Sv: Lång och låg, eller framtung?
Tror inte alla tränare är så pass utbildade faktiskt, att de inser hur mycket sadeln har att göra med ryttarens position,framför allt om ryttaren inte har en särskilt stark sits till att börja med, som Totola så vist skriver, baserat på egen erfarenhet, en problematisk sits från ryttarens sida,blir verkligen från problematisk till rent katastrofal, om man dessutom då har sadeln med i ekvationen. En ryttare med en stark sits kan härda emot en mindre optimal sadel till en gräns där det fortfarande funkar acceptabelt,men har man INTE en bra sits, så blir som sagt utslaget det femdubbla.
skulle därmed inte säga att din sadel är det stora problemet, det kan jag inte bedöma av bara dessa 3 bilder, men jag ville bara addressera det i ditt argumenet att då skulle tränaren ha sagt ngt, för så enkelt är det helt klart inte, långt därifrån, då de flesta tränare faktiskt inte har den insikten, sorry to say. Om då ryttaren, ovanpå det, inte har erfarenhet eller insikt nog runt sits och det man upplever runt sitsen, att höja frågorna så som"jag får känslan av att sadeln gör att jag sitter si eller så", ja då blir det svårt. Och att höja den frågan kräver ju också att man faktiskt VET hur man sitter och hur det känns, när sitsen är optimal.annars vet man liksom inte att det finns en fråga att ställa.