Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

nu har jag lite bråttom och har inte riktigt läst igenom ditt inlägg men hästen kan ju faktiskt gå på bogarna även om den är över tygeln :confused: Jag tror inte att en cm bakom lod gör den stora skillnaden på bogarna- inte på bogarna.

Det jag läst om den tyska meoden handlar just om att rida hästen bakifrån - till kontakt.

Fokuserar du på att hästen skall arbeta durchlassig - bakifrån - genomsläpplig så söker den själv kontakt med bettet.

Den grundform som man _arbetar _ leder till Losgelassenheit vilket bland annat kännetecknas av att _hästen själv_ söker sig framåt nedåt. Släpper du fram den hamnar näsan framåt nedåt, möter du med handen har du en mjuk kontakt
skapad bakifrån.

Genomsläpplig är egentligen en bra översättning - då en häst som arbetas bakifrån är genonsläpplig. Blodet kan flöda fritt , och tygeltagen går igenom.

MVH SUSAN

fio. skrev:
Ja jag kan hålla med absolut, för det första så är det inte helt lätt att rida lång och låg med näsan ut och fortfarande sug i bettet, dom flesta som gör det har ofta en slak tygel där hästen inte är ihopkopplad vilket enligt mig är ganska meningslöst.

Jag har hellre en liten rundning i nacken än helt flat ut och ej ihopkopplad tills den dagen kommer då jag kan rida helt korrekt (och den dagen kommer ju aldrig så)....

Bra inlägg :smirk:

Angående ditt svar till mig så visst kan hästen gå på bogarna även om den är över tygeln - Du hade lite bråttom, eller så var jag otydlig.Eller så tryckte du på fel knapp och menade att svara Noir?
Skit samma vilket.

Bra inlägg i alla fall:D

Senast ändrad:

skuggi skrev:
Jag känner att det är när hästen sänker bak som nosen hamnar bakom lodplan... Fast jag undrar om han gör det för att han tror att jag vill att han ska göra så, eller om det blir lättare för honom på det viset?
Då kanske det inte är alldeles tokigt att låta honom jobba så för att sedan gradvis jobba för att halsens form ska bli bättre?

Här känner jag att jag inte har så bautamycket på fötterna. Vilket innebär att jag bara har en källa...

Det snackades mycket om Rusty för några år sedan.
Att han var kort i nacken.
Men Rusty är kort i nacken för att han själv drar ihop sig - inte för att ryttaren drar ihop honom.

När människor skall ta och lyfta tyngt så drar man inhakan mot bröstet, jag tror att det är för att slå på multifidus (som stabiliserar ryggraden till max) ( man kan också göra det nedifrån med en magmuskel som håller in magen)

Skall man ta i på toppen av sin förmåga måset kroppen stabilisera sig för att stå emot påfrestningen.

Utifrån det är så tolkar jag (och min källa med medisinsk utbildning) det så att Rusty "tar i lite för mycket"

Tyceker också att det verkar likna det som händer med Dressyrhästar när det börjar övas på piaff och passage - de kryper ihop.
På balkenhools clinic lät han dem arbeta där, och hindrade ryttaren från att lyfta huvudet.

Kanske blir det så när man begär för mycket och hästen vill vara till lags...

jag vidarebefordrar bara detta så får du fundera om det kan stämma för dig.

MVH SUSAN

*Angående vad som går att överföra mellan djur och människa skulle j säga såhär: Veterinärmedecinen sneglar på humanmedecinen.
HUmnam,edecien lär sig genom djurförsök... så en klar skiljelinje mellan djur och människa finns inte...

Som vi redan sagt så kan man inte dra allt för tydliga paralleller mellan häst och människa MEN ;)

När jag förlänger min nacke (vilket ju är vad vi vill att hästen ska göra i lång-låg; förlänga hals/nacke och "räta ut" ryggraden något) vill jag ha mitt huvud i "neutralposition" (jmf hästen i lod). Om jag stoppar in hakan får jag stora påfrestningar på nacken och dess ligament samtidigt som jag spänner tungbensmusklerna (dock ej sternocleidomastoideus). Går jag upp med hakan förloras viss avslappning och rundhet i nacken, men det blir ingen extra påfrestning (spänner laterala delar av sternocleidomastoideus något).

Vet dock egentligen inte riktigt vad jag gör för att förlänga nacken/halsen....

Du slappnar väl av, kanske? Hästar gör det i alla fall.

T

Den hästen vinklar inte i bakbenens leder, men visst kan westernhästar vika in rumpan under sig. Lång och låg i fri form brukar se annorlunda ut än under dressyrryttare. Därmed inte sagt att något är varken rätt eller fel.

Susan skrev:
Det snackades mycket om Rusty för några år sedan.
Att han var kort i nacken.
Men Rusty är kort i nacken för att han själv drar ihop sig - inte för att ryttaren drar ihop honom.

Utifrån det är så tolkar jag (och min källa med medisinsk utbildning) det så att Rusty "tar i lite för mycket"

Tyceker också att det verkar likna det som händer med Dressyrhästar när det börjar övas på piaff och passage - de kryper ihop.
På balkenhools clinic lät han dem arbeta där, och hindrade ryttaren från att lyfta huvudet.

Känner igen det där så otroligt mycket. Inte så att det är "bra" på något sätt, men min häst har tendens att dra ihop sej för att han känner press på sej, och i det läget kan det kännas som han jobbar väldigt bra med ryggen uppe och bakbenen bär mer vikt. Men det känns inte bra att häststackarn ska behöva spänna sej konstant. NÄR hästen samlar sej ordentligt däremot, då spontanhöjer han huvudet/halsen och nosen kommer fram, vilket händer oftare ju starkare han är.

Jag har funderat på det, om man skulle börja om från början och vara supernoga med att ha lång/låg hals med nosen framme och riskera att få för fri form för samling. Men risken att han ändå skulle spänna sej så snart jag börjar be om samling igen är ganska stor. Tills han blir stark nog. Så frågan är om det inte vore att binda ris för sin egen rygg? Eftersom hästen under tiden skulle tappa en del muskler.

Tänkte igår när jag gått ur, att man kan gå till brevlådan på en miljon olika sätt.

Likaså kan lång och lång utföras olika.

Jag tror också detta gäller "krypa ihop"

Det kan hända olika saker så jag känner mig lite ute på okänt vatten...
om jag inte ser hästarna

Rusty drog ju in hakan och "tog i ännu bättre"

På din och Skuggis häst ( efter att ha läst en annnan tråd) verkar det vara mer att de "står emot". Min egen erfarenhet är att hästar gör så när det blir för mycket. Antingen för att det gör ont eller att "man vill för mycket".

Båda skriver ni att detta händer när ni försöker samla.
Vad händer om ni kräver en lägre grad av samling?

Svårt att råda dig då vi har så olika ridstil.
Vi rider jättenoga hörnpasseringar som ett första steg till samling.
Vi samlar också i sitsen - tycker också att det är lättare då att känna hur mycket hästen orkar.

Förstår du lite vad jag är ute efter ?

Hann inte med riktigt... Undrar! Jag tror att det är du som skriver att Rusty blir kort i nacken för att han tar i?
Nu undrar jag varför det skulle vara bra? Eller har jag missat poängen alldeles... Rustys piaff var ju inte bra.../T_B

Susan skrev:
...
...
Tack för svaret!
klippte lite... :smirk:
Jo... det där kan nog stämma..faktiskt... fast jag tycker inte att jag begär SÅ mycket, men jag har en himla fin häst, och när han är pigg och på så skulle han gå genom eld om jag bad honom... kanske tror han att jag vill ha mer samling än vad jag egentligen ber om.. eller så ber jag om mer är jag inser... :o
Ok, men om jag antar att det är så det ligger till... Problemet är ju att det är hemskt svårt att få honom att jobba "lagom", antingen samlar han sig inte alls eller så blir det den här ihopkrullningen... Hur går man vidare? Ska jag samla honom bara jättekorta bitar och låta honom krulla sig, så att han kan träna upp sin styrka så att det inte blir att han måste ta i för mycket? Eller ska jag börja i någon helt annan ände?

Susan skrev:
Rusty drog ju in hakan och "tog i ännu bättre"

På din och Skuggis häst ( efter att ha läst en annnan tråd) verkar det vara mer att de "står emot". Min egen erfarenhet är att hästar gör så när det blir för mycket. Antingen för att det gör ont eller att "man vill för mycket".

Vi samlar också i sitsen - tycker också att det är lättare då att känna hur mycket hästen orkar.
Hur menar du att han "står emot"?
Han ligger ju inte alls på bettet, om det var så du tänkte?
Det knepiga är att jag GÖR samlingen med sitsen, svårt att förklara men när jag börjar "klämma" lite med överskänkeln så krullar han ihop sig nästan direkt. Det känns inte som något som blir pga tyglar, bett eller hand...
Hmm.. ska ut en sväng i kväll, ska känna efter och testa bättre då...

Eftersom jag sett min häst lite oftare och även när andra (duktiga) ryttare ridit så kan jag försöka förklara min teori:
Om jag spänner mej (vilket det lätt blir när man vill vara övertydlig) så spänner hästen sej och blir mycket ihopkrullad. Eller om jag låser honom genom att ha för korta tyglar (även om jag sitter på lösa tyglar och han "vet" hur långt fram han kan sträcka nosen, är det liite för lite kortar han upp sej istället).
Men det här är extremfallen, då man riktigt ser att hästen krullar ihop sej. Det normala (när hästen ändå är ganska avslappnad) är att nosen kommer i lodplan eller lite innanför och man knappt märker det eftersom ryggen är uppe och det känns som att hästen jobbar bra.
När han blir stressad så kan han däremot SJÄLV börja tugga och spänna nacken. Och känner han press på sej blir han lättare stressad. Det har faktiskt fungerat att påminna honom att slappna av (genom att "ta tillbaka" bettet om man rider på tränsbett) för konstigt nog blir hästen lugnare när man säger till honom att koncentrera sej.
Dom andra orsakerna känns så uppenbara att de egentligen inte är något problem.

Først et dementi; Jeg kjenner ikke Heuschmann som person, har bare endel notater fra et seminar han holdt i Norge.

Det hadde vært svært interessant å se hva "din svenske veterniær" sier! Tror vi kan finne noen løsninger på hva som er bra ved å lete blant de som forstår et eller annet.

Oversettelsen din er omtrent riktig. Hoften= bekkenet. Burde skrevet bekkenet, men uttrykte meg upresist. Passelig= lagom

Jeg forholder meg sjelden til bare en kilde. Oftest bruker jeg kildene for å skape idéer, og etter noen tid pleier jeg å forstå hva kilden mener, og så kan jeg sette dette inn i mitt eget verdensbilde, som altså handler mye om hest. Utvikling av egen forståelse må være viktigst.

I tilfellet Heuschmann har jeg forstått at vi er enige om endel ting, men jeg kjenner ikke til hele hans filosofi. Mente ikke å uttrykke meg som om jeg kjente til ham så godt.

I lang og lav må det vel også være mulig å få bekkenet til å vike seg inn under hesten, men det er ikke nødvendigvis noe man ønsker å få til. Hvis bekkenet ikke viker seg under, kan selvsagt også nesen komme bak lodplan. Det som ofte skjer da, er likevel at hesten anspenner et eller annet som man ikke ønsker. Den lærer veldig lett å trekke nesen mot brystet for å unngå kontakt mellom bitt og bakbein.

Hva nakkebåndets styrke angår kan jeg ikke uttale meg. Det eneste jeg vet som kan ha betydning for den saken er at en eller annen forsker hadde funnet skader i ligamentet på dressurhester. Vet ikke om de hestene ble trent i rk, men det er vel ikke så viktig. Man kan ri mye galt uten å ty til den slags.

Synes det er viktigst å fokusere på hva nakkebåndet gjør fra andre enden. Fra bekkenet. Hva med å kalle det bekkenbåndet? Trekk bekkenbåndet framåt for å hindre hesten i å vike bekkenet under seg?
:angel:

Pelle

Rustys piaff är/blev dålig för att han har ngt problem med ena bakbenet.

Jag menar inte att det Rusty gör är bra, bara att det är skillnad på en häst som blivit ihopdragen och på en häst som satsar för mycket.

Om jag tex har en maxkapacitet på att lyfta en skivstång på 50 kilo.
så ser jag ut som Rusty eller vilken tynglyftare som helst när jag lyfter den.

lyfter jag däremot 35 kilo så kan jag fortfarnade göra det "losgelassen"

Hon (ulla) kanske spänner bågen så högt så att han "tar i allt vad han pallar".
Han har ju fortfarande full rörlighet i ryggen ( mer än vad många andra har, han är också aktiv bak, ( mer än vad många andra är) men han tänker inte längre framåt med nacken - altså inte helt avspänd.

Jag tror inte att den perfekta ridningen finns, ville bara ge en beskrivning av _ett sätt_
att gå till brevlådan och en trolig förklaring till vad som sker.

Återkommer till er andra

Susan skrev:
Båda skriver ni att detta händer när ni försöker samla.
Vad händer om ni kräver en lägre grad av samling?

För mej handlar det inte om hur hög grad samling jag kräver eftersom jag inte "kräver" någon samling alls, den kommer av sej själv i de samlande rörelserna. Däremot om jag ska göra en travövergång kan jag försöka tänka mer på att behålla samlingen.
När han känner sej stark och samlar sej riktigt bra då har han som sagt nosen framför lod. När han inte kommit till det än går han lite innanför lod eller i lodrät linje.

Jag har sett Ulla rida fram Rusty, hon hade honom i en rollkursliknande form hela tiden, inte lika djupt som Anky men ändå långt ner och bakom lod. Så jag skulle nog vilja säga att han är hopdragen.

Jag vet inte riktigt. Man kan ju gilla Rusty och Ulla, men nog böstar de, alltid. Jag har sett henne rida uppvärmning, och det är inte lätthet i händerna, precis. Han rids "kort" i halsen, särks "kort" och "kortar" således när han skall ta i. Han har varit en god elev och lärt sig det. Och så ser det ut när de visar upp.

T

Jag har sett en, säger en, bild på lång och låg där hästen var framför lodplan. Den arbetade inte väl över ryggen som det såg ut, och man såg tydligt hur den gick över tygeln egentligen.

Jag har jättesvårt att hitta en enda lång och låg-bild där hästen inte är NÅGOT bakom lodplan. Kan ni? Jag har letat även letat på sidor med "klassisk dressyr".

http://www.artofriding.com/images/longandlow.jpg
http://www.classicaldressage.net/members/images/stretch03.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka