Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Håller med dig där om Kyra, Zora! Det är bizarrt att se vad man ser och höra vad man hör när man tittar på banden. Hoppas det kommer några bättre band snart.

Jag tycker att det finns många större problem än att hästen håller tillbaka huvudet lite i lång och låg. Bland annat detta att väldigt många ryttare bara helt enkelt kortar tygeln tills hästhalsen kröks, och sen rider de. Hästen får anpassa sig. Så många hästar som jag har varit runt och lärt och visat har haft sådana extrema motstånd i sina bulliga nackmuskler, eftersom de lär sig att hålla emot den "direct flexion" som ryttaren ber om. Om man lossar dem och ber om ställning istället kan mycket underliga saker hända. Många hästar börjar gäspa, vrida huvudet 90 grader i längsaxel, tugga som en kamel och greja i säkert en kvart. Sen trillar slanten ner. Jag är säker på att de försöker sträcka ut all asina spända käk-, nack- och hålla-tillbaka-huvudet-muskler.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Tack för bra tankar!
Det visade sig att min häst är oförstörbar :smirk: kanske därför han aldrig verkat ha tappat något när andra har ridit honom mycket eller han gått på turridning när jag inte haft tid för honom... Jag insåg ju att det är JAG som har bett honom att gå utan kontakt med bettet :o :crazy: igår testade jag att be om en lätt kontakt i munnen istället, och behöll även samma kontakt när han krullade ihop sig. Och se! Då slutade han krulla sig och travade lika samlat och fint i en mycket högre och mer normal form! Man får skämmas.. och skylla på att man ridit för lite för instruktör senaste åren :o :crazy:
Jag upptäckte dock att när vi travat fint och samlat i en fin form en bra bit så började han krulla sig igen, då tänkte jag på det du skrev om att ta i allt vad man har... antagligen blev han trött och började krulla sig pga det... Så då avbröt vi såklart :smirk:
Otroligt vad det kan göra mycket att få diskutera med andra, TACK igen!

Zora skrev:
Det som jag började fundera på däremot är att är svenskan så utarmad i ridtermer så att vi måste använda tyskan och engelskan?

Det är lite oroväckande om så är fallet för om vi inte ens har svenska ord att förklara saker på, hur ska då våra instruktörer få eleverna att förstå vad ridning är? Säger tillfälliga språknörden Zora.

Där slog du huvudet på spiken... :cool:

Jag kan inte tyska så bra, jag har förstått att det är så, då jag läst "tysk ridning" i engelsk översättning av tyskar för engelskan har inte heller ord i själva språket att översätta korrekt med.

Losgelassen skriver jag - enligt ordboken ung. Fri, Lugn oberörd.
Som jag ser det så skall hästen hitta tillbaka ett läge där den kan arbeta _ oberoende, otvunget, obehindrat_ av ryttaren.

Det här är milsvitt från hur vi använder termen lösgjord.

Svingande rygg är förmodligen densamma som swinging back.

Det har ju ganska nyligen börjat användas i sverige.
Tack vare Christoph Hess kanske och den nya översättningen.

Att få hästen Losgelassen är ingenting som ryttaren gör - utan tillåter hästen att vara. (morr Carmenszita då skrev gör :D )

Hästen kan arbeta losgelassen när ryttaren tar ansvar för sin egen balans.
Hon måste placera sig rakt ovanför hästens tungdpunkt -hålla sin balans i bålen så att hon stannar där utan att komma före eller efter i rörelsen.

Detta är också ngt helt anna än "den lodräta sitsen" :angel:

Lägger in en länk på en släkting till min avatar :angel:

http://www.artofriding.com/images/solidbase.jpg

Nu var det väldigt länge sedan jag var på Bent-kurs. Men jag minns att han berättade om detta med ryggsving på den sista jag var på. Han hade då hållit föredrag i Tyskland för tävlingsryttare och talat om schwung och vad schwung är. Schwungfull gång tycker jag mig höra när jag anser mig se stor spänd gång a la bensprattel. Schwung enligt Bent är en svingande rygg, det är det som är en häst som rör sig med schwung.

Någon som var på samma kurs och kommer ihåg mer?

Sedan tror jag att det är vår användning av orden som har förstört betydelsen av dem. Jag jobbar lite i min omgivning på att omvärdera vissa ord. Form ska t.ex. gälla hela hästen och inte bara dess huvud. Tom samling har blivit samma sak som på tygeln, dvs ner med huvudet.

Eftersom vi talar mycket om muskler som ska arbeta respektive inte arbeta. Är det någon som har tid och lust att rita pil på muskel på hästbild där felaktiga muskler arbetar och där rätt muskler arbetar. Tessan, du brukar vara bra på det, du kanske redan har såna bilder. När jag snabbt tittar på era bildlänkar så ser man att på vissa hästar som är det muskler som bullar ut mer än andra. Skulle vara spännande att hör vad och varför. (och jag som inte skulle vara här idag *suck*)

Tack, Carmenzita!

Väldigt informativt. Också när det gäller vilken litteratur man refererar till! :)

Zora, jag skall titta på min server vad jag har.

T

Tycker den räcker för mig även om man vrider tillbaks den ;)

Jag går igång på :o :o :o att ryttaren _tillåter_ hästen att gå så :där. :d :d :d

Harläst den - man börjar grina,

eller börja använda tyska orginalorden :angel:

psst... Faktiskt så håller jag med dig i vissa fall så saknar jag korrekta ridtermer i svenskan och får använda tyska och engelska. Men jag försöker undvika det så mycket som möjligt. :) Något jag har försökt att översätta länge är det engelska "lengthening contraction" Men det låter så konstigt på svenska och folk förstår sämre.

Nu har vi trillat dit igen.

Swing är oscialltion -dvs ryggradens bukatande upp och ner i varje språng.Syns från sidan. Tessan har bra bilder på just det.

En losgelassen häst swingar med ryggen upp och ned.

Scwung är något annat =den kraft som kommer sig av att hästen sätter i benet med böjda leder _obs även knäet_ .
Den sviktar sviktar i steget och skjuter framåt upppåt.
Tessan har översatt just detta ord från tyskan till Böjgång
:rofl:
Underbart - och jag använder det -för knäet måste gunga.

(Akkurat Pelle)

Enligt "utbildningsskalan" ( egentligen utbilningspyramiden) så kan man inte få hästen att arbeta med schwung utan att hästen har
TAKT
LOSGELASSENHEIT
Korrekt KONTAKT

Tyskarna har altså ett helt annat sätt att ta sig till Schwung - än Bent :angel:

Susan skrev:
Swing är oscialltion -dvs ryggradens bukatande upp och ner i varje språng.Syns från sidan. Tessan har bra bilder på just det.

Har jag? Du menar på gamla sidan? Jag skall länka...
swing2.gif

swing3.gif

Oscillerande rygg är alltså ett aktivt muskelarbete från hästens sida, för att motverka tyngdlagens häftiga ryck och drag när hästen rör sig. Det jag ofta har sett hos AR hästar är att ryggen oscillerar överdrivet utan aktivt stöd av buk och rygg, dvs hästen svankar något grymt i stödjefasen. Detta är tvärt emot vad i alla fall jag vill ha...

Susan skrev:
Tessan har översatt just detta ord från tyskan till Böjgång
:rofl:
Underbart - och jag använder det -för knäet måste gunga.

Det var inte jag. Udo Bürger kallar det envist Beugegang i Ryttaren formar hästen. Annars kallas det Hankenbiegung på tyska, vilket många svenskar tyvärr får till "hasböjning" fastän hasen heter Sprunggelenk på tyska. Hanken är Haunches (eng) dvs ALLA leder i bakdelen, börjar med LS (lumbo-sacral)
Det finns en sån kunskapsförbistring inom detta. precis som språkförbistringen in Gustavsson/Karlsson grejen. Vad skall man göra..?

T

HHmmmmmm

jag tror ni alla har "made my week" :d
Jag blir så till mig :o , så jag vet inte var jag skall börja.

OKEY det verkar som vi har fastställt att det är OK att hästen kan komma bakom lod i lång och låg...

Nästa fråga blir varför rider vi lång och låg... :confused:
Och hur..... :confused:

Efter som jag ärhelt såld på det tyska ( jag har inte set andra visa upp sådant som deras tyska beridare kan göra, se min förra bild) så ger jag hur jag tänker...

Det första jag gör på en häst är att placera mig rakt ovanför hans tyngdpunkt (om jag/vi skall kunna flytta den bakåt så småningom så måste jag ju känna vart den är...)

Okey Om jag bara sitter still ovanpå hästens tyngpunkt, så kan man i fältsits hitta samma lång och låg som över cavaletti, utan att göra något annat än att sitta still, det går också på helt lång tygel.
Jag tar tillbaka häsetn om den/vi tippar framåt bara - och även det med mer balans än tygel.

Om jag travar och rider lätt så kan jag (fortfarande utan tygel) genom att rakrikta/balansera mig själv hitta en gemensam balans med hästen = tact

På så vis kan jag genom egen kroppskontroll få hästen att börja bära sig bakifrån - vinkla in bäckenet (:love: pelle) och runda sig upp mot ryttaren .

När den börjar röra sig så ,så välver den hela kroppen i en jämn båge uppåt ( en annan lång och låg än cavaletti -lång och låg).
Som ett resultat ut av det, så stretchar den halsen framåt nedåt -arbetar korrekt över ryggen = Losgelassen och Durchlassig.

I och med att hästen själv söker sig framåt, så kan jag istället för att släppa ned hästen hela vägen, möta upp med tyegln - så har jag en kontakt skapad bakifrån.
= KONTAKT.

Fio kallar det sug...

vad som är intressant för mig i lång och låg är...
Har hästen börjat bära ryttaren?

Carmenzitas första bruna JA
Tessans Skimmel JA

I Carmenzitas nya laddning:
Den första och den sista JA

Tessans avatar; njae.

Vi har olika mål, vi har olika vägar til rom, och framförallt oliak syften med vad vi gör just då

Jag vill bara få igång debatten - Varför rider vi lång och låg?

Om vi skall bedöma vad som är korrekt, måste vi ju ha ett klart syfte med vad vi gör. Ibland kan syftet vara att få hästen att slappna av.

I utbidlningssyfte lång och låg tycker jag målet är att få hästen att bära i en "avspänd balans" på ren svenska

Självklart måste hästen få stretcha då och då.
Rider man hästen med sug -så sträcker den själv framåt nedåt - när man ger mer tygel - den följer tygeln.

det är väl ett slags check på att man rider korrekt
:angel: :angel: :angel:

Senast ändrad:

Carmenzita skrev:
(Dadde, som verkar vara mångas förebild, anser ju att man aldrig ska jobba en häst i lång och låg form, utan det är endast en stretchform. Då spelar det ju ingen större roll ifall hästen går över ryggen eller inte.

Har också från veteroinärhåll hört att det inte ärbra med för mycket lång och låg, eftersom hästen inte stabiliserar sin ryggr tillräckligt då.

Blir för myclet pålagringar eftersom det bara bli ligamaneten som stabilserar ryggen....

Jag har ju också fått smisk för att jag ridit i för låg, även om den inte var lång :o

Tror inte jag kan utveckla dina funderingar mkt mer just nu. En duktig ryttare ska ju kunna allt, forma hästen som en lerklump och en av formerna en lerklump kan anta är onekligen "lång och låg".

För mig kommer ofta kvittot när jag ger hästen lång tygel, om den själv stretchar ut sig mjukt, så är det en indikation på att den är losgelassen och söker sin ryttare. (Jag är väldigt långt från detta stadium på min nya vev-häst! :) ).

Så en ny följdfråga:
Ni som rider/förespråkar lång och låg enbart som ur stretchingsyfte (Daddes anhängare? Noir? Flera?) - vad är nyttan att rida lång och låg ist f att bara ge lång tygel? (Förutsatt att hästen tar den långa tygeln på "rätt sätt"?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka