Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

*kl*

Anledningen till att jag la upp den var bara för att ha något att diskutera utifrån :)
o vad som ses.
Att han maskar, med den flegmatiska läggning han har - oh yes :)
Gång, nää. Han har en typisk fullblodstrav o kommer aldrig få det trycket i traven som krävs.

MEN - om jag skulle vilja, skulle jag kunna få fram en bild från den filmen som skulle se riktigt bra ut - pausad i det rätta ögonblicket... det är lurigt det där med foton..

Jag att jag skulle kunna få till en betydligt bättre film med honom på lina eller töm, när syftet är arbete, vilket inte denna var avsedd för alls (bara en check av hur han rör sig av nojig matte - för detaljanalys..)

Intressant iaf! Vill gärna se exempel på fler filmer o bilder!

Usch, det där är bland det värsta jag vet... Alltså i en av de värsta situationerna också... När ryttaren verkar sträva efter "länden högst" och är glad åt sin "runda galopp" och den gymnastik hästen får, men utan förankring i realiteten och hänsyn till hästens bekvämlighet och hälsa! =/ För det värsta är att det ofta är skickliga ryttare som borde veta bättre och som borde förvalta sina fina hästar bättre som rider så.

Det är ju en sak när man i sin välvilliga okunnighet rider på det vis man tror är rätt, och hela tiden strävar efter att bli bättre även om man inte lyckas, man kanske inte ens vet hur det skulle kännas eller gå till. En helt annan sak när man borde ha kunnat gjort det så mycket bussigare och bättre. :cry:

Du kan inte släppa det va?
Den där är inte mer än D o R.

Totola
Usch, det där är bland det värsta jag vet... Alltså i en av de värsta situationerna också... När ryttaren verkar sträva efter "länden högst" och är glad åt sin "runda galopp" och den gymnastik hästen får, men utan förankring i realiteten och hänsyn till hästens bekvämlighet och hälsa! =/ För det värsta är att det ofta är skickliga ryttare som borde veta bättre och som borde förvalta sina fina hästar bättre som rider så.

Det är ju en sak när man i sin välvilliga okunnighet rider på det vis man tror är rätt, och hela tiden strävar efter att bli bättre även om man inte lyckas, man kanske inte ens vet hur det skulle kännas eller gå till. En helt annan sak när man borde ha kunnat gjort det så mycket bussigare och bättre.
Det är så många som rider runt just för sin EGEN bekvämlighet även på orena hästar.

Det finns INGET som påvisar fysiska skador - snarare tvärtom. Däremot finns det en psykisk aspekt:crazy:

Tycker mer synd om smällfeta hästar som får lalla runt hela livet i en ogynnsam form där den "bär" upp ryttaren o sig själv på sitt skelett- ja pga av okunskap.

hästarna får noll support av ryttarna- som istället stjälper- sätter dem på Pottan.

Lång o låg är inget självändamål.

kan man inte rida den där med aktivitet, i balans- tappar man ryggen o den går onaturligt mkt i framvikt.
När man rider lätt kan man hjälpa den med bara det att vara kvar i balans- ev. fördröjning.

En till film att jämföra med. Lite annan typ av häst, och lite speciell inspänning.
Avskyvärt; djurplågeri.

Det är ju i grunden så enkelt, egentligen. Ge hästen frihet att slappna av, att sträcka sig, att röra sig i all sin ståtlighet. Uppmuntra den att ta i bakifrån och skjuta iväg framåt - och fånga sen försiktigt upp energin lite grann i taget, för att hjälpa hästen att hitta en balans och bygga upp en styrka.

Många människor har sånt kontrollbehov; när det istället behövs fingertoppskänsla och ömsesidig respekt.

Som på spanska ridskolan? Det är inte ridning då? (Där longeras de ju väldigt mkt för att lära sig sitta, utan att fippla med handen).

Susan> blir det inte lite olika när hästen bär ryttare jämfört med när den är lös? Rent balansmässigt menar jag? Jag har nog faktiskt aldrig sett sitsträning utan inspänninge? Ens på ganska bra institut?

Visst är det så- Men jag tror det är ett nödvändigt ont. och att man väljer en lämplig häst, för du kan ju inte både vrida överkroppen i sitsträninsgsyfte och ha en häst som svarar på sits hjälper som en Ferrari

Sedan jag började rida enligt klassiska principer och hästen faktiskt följer vikten blir det omöjligt att rida med en handhäst, eller ens med en hund i koppel. Sist skulle jag stoppa mobilen i fickan på ridbyxorna och ja det blev en volt

Eftersom det inte finns så många tränare som ser allt du gör - vill jag ha en så känslig häst som visar när vikten är fel - och rider man med längre tyglar än gemene man så maskerar man inga fel - och hästen kan hela tiden vara läraren

Jag såg framför mig någon rida runt med inspänning när jag läst DJ inlägg, det blir ju alla fall lita annorlunda på en volt

Jag vill inte se filmen - men jag tror en del av krulla ihop handlar om att man inte vill att hästen ska visa all fel man gör - eller inte ens fattar att det handlar om att man själv gör fel :o

Kl någonstans - jag begriper aldrig var exakt

Jag tycker Totola har rätt - för det är när man drar ihop dem som det blir riktigt skadligt

Senast ändrad:

varför ska folk släppa det om de tycker det är avskyvärt?

Sedan att du inte tycker det är avskyvärt är en annan sak

***Knapplån***

Jag har nu raderat ett inlägg från en användare som började diskutera en film från en annan tråd, samt några inlägg som var en direkt reaktion på detta inlägg.

Immer
Moderator på Klassisk Ridkonst

Du kan inte släppa det va?
Den där är inte mer än D o R.

Det har ju inte hänt något. Så då är det lite svårt att "släppa".
Men seriöst - tycker du att det är "god ridning"?

Jag har hört ryktesvis att även våra svenska toppryttare använder kandar med olika hjälptyglar. Jag trodde inte det var sant. Men om någon som du som är insatt i den världen inte blir förvånad och tycker att det är "inte mer än djup och rund" - då kanske ryktena är sanna. Det som jag betraktar som en avart - är helt plötsligt normalt.

Då är det väl dags att sluta säga att man rider dressyr....

Jag tycker resonemanget är väldigt märkligt.
Om man tänker som du gör så finns det ju väldigt väldigt väldigt många flera lilla Lisa i världen än vad det finns mindre "proffsigt" ridande proffsryttare. Så detta 10-talet sabbade hästar blir ju i slutänden väldigt väldigt många sabbade "lilla Lisa-hästar" i så fall.
Sedan kan man fråga sig om hästarna ifråga bryr sig om ifall de "sabbas" av lilla Lisa eller proffs-Berra. Jag tror de upplever det lika illa i båda fallen.

Så det bästa man kan göra är helt enkelt att bita ihop, vara självkritisk och försöka lära sig rida så bra man bara förmår.

:bow::bow:

KL

Det är så mycket okunskap som skadar hästar fast ryttaren har den bästa viljan i världen.:( Vi har nog alla gjort massor av misstag förresten som drabbat hästar, men förhoppningsvis har man också lärt på vägen...Det finns så många exempel på illa ridna hästar, även här på buke. Och ja, ingen av oss är väl perfekta heller.:cool:

Några exempel,som alla kan se på buke, förutom det axel nämnde:

Att rida unghästar i hög form och kräva rörelser deras kroppar inte är mogna att klara av? För att man själv vill ut och tävla så fort som möjligt.

Att rida omkring på knackiga hästar som inte går rent i trav ens och t o m fortsätta tävla hoppning på låg nivå visserligen, men hästen i framvikt heläa vägen (eftersom den är oren bak:crazy:)

Att rida hästar som helt uppenbart har ont i fötterna för att man fått för sej att barfota är saliggörande.

Att rida på stångbett och överböja i obalans och utan minsta koll på vad man själv håller på med uppe i sadeln (och tränaren säger inget heller).

En massa "hanteringstrix" där hästarna härjas runt med rep och repgrimmor och idiotiska idéer om kadaverdisciplin och där hästen inte ens när den är ledig från arbete får ha en egen åsikt eller komma för nära människan och allt vad det är:crazy:

Att sätta på gramaner i tid och otid och rida som Sjef på filmen (och ja den går i framvikt där tycker jag och sen hjälptyglar till kandar:eek: )

Det här var mest svar till Totola bla. Och medhåll till Solis bla:laugh:

Det har ju inte hänt något. Så då är det lite svårt att "släppa".
Men seriöst - tycker du att det är "god ridning"?

Jag har hört ryktesvis att även våra svenska toppryttare använder kandar med olika hjälptyglar. Jag trodde inte det var sant. Men om någon som du som är insatt i den världen inte blir förvånad och tycker att det är "inte mer än djup och rund" - då kanske ryktena är sanna. Det som jag betraktar som en avart - är helt plötsligt normalt.

Ja jag har hört rapporter från ett stort dressyrstall där en tränare jag känner ridit hästar i perioder. Där rider/red (då i alla fall, inte länge sen) var och varannan dressyrryttare inte bara på sitt kandar utan även med graman.:crazy:

Och självklart kom hästarna sällan utanför området utom för att tävla, inga uteritter där inte;)

När jag för flera år sen nu insåg hur mycket gramanridning brett ut sej bland dressyrryttare fick jag en chock mer eller mindre, hade inte insett det, då.:crazy:

Jag tycker det är hemskt, rent ut sagt, det kan jag inte komma ifrån.

Jag kan bekräfta rykten om svenska "toppryttare" inom dressyr som rider med kandar + graman.

/Migo
som slutade rida "dressyr" för länge sen för att slippa sammanblandas med det djurplågeri som premieras på tävlingsbanorna.

kl

Inte jag som tömkör så kommentarer om linföraren undanbedes..

Men lägre än såhär kommer han inte vid tömkörning - nu hade han iofs lite tillitsfunderingar då han är lite skeptisk till nya människor. Men iaf..

å inte mycket lägre än såhär vid ridning..
travframridningtimr_1.jpg

på en häst som helst vill gå såhär eller gärna högre
galopp1.jpg

Ibland vill jag trycka ned halsen med händerna när jag inte räcker till själv.. snälla, släpp ned halsen!!! Men det är skitsvårt - och det får väl ta den tid det tar. så jag kan förstå.. eller, nja, förstå är väl att ta i - men att man i frustration/okunskap/snabb-fix tar till lite drastiska metoder.

hittade en till väldigt "djup och rund" :D

Bild008.jpg

ack, ja...

Senast ändrad:

Problemet uppstår ju när proffs-Berra slutar bry sig om att sträva mot att hela tiden ta hänsyn till hästens fysik, mentala och fysiska välmående och välbefinnande. För att proffs-Berra även är den som sprider sin kunskap som ringar på vattnet till andra, agerar förebild, kommer i kontakt med väldigt många hästar, är den som gås till för att det ska bli "rätt gjort" och något mindre lätt att förstöra för lilla Lisa.

Jag gillar inte tanken, och förstår att ingen annan gör det heller, men så gott som ALLA som pysslar med hästar och ffa äger egen/egna hästar kommer "sabba" minst en, troligtvis fler hästar under tiden man lär sig(snittet ligger på tre, men det är gamla uppgifter, vet inte om det är aktuellt ännu - dock var den siffran bara baserat ridmässigt, inte inkluderat skötsel). Om man väl har accepterat att "alla gör vi misstag" och "alla är vi barn i början" så är ju det absolut viktigaste att man strävar efter att få dessa fel så små som möjligt och denna läroprocess så effektiv som möjligt, men som enskild ryttare kan man inte alltid veta vilken väg som är bäst, rakast, lättast, förrän man redan lärt sig och vet i efterhand vad som blev fel. Även om ambition att lära och intentionerna är väldigt goda gentemot hästen.

Har man ingen känsla för människor, då blir det till slut bara fånigt med djurplågeri-anklagelser hit och dit. Men av förebilder/erkänt duktiga ryttare som har det som yrke, tycker jag absolut att man kan kräva mer. När de kan välja, för att man redan har mycket i ryggsäcken, då väljer man inte det som både för egna hästars del och ringar på vattnet-effektens hästar kan skapa onödigt mycket obehag.
Obehag under inlärning av ryttaren ser jag -tyvärr- som ett stundvis nödvändigt obehag. Ex. så måste man våga hamna i obalans för att träna upp sin balans, för att ta ett lindrigt exempel. Men även där kan man såklart ha åsikter om vad som är "ok" nivå, i vilka lägen det är "ok" att hästen får utstå lite till förmån för resultatet (inlärningen), en konstant övervägning.

Ja, det är ju det. Om det ska vara någon idé för hästen att länga måste man ha fått till motsvarande snäpp till bakifrån, annars kommer det ju bara bli "läng och fläng", länga för längningens skull, sänka för sänkningens skull, eller vad man nu vill kalla det! :p Tycker det blir rätt tydligt på din häst.

Sen att det kommer gå mer och mer ju bättre vinkling och balansförändring den får till, det känns också självklart! :) Men inget gjort i en handvändning, kanske om en ryttare som redan kommit 10 snäpp längre sitter upp isf.

Inom hoppningen har jag nyligen sett helt otroliga bettslingar + hjälptyglar på en framridningsbana (GP tävling). Jag blev helt förskräckt faktiskt.
Kandar, achennosrem (hårt spänd) + graman på en o samma häst
Pelhambett + samma som ovan på en annan.
+ diverse olika gags + hjälptyglar på olika hästar.
stackars djur säger jag!! kan dessa ryttare verkligen behöva alla dessa s.k. hjälpmedel???

Jag förstår faktiskt överhuvudtaget inte syftet med en gramantygel. Kan nån förklara. Har BARA sett den missbrukas både av elitryttare o hobbyryttare. Kan den överhuvudtaget användas på ett bra sätt???

Till "trådstartaren" kan jag absolut rekomendera dig att prova en annan sadel och jämföra, om du tycker att du har problem med att få till sitsen. Har själv provat en "sensation G4" och det var (iaf för mig) en riktig "sits dödare".

Men den måste ju vara jättestark för att klara det med ryttare och blir den tillräckligt rund så hamnar inte näsan framme, man får se på ganaschvinkeln

lägger in en favorit i repris

http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/dressa4.jpg

jaha ok , här är då jag och min 18 åring lång och låg för några dgr sedan... lite svettiga efter att ha övat seriebytestuds i levadstuk :angel: Bilden är från en film så den blir lite suddig.

31576828.jpg

Ang tömkörning är "fyrkant" helt oslagbart att få dem att ta vikten på ytterbak och våga sluta balansera sig med halsen

Nu tycker nog kanske ingen som jag, men din häst springer ifrån arbete på filmen. Springer är fel ord kanske - rinner ett bättre ord

När man formar dem utifrån ytterbak så kommer det, det borde vara samma sak du fick göra för Mats som du gjorde en tråd av.

När jag tömkör så ber jag snurr - bromsar upp det på yttertöm så den kommer i balans - sedan ber jag den vända i innertömmen - det blir ju typ ett ledande tygeltag - med rätt timing så flyttar det in framdelen framför bakdelen och voila i ett par steg.

Jag börjar med att försöka tömköra i fyrkant försöker sedan lägga in flera vändningar, för tänk att volten bara är en serie vändningar

Som ovan tömkörare eller på ovan häst kan det vara nog så svårt att fixa detta på en fyrkant, man är ju i regel lite fummlig då man inte är GP ryttare

Du får också hjälp av att lära hästen placera sig genom att du rakriktar efter hörnet. Dvs du skapar en komunikation ang dess bogar. och det är ju dem man vill plavera. Hästen släpperjuhalsen när framdelen kommer framför bakdelen

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka