Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Du slänger alltid in HF om tillfälle ges.

Om man nu anser att allt bakom lod är fel- oberoende av om formen är låg- går det inte att diskutera alls.

Då börjar även diskussionen om var lodplanet går.

Jag ser mer än bara näsan på kusen.

Om man tänker efter så är fios form på kusen logisk- om man vill ha ryggen uppe o att den inte måste skjuta ut hakan. Samt att den inte får näsan för långt fram o då måste springa ikapp den. Tappar all form genom kroppen.

Det där är det gamla tänket- fixeringen vid lod. Alltid o i alla former- även om det inte gynnar alla innan de orkar.

Där jag har varit rider man på träns om det inte är träning för tränare o en dag i veckan på hängande graman- vad den nu skulle på för vet jag ej.

Ser däremot hobbyryttare som alltid har kandaret på sen den den första gången- ute som inne.

Senast ändrad:

Och du gör som vanligt.

Kul va?:D

Du slänger alltid in HF om tillfälle ges.

Om man nu anser att allt bakom lod är fel- oberoende av om formen är låg- går det inte att diskutera alls.

Då börjar även diskussionen om var lodplanet går.

Om man tänker efter så är fios form på kusen logisk- om man vill ha ryggen uppe o att den inte måste skjuta ut hakan. Samt att den inte får näsan för långt fram o då måste springa ikapp den. Tappar all form genom kroppen.

Det där är det gamla tänket- fixeringen vid lod. Alltid o i alla former- även om det inte gynnar alla innan de orkar.

Där jag har varit rider man på träns om det inte är träning för tränare o en dag i veckan på hängande graman- vad den nu skulle på för vet jag ej.

Ser däremot hobbyryttare som alltid har kandaret på sen den den första gången- ute som inne.

Ja det handlar ju om mer än bara näsan, iallafall för mig... hästen skall sitta ihop, den skall vara i balans och stadig i formen och inte trilla hit och dit i den långa låga (runda) formen. Det fixar jag men inte om näsan skall vara helt framme, det kan inte jag iallafall med de kvittona jag räknade upp.

Ett foto säger egentligen inte ett skit om hur det ser ut när hästen färdas framåt i trav

Jag hade kunnat lägga ut filmen men djurplågeristämpeln ligger nog för nära till hands för detta forumet :p

Det kanske han gör, (riner iväg alltså) när det gäller tömkörning så har jag någon gen som gör att jag varken kan eller förstår mig på det :o

När det gäller framdelen på bakdelen så är jag helt med på din linje, men däremot så blir det ingen djup form. Min ridbild (den första) är nog så låg han kan bli, kanske lite lägre när jag avslutar ett ridpass. Den sista bilden är för drygt ett år sedan och det jag märker på bilderna bakåt i tiden är att jag får honom mer stadig i en lägre form - han släpper alltmer halsen. Knepigt - andra jobbar sig uppåt i formen :angel:

Med filmen ville jag mest påvisa att han bjuder inte på mer, jag har problemet att få honom låg/djup i formen - andra har problem med att de blir för djupa och går på bogarna..

Ja det handlar ju om mer än bara näsan, iallafall för mig... hästen skall sitta ihop, den skall vara i balans och stadig i formen och inte trilla hit och dit i den långa låga (runda) formen. Det fixar jag men inte om näsan skall vara helt framme, det kan inte jag iallafall med de kvittona jag räknade upp.

Ett foto säger egentligen inte ett skit om hur det ser ut när hästen färdas framåt i trav

Jag hade kunnat lägga ut filmen men djurplågeristämpeln ligger nog för nära till hands för detta forumet :p

Men är det någon som säger att den kan vara helt och hållet framme i lång och låg egentligen? Rent fysiskt verkar det lite knepigt.:confused:

Delvis KL

Men sen är det ju skillnad på hur mycket indragen den är, om pannan är horisontell mot marken eller om näsan är en bit bakom:o

Äsch du får väl klippa i filmen:angel:

Ja, det är många som anser att nosplanet alltid ska vara vinkelrätt mot marken så att säga.

Jag har nästan aldrig sett det utföras samtidigt som kroppen är bra, vare sig på film eller IRL.

Det kanske han gör, (riner iväg alltså) när det gäller tömkörning så har jag någon gen som gör att jag varken kan eller förstår mig på det :o

När det gäller framdelen på bakdelen så är jag helt med på din linje, men däremot så blir det ingen djup form. Min ridbild (den första) är nog så låg han kan bli, kanske lite lägre när jag avslutar ett ridpass. Den sista bilden är för drygt ett år sedan och det jag märker på bilderna bakåt i tiden är att jag får honom mer stadig i en lägre form - han släpper alltmer halsen. Knepigt - andra jobbar sig uppåt i formen :angel:

Med filmen ville jag mest påvisa att han bjuder inte på mer, jag har problemet att få honom låg/djup i formen - andra har problem med att de blir för djupa och går på bogarna..

Nja han kan ju beta så lägre kan han ju bli med arbete och åter arbete ;)

Vi har samma problem även om dom beter sig olika, min blir hög i nacken och drar tillbaka halsen och blir gärna 1cm om han får välja.. även om jag inte ens håller i honom .. sen lägger man på ben för att få fram näsan blir han het och så balanserar man där emellan hela tiden.

Jag har arbetat länge på att få ner halsen lägre framför manken.. han har satan i gatan flyktinstinkter som har påverkat under åren.. ville gärna komma upp och fly.. Inga problem att få honom i Grand Prix form men han kan ju inte arbeta i den formen precis.

Nej precis, det är lite svårt att förstå hur det skulle kunna gå, ärligt talat. Men från det till extrema former är ju långt.

Men är det någon som säger att den kan vara helt och hållet framme i lång och låg egentligen? Rent fysiskt verkar det lite knepigt.:confused:

Delvis KL

Men sen är det ju skillnad på hur mycket indragen den är, om pannan är horisontell mot marken eller om näsan är en bit bakom:o

Äsch du får väl klippa i filmen:angel:

:rofl:

tja en minut kanske jag kan åstadkomma utan att bli kallad för djurplågare och hästmisshandlare :D

åjjo jag kan nog hitat något att slå ned på :devil:

Skojjar nu - och i mitt förra inlägg till dig - förklarar när jag får tid

Ja, det är många som anser att nosplanet alltid ska vara vinkelrätt mot marken så att säga.

Jag har nästan aldrig sett det utföras samtidigt som kroppen är bra, vare sig på film eller IRL.

den kan inte gå med hur öppen ganaschvinkel som helst - då tappar den engagemanget i underlinjen

skall man kolla hur man rider så skall man se om ganaschvinkeln är spm ett uppochnedvänt U eller som ett uppochnedvänt V

V= inget sug....

åjjo jag kan nog hitat något att slå ned på :devil:

Ha ha ha , det kan du nog göra med all säkerhet, det lovar jag :D

OM jag tränade mer på det så skulle jag nog kunna ta fram näsan lite till,

Men till mitt försvar så har jag inte tränat med denna hästen eller ens någon häst för den delen på snart 2 år (förutom hoppning och terräng)eftersom jag knappt ridit honom själv då han varit fälttävlanshäst till en junior för att jag skulle kunna fokusera på min unge grå... nu är han dock min igen på heltid sen någon månad tillbaka :)

Jag satt och kollade lite på gamla ridbilder på nätet och hittade den här:

0722565.jpg

Skulle vara kul att höra vad ni har att säga om den.

Hmm... jag menar givetvis att JAG inte förmår bättre. Att han kan är jag övertygad om.

Jag får jobba med 1 - avslappning mentalt/fysiskt och SEDAN försöka engagera kroppen. Tvärt om innebär en häst som bara går mer och mer uppåt.

Ja, Grand Prix form är nog inga problem.. jag jobbar mig från Grand Prixform till LB form jag... numer får jag faktiskt plocka upp honom i formen då han börjar bli stark i den "lägre formen. Känns synnerligen ovant.

Lägg gärna upp film på din, du har fått mig väldigt nyfiken :laugh:

Jag har ingen hjälptygel - jag tycker att det är nog med en vanlig tygel att hålla reda på.
Faktiskt har jag ett kapson som ligger och möglar i en säck i sommarstugan :o Hur skulle ett kapson hjälpa oss tror du?

Nä, jag tror att det är rakriktning och aktivitet bakifrån som behövs så kommer den låga formen allteftersom han blir starkare också. Men det är svårt och det tar tid då jag inte är ngn stjärna i sadeln.

Är han riktigt ap-trött efter ett pass så kan han gå rätt så lågt faktiskt, alltså riktigt lågt men det känns som att det är av fel anledning :D

Å tack, han är för söt min pålle :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka