Sv: Lång och låg - lodplan
Først et dementi; Jeg kjenner ikke Heuschmann som person, har bare endel notater fra et seminar han holdt i Norge.
Det hadde vært svært interessant å se hva "din svenske veterniær" sier! Tror vi kan finne noen løsninger på hva som er bra ved å lete blant de som forstår et eller annet.
Oversettelsen din er omtrent riktig. Hoften= bekkenet. Burde skrevet bekkenet, men uttrykte meg upresist. Passelig= lagom
Jeg forholder meg sjelden til bare en kilde. Oftest bruker jeg kildene for å skape idéer, og etter noen tid pleier jeg å forstå hva kilden mener, og så kan jeg sette dette inn i mitt eget verdensbilde, som altså handler mye om hest. Utvikling av egen forståelse må være viktigst.
I tilfellet Heuschmann har jeg forstått at vi er enige om endel ting, men jeg kjenner ikke til hele hans filosofi. Mente ikke å uttrykke meg som om jeg kjente til ham så godt.
I lang og lav må det vel også være mulig å få bekkenet til å vike seg inn under hesten, men det er ikke nødvendigvis noe man ønsker å få til. Hvis bekkenet ikke viker seg under, kan selvsagt også nesen komme bak lodplan. Det som ofte skjer da, er likevel at hesten anspenner et eller annet som man ikke ønsker. Den lærer veldig lett å trekke nesen mot brystet for å unngå kontakt mellom bitt og bakbein.
Hva nakkebåndets styrke angår kan jeg ikke uttale meg. Det eneste jeg vet som kan ha betydning for den saken er at en eller annen forsker hadde funnet skader i ligamentet på dressurhester. Vet ikke om de hestene ble trent i rk, men det er vel ikke så viktig. Man kan ri mye galt uten å ty til den slags.
Synes det er viktigst å fokusere på hva nakkebåndet gjør fra andre enden. Fra bekkenet. Hva med å kalle det bekkenbåndet? Trekk bekkenbåndet framåt for å hindre hesten i å vike bekkenet under seg?
Pelle