Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

BTW: Jag tror Totola pratar mer om hästens muskulatur och hur kroppen kan förändras med träning. Ni andra pratar om hur hästen är byggd rent skelettmässigt. Ni pratar om olika saker helt enkelt.

Ja så skulle man kunna säga. Dock - påverkas skelettet av allt runtomkring också. Bara det att skelett tar väldig TID att påverka, utom vid ex. akuta inflammationer som leder till pålagringar som Susan var inne på. Ett muskelfäste som ligger och drar i ett ben kan faktiskt med tiden ändra benets form, även om det är i så små grader att man självklart inte formar om från en apelsinform till en banan, utan pyttesmå förändringar under lång tid, med tanke på hur lång tid det tar för benens celler att bytas jämfört med ex. en muskels celler.
Tar man framdelen på hästen så är det ett väldigt bra exempel. Manken sitter ju inte fast i något ben, utan hänger fritt i den bemärkelsen. Där har mjukdelarna väldigt stor inverkan på exteriören.
Tittar man istället på bakdelen, då handlar det mer om upplevda vinklar mellan ben än vad det handlar om att ett ben är byggt si eller så. Funktionen handlar ju inte heller ofta om hur benet är byggt, det vi tittar på är ju i regel vinklar som byggs upp med leder, och leder påverkas en hel del av mjukdelar runtomkring. Hållningen är ett bra exempel. Brist på knä- och ländmuskulatur kan ge betydligt sämre benställning bak. Även om inte benen i sig ändras för det. Avlastning i allmänhet kan försämra exteriören ordentligt om det sker under en längre tid och/eller i hög grad.

När jag pratar om att korsbenet kan vara tippat, vridet, indraget, framträdande osv, så handlar ju inte heller det om att benet på något magiskt vis skulle ha flyttat sig eller ha ändrat form. Det handlar dels om hur det synkar med andra ben genom leder, dels huruvida mjukdelar hämmar/möjliggör de ledernas funktion, dels MYCKET utifrån små små marginaler som är mycket mer visuellt än vad det eg. har påverkat benet eller leder i sig, beroende på mjukdelarnas status runtomkring, hur helheten upplevs visuellt.

Men huvudpoängen är: exteriören tycker jag bör bedömas med hänsyn till såna visuella fällor och sånt som kan påverkas med tidens gång, och alltså förbättras med tid/träning/ev. andra åtgärder och förändringar. Det finns alltid en grund, sen finns det marginaler för hur det kan förändras på gott och ont, men poängen är att det är svårt att veta vad som är vad, om det redan är tydligt att mjukdelar sabbar helhetsintrycket.

Totola, totola...

Helt ärligt så vet jag inte om jag skall skratta eller gråta...

Jag tror du bör sätta dig in i vad som menas med exteriör innan du skriver mer om den saken iallafall.

:crazy:

Fast Totola har rätt i att skelettben är levande vävnad. Man kan påverka sin hästs exteriör, det håller jag med om, men jag har ännu inte erfarenhet att säga hur mycket.

(Av denna anledning undviker jag att visa bilder på nyförvärvet just nu, jag hoppas att han ska bli lite lite lite vackrare med lite stärkning av bakdelen först och lite gynnsamt och noggrannt arbete... :o)

Fast Totola, ben är ju färdigväxta vid en viss ålder och ändras inte.:confused: Det enda ben och skelett ändras i är tillväxtzoner och de sluts med åren. Du kan inte ändra skelettet, hur i all världen menar du att det skulle gå till?

Man kan ge ett bättre intryck med tiden och träning, genom att muskler kompenserar eller döljer. Men grundexteriören menar du väl ändå inte att man kan göra något åt:confused:

Ja så skulle man kunna säga. Dock - påverkas skelettet av allt runtomkring också. Bara det att skelett tar väldig TID att påverka, utom vid ex. akuta inflammationer som leder till pålagringar som Susan var inne på. Ett muskelfäste som ligger och drar i ett ben kan faktiskt med tiden ändra benets form, även om det är i så små grader att man självklart inte formar om från en apelsinform till en banan, utan pyttesmå förändringar under lång tid, med tanke på hur lång tid det tar för benens celler att bytas jämfört med ex. en muskels celler.

En extriör kan inte förändras, däremot kan man genom ridning gymnastisera upp ex leder så man kan få på sikt får hästen att arbeta i/under lite bättre vinklar. MEN.

Extriören begränsar hur långt man kan gå med denna gymnastik o ju sämre extriör och destu bättre ridning, alltså destu mer gymnastik för dålig extriör, så blir det så att en sådan häst hela tiden får anstränga sig vid maxgränsen vad den kan böja o klara av,och det, generellt sett, ger skador.

Sedan förstår jag inte hur någon kan tro att skelettet kan påverkas genom att förändras till det positiva av ridning?

Det jag påstår är att exteriör också luras, särskilt om muskelstatusen är mindre bra. Då påverkas silhuetten, benställningen, helheten mao. För att egentligen kunna avgöra hästens exteriöra begränsningar tycker jag först att man bör ha kommit till en viss gräns, där den iaf kan utnyttja den fysik den har i grunden
.Just på en muskelfattig o ävn smal häst kan man ju lättare se dess exteriör.

De du pratar om är nog mest fettpålagringar.

Det mesta på bogarna är fett o även runda rumpor är av dessa reserver.

Du kan inte komma ifrån att dess exteriör ofta hänger ihop med dess rörelsemönster.
Man bill inte ha branta bogar, raka kors, dåligt vinklade bakben, veka kotor ...........i det oändliga.

Sen kan de vara "snygga" o ändå röra sig som crap- därav exteriörbedömning även innehåller skritt o trav o för upp till 3-åringarna även galopp.

kl

ännu en bild i låg form (Thobias upptäckte just att hans ena ben var helsvart!!)

thobias5.jpg

Där är korset mer sluttande, och mellan dessa två (den jag visade förut) växlar utseendet på korset.

Tack för en intressant diskussion ang exteriör. jag har ingen kunskap om det alls mer än att jag vet att man kan ändra utseendet med muskler. En stark och musklad överlinje i stället för en omusklad med underhals är ju en otrolig skillnad. Spända muskler kan förvilla osv, men när det gäller skelett och dess förmåga att förändras låter jag bli att spekulera i.

Jag är medveten om min hästs begränsningar, därför är det så viktigt att stärka denna kropp för att han ska hålla som ridhäst. Gymnastisera kroppen och han försöker så gott han kan att vinkla om, vilket syns att han lyckas med på vissa av de bilder jag har på honom.

Bägge mina tränare utgår från hans förutsättningar, men han HAR kvalitéer också även om jag får jobba som f_n för att komma framåt för det är sakta men säkert som gäller för honom/mig/oss.. Han har lättare att samla sig än att länga, men längningarna har kommit nu (typ, i förrgår :p )

Fortsätt gärna diskussionerna, det är jätteintressant. Jag ska sluta ta upp utrymme med mina bilder och film på min älskling (tack för de fina ni har skrivit om honom :love: ) åsså ser jag fram emot fler bilder och filmer från andra att diskutera vidare kring! :)

Fast Totola har rätt i att skelettben är levande vävnad. Man kan påverka sin hästs exteriör, det håller jag med om, men jag har ännu inte erfarenhet att säga hur mycket.

(Av denna anledning undviker jag att visa bilder på nyförvärvet just nu, jag hoppas att han ska bli lite lite lite vackrare med lite stärkning av bakdelen först och lite gynnsamt och noggrannt arbete... :o)

Nja

Du kan påverka en hästs hållning

det ser jag jättemycket på Tiffany nu när jag skalar av spännigar i bog upphängningen -och det är kul med att jag fotar upställd relativt ofta.

Då finns bevis :devil: Jag tyckte att hon trots diplom var sämre exteriört än Pingo, men nu..... :d

Men många ser inte sådant, det är många som tycker hon utvecklats fint från att hon var 4 - till hon var 2 :o om de ser bilderna i fel ordning....
och när hon var 2 fick hon omdömet lågställd.
Visst är det skillnad när de växer, men det kan också finnas spänningar som trycker ned manken mellan frambenen - och också om de har ont går de inte i sin rätta hållning - men därifån till att påverka exteriör...

någonstans missat KL

Senast ändrad:

Som sagt, jag förstår vad du säger och jag håller med, självklart måste man ha aktiviteten bak först.. men däremot håller jag inte med om att man kan lämna hästen helt fri fram.. man får ge tygeln succesivt

Jag menar att hästen först måste ha utrymme till att kliva på energiskt, ta i bakifrån o länga ut överlinjen. Om den krullar upp halsen eller går i en hög form fram utan att ha sänkt sig bak så vill jag först släppa efter fram, länga tyglarna/tömmarna o sen driva på.

Tror det är en viktig skillnad för hästen i det läget; att den känner en eftergift innan framåtdrivningen kommer, så att den vet att det finns utrymme att ta för sig framåt. Sen är inte min tanke att man ska hasa runt i det läget ;) utan direkt fånga upp den energin med halvhalter, utan att därför bromsa den, så att hästen hittar en balans i ett vettigt tempo. :)

Både Kottas Och Walter Zettle menat att man inte kan spänna in för kort -för när hästen börjar söka framåt så blir halsen längre och får den inte plats så kommer hästen aldrig till arbete

De personer jag hjälpte lyckades alla hitta form dvs ihopsatt och sök framåt på en rätt lång tygel, så at hästen sökte framåt nedåt sedan orkade vare sig de eller hästen så många steg, och som fio säger ang dina bilder så är det en väl tränad häst.

Och utan ett stopp framtill så kommer hästen inte fortsätta gå så, och det måste den ju om den skall blir starkare. Att de jag hjälpte fick rida på nästan hellång tygel var för att hindra dem att fippla och sabba för hästen

Sedan säger många det går inte - när det i själva verket är så att de inte kan. Jag har också sagt det går inte - men det gick :o

Man får börja träna och be om, sedan när hästen ger det lättare får man be om att den ska gå kvar - frivilligt kommer den aldrig göra det då den inte ser vitsen

Senast ändrad:

Inte jag heller:confused:

Det som kan ändras som biggan är inne på är att leders vinklar kan ändras av förslitningar, som tex när galopphästar kan börja hänga i knäna (vissa hästar kan hänga i knäna ändå, men det kan uppstå av förslitningar.

Men det är ju inte skelettet eller skelettdelarna som ändras i sin form:cool:

KL

Har väldigt dåligt med bilder åtkomliga, särskilt från jobbet.

Men den här exteriören är inte den bästa:D

3.jpg

Här är samma häst i helt avslappnad hängig hopplös form imorse i ridhuset. (Sorry för dåliga mobilbilder - försökte släppa henne och ta ett par snabbt, men det är svårt att ta uppställda bilder :cool:)

image-upload-28-793218.jpg

Ställer hon sej mera inunder sej med frambenen, kan hon nu "räta upp sej" och se ut att vara högre fram, men skelettet har ju inte ändrats det minsta.
Grundformen på hästen är som den är. På avatarbilden (som jag bara har som liten går inte att förstora, ser man att hon ser högre ut fram, men skelettet är ju inte ändrat...)

Fast Totola, ben är ju färdigväxta vid en viss ålder och ändras inte.:confused: Det enda ben och skelett ändras i är tillväxtzoner och de sluts med åren. Du kan inte ändra skelettet, hur i all världen menar du att det skulle gå till?

Man kan ge ett bättre intryck med tiden och träning, genom att muskler kompenserar eller döljer. Men grundexteriören menar du väl ändå inte att man kan göra något åt:confused:

Det jag menar är inte att vi människor kan ändra om hästens grundexteriör, nej.
Det jag däremot menar är att ffa på hästar där man ser att många detaljer är i minusläge (ex. dåligt utvecklad muskulatur) så kan man misstänka att det inte är en representabel grundexteriör man ser, utan en bild av statusen just då, som ffa visuellt kan förändras mycket i helhetsintrycket av att flera små detaljer förbättras.

Därför tycker jag det är svårt att säga en hästs grundexteriör ffa i de fall där man kan se att hästen är i "minusläge". Har hästen rygg som en planka t ex, då kan det vara så otroligt många delar i helheten som påverkats negativt, som tillsammans bidrar till att ge ett helt annat visuellt intryck än när den musklat sig bättre/hamnat mer i balans. Jag tycker hursomhelst det blir mest rättvisande att kolla exteriör på en häst vars hovar fungerar, vars muskulatur är välutvecklad och i balans, som "mår bra" rent generellt, och som överlag ser ut att vara i balans fysiskt.

HIttade en bild i kameran från hagen som inte var en gräsätarbild.....(därför jag försökte inne i ridhuset)

Ska inte bildbomba så jag länkar

Med kompis i hagen

Sett snett framifrån visserligen men man ser kanske ändå:confused: att den här har äntligen idag lättare att arbeta rundare i formen och lång och låg än då första bilden togs. Ävden om bilderna inte är de bästa.

Det jag menar är inte att vi människor kan ändra om hästens grundexteriör, nej.
Det jag däremot menar är att ffa på hästar där man ser att många detaljer är i minusläge (ex. dåligt utvecklad muskulatur) så kan man misstänka att det inte är en representabel grundexteriör man ser, utan en bild av statusen just då, som ffa visuellt kan förändras mycket i helhetsintrycket av att flera små detaljer förbättras.

Därför tycker jag det är svårt att säga en hästs grundexteriör ffa i de fall där man kan se att hästen är i "minusläge". Har hästen rygg som en planka t ex, då kan det vara så otroligt många delar i helheten som påverkats negativt, som tillsammans bidrar till att ge ett helt annat visuellt intryck än när den musklat sig bättre/hamnat mer i balans. Jag tycker hursomhelst det blir mest rättvisande att kolla exteriör på en häst vars hovar fungerar, vars muskulatur är välutvecklad och i balans, som "mår bra" rent generellt, och som överlag ser ut att vara i balans fysiskt.

Exteriören ser man ändå. Men hela intrycket kan ju vara ett annat. Bla det jag försöker visa på bilderna men vet inte hur mycket så går att se av det.

Så går det när man har bråttom och skriver, och inte hinner redigera, men alltså jag försöker visa att exteriören är samma men intrycket kan ändras, men det lurar nog ingen som är van att titta på exteriörer:angel:

Vet inte ens om det går att se, men det var ambitionen:D

Totola:

Jag tycker hursomhelst det blir mest rättvisande att kolla exteriör på en häst vars hovar fungerar, vars muskulatur är välutvecklad och i balans, som "mår bra" rent generellt, och som överlag ser ut att vara i balans fysiskt.

Men grunden är ändå samma och kommer alltid att synas. Min har dåliga hovar, men är nyss genomgången på alla de andra punkterna och lite till och där fanns öht inget att anmärka på så det finns inget att skylla på då utom hovarna.....;)

Senast ändrad av en moderator:

Tar man din bild som exempel så ser jag inte den hästen som i sin optimala exteriör. Inte katastrof heller utan ett mellanläge som fortfarande är utvecklingsbart. Inte som att hästen rent fysiskt ändrar om i skelettet, utan att den får ett annat uttryck av den exteriör den har, som kan påverka det helhetsintryck man ser.
Som exempel tycker jag den ser aningens satt ut i manken, som att den med förändringar i mjukdelarna hade kunnat få ett både visuellt och fysiskt (men större visuellt än fysiskt) lyft framtill. Det är en fysisk möjlighet både i manke och bogblad.
Även skulle hästen genom ändringar i mjukdelarna kunna få ett annat utseende i bakdelen/ländryggen genom att den får muskler som ändrar hållningen och som skulle ge intrycket av en annan relation mellan rygg/bakdel. Det är inte stora fysiska skillnader det rör sig om, i vissa fall kan det räcka med ett sadelbyte eller justering i träningen. I andra fall är det betydligt mer komplext. och det är inget extremfall på dina bilder utan helt enkelt inte vad jag ser som det optimala intrycket av exteriören som just denna häst skulle kunna påvisa. (Därför skulle jag också ta hänsyn till det i min bedömning av exteriören.)

