Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

du kan bara länga ut så mkt som hästen är aktiverad för att inte tappa ihopkopplingen mellan nos och bakben.

Med ihopkopplingen menar jag fjonget :D
Fjonget... :D

Vi kanske pratar om varandra. Jag menar att man inte ska spänna in hästen, eller hålla emot för att sedan driva den framåt. Har man inte aktivitet i bakbenen så har man ju ingen samling eller "fjong". :p

Istället tycker jag att det ska börja bak o sen fångas upp. Alltså ge eftergift, aktivera bakdelen och samla sen upp energin. :)

Det är en tujigpaarden, körhäst, som är långlinjerad och till det ett rakt kors - ryggen slutar lixom inte utan svansen tar vid. Vinklarna är inte jättedåliga men inte de bästa och han står gärna "bakom sig" Låånga ben och ffa bakben.

På bilderna där han har ett sluttande kors så vinklar han om rätt bra, iom att normalstadiet är plant.

Nu har han en skalle som gör att han vill - men det är ju ändock svårt för honom, och mig som önskar att jag vore en bättre ryttare och kunde hjälpa honom bättre :)

Personligen och helt ärligt så tycker jag inte att han är så fin i kroppen när han bara står i hagen - han blir dock helt annorlunda under ryttare.

Har hittat en gammal bild (kolla, han har en väldigt låg form där :D)

t_sommar.jpg

Syns även här där han är spänd och tycker att det här med tömkörning är lite äckligt hur han använder sina bakben.. rätt mkt bakom sig

Senast ändrad:

Rörelsemekaniken och exteriören går inte alltid hand i hand, tänker jag, däremot förändras utseendet successivt efter det, till viss grad. Ta en varmblodstravare t ex, rätt tydligt exempel, tekniken ställer till det om den kommer precis från banan i 99% av fallen vare sig exteriören ser trevlig ut eller inte! :p

Jag tycker egentligen det är svårt att säga något om din hästs grundexteriör. Utseendet på korset kan nämligen också variera beroende på musklernas tillstånd/volym. Ok, man kan helt klart säga att den är rakare än många även som utgångsläge, men jag tror det ser värre ut på bilden pga att den verkar ha muskelbrist runt korset = påverkningsbart. (Att jag säger så beror på att jag sett flera hästar som ändrat utseende på korsets silhuett mycket utifrån ev. åtgärder/träning, inklusive min egen som från början haft "platt" kors men blivit betydligt mer välvd vid korset under tidens gång.)
Lång i kroppen? Hmm, mäter man bara grovt med fingrarna är den rektangulär, nästan högrektangulär om man räknar med att den är lägre fram när den äter! :p Proportionerligt har den inte kort rygg, det håller jag däremot med om, utan snarare aningens åt det längre hållet.

Jag tittar gärna på hästarna som de skulle kunna bli. :)
Rörelsemekaniken/tekniken ser ju ut att ha blivit bättre, och enligt mig är det nog mycket den som ställer till, mer än exteriören iaf. Kommer man åt delen runt korset ännu mer och får bättre vinkling bak så kommer det hända massor mer med silhuetten kan jag garantera! :)

Ellyne skrev ungefär det jag tänkte när du frågade vad jag menade med att din häst var ett bra exempel på att inte ska sänka sig för mycket.
Det märktes så tydligt att balansen inte klarade av det utan det blev lite dipp i framvikt när den hamnade lägre. I just den balans den var då, det kan ju bli bättre som sagt, och vara bättre i andra lägen.

Jag talar om både när man tömkör och när man sitter uppe på ryggen, det är ju egentligen skitsamma...

kolla in youtube och sök på lång och låg så får du upp rena skräckexempel.. särskilt en stackars 4 åring :crazy:

Ja, :crazy:

Men javisst är det samma, det är bara jag som tycker det är svårare på töm, främst med min.

Medan andra är lättare, då, som mera jobbar framåt än springer framåt...Fast jag är lite orättvis nu och går mera på det som varit, nu är det inte så illa med henne som jag säger.

KL

Vore kul att ha haft en fungerande kamera och visa de 4 inkl min som jag har longerat, ridit och/eller tömkört sista tiden som är väldigt olika alla 4. Men det var bara under stallägarens frånvaro och ska inte bli nån vana ....

Bla utifrån hästars olika utgångsläge, som jämförelse till tex malinskys häst.:idea:
Men har förstått nu att jag måste byta dator eller kamera, bara att välja, :cool: Båda funkar men går inte att koppla ihop:(

Det finns helt klart mycket att önska när det gäller hans länd som är svag / vek. (dock sååå mycket bättre idag och bättre ska det bli) Men den ÄR lång, länden alltså. Det som försvårar det hela är att han inte tillhör den skaran som bygger muskler lätt. Jag jobbar konstant på problematiken :) Hans hals är inte heller i det kortaste laget - kanske det har ngt med balansen att göra också, vad vet jag.

Hade korset varit mer sluttande hade han inte upplevts som så lång helt klart!

Han har en bra mekanik men den är svår att få fram utan spänning. Senaste filmen är från samma tillfälle som snutten innan. Det finns fler snuttar där han verkligen visar upp hur han kan trava men det känns inte mycket värt då han är superspänd och tycker det hela är väldigt jobbigt. Men f_n vad han travar!! :angel:

Vore kul att ha haft en fungerande kamera och visa de 4 inkl min som jag har longerat, ridit och/eller tömkört sista tiden som är väldigt olika alla 4. Men det var bara under stallägarens frånvaro och ska inte bli nån vana ....

Bla utifrån hästars olika utgångsläge, som jämförelse till tex malinskys häst.:idea:
Men har förstått nu att jag måste byta dator eller kamera, bara att välja, :cool: Båda funkar men går inte att koppla ihop:(

Det hade varit jätteintressant!! :bow:

Har hittat en gammal bild (kolla, han har en väldigt låg form där :D)
:D

Ser vad du menar; han "skottar bakom sig" när han travar. Men det blir ju bättre ju mer han länger sin överlinje och bär med bakbenen istället för att skjuta på. Kommer bli väldigt fin; jag gillar hans attityd. Vaken o känslig ser det ut som. Hur gammal är han?

O, ja.. vaken och känslig är helt rätt noterat! Han är en otroligt trevlig häst!

Han är 10 - jag har lite noja över att det går så långsamt, han BORDE ha kommit längre, men åter igen... jag är inte Jan Brink :angel::D

Fjonget... :D

Vi kanske pratar om varandra. Jag menar att man inte ska spänna in hästen, eller hålla emot för att sedan driva den framåt. Har man inte aktivitet i bakbenen så har man ju ingen samling eller "fjong". :p

Istället tycker jag att det ska börja bak o sen fångas upp. Alltså ge eftergift, aktivera bakdelen och samla sen upp energin. :)

Vem har pratat om att spänna in :confused: Malinskys häst var ju inte inspänd överhuvudtaget :confused:

Inte heller höll linföraren emot.. men man kan inte överge hästen fram och tro att den skall kunna aktivera sig bak DÅ kommer den bara skyffla.. Man kan inte lämna hästen fri och tro att den skall koppla ihop sig självt bara den aktiveras.

Det är en sak det som låter bra i text och en annan sak hur verkligheten ser ut..

Dina bilder är ett bra exempel men man får inte glömma att det ligger en hel del arbete bakom dom bilderna som inte vi får se och som säkert inte ser lika tjusigt ut :cool:

Senast ändrad:

Dina bilder är ett bra exempel men det ligger en hel del arbete bakom dom bilderna som inte vi får se och som säkert inte ser lika tjusiga ut :cool:

Nu var inte detta till mig, men frågar ändå. Vad menade du med det?? Hänger inte med. :o

Det jag menar är att exteriört är det inte så stora fel "i grunden", alltså enligt min åsikt, utan det du upplever som "problem" skulle till större grad kunna spåras till annat. Problemet att sätta muskler t ex, vad kommer det ifrån? (Tänker inte försöka svara på det, och jag begär inte att du ska göra det, jag tror helt enkelt att det finns ett svar som vi inte vet om, som inte är exteriört.) Problemet med skottande bakdel, hade det varit exteriört, borde inte många araber skotta ordentligt då? Har aldrig tänkt på det som något specifikt problem för arabkors, om man får kalla det så! :p Snarare som ett problem med mekaniken bak, och finmotoriken, vilka muskler hästen kommer åt att använda.

Lång hals behöver absolut inte vara något "problem" eller svårare häst att rida. Tvärtom upplever jag att hästar med lång hals kan få väldigt läckert steg. :d Mer halsansättningen jag kan se som en svårighet, men inte på din häst för den har BRA halsansättning! ;) Ländryggen kanske jag inte ska uttala mig så tvärsäkert om efter att bara ha sett ett par bilder varav en del med utrustning på ryggen, men jag har faktiskt svårt att tro att den är så lång, baserat på att hästen trots allt är på snudden till högrektangulär och uppställd inte ser oproportionerlig ut i ländryggen. Det man däremot kan uppleva är en synvilla av muskulaturen och hur kotorna framträder utifrån det. Om du har mindre muskelmassa eller t o m muskelmassa som "drar" kotorna till att se lite uppåtstickande ut (karprygg) drar ner främre kanten av korsbenet i förhållande till resten av ländryggen m.fl. exempel (nu menar jag inte att din är så, men att den har lite problem med muskelmassan runt korset har vi ju redan konstaterat) så kan man rent visuellt se "mer" ländrygg, där man egentligen hade sett det som en början av kors-taket på en häst med annan muskulatur och form på korset och muskler som "bakar in" lite mer av ländryggen i det man tänker som en del av bakdelen. Hur de står bak (också mycket beroende på muskulaturen) spelar också in i det visuella.

Det finurliga är ju att förutom allt annat runtomkring ridningen, så är ju allt det där sånt som man till en viss grad kan träna upp genom ridningen (jag ser det ungefär som en vikbar tumstock där ridningen är ett par delar att vika ut på stocken, övrigt som kan påverka runtomkring kan vika ut ytterligare delar på stocken, för att till slut se "målet" för hur hästen skulle kunna bli/se ut/röra sig när den fyllt ut tumstocken som då anger ramen för det som öht är möjligt).
Men mycket sitter i mekaniken som sagt, få hästen kunna och våga använda ännu bättre motorik! :) Skulle man på en sån häst tänka det som exteriört opåverkningsbart, ja, då skulle man inte heller komma åt lika mycket för att man troligen lägger fokuset i träningen på annat som inte blir så relevant i sammanhanget.

Sorry om det blir lite OT, men jag tycker sånt är intressant att spekulera i, som du kanske märker! :D

På vilket sätt har din häst en svår exteriör? Han ser underbar ut. :)

+ Totola

Malinskys häst har en extremt lång länd till ett väldigt kort plant kors, vilket gör det nästintill omöjligt att vinkla om. Sannolikheten att den skall ändra sina vinklar är obefintliga, man kan med mkt gymnastik få den bättre naturligtvis.

Man kan inte lämna hästen fri och tro att den skall koppla ihop sig självt bara den aktiveras.
Om vi pratar om Malinskys häst, så tror jag att den upplever kontakten med tömmarna som bromsande vid tömkörningen; även om tjejen inte höll emot. Det var därför jag föreslog henne att prova att longera honom med kapson istället för att se om han skulle sträcka fram halsen då och länga sin överlinje när han tar i.

Rent generellt diskuterat, så försöker jag få fram den lilla skillnaden i att börja bak. Driv fram först o fånga upp sen.

Det är din åsikt ja, men eftersom jag själv varit med om inte en häst utan flera som ändrat sig mycket i sin exteriör (ffa korset) så är jag av en annan åsikt baserat på erfarenheter. Att andra har andra åsikter/erfarenheter är ok med mig, men jag tycker det är tråkigt om man begränsar sig för mycket till hur hästen ser ut "just nu" och tappar målbilden av att försöka förbättra det. Även om målet inte bör vara att det ser ut som normalexteriören utan bättre och bättre utifrån hästen. Det är bra att acceptera hästen "som den är" och det är ju en sak, inte pressa den mer än utifrån dess förutsättningar. Jag tänker mer på inställningen -går det att förbättra, vs. hästen kommer för alltid vara risig exteriört och svår att rida pga det. Eftersom mycket styrs av muskulatur så GÅR väldigt mycket att förbättra, i realistiska grader. Vad som är realistisk grad verkar dock variera mycket utifrån olika erfarenheter.

Korsbenet kan man inte ändra formen på (eller jo, det kan ändra sig, med väldigt små marginaler och under väldigt lång tid..). Å andra sidan kan det vara tippat, nedsjunket, vridet, överdrivet framträdande, visuellt se ut att ha annan form utifrån hästens övriga fysik. Vi ser ju inte benet när vi tittar på hästen, om man inte har röntgen.

Ja, :crazy:

Men javisst är det samma, det är bara jag som tycker det är svårare på töm, främst med min.

Jag tänkte väl kanske mest på bärighets-aspekten.. När det kommer på en ryttare så rubbas ju jämnvikten , man kan ju lätt ha en häst lång och låg i jämvikt i lina men att rida hästen lång och låg i jämnvikt har jag aldrig sett utföras iallafall.. Det blir framvikt hur du än vrider och vänder på det även om det inte betyder att hästen är framtung.

Som sagt JAG skiljer på framtung och i framvikt.

Om vi pratar om Malinskys häst, så tror jag att den upplever kontakten med tömmarna som bromsande vid tömkörningen; även om tjejen inte höll emot. Det var därför jag föreslog henne att prova att longera honom med kapson istället för att se om han skulle sträcka fram halsen då och länga sin överlinje när han tar i.

Rent generellt diskuterat, så försöker jag få fram den lilla skillnaden i att börja bak. Driv fram först o fånga upp sen.

Som sagt, jag förstår vad du säger och jag håller med, självklart måste man ha aktiviteten bak först.. men däremot håller jag inte med om att man kan lämna hästen helt fri fram.. man får ge tygeln succesivt och nu pratar jag inte från kort tygel utan från den tygellängden där hästen kan vara som längst utan att tappa ihopkopplingen, kan vara relativt halvlång tex där hästen har kontakt till att därifrån skapa mer aktivitet och därefter kunna ge mer tygel eller töm och på såvis succesivt länga ut hästen utan att tappa ihopkopplingen.. Har du tappat ihopkopplingen har du tappat kontakten mellan bakben och nos och då får man backa tillbaka med en halvhalt så att hästen kan balansera upp sig igen.. och därefter börja om.

Som sagt sök på youtube på lång och låg så får du många skräckexempel på videos där ryttaren (med tanke på inriktningen) rider med fria tyglar i tron att det är så det skall göras.

:confused::confused: Fast det skrev jag inget om och måste ha missuppfattat något, jag skrev om ihopkoppling och principen átt det måste komma bakifrån och fram men inget om jämnvikt i lång och lågpå töm resp under ryttare:confused:

Var nog otydlig eller så då.

Jag tycker det är svårare om hästen vill springa undan att göra bra halvhalter på töm, och få till bra ihopkoppling, i alla fall på min häst, men det är ju det jag[/I har svårt för och har inget med framvikt eller framtung att göra?

Senast ändrad av en moderator:

Det är din åsikt ja, men eftersom jag själv varit med om inte en häst utan flera som ändrat sig mycket i sin exteriör (ffa korset) så är jag av en annan åsikt baserat på erfarenheter. Att andra har andra åsikter/erfarenheter är ok med mig, men jag tycker det är tråkigt om man begränsar sig för mycket till hur hästen ser ut "just nu" och tappar målbilden av att försöka förbättra det. Även om målet inte bör vara att det ser ut som normalexteriören utan bättre och bättre utifrån hästen. Det är bra att acceptera hästen "som den är" och det är ju en sak, inte pressa den mer än utifrån dess förutsättningar. Jag tänker mer på inställningen -går det att förbättra, vs. hästen kommer för alltid vara risig exteriört och svår att rida pga det. Eftersom mycket styrs av muskulatur så GÅR väldigt mycket att förbättra, i realistiska grader. Vad som är realistisk grad verkar dock variera mycket utifrån olika erfarenheter.

Korsbenet kan man inte ändra formen på (eller jo, det kan ändra sig, med väldigt små marginaler och under väldigt lång tid..). Å andra sidan kan det vara tippat, nedsjunket, vridet, överdrivet framträdande, visuellt se ut att ha annan form utifrån hästens övriga fysik. Vi ser ju inte benet när vi tittar på hästen, om man inte har röntgen.

Nåja hur du än vrider och vänder på det och vilka erfarenheter du än må ha så kommer Malinskys häst alltid ha en lång länd och ett kort plant kors med de svårigheter som det faktiskt medför, det kan du inte ändra på hur du än gör... och det är en sak man alltid måste ta hänsyn till om man vill rida hästvänligt vilket Malinsky gör.

Med det i åtanke innebär ju inte det att man ger upp målbilden av att förbättra det som går??

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka