Sv: Lång och låg, eller framtung?
Det jag menar är att exteriört är det inte så stora fel "i grunden", alltså enligt min åsikt, utan det du upplever som "problem" skulle till större grad kunna spåras till annat. Problemet att sätta muskler t ex, vad kommer det ifrån? (Tänker inte försöka svara på det, och jag begär inte att du ska göra det, jag tror helt enkelt att det
finns ett svar som vi inte vet om, som inte är exteriört.) Problemet med skottande bakdel, hade det varit exteriört, borde inte många araber skotta ordentligt då? Har aldrig tänkt på det som något specifikt problem för arabkors, om man får kalla det så!
Snarare som ett problem med mekaniken bak, och finmotoriken, vilka muskler hästen kommer åt att använda.
Lång hals behöver absolut inte vara något "problem" eller svårare häst att rida. Tvärtom upplever jag att hästar med lång hals kan få väldigt läckert steg.
Mer halsansättningen jag kan se som en svårighet, men inte på din häst för den har BRA halsansättning!
Ländryggen kanske jag inte ska uttala mig så tvärsäkert om efter att bara ha sett ett par bilder varav en del med utrustning på ryggen, men jag har faktiskt svårt att tro att den är så lång, baserat på att hästen trots allt är på snudden till högrektangulär och uppställd inte ser oproportionerlig ut i ländryggen. Det man däremot kan uppleva är en synvilla av muskulaturen och hur kotorna framträder utifrån det. Om du har mindre muskelmassa eller t o m muskelmassa som "drar" kotorna till att se lite uppåtstickande ut (karprygg) drar ner främre kanten av korsbenet i förhållande till resten av ländryggen m.fl. exempel (nu menar jag inte att din är så, men att den har lite problem med muskelmassan runt korset har vi ju redan konstaterat) så kan man rent visuellt se "mer" ländrygg, där man egentligen hade sett det som en början av kors-taket på en häst med annan muskulatur och form på korset och muskler som "bakar in" lite mer av ländryggen i det man tänker som en del av bakdelen. Hur de står bak (också mycket beroende på muskulaturen) spelar också in i det visuella.
Det finurliga är ju att förutom allt annat runtomkring ridningen, så är ju allt det där sånt som man till en viss grad kan träna upp genom ridningen (jag ser det ungefär som en vikbar tumstock där ridningen är ett par delar att vika ut på stocken, övrigt som kan påverka runtomkring kan vika ut ytterligare delar på stocken, för att till slut se "målet" för hur hästen skulle kunna bli/se ut/röra sig när den fyllt ut tumstocken som då anger ramen för det som öht är möjligt).
Men mycket sitter i mekaniken som sagt, få hästen kunna och våga använda ännu bättre motorik!
Skulle man på en sån häst tänka det som exteriört opåverkningsbart, ja, då skulle man inte heller komma åt lika mycket för att man troligen lägger fokuset i träningen på annat som inte blir så relevant i sammanhanget.
Sorry om det blir lite OT, men jag tycker sånt är intressant att spekulera i, som du kanske märker!