Men grunden är ändå samma och kommer alltid att synas. Min har dåliga hovar, men är nyss genomgången på alla de andra punkterna och lite till och där fanns öht inget att anmärka på så det finns inget att skylla på då utom hovarna.....;)

Hovarna kan påverka enormt mycket i övriga kroppen också! Så "bara" skulle jag inte säga! ;) Men jag tycker inte man kan förenkla det med "bra" vs. "dålig" utan det finns massor med variationer. Du skulle behöva ta hänsyn till tusentals olika detaljer varav vissa inte ens går att se, om man ska börja gå in på bra vs. dålig. Hästen kan vara välmusklad i den och den och den och den och den muskelgruppen, mindre välbalanserad och utvecklad i enstaka muskelgrupper, och det ger ändå utslag i helheten. Som sagt - små och många faktorer som påverkar vad man sen kommer se som helhetsintryck.

Att den inte är det bästa den kan vara just nu säger inte att den skulle vara dåligt tränad eller i dåligt skick, det säger att det är en levande varelse med en kropp som är duktig på att anpassa sig till omständigheterna! :p

I exteriören ingår hur den kan använda den. Flash´s häst är gjord för att galoppera fort- dragster o din för att trava fort.

Hovarna är mer genetiskt betingat för hennes o även att den har sprungit fort.

Annars ska det mkt till innan hovarna ger ngt negativt- endast högst tillfälligt av ev böld. Röta ska inte påverka om hoven inte håller på att kollapsa totalt.

Sen har vi fång- som är ngt helt annat- de rids heller inte.

Om den krullar upp halsen eller går i en hög form fram utan att ha sänkt sig bak så vill jag först släppa efter fram, länga tyglarna/tömmarna o sen driva på.

Jag rider nån gång en sån och tror jag kanske förstår lite vad du menar, men man kan ju inte släppa ut helt, däremot brukar jag ha en ram där jag VILL ha honom och driva honom fram dit, vilket brukar gå bra efter en stund.
En del vill i det läget ta en kortare tygel/kontakt för att ha något i handen först, men det gör jag inte, däremot absolut inte lång tygel utan som sagt, rida fram mot den ram jag vill ha.

HOn har inte särskilt mycket uttryck alls på de bilderna, det var därför jag sa att de var dåliga:laugh:

Precis som axel säger är den byggd mycket ändamålsenligt som galopphäst, och detta har givetvis stärkts av den träningen oavsett annan träning även då. Men inte lika ändamålsenligt som ridhäst.

Och jo hon är nog det bästa hon kan vara just nu faktiskt, med mej som ryttare i alla fall:

Fattar inte riktigt vad du menar med satt i manken eller relation rygg/bakdel, men det kanske andra gör:o Manken och musklerna däromkring har aldrig varit bättre men visst jobbar vi vidare. Det är väl allt oftare som man känner uppförsbacken och lyftet just i framdelen, men målet är inte nått:)

Musklerna i överlinjen kan alltid bli bättre men detta är inget kallblod med valkar på ryggen,;) som ET spontant sa när han såg henne, det finns inte mycket fett här, det är mest bara muskler. (och det var en positiv kommentar med tanke med hänvisning till vad som brukar visas fram:o...) Ändå har hon väl mera hull nu än för drygt ett år sen tex.

Här har du ryggen i närbild, den bilden är inte helt färsk dock

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka