Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Ja, det är ju det. Om det ska vara någon idé för hästen att länga måste man ha fått till motsvarande snäpp till bakifrån, annars kommer det ju bara bli "läng och fläng", länga för längningens skull, sänka för sänkningens skull, eller vad man nu vill kalla det! :p Tycker det blir rätt tydligt på din häst.

Hur menar du?

Sen att det kommer gå mer och mer ju bättre vinkling och balansförändring den får till, det känns också självklart! :) Men inget gjort i en handvändning, kanske om en ryttare som redan kommit 10 snäpp längre sitter upp isf. Håller helt och klart med !!!

tiiiiiiiiiiiiiiiiiiio

Tänkte mest på filmen du la upp; om du skulle använda kapson istället vid longeringen. Kul att se om det gjorde nån skillnad. :p

Aha, ok. Nu tömkör jag inte min häst. Jag har slutat försöka för han och jag blir lika förvirrade. jag överlåter det till de som vet vad de håller på med :)

De jag känner som tömkör gör det på träns, men jag ska kolla!

Om din film tycker jag det är ett bra exempel på en häst som inte är framtung i alla fall. Den rör sig bogfri för det mesta, faller fram vid ett tillfälle när han förlorar lite balans och kommer in med nosen bakom lod. Lite spänt men på rätt väg. Men personligen tycker jag inspänningen är för kort. För vart ska han ta plats att söka? Eftersom du har en trevlig bogfrihet är det mest själva sökningen som ska till och det ska inte behöva vara omöjligt. Den har ju ett bra påskjut bakifrån så prova länga inspänningen/tömmarna och se vad som händer. Då kanske du behöver göra halvhalter för att få ner tempot lite och balansera upp honom igen.

han är inte inspänd, tömmarna väger just inget så han kan om han bara vill ta fram nosen.. Hon som tömkör valde att ha tömmarna på så vis av någon anledning jag inte minns nu. Det var första gången hon tömkörde honom så hon testade lite olika för att se vad som funkade / vad han trivdes med. Iom att jag inte tömkör så hade jag dåligt med idéer.

Så vad göra då? :cool: Visst borde han kunna ta fram nosen?? Fattar lixom inte själv.

Jag kan tillägga att hon vid detta tillfället mest ville få honom att jobba bakifrån - att få igång långbenen bak. Och de kände inte varandra så bra vid det tillfället så det blev lite trevande och testande från hennes sida då han också är extremt känslig och lättspänd.

Senast ändrad:

KL

jag förstår inte vissa av kommentarerna ang. Malinskys häst från filmen. Den varken longeras eller är inspänd? Har ni särskilda glasögon? :confused:

KL igen:

en följdreflektion utifrån vissa delar av diskussionen i tråden:
är det etablerat hos samtliga, att lång och låg inte är en form där hästen ARBETAR i ngn stor utsträckning med ryggen?
Lång och låg har effekten/funktionen att ryggen kommer upp på ett sätt som gör att den SLAPPNAR av. Det är därmed en utgångspunkt för att kunna komma till arbete - eller slappna av från tidigare arbete.
det är inte aktivit arbete i sig.

Jag ser att han inte är inspänd men tömmarna fungerar ju som en slags inspänning.
Länga tömmen-->hästen kan söka sig. Vet inte hur jag kan vara tydligare. Är man tillräckligt följsam i handen kan man få hästen att söka sig framåt istället för att backa av med nosen bakom.
Se det inte som kritik, se det som komplimang. Som jag skrev förut; fin bogfrihet! :bow: Det var mest det jag ville poängtera pga trådens ämne; "Lång och låg, eller framtung?".

Jag ser det som avslappning/stretching - en del i ett varierat arbete - samt ett ställe att börja arbeta ifrån.

Jag har hört att hästen i det läget (med huvudet visst lågt i förhållande till manken, tror jag) per automatik får påslag av avstressande hormoner, när de går högt med huvudet (med spänd underhals tex) så har de stresspåslag.

ok, jo det är kanske sant att tömmen blir en inspänning. Men om du tittar så slackar även yttertömmen.. så han har utrymme. Det är det jag tycker är lite frustrerande för i mina ögon så jobbar han på rätt bra bakifrån men det fastnar någonstans på vägen och han dippar in nosen och han släpper inte heller ned halsen riktigt.

jag förstår inte hur man öht kan få till sådant från backen, mkt lättare från ryggen tycker jag :p

Å du, tack för det positiva omdömet :)

Å du - 2 - jag tog inte det ang inspänning som ngt negativt heller. Det är inte så lätt att se allt på en halvtaskig film.

KL

en följdreflektion utifrån vissa delar av diskussionen i tråden:
är det etablerat hos samtliga, att lång och låg inte är en form där hästen ARBETAR i ngn stor utsträckning med ryggen?
Lång och låg har effekten/funktionen att ryggen kommer upp på ett sätt som gör att den SLAPPNAR av. Det är därmed en utgångspunkt för att kunna komma till arbete - eller slappna av från tidigare arbete.
det är inte aktivit arbete i sig.

Just det :)

Jag ser att han inte är inspänd men tömmarna fungerar ju som en slags inspänning.
Länga tömmen-->hästen kan söka sig. Vet inte hur jag kan vara tydligare. Är man tillräckligt följsam i handen kan man få hästen att söka sig framåt istället för att backa av med nosen bakom.

Och det handlar knappast inte bara om det utan hästen skall ju fortsätta sitta ihop oxå.. Du kan inte bara ge tygeln framåt om du tror det utan hästen skall svara upp bakifrån först sen kan man ge tygeln succesivt och hästen skall behålla ihopkopplingen.

Annars blir det bara en lång häst utan överlinje som tappat det mesta, som blir ostadig i formen dvs som tappat hela ihopkopplingen.. Det blir rent skadligt att trava omkring så.

Du kan inte bara ge tygeln framåt om du tror det utan hästen skall svara upp bakifrån först sen kan man ge tygeln succesivt och hästen skall behålla ihopkopplingen.
Vilken ihopkoppling?

Jag tänker tvärtom. Släpp fram hästen först, få aktivitet bakifrån, fånga sen upp det försiktigt.

Vore jag häst skulle jag tycka det vore mer logiskt. :p

Din häst påminner en del om Biggles. Du vet kanske hur länge Jan skolade om honom- formen från marken.

Jag tycker att du har gjort ett himla fint jobb med en häst som har bra gångarter, men ej gynnsam exteriör:bow:

Stjärnkikare eller dylika är inte lätta till att få till arbete genom kroppen.

Det var väl därför militärerna- karlarna var tvungna av att ha kandar- deras sätt att kunna kommunicera.- inte så noga med gymnastiken.
Nej jag tycker att en form för var individ är rätt till målet. Lodplanet.

Det blir annars en statisk träning som ska gälla alla- oavsett.

Tänk om alla idrottare skulle vara tvungna att alltid utföra samma sorts övningar på samma sätt- enligt boken.

Vilken ihopkoppling?

Jag tänker tvärtom. Släpp fram hästen först, få aktivitet bakifrån, fånga sen upp det försiktigt.

Den måste hålla emot bakifrån först, länger du ut halsen så flyttar du tyngdpunkten framåt - om hästen inte aktivt motverkar det med sina rumpmuskler - det är det som halvhalten ska göra ( så visst fan jobbar hästen i lång och låg, men mest allsidigt. Och ryggmusklerna jobbar då mest med att stabiliserara kroppen då den utsätts för diagonala krafter av magmuskler/bakben)

Med hopkoppling menar fio... ja vad menar fio... jag ska inte prata i hennes ställe

Vag menar att den rör sig genom hela kroppen och det kan den bara om framdelen är rakt framför bakdelen. Så man måste få fart på det där svagare bakbenet så den jobbar mer liksidigt än Puppan2s länkar

Det är inte vanligt att se, för den som håller snöret vet inte hur man får till det och därmed inte hur det ser ut - de vet då heller inte hur en häst i jämnvikt ser ut

Vad säger du fio? Börjar jag komma till mig igen? :D
Vaknar jag upp ur dvalan?

Senast ändrad:

Det var väl därför militärerna- karlarna var tvungna av att ha kandar- deras sätt att kunna kommunicera.- inte så noga med gymnastiken.
Nej jag tycker att en form för var individ är rätt till målet. Lodplanet.

Det blir annars en statisk träning som ska gälla alla- oavsett.

Tänk om alla idrottare skulle vara tvungna att alltid utföra samma sorts övningar på samma sätt- enligt boken.

Från TR: "boken"

3. Dressyrens grundprinciper
Mom 240
Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning för ryttaren. Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållen balans. Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller uppbärande kraft ökas.
Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta.

Man kan läsa "boken" på många sätt. Men jag vill betona att tr inte kräver lodplan - utan gärna strax före lod.
Man pratar också om systematiskt gymnastiskt arbete - inte alls samma för alla. Som jag läser det....

Din häst påminner en del om Biggles. Du vet kanske hur länge Jan skolade om honom- formen från marken.

Jag tycker att du har gjort ett himla fint jobb med en häst som har bra gångarter, men ej gynnsam exteriör:bow:

Stjärnkikare eller dylika är inte lätta till att få till arbete genom kroppen.

Har spanat in Biggles lite mer noga och det finns lite likheter, utan att min har hans kvalitéer då :p Men jag vet inte hur Jan har jobbat med honom? Berätta gärna!!

Å tack för det berömmet, det värmer och glädjer. Jag blir påmind ibland av månadstränaren att det tar TID att bygga om en häst - och jag är ju inte Jan Brink :cool: Men hans härliga personlighet och vilja att jobba och göra rätt kompenserar också hans lite svåra exteriör och gör det till ett nöje att göra denna långa och svåra resa tillsammans med honom.

Vilken ihopkoppling?

I och med att man inte sitter på och kan inverka med sin position så blir det svårare på töm, hästen måste sitta ihop hela vägen i sina rörelser och för det måste den komma igång bakifrån (bland annat) annars rinner den bara iväg framåt och bär sig inte i lång och låg (eller i någon form)
Bakdelens arbete måste komma igång först. Men just det är det svåra på en del hästar för man får ju inte heller bromsa bakåt, men man kan ínte bara släppa fram utan aktivitet bakifrån, man måste skapa en ram den kan jobba inom först.

Det är ju därför man använder inspänning när det behövs, men också därför det kan bli negativt, fel använt, och bara bromsande.

Jag tycker själv det är svårt att tömköra, men som skrev innan, hästar är väldigt olika och vissa är mycket lättare än andra att få till det på, som sagt.

Vilken ihopkoppling?

Ja du kan ju slå en koll på youtube på lång och låg så får du se hur det kommer se ut...

Jag förstår hur du tänker, det är inte det.. men du kan bara länga ut så mkt som hästen är aktiverad för att inte tappa ihopkopplingen mellan nos och bakben.

Med ihopkopplingen menar jag fjonget :D

Jag talar om både när man tömkör och när man sitter uppe på ryggen, det är ju egentligen skitsamma...

kolla in youtube och sök på lång och låg så får du upp rena skräckexempel.. särskilt en stackars 4 åring :crazy:

Den måste hålla emot bakifrån först, länger du ut halsen så flyttar du tyngdpunkten framåt - om hästen inte aktivt motverkar det med sina rumpmuskler - det är det som halvhalten ska göra ( så visst fan jobbar hästen i lång och låg, men mest allsidigt. Och ryggmusklerna jobbar då mest med att stabiliserara kroppen då den utsätts för diagonala krafter av magmuskler/bakben)

Det är inte vanligt att se, för den som håller snöret vet inte hur man får till det och därmed inte hur det ser ut - de vet då heller inte hur en häst i jämnvikt ser ut

Vad säger du fio? Börjar jag komma till mig igen? :D
Vaknar jag upp ur dvalan?

Ja Susan är back :D

Jo hästen arbetar såklart i lång och låg men mer på ett avslappnat sätt.. eller det kanske inte är så avslappnat egentligen att hålla ihop bakdel,bål så att ryggen kan swinga i den positionen om jag tänker efter då det kräver jäkla styrka för hästen att gå så lågt, iallafall som jag tänker mig att det skall se ut... men skall man kunna samla måste hästen ha styrkan för att kunna gå så lågt så att det håller i sig när man plockar upp den... men avseendet med lång och låg är ju inte att "arbeta" i den formen utan man stärker den kan man säga.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka