågt. Eller vill ni överdriva till en början?

Susan: ja, mentalt är min häst väldigt känslig. Tänker jag "kanske man skulle börja trava.." så har han ändrat till travtakt redan innan man tänkt klart. Likaså känner han på sej om man tänker kräva något jobbigt av honom och då kan han börja stressa upp sej redan innan det blivit jobbigt. Så troligen är det orasken..
Tycker allmänt min häst är rätt skum, för när man tillrättavisar honom för småsaker (t ex påminner honom om att inte spänna sej) så blir han lugnare av det. Jag är van vid hästar som tar illa vid sej vid tillrättavisningar, eller blir mer stressade men han blir lugn av att man talar om för honom hur han ska reagera. När han bara är liite innanför lod däremot är det nog så att han fuskar för att det blir jobbigt.

Vi kämpar på :crazy:

jag kallar den bruna lång och låg arebtsform.

carmenzitas skimmel är bara en tillfällig strtech.

En känslig häst blir lugn om du visar "hur det skall vara". Då tar ju du ansvar - leder.

Fult naturligt och ett bra betyg till dig.
protesterar hästen när man tillrättavisar tycker de att man är orättvis.(vilket man förmodligen är)

MVH SUS

Ja det verkar som vi har lite olika ideal.

Nu kommer jag inte in på Carmenzitas bild, men den hästen vinklar om sitt bäcken bättre (sittbenen pekar nedåt istället för uppåt). Den är igenom (durchlassig)
Den är mer losgelassen ( mindre spänning i rygg och svans)

Den ger mer av känsla framåt – uppåt, bakifrån bäckenet.

Att hästen tänker framåt uppåt i bålen , även om den sträcker halsen framåt – nedåt verkar för mig i alla fall vara en logisk grundform att jobba i - att stärka i, eftersom det är hela bålens framåt uppåt som är slutmålet.

Lång och låg är för mig en arbetsform för unghästar och en viloform, även om halsen sträcks framåt vill jag att kraften i ekipaget skall gå snett framåt uppåt.

Den andra verkar mer tänka framåt nedåt med själva bålen också. Dess sittben pekar mer uppåt än nedåt. Tycker också att den är på gränsen till att vara dragen framåt över bogarna ( i jämförelser i alla fall)

Men det är ju bara som jag tycker, och som du säger det är bilder vi diskuterar. Och gudskelov behöver inte alla tycka samma sak.

Skall bli spännande att höra Pelles och Carmenzitas kommentarer.

Fio vore inte helt fel heller.

Nu skall jag glo på TV

Fast jag tycker att skimmeln som Carmensita postade svankade i länden. Hur omvridet bäckenet är i skritt (precis is framsättningafasen) och ti trav (i svävmomentet) tycker jag är svårt att uttala sig om. Hästar kan ha olika vinkling från början. Den skimmeln ser ut som en bullig spansk häst, och Marions skimmel är ett svenska halvblod.

Bra som arbetsform tycker jag min avatar Popeye har. När detta foto togs hade han just gått från symaskinstrav till en 7-mässig trav, vilket är max av vad han har. Han funkar bra i denna position.

T

Intressant diskussion men hinner tyvärr inte mer än läsa, vilket ofta är den bistra verkligheten.

Det som jag började fundera på däremot är att är svenskan så utarmad i ridtermer så att vi måste använda tyskan och engelskan? Kom och tänkta på det när Susan ofta använder dessa två andra språk till många termer. Är det skillnad på lösgjord och losgelassen, eller svingande rygg och swinging back? För att bara nämna något.

Det är lite oroväckande om så är fallet för om vi inte ens har svenska ord att förklara saker på, hur ska då våra instruktörer få eleverna att förstå vad ridning är? Säger tillfälliga språknörden Zora.

Jag upplever det som om svenskan är fattigt, ridmässigt.

Jag håller med Susan i att översättningen "losgelassen" är ofta tveksam, folk verkar tro att man gör hästen lösgjord, inte att hästen låter sig göras lös. Men det är iofs petitesser, kan man rida behöver man inte bekymra sig. :smirk:

Jag ska fortsätta leta bilder på lång och låg, kanske även Noir ser någon häst som arbetar bra, trots att nosen är 2 mm bakom lodplan? Diskussionen startade jag för att det finns människor som anser att hästen jobbar rätt även när nosen är bakom lodplan i lång och låg, det viktiga är var näsan hamnar när hästen kommer upp. Kommer den bakom lodplan då, ja, då är det fel. Kommer den i eller ngt framför, har formen varit rätt. De bilder/filmer jag sett på Kyra i lång och låg är hästen alltid bakom lod. Och jag tycker Kyra är duktig.

Förresten, det verkar finnas olika uppfattningar om lång och låg.

Vill ni att hästen ska ha vikten bakåt när ni "jobbar" den i lång och låg, eller vill ni bara få till en stretch av överlinjen? (Dadde, som verkar vara mångas förebild, anser ju att man aldrig ska jobba en häst i lång och låg form, utan det är endast en stretchform. Då spelar det ju ingen större roll ifall hästen går över ryggen eller inte.

Gillar at va´ efterfrågad! :bump:

Nuvel. Skal forsøke å kommentere.

Synes ikke det er lett å kommentere utifra enstaka bilder, men forsøker etter fattig evne;

Skimmelen til Noir ser etter mitt blikk best ut. Fordi bakbeina jobber og bærer, og kraften derfra ser ut til å sendes fremover og oppover ryggen slik den i teorien skal gjøre.

Jeg tror deter svært viktig å huske helheten også her. Min egen hest begynte å utvikle muskler rundt manken og over skulderbladene når den endelig begynte å svinge med ryggen. Ryggsving skal ikke være noe statisk, men et arbete som delas av flera muskler. Ryggmusklerna hindrar att ryggen blir for krum(med mitten uppåt) magmusklerna hindrar att ryggen blir for svai(mitten neråt), musklerna i bakkärran (herlig uttrykk!) sørger for fremdrift og oppdrift, og alle disse muskler støttes også av alle muskler som kan "løfte ryggraden til hesten ut mellom skulderbladene".

"Bakbeinsaktivitet" synes jeg man interesserer seg på tok for mye i. Aktiviteten der bak er førvisso lett å se, men aktiviteten i sig betyr jo ikke at kraften kommer dit den skal? Tycker den bruna har mycket sånn "bakbeinsaktivitet", uten at jeg kan se at kraften bæres ordentlig frem over ryggen. Hopper ut av krysset, på ett vis.

Har for tiden en teori om att bakbeinet borde være bøyd når det treffer bakken, hvis ikke skal det enorme krefter til for å hindre at bekkenet vikas bakåt/uppåt, og all samling forloras. Tanker omkring det?

Pelle
(Må få legge til at det er herlig å diskutere med såpass mange vettuge personer på en gång...)

I boken 'Schooling horse in hand' av Richard Hinrichs finns på sidan 42 två bilder på hästar i lång-låg med näsan i lod. Den ena med vikten bakåt och i balans, den andra i "framstupa sidoläge" och ser nästan ut att "gå emot" bettet. Ögonblicksbilder som alltid. Vad som är intressant att se är att hästen i balans och med vikten bakåt har nacken i höjd med manken. Hästen som ramlar framåt har nacken under mankens höjd. Kan detta vara en av ledtrådarna till hur man bra rider lång-låg?

Det beror nog lite på hur hästen är beskaffad, säger jag med min försvinnande ringa erfarenhet och föga imponerande ridkunskap. ;) En del hästar har säkert svårt att komma ner till ett läge där huvudet är under manken (och inte vet jag om det är optimalt eller inte). Det kan vara rädsla, bristande teknik, balanssvårigheter osv. Lika många förklaringar som det finns hästar, antar jag.

Förra hästen fick man jobba väldigt försiktigt, då han hade sin historia av att gå bakom hand, det tog väldigt lång tid för honom att våga komma "fram och ner". Det gällde verkligen att länga mm för mm och bara så långt som man kände att kontakten följde.

Jag kan inte riktigt bestämma mig. Jag tycker att "din" skimmel är i stretching, den brune arbetar. ?

Min korta fundering om detta är att man kan ju alltid sträva efter ett ideal. men om hästen inte känns bra i sina rörelser om näsan är framför lod och mycket bättre med näsan lite bakom, varför pressa fram den? Idealet är ju ett mål. Kyra säger i sina videoband att näsan ska vara framför lod, men det är den inte. Det gör mig förvirrad.
Belasik anses ibland som en som kan allt om biomekanik och höjs lite till skyarna i detta. Men jag har läst av folk som ridit för honom att det kan vara en hel del press på hästarna och att han jämfört med t.ex. Walter Zettl inte alltid är särskilt harmonisk i sitt träningssätt. Har läst hans bok några gånger där han skriver om lång och låg och jag kan faktiskt inte bestämma mig för vad jag ska tycka. Jag tycker nog att man ska sträva mer efter näsan framme än efter näsan bakom lod om. För när jag rör mig ute i stall så ser jag mer att folk drar in näsan på sina hästar än att de släpper energi framåt, fram till munnen.

Min skimmel är definitivt i stretching, inte jobb. Min avatar är i blandning av stretching och jobb, för vi brukade jobba lite mer ihop, men värma upp ungefär sådär (emellan, det ändras hela tiden, och de som såg mig kommenterade ofta att jag varierade hela tiden).

Visst finns det hästar som jobbar "bra" fastän de är lite bakom lodplan. Men när de jobbar "bättre", och släpper underhalsen kommer de fram mera. Därmed inte sagt att alla hästar som är framför lodplan jobbar bättre än de som är bakom (hehe) men jag tycker personligen mycket bättre om att jobba med hästar som inte lärt sig någongting om form och på tygeln, än att jobba med dem som har lärt sig att hålla tillbaka huvudet.

Tessan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka