Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Håller helt med ang, egen balans.

Jag brukar tänka såhär att enbart om alla andra anledningar (såsom kroppsliga problem, smärta, rörelsestörningar från låsningar, hov eller benproblem, nack problem, ryggproblem etc. etc. har eliminerats ) då kan jag tänka mig att använda låg inspänning (löst) en kort period, under vaksamt öga, för att guida hästen.

Men väldigt försiktigt för ofta (men inte alltid) så finns det anledning varför en häst inte jobbar korrekt om man gör rätt övningar. Då ska det ju inte behövas att guida med hjälptyglar liksom. (i dom flesta, men som sagt, inte riktigt alla)

När jag läste lite av de "gamla mästarna" så var det en som skrev bla att utbildade hästar har fördelar framför outbildade för att de får bättre förutsättningar även när de rör sig fritt (nånting sånt, fritt tolkat:D) Det är verkligen sant tycker jag. Min förra fullblodsvalack fick en annan trav även i hagen när han blev bara ridhäst och utbildad, det tog ett tag och kom verkligen inte på en gång, men i just longering utan inspänningar märktes det tydligt, samt i hagen.

Den nuvarande är samma sak, som har ofördelaktig exteriör, dessutom, rör sig idag annorlunda även i hagen, vilket andra har kommenterat så det är inte mitt önsketänkande:D.

Så jag tror m a o att alla hästar har inte lätt för sig från start och kan behöva tex en låg inspänning för att hitta formen på töm, men när de kommit en bit i utbildningen så har dom det mer naturligt om de fortsätter att arbetas rätt. Andra har det redan från start. Min nuvarande var bla för hetsig i sitt temperament för att hitta sin balans, hon ångade på med huvudet i vädret, utan att det egentligen var något fel på henne:idea:

Jo men jag är med på det tänket ocskå, är nog ltie så jag menar (fast jag föredrar att vara superförsiktig innan jag tar till någon form av "tvång" pga. så många dolda fel på egna hästar som jag rehabat. "Lyssna på hästen" typ, om det inte stämmer så stämmer det inte.)

Men om man antingen har uteslutet andra problem eller liksom vet orsaken, som tex. hetsigt temprament exteriör etc. så håller jag med, som sita utväg så kan man absolut behöva guida dom för att visa vägen ju.

Och en stark och utbildad häst rör sig absolut bättre även i frihet!

Min egna nuvarande är en riktig giraff/ stjärnkikare, men har kunnat arbeta honom vid hand utan några hjälpmedel och med mycket stärkande träning och tålamod så har han börjat hitta egen balans nu och röra sig bra.
Trots flertalet rehab saker på sidan om.

Tror vi tänker ganksa lika, tur att det finns folk man kan disskutera med utan att det mpste bli en stor "rätt/fel" sak av det, utan mer att man bara kan disskutera :)

Jag longerade min häst idag o den gick lika lågt som den på bilderna- utan ngt på mer än träns.

Har inte longerat den så mkt o aldrig med chambon.

Den gick i en väldigt låg form:confused: nästan vid marken o den är mkt stor.
Jag blev faktiskt väldigt förvånad.

Tyvärr tänkte den lika i galoppen o då fick jag jaga på den för att den skulle komma upp o oxå galoppera på bättre. Tyvärr är den inte så lättskrämd heller:angel:

bara en ankdot liksom....:cool:
Anekdoter är trevligt. :D Varför ville du inte att den skulle tänka så i galoppen då? :)

Men egentligen ska inspänning normalt inte behövas för den formen, på en häst som är i en bra egen balans.
Sant. Han använder det ju heller inte så; hästen ska inte vara "inspänd" utan ha utrymme för att ta i, röra sig och länga sin överlinje o söka sig fram till en mjuk kontakt med bettet.

Samma sak som när jag cyklar med min häst snett framför mig i grimma o hängande grimskaft och uppmuntrar honom till att ta i o sträcka fram - tills det blir en mjuk kontakt i grimskaftet; där bestäms tempot o formen. :p

Anekdoter är trevligt. :D Varför ville du inte att den skulle tänka så i galoppen då? :)

Därför att i galoppen har hästen ett stort svävmoment o landar för mkt på framdelen om den går för lågt. Snorlågt:angel:

Det syntes oxå iom att den tyckte att det var jobbigt- försökte pusha på den o då kom den oxå upp mer-lättare att galoppera bra.
Det blir för mkt stretch för mig.

Sant. Han använder det ju heller inte så; hästen ska inte vara "inspänd" utan ha utrymme för att ta i, röra sig och länga sin överlinje o söka sig fram till en mjuk kontakt med bettet.

Samma sak som när jag cyklar med min häst snett framför mig i grimma o hängande grimskaft och uppmuntrar honom till att ta i o sträcka fram - tills det blir en mjuk kontakt i grimskaftet; där bestäms tempot o formen. :p
Fast en rätt inspänning ska ge hästen stöd som den kan behöva vid ökningar o att kunna samla den på en mindre volt.

Jag ser en stor skillnad på min andra när jag spänner in den efter lös uppvärmning. Den ser då ut som med ryttare på ryggen. Inte bara långa stora steg.

den är väldigt taktmässig o ändå blir den bättre. Den kommer upp i fram o får hjälp att inte trilla på näsan- inte för att den har lätt för det men....
Avslutar alltid med lång o låg igen.

men jag ville bara addressera det i ditt argumenet att då skulle tränaren ha sagt ngt, för så enkelt är det helt klart inte, långt därifrån, då de flesta tränare faktiskt inte har den insikten, sorry to say. Om då ryttaren, ovanpå det, inte har erfarenhet eller insikt nog runt sits och det man upplever runt sitsen, att höja frågorna så som"jag får känslan av att sadeln gör att jag sitter si eller så", ja då blir det svårt..

Skrev jag verkligen så? Att tränaren skulle ha sagt "nåt"? :o Jag fick fin kritik för sadeln, absolut och det tyckte/tycker jag är roligt. :-) Självklart är h*n inte gud-allsmäktig men jag lever i stor förnekelse av all kritik om att sadeln skulle påverka min sits negativt. ;) Jag älskar min sadel nämligen. :o

Men alla börjar vi någonstans. Jag är där jag är just nu och det här är mina förutsättningar. Det är kul att få kommentarer, tips och tankar här på forumet men allt är inte överförbart, och ska inte överföras till IRL utan att ha fått hjälp just IRL. Jag tar till mig av det du och ni andra skriver, både bra och dåligt och bär med mig det. För i min värld finns det heller inte en sanning. :laugh:

Men egentligen ska inspänning normalt inte behövas för den formen, på en häst som är i en bra egen balans.

Hästen har ju stor chans att gå med huvudet i vädret om den vill med det sättet han använder inspänningarna.. Troligtvis gör den det i början, känner igen det så väl på min egen av iberisk typ, svårt att få dom låga från manken och neråt då deras "naturliga" form är hög hals/nacke och tänka bakåt med nacken/halsen form och symaskinstrav med höga knälyft så springer ju min i hagen...

När (vilket är väldigt sällan) jag longerar min sätter jag på inspänningarna så i början för att sedan kunna plocka bort dom.. det är enklare på min nuförtiden att rida han låg då han är lat som attan i lina.. De andra hästarna jag haft som inte är lika högställda är ju lättare att longera utan inspänning då deras naturliga form är mer åt lång och låg form även lösa i hagen.

Knapplån
Jag tycker att folk till mans borde rida med MER inspänningstyglar.
Det största felet alla ryttare gör är att vara fixerade vid att få ner huvudet och då blir de för rörliga i handen. Vanliga dressyrryttare "sågar", AR ryttare skakar och trycker tygeln mot halsen och en massa annat, eller sätter på stångbett.
Det är så djupt rotat i oss ryttare att hästen ska böjja på halsen, antingen i "gå på tygeln form" eller i "Böjning a ala brenderupform". När ryttaren vågar skita i det frilägger hon en massa fokus att lägga på sin egen rumpa och då kommer resultaten.
Om man har inspääningstygel så kan man skita i huvudet och RIDA med rumpan istället. På sikt blir man en bättre ryttare då.

Knapplån
Det största felet alla ryttare gör är att vara fixerade vid att få ner huvudet och då blir de för rörliga i handen. Vanliga dressyrryttare "sågar", AR ryttare skakar och trycker tygeln mot halsen och en massa annat, eller sätter på stångbett.
Det är så djupt rotat i oss ryttare att hästen ska böjja på halsen, antingen i "gå på tygeln form" eller i "Böjning a ala brenderupform". När ryttaren vågar skita i det frilägger hon en massa fokus att lägga på sin egen rumpa och då kommer resultaten.
Om man har inspääningstygel så kan man skita i huvudet och RIDA med rumpan istället. På sikt blir man en bättre ryttare då.

Funkar det med gummisnodd?

Knapplån

Måste man ha inspänning då? Är det inte bättre att skita i "handviftandet" och rida med rumpan och SEN forma hästens hals/nacke?
Eller?

Jag tycker det ligger mycket i det faktiskt. Jag har själv ingen kunskap kring användandet av inspänning, så jag använder mig i princip aldrig av det - bortsett från de gånger tränaren longerar mig. (Kommer du ihåg när vi skulle bolla med bollar samtidigt som vi red lätt? :laugh:)

Något som också funkar för mig och som effektivt tar bort handviftandet är att rida på enhand.

jag tycker det är vansinne att hindra hästen att använda halsen som balansstav OM man har några som helst ambitioner att rida med sätet

Senast ändrad:

Hur många hästar kan ARBETA i balans utan ryttare?
Springa runt- visst.

Inspänd ska vara lagom för var individ- inte INspänd.

När man tömkör på volt finns det större risk för error- väldigt mkt inspänd på ytter med gramankoppling.

Hästar som är ystra o bara far runt är som regel trötta när de kan börja arbeta.

Det är bättre att det sker kontrollerat o en kort stund.

Klimkes råd följde jag förr- han hade handhaft ett antal hästar.:angel:
Där ingick att ha inspänningstyglar på. Sen behöver man inte spänna IN- bara ge hästen möjlighet att kunna söka ett stöd- som hästen har glädje av strax efter... vid inridning.

Jag kan inte så mkt om inspänning öht, varför jag inte gör det, utan överlåter det åt min tränare. (Och jag har väl longerats typ 10 ggr på den tid jag känt tränaren, så det är inte var och vareviga dag). Men som jag förstått det, så är det inte själva inspänningen man är ute efter, utan att ge den ett stöd på ytter, och också faktiskt göra det lite lättare för piloten att sitta? (Inte att förglömma i just mitt fall!!!)

Skrev jag verkligen så? Att tränaren skulle ha sagt "nåt"? :o Jag fick fin kritik för sadeln, absolut och det tyckte/tycker jag är roligt. :-) Självklart är h*n inte gud-allsmäktig men jag lever i stor förnekelse av all kritik om att sadeln skulle påverka min sits negativt. ;) Jag älskar min sadel nämligen. :o

Men alla börjar vi någonstans. Jag är där jag är just nu och det här är mina förutsättningar. Det är kul att få kommentarer, tips och tankar här på forumet men allt är inte överförbart, och ska inte överföras till IRL utan att ha fått hjälp just IRL. Jag tar till mig av det du och ni andra skriver, både bra och dåligt och bär med mig det. För i min värld finns det heller inte en sanning. :laugh:

:D

Jag är verkligen helt galet nöjd med min sadel och jag fick även beröm för den av min ridinstruktör i onsdags.. Jag tror nog att det är jag som ställer till det mer än vad sadeln gör. Men visst VILL jag tro det också. Det är inte lätt att hitta sadel till min häst. :o

Jag tolkade ditt inlägg så, men då kanske jag missförstod, jag vet som sagt inte om det är ngt problem med sadeln ö.h.t, jag vände mig bara mot det jag tolkade att om inte tränaren sagt ngt så är det inget fel på sadeln. osv....

Knapplån

Men tycker du inte det är bättre då att öva på att skita i huvudet = sluta fiffla med händerna, hellre än att dra på en graman?

För mig brukar det underlätta att ta för vana att då och då, åtminstone någon gång under ridpassen (oftast i början) strunta helt i huvudet och bara lita på att det är där det ska om jag gör mitt jobb. Visst är det lätt att fiffla ändå, men huvudsaken tycker jag är att man övar på det, inte att man drar på en hjälptygel.

Det finns ju andra hjälpmedel än graman?

Är det bara jag som blir longerad för att kunna koncentrera mig på sitsen? :o

Måste bara flika in ang. AR ryttare, dom jag vet (inkluderat mig själv även om jag inte klassar mig som AR ryttare) använder inte tyglarna mot halsen för att få hästen att böja den, utan för att förmedla förflyttning av bogen.
Inte menat att alla gör så men det är för mig den allra vanligaste hjälpen folk använder tyglarna för när man lägger dem mot halsen, men om man inte själv använder de hjläperna kanske man lätt missförstår vad det är ryttaren försöker åstakomma eller förmedla?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka