Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Que:confused:

Hur skulle en inspänning kunna ge ryttaren bättre "ridmöjligheter"? Vad är det då du kallar för ridning? :crazy:

Jag tror inte hon menar hela tiden utan enbart tills ryttaren har lärt sig sitta i balans.

Som på spanska ridskolan? Det är inte ridning då? (Där longeras de ju väldigt mkt för att lära sig sitta, utan att fippla med handen).

Susan> blir det inte lite olika när hästen bär ryttare jämfört med när den är lös? Rent balansmässigt menar jag? Jag har nog faktiskt aldrig sett sitsträning utan inspänninge? Ens på ganska bra institut?

*kl*

Vill bara försynt påpeka att mitt syfte med Bastos bilder inte var att förespråka inspänning, utan att hänvisa till bra bilder o text som förklarar "lång o låg". :)

Av någon anledning hamnade allt fokus på inspänningen. Kan det bero på att man letar efter snabba lösningar? :p

Susan> blir det inte lite olika när hästen bär ryttare jämfört med när den är lös? Rent balansmässigt menar jag? Jag har nog faktiskt aldrig sett sitsträning utan inspänninge? Ens på ganska bra institut?

det där är en alldeles för lång mening... Eller för lång tankekedja :p
:D:love::o:o

S

kl

Då var frågan

Lång o låg - eller framtung?

¨

Inte bästa filmen, bara testade löslongera lite, o provfilmade.

*kl*

Vill bara försynt påpeka att mitt syfte med Bastos bilder inte var att förespråka inspänning, utan att hänvisa till bra bilder o text som förklarar "lång o låg". :)

Av någon anledning hamnade allt fokus på inspänningen. Kan det bero på att man letar efter snabba lösningar? :p

Ha ha det var nog jag bla som kommenterade att jag eg inte gillar att spänna in om hästen redan själv går i en bra form, det var dumt,:D Mest en onödig sidokommentar liksom....Men jag menade då inte att denna inspänning är fel utan det är just sån jag har på min och andra när det behövs.

Att spänna in som djurjouren menar vid longering tror jag att man ofta gör som en trygghetsgrej för ryttaren också, för att den ska kunna slappna av och komma ner i sadeln, och inte sitta spänd och beredd att ta till handen.
Med huvudet helt fritt kan det ju hända att hästen får spel, eller busar till eller kanske blir obalanserad om ryttaren inte kan hjälpa den, och inspänningen blir lite hjälp för hästen också som ram helt enkelt.

Ja, så kan det vara om man har tankarna på annat! :D

Men nog förändras hästens balans rätt radikalt när man sätter upp en gubbe? Jämfört med när en duktig longör longerar (utan inspänning). Är inte det naturliga för en häst med gubbe på ryggen att ta balansen rätt mkt i halsen? Iaf i trav och galopp?

Jag skulle säga framtung.

Ingen aktivitet i bakkärran, markbundet steg. Korrekt lång och låg får igång aktiviteten och gör steget runt och "dyrt". Hästen på bilden har f n ett billigt steg. ;)

Tänk dig en kula inne i hästen. Vart hade den rullat? Ut genom bogarna.

fast jag tror man måste lägga det åt sidan en stund

Typ alla som börjar rida för min tyska - får börja rida med pinne udner tummarna - helt omöjligt att fiffla. I och med att det är träning i clinicform så får man då pinnen som hemläxa

när man lärt sig rida med pinne - då kan man integrera det gamla - tufft men ack så effektivt

Pinne är iaf inte graman. Har man bra tränarhjälp tillräckligt ofta (eller iaf tillräckligt kvalitativt) så absolut, då tycker jag det är mycket bättre att totalt få ställa om. Lägga helt fokus på det man ska lära om till tycker jag också är nödvändigt. Men frågan är ju om det avser 1-5 pass eller 1-12 månader. ;)

Utifrån huvudpositionen hade det kunnat vara ännu värre (för att vara lite positiv! ;) ) men nja, framtungt ser det ut. Manken är inte uppe, baken är inte vinklad. Behövs ju inte så mycket för att hästen ska börja balansera om, men det där lilla är ju å andra sidan det svåra att få till, och det avgörande för helheten.

Jag skulle varken säga lång/låg eller framtung faktiskt. Hästen gör faktiskt inget arbetsmässigt på bilden, den myser runt och "spårar" backen lite, så som hästar i frihet ofta gör. Jag kan inte likställa detta med arbete i lång och låg så som termen faktiskt avser. Om du tittar på rygglinjen finns det heller inget arbetsmässigt över den där heller, den kommer inte över ryggen eller höjer länden eller manken, så som en korrekt lång och låg faktiskt avser.

framtung skulle jag inte heller direkt kalla den, eftersom den inte gör så mycket arbetsmässigt som sagt, men visst, om man vill argumentera det i arbetsmässiga termer så då är den mer framtung än balanserad, absolut.

Det blir svårt med löslongering när hästen inte är ett dugg i framåttänk utan du får heja på den:laugh:

Det blir på bogarna och framtungt, den sätter ner huvudet men inget händer nån annanstans. Allra allra först i filmen nånstans tror jag det fanns en tendens åt rätt håll men den försvann direkt:o

Nu trillar den iväg framåt när den sänker huvudet om du tittar på filmen!

Den måste som sagt vara på väg framåt först för att det ska hända något hela vägen i hästen:idea:

klart den är framtung - det ser tillochmed jag - seg i kolan och allt
mest för att det är nedförs backe ;)

Ja, så kan det vara om man har tankarna på annat! :D

Men nog förändras hästens balans rätt radikalt när man sätter upp en gubbe? Jämfört med när en duktig longör longerar (utan inspänning). Är inte det naturliga för en häst med gubbe på ryggen att ta balansen rätt mkt i halsen? Iaf i trav och galopp?

absolut

(inlägget som jag har skrivit är väldigt kort)

vid longering tror jag att man ofta gör som en trygghetsgrej för ryttaren också, för att den ska kunna slappna av och komma ner i sadeln, och inte sitta spänd och beredd att ta till handen.
Gäller det sitsträning så är det väl bara bra om hästen får spel o busar till. Sits handlar ju om balans. Blir hästen longerad och ryttaren inte har tillgång till några tyglar, kan denne ägna sig att hitta sin balans i kroppen utan att störa hästen i munnen. :p

Jag fattade inte ens att det var en film... :o Men klicka på bilden så kommer du till en film!

Lång och låg jobbas ju f ö fram, precis som andra är inne på, det är ett arbete som hästen inte direkt gör av sig själv, som jag fattat det?

Du fattar rätt

jag fattar inget - men är ursäktad...

Senast ändrad:

(Tack Jacko.)

Tycker den söker sig fint ner i början av filmen, med lite tryck i steget. :) Sen blev det tråkigt att springa runt, tror jag. :p Fördelen med att cykelträna - framåtbjudning på köpet. :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka