Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Hur många hästar kan ARBETA i balans utan ryttare?
Springa runt- visst. Alla, Frågan är väl om den som håller i snöret kan få dem att arbeta da

Inspänd ska vara lagom för var individ- inte INspänd.

När man tömkör på volt finns det större risk för error- väldigt mkt inspänd på ytter med gramankoppling.

Hästar som är ystra o bara far runt är som regel trötta när de kan börja arbeta.

Det är bättre att det sker kontrollerat o en kort stund.

Klimkes råd följde jag förr- han hade handhaft ett antal hästar.:angel:
Där ingick att ha inspänningstyglar på. Sen behöver man inte spänna IN- bara ge hästen möjlighet att kunna söka ett stöd- som hästen har glädje av strax efter... vid inridning.

Orkar inte svara på resten
jag svarade på djurjourens arbeta inspänd under ryttare

Har du sett att jag flyttat föresten ;)

Använder den sitt bäcken som hävarm så vill den gå så själv,men din är ju konstruerad på ett annat sätt så den måste vara urstark för att gå så lågt - den går nog så lågtden orkar

Och huvudsaken är ATT den använder bäckenet - och ju oftare den gör så desto starkare blir den :d

Använder den sitt bäcken som hävarm så vill den gå så själv,men din är ju konstruerad på ett annat sätt så den måste vara urstark för att gå så lågt - den går nog så lågtden orkar

Och huvudsaken är ATT den använder bäckenet - och ju oftare den gör så desto starkare blir den :d

Tack!!

Du påminner mig om vad en tränare sa för rätt längesedan som jag har förträngt. "Den låga formen kommer med styrka". Det har ju visat sig vara sant. Jag hade faktiskt glömt bort det. :o

Omvänd problematik :) Kan tänka mig att min häst säkert hamnar i framvikt, men är inte stöpt för att just "gå på bogarna"!?

Delvis KL

Våra är helt olika byggda men ändå samma sak. Min går högt med huvudet och sänkt framdel i sej själv, skulle aldrig ha gått där "naturligt" (som på bilderna) men nu gör hon det, t om om man longerar i grimma och inte plötsliga störningar dyker upp:angel: Men på henne behöver man (precis som fio skrev fast hennes är inte av samma skäl som min) behöva ha inspänningen, dvs den låga som på bilderna OM man nu longerar, jag tömkör oftast. Man kan behöva det först men när hon kommer igång kan man ta bort den. INte minst för att hon måste få till fokus för att inte ånga framåt, istället för att bära upp sej själv.

Men som sagt, den valack jag tagit hand om lite mera ett par dagar går där av sig själv, är inte alls särskilt utbildad, men väldigt fördelaktigt byggd och inte en som jagar på framåt heller som min. Det ser väldigt lätt ut för honom. Igår gick han som Karins bitvis nästan med nosen nedanför knäna i galoppen men utan att bli framtung:bow:

Den lilla hingsten som jag höll på med mycket förrut när jag hann (och red igår faktiskt senast) är mera hög, men väldigt välbalanserad. Kom just på då att honom behöver man ändå ha låg inspänning på först för att han inte ska gå med nacken för högt. Han har lätt för sej men vill gå högt, lite byggd sån, och helre krullar han än sänker nacken (som fö min förra valack och hingsten jag hade också)

Stoet jag ridit lite sista tiden går djupt men inte för att hon är stark nog utan för att undvika snarare, hon välver inte utan bara sänker nacken, blir framtung. Är mkt riden och i rätt bra skick (inte min bara rider henne när jag hinner)

Så det är inte bara styrka i sej, utan exteriören och läggningen spelar in också, tror jag. Som alltid behövs även lugnet tex.

Lite virrig sammanfattning eftersom jag ska på lunch:d

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Biffen väljer ofta självmant den formen vid longering och löslongering (utan inspänning) - han travar på med näsan nästan i backen o stretchar ut överlinjen ordentligt - har film om nån vill se - vill gärna veta om det bara blir på bogarna eller något annat också...
Min känsla är att det är ganska bra iaf - att han har balansen och orken att gå så en kortare stund iaf - utan ryttare visserligen - men han stupar inte på näsan åtminstone ;)

Vilar på steget o rusar inte heller :)

Absolut - ang exteriör och läggning. Kommentaren var just om min häst, att hans låga form kommer med styrka :)

Han har INGEN läggning att sänka sitt huvud, och han är inte byggd för det heller :cool:

Men han är söt ändå :D

Har dom balansen brukar det iaf inte vara skadligt, vare sig det är med lätt framdel eller bara inte särskilt tydligt på bogarna. Tror jag iaf! ;)
Vissa hästar har mer naturligt att gå där, jämfört med andra som lätt skulle rinna iväg i obalans och först måste ha styrkan. Därav att jag tycker det är lättsammare med vissa hästar under grovjobbet, för att man "kan" rida mycket framåt/nedåt och i lång och låg, utan att balansen blir ännu sämre än i fritt läge. Medans andra måste stärkas dit för att det inte ska bli värre =sämre utgångsläge, och då kan tränarna (och förmodligen ryttarna) slita sitt hår i övergångstiden för att det inte ser bra ut.

Efter lite mat ser jag att jag VAR virrig, :angel:

Igår gick han som Karins bitvis nästan med nosen nedanför knäna i galoppen men utan att bli framtung

Skrev lite hastigt, "Karins" är alltså stoet jag skrev om senare i inlägget (och tidigare i tråden) som går med nosen nästan i backen men utan att bära sig, blir framtung, även då man rider i galoppen och det blir jobbigt kan hon gå ner så. Vet inte riktigt varför eftersom det inte är min häst, utan jag bara ridit några gånger. Men hon gör så med matten också och har tydligen alltid gjort.

*kl*

Biffen väljer ofta självmant den formen vid longering och löslongering (utan inspänning) - han travar på med näsan nästan i backen o stretchar ut överlinjen ordentligt - har film om nån vill se - vill gärna veta om det bara blir på bogarna eller något annat också...
Min känsla är att det är ganska bra iaf - att han har balansen och orken att gå så en kortare stund iaf - utan ryttare visserligen - men han stupar inte på näsan åtminstone ;)

Vilar på steget o rusar inte heller :)

Ja film vill vi alltid se :)

Jag kan rida min häst ganska lågt men inte med näsan framme.. ännu iallafall eller typ aldrig någonsin :D

Gummisnodd är ingen inspänning, det är ett gummiband och funkar bäst som hårsmycke typ.
Inspänning är en läderrem som går från hästens bett till sadeln. Till för att hästen ska våga söka sig framåt och mot handen.
Men graman funkar oxå, huvudsaken är att ryttaren börjar lita på att hästens huvud är där vi är intryckta att det ska vara så att man får energi över till att RIDA!

Jo det är bättre om ryttaren struntar i handviftandet och effektivaste sättet att åstadkomma det är att placera hästens huvud där ryttaren tror att det måste vara. då blir ryttaren stolt och nöjd och kan börja rida ordentligt.

Fast om man hindrar hästens huvudbalans med sågningar, stångbett eller inspänningar är väl skit samma egentligen? Inspänning ger bättre ridmöjligheter åt ryttaren.

Men tycker du inte det är bättre då att öva på att skita i huvudet = sluta fiffla med händerna, hellre än att dra på en graman?

För mig brukar det underlätta att ta för vana att då och då, åtminstone någon gång under ridpassen (oftast i början) strunta helt i huvudet och bara lita på att det är där det ska om jag gör mitt jobb. Visst är det lätt att fiffla ändå, men huvudsaken tycker jag är att man övar på det, inte att man drar på en hjälptygel.

Tja du skrev det bra..... att åtminstone någon gång under ridpasset strunta i huvudet....... Man ska strunta i det typ alltid, då lär man sig rida. vi människor är alldelles för ofokoserade för att kunna aktivera kroppen om man har fokus på hästens huvud. Allt som är ramför oss är lätt att aktivera, det som är bakom är SVÅRT och kräver totalt fokus.

Precis. Men har man aldrig lärt sig att fokusera på det (skulle man ha en seriös tränare med bra koll under hela utbildningen så lär man inte hinna lägga på såna olater, men sån lyx har nog inte många) så behöver man ju inte lära om det.

Jag tänker att i omlärningsperioden när man ska lära sig "sluta fiffla", visst, då kan man absolut behöva göra det hela pass. Samtidigt tror jag inte på att göra det flera veckor eller månader i sträck, hela passen, för som några kloka människor sagt: kasta inte bort din gamla kunskap för att du lär dig nytt, lägg till det nya istället!". I det här fallet betyder det att så länge man påminner sig ofta och har full fokus på just "skita i huvudet" i motsvarande minst en övning per pass som påminnelse, så lär hästen under tiden må bättre av att ryttaren ändå rider och inte måste lära om totalt.
Det kommer ta längre tid, men det tar å andra sidan tid att skola om en gramanriden häst också om den väl lärt sig ge efter bakåt.

Fast om man hindrar hästens huvudbalans med sågningar, stångbett eller inspänningar är väl skit samma egentligen? Inspänning ger bättre ridmöjligheter åt ryttaren.

Vem säger att man ska hindra hästen att balansera öht

jag vet att jag är en pain in the ass

fast jag tror man måste lägga det åt sidan en stund

Typ alla som börjar rida för min tyska - får börja rida med pinne udner tummarna - helt omöjligt att fiffla. I och med att det är träning i clinicform så får man då pinnen som hemläxa

när man lärt sig rida med pinne - då kan man integrera det gamla - tufft men ack så effektivt

Que:confused:

Hur skulle en inspänning kunna ge ryttaren bättre "ridmöjligheter"? Vad är det då du kallar för ridning? :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka