Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Vet hur det känns, jag hade en period för många år sedan då jag tyckte att det var läskigt att galoppera mot ingången i ridhuset på min egen häst! :crazy:

Men det gick över till slut. Nu är jag bara försiktig. Har dock fortfarande kvar snuttefilten = mina stigbyglar med tåkappa. De garanterar mig skydd mot värsta mardrömmen = att fastna i stigbyglarna och bli släpad efter hästen.

Ta ett steg i taget - och framåtbjudningen kan du ju jobba med på lina och töm så länge! :idea:

men avknäckt är hästen bara om den är mer/bara böjd i runt 3 nackkotan och resten halsen rak

Ojojoj, här märker vi på ord som vanligt! ;) När det är ett "svagt" fenomen blir det lätt en för grov förklaring. För att öht förstå åt vilket håll som menas. Så är det.

Själv har jag säkerhetsstigbyglar med helt öppen sida (= ingen snodd)
Fungerar jättebra om man vänder öppna sidan in mot hästen.

Små steg får man ta. Just nu ägnar jag mig mycket åt ta till mig att jag har en jäkligt cool och säker häst, faktiskt. :-)

Jag har varit utan tömmar en tid men det kom i veckan så igår tömkörde jag för första gången på länge.
Vi drog repan över skogen och när hon insåg att hon inte behövde gå och såsa efter nån (läs Husse, som har lett henne mycket när jag ridit i sommar) blev det lite annan power och fart i steget! Kul!

Fast... för att fortare kunna rida bättre o ha en bättre balans bör du sätta dig bättre. hästens balans blir ju mindre framtung- tänk på det:idea:

Du kan bli rädd igen om hästen snubblar o du nu lättare faller av framåt.

Det är lätt att bli kvar i det läget som du har- man tror att man sitter rakt:crazy:
Fram med fötterna o ha benens vikt i stigbygeln- inte i knät mot sadeln.

:bow: Absolut!!

Jag har jobbat mycket med sitsen sen de där bilderna togs i Juli.
Det har blivit bättre redan men jag har en lång väg kvar.

En del i detta är också att jag gått ned nästan 50 kg så min kroppsuppfattning och styrka i bålen är inte den bästa.
Men det övar jag på, igår fick jag till 15 situps, 10 crunches och 15 rygglyft + lite mer. Det tar sig. ;)

Om ett par veckor börjar sitsträningen på ridskolan också. Dvs. longering utan tyglar/stigbyglar. Känns lite lätt livsfarligt men det gjorde det sist jag gjorde det också, men då upptäckte jag vilken otrolig effekt det har.
Jag har bokat in mig på fyra gånger i sträck nu en sväng.

Här är en bild från i onsdags när vi var i ridhuset och red lektion för första gången. Nu är ju det här en EXTREMT smickrande bild eftersom vi står stilla och jag just har rättat till mig. På de andra bilderna ser det inte riktigt så här bra ut hela tiden, och inte på filmen heller, men helt klart bättre än bilderna ovan. :D

ridlektion1.jpg

Är det en bomlös sadel som du har:confused:

Korta stiglädrena ngt hål så blir det lättare o att du kan stå i dem utan att knipa med knät.

Lycka till med longeringen- nyttigt.

Ser ut som om du rättat till överlivet men inte ändrat bäckenet. Dvs du har bytt framåtlut mot svank. Tryck in rumpan under dig istället för att luta dig bakåt så blir det gööörbra:-)

Min tanke också. Fram och under sig med rumpan!

TS: tänk också på att en bra sadel utifrån ekipaget är guld värt! :) Det hade varit intressant att se hur det ser ut och höra hur det känns om du väl rättat till "allt" i grova drag i stillastående, om sadeln fortfarande vill sätta dig med rumpan för långt bak eller om det blir bättre bara du själv hittar sitsen. Ibland gör man det onödigt svårt för sig med sadel som triggar till att man måste felkompensera än hit och än dit! :p Beroende på hur den är balanserad utifrån hästen t ex.

yes, en sensation ride! Varför frågar du det? *nyfiken*

och du har helt rätt, jag ska absolut korta stiglädren. Jag har exprimenterat med att låta fötterna hänga så lågt som möjligt och ändå ha kvar "säkerheten" om du förstår vad jag menar.
Det fungerade dåligt. ;)
Jag antar att jag antingen ska ha fötterna i stigbyglarna i lagom höjd, eller inte ha fötterna i de alls.

Ser ut som om du rättat till överlivet men inte ändrat bäckenet. Dvs du har bytt framåtlut mot svank. Tryck in rumpan under dig istället för att luta dig bakåt så blir det gööörbra:-)

What? :confused:
Bäckenet? In med rumpan!? Spännande. Det ska jag testa i morgon när jag rider igen. Idag har vi varit ute och tömkört och trampat på i friska tempon. Glad häst stod kvar och tittade efter mig länge när jag ställde henne i hagen. :love:

Tack för konstruktiva tips och tankar förresten!
Hade jag vetat det här hade jag aldrig dragit mig för att våga lägga ut bilder. :bow:

, om sadeln fortfarande vill sätta dig med rumpan för långt bak eller om det blir bättre bara du själv hittar sitsen. .

Intressant.
Med "rätta till mig" menade jag att jag tänkte på "raka ryggen, hälarna nedåt, blicken framåt" (hört den förut? :p Efter den här diskussionen ska jag lägga till "in med rumpan" i min inbyggda ridlärares svada)

Jag tror ändå inte att det är sadelns "fel" utan mitt eget faktiskt.
Eftersom jag är rädd så spänner jag mig gärna/ofta vilket gör att jag tex. lutar mig framåt. Eftersom sadeln inte är ett skruvstäd så tillåter den att jag gör så. Den i sig sätter mig inte "fel", inte vad jag upplever i alla fall, men den låter mig göra det.

(Jag vill ju inte gärna tänka att det skulle vara något "fel" med min älskade sadel som ligger som en smäck på Orka och är så skön att sitta i! :angel: ;) )

Hehe, men du skulle ha hört mig i mitt "jag tror inte det är sadelns fel" tills jag till slut insåg att ok, men även om JAG har en dålig sits så skulle det nog ändå underlätta med en sadel som iaf möjliggör en bra sits, och min lättnadens suck efter att jag hade bytt! :rofl:
Men det är svårt att se utifrån den bilden, så jag säger inte att den absolut sätter dig fel heller. Därav att det är smart att testa, vilket du ju ska göra, och se om sadeln är ivägen i det läget och vill putta dig tillbaka igen eller om det går lika bra bara man själv hittar sitsen. Onödigt att få en massa extra spänningar som sagt för att man får sitta och kompensera för sadeln.
Sen iom att du har en bomlös så kanske det skulle räcka att padda upp ett par cm framtill för att balansera om sadeln, underlätta vinkeln i bäckenet. :)

:D

Jag är verkligen helt galet nöjd med min sadel och jag fick även beröm för den av min ridinstruktör i onsdags.. Jag tror nog att det är jag som ställer till det mer än vad sadeln gör. Men visst VILL jag tro det också. Det är inte lätt att hitta sadel till min häst. :o

Men självklart kommer jag att vara öppen för detta. Jag har ingen lust att bli motarbetad av min sadel. :crazy: ;)

Tror inte alla tränare är så pass utbildade faktiskt, att de inser hur mycket sadeln har att göra med ryttarens position,framför allt om ryttaren inte har en särskilt stark sits till att börja med, som Totola så vist skriver, baserat på egen erfarenhet, en problematisk sits från ryttarens sida,blir verkligen från problematisk till rent katastrofal, om man dessutom då har sadeln med i ekvationen. En ryttare med en stark sits kan härda emot en mindre optimal sadel till en gräns där det fortfarande funkar acceptabelt,men har man INTE en bra sits, så blir som sagt utslaget det femdubbla.

skulle därmed inte säga att din sadel är det stora problemet, det kan jag inte bedöma av bara dessa 3 bilder, men jag ville bara addressera det i ditt argumenet att då skulle tränaren ha sagt ngt, för så enkelt är det helt klart inte, långt därifrån, då de flesta tränare faktiskt inte har den insikten, sorry to say. Om då ryttaren, ovanpå det, inte har erfarenhet eller insikt nog runt sits och det man upplever runt sitsen, att höja frågorna så som"jag får känslan av att sadeln gör att jag sitter si eller så", ja då blir det svårt. Och att höja den frågan kräver ju också att man faktiskt VET hur man sitter och hur det känns, när sitsen är optimal.annars vet man liksom inte att det finns en fråga att ställa.

Wow för en gångs skull RIKTIGT bra bilder :)
Wohoo dom gillar jag skarpt, fina fina och inget man vill skriva nej till (förutom själva remmarna då kanske men i och med att dom itne verkar störa oh vara indragna så kan jag väl stå ut med det)

Tack!
Varsågod. ;) Jag gillar hans resonemang kring det i texten också. Hur vanligt det är att folk jobbar med för korta tyglar, fästa alldeles för högt, vilket resulterar i att överlinjen förkortas o hästen rör sig framåt med korta snabba steg. Hur hästen tvingas in i en obekväm hållning som den lär sig att helst undvika.

Hans metod är att tyglarna ska vara ca 20 cm längre än längden på halsen och fästa långt ner; så att hästen när den sedan drivs framåt vet att den kan sträcka ut kroppen och ta långa elastiska steg. Resultatet blir en förlängd överlinje. När rytmen, balansen, styrkan o kraften finns, så kan den på ett naturligt sätt sänka bakdelen o höja framdelen och vi har en korrekt samlad häst; som ett resultat av en framåtdrivande signal från ryttaren/tömföraren.

Så naturligt; så enkelt. :)

Jag longerade min häst idag o den gick lika lågt som den på bilderna- utan ngt på mer än träns.

Har inte longerat den så mkt o aldrig med chambon.

Den gick i en väldigt låg form:confused: nästan vid marken o den är mkt stor.
Jag blev faktiskt väldigt förvånad.

Tyvärr tänkte den lika i galoppen o då fick jag jaga på den för att den skulle komma upp o oxå galoppera på bättre. Tyvärr är den inte så lättskrämd heller:angel:

bara en ankdot liksom....:cool:

Enda gången jag nånsin använder hjälptyglar är martingal för säkerhetsanledningar ibland (då itne för kort såklart men det är ju ett annat ämne) och väldigt sällan så använder jag en "snodd" på samma sätt som Bastos, dvs. väldigt lång och låg, och definitivt inte så att det inte blir eftergift eller så att det blir hög form eller nåt sånt.

Just för en del hästar som man bara behöver visa vägen på lite under en väldigt kort tid, och som sista utväg till att gå vidare så att säga (om hästen har ett väldigt starkt inlärt felaktigt mönster som inte går att korrigera genom den egna kroppen, tex. volter i fri form då dom normalt söker sig till en balans, men en del hsätar är ju så fast i felaktigt mönster att dom ibland behöver visas lite), jag gillar ju inte inspänningstyglar eller sånt men precis som med allt så finns det faktiskt användning som är valid, även om det inte är ofta och sällan används rätt.

Så var ju kul att se att dom används trevligt som faktiskt ger nåt för en gångs skull!

KL
Axel: Varför är du förvånad av det? Menar inte att låta negativ elelr nåt bara undrar :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar inte inspänningar egentligen alls och använder bara det om det absolut behövs och då spända som på bilderna. "Absolut behövs" är min donna tidigare som naturligt ville gå med hög nacke och låg framdel:cool: Nu är det bättre men på henne kan det behövas ibland.

Annars tycker jag många hästar med bra balans själva går i den formen utan inspänningar. Som den jag nu longerat o tömkört några dagar åt en kompis bara för att hålla igång den när hon är borta. (skrev om den tidigare)

Även den jag ridit ett par dagar nu går gärna så själv, men hon gör som din - går ner för djupt, i galoppen - för att undvika också, man får driva framåt. (HOn stretchar ut men sen blir hon dammsugare emellanåt) Kan vara samma tendens i ridningen med henne. Ovant och nyttigt för mej just nu som har en som gör tvärtom:D

Men egentligen ska inspänning normalt inte behövas för den formen, på en häst som är i en bra egen balans.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka