Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Jag menar att hästen först måste ha utrymme till att kliva på energiskt, ta i bakifrån o länga ut överlinjen. Om den krullar upp halsen eller går i en hög form fram utan att ha sänkt sig bak så vill jag först släppa efter fram, länga tyglarna/tömmarna o sen driva på.

Det funkar inte för mig. Skulle jag driva på i de lägena blir det bara mer spänning och mer krull / högre form.

Antingen möta i den för höga formen / krullet genom att ta kontakt med tygel och i det driva på försiktigt framåt och lotsa och lirka hästen nedåt.

Eller som jag har fått jobba mycket med ledande innertygel så funkar det bra för att stretcha ut yttersidan så hästen slappnar av och tillslut släpper ned halsen och därigenom blir kommunikationsbar och kan ta en drivning utan att gå uppåt / krulla.

Vet inte om det är fler än jag som har häst som funkar på det viset. För jag kan inte "överge" honom i kontakten fram och tro att han slappnar av och sänker sig genom drivning bakifrån.

*räcker upp handen*
Jag hade nyss en sådan häst. ;)

Och kanske din arbetskamrat snart har den, då kan du hjälpa henne! :)

HOn har inte särskilt mycket uttryck alls på de bilderna, det var därför jag sa att de var dåliga:laugh:

Precis som axel säger är den byggd mycket ändamålsenligt som galopphäst, och detta har givetvis stärkts av den träningen oavsett annan träning även då. Men inte lika ändamålsenligt som ridhäst.

Och jo hon är nog det bästa hon kan vara just nu faktiskt, med mej som ryttare i alla fall:

Fattar inte riktigt vad du menar med satt i manken eller relation rygg/bakdel, men det kanske andra gör:o Manken och musklerna däromkring har aldrig varit bättre men visst jobbar vi vidare. Det är väl allt oftare som man känner uppförsbacken och lyftet just i framdelen, men målet är inte nått:)

Musklerna i överlinjen kan alltid bli bättre men detta är inget kallblod med valkar på ryggen,;) som ET spontant sa när han såg henne, det finns inte mycket fett här, det är mest bara muskler. (och det var en positiv kommentar med tanke med hänvisning till vad som brukar visas fram:o...) Ändå har hon väl mera hull nu än för drygt ett år sen tex.

Här har du ryggen i närbild, den bilden är inte helt färsk dock

Det är ju precis som du säger- även om hon är så välmusklad där ur ridaspekt som du kan få till i nuläget så är det fortfarande utvecklingsbart. Det är ju inte så att musklerna har en tydlig gräns, hit men inte längre (särskilt inte om man ser till helheten i kroppen, att mycket påverkar varann direkt eller indirekt), även om vissa hästar har gener till att få bulligare och större muskler medans andra helt naturligt skulle behöva gå på trippeldos anabola för att komma ens i närheten! :devil:
Ser man det bara ur ridaspekt så begränsar man ju också ganska mycket. Till "just nu", vad som är bra jämfört med förr, vad man själv kan få till, bara för att dra upp ungefär det du beskrev. Det är ju jättebra att man har verklighetskoll, inte det jag menar, men det säger inte ett smack om hur det skulle kunna utvecklas om man lyckas ändra förutsättningarna.

Tänker ex. att hon skulle kunna få (visuellt) bättre vinklar bak om hon fyller ut ytterligare vid knän, länd och ljumskar, ännu snäppet bättre stabiliserande muskler längs med ryggraden. I framdelen kan det ev. röra sig om att "lossa" ännu ett snäpp till och ge utrymme, men där spekulerar jag bara.
Sen ÄR det svårare på vissa hästar att muskla vissa områden, eller muskla överhuvudtaget, och då blir det en rätt otacksam uppgift i ridningen. Men ser man till helheten - inte bara ridningen - och ser till möjligheter, inte begränsningar, så kanske man till slut ändrat förutsättningarna för hästens kropp att mer återgå/gå över till det ännu lite mer optimala. Om man har tur - kanske bör tilläggas! :p För hästar som har märkbart betydligt svårare att muskla sig överlag, eller på vissa punkter, är inte i balans -på ett eller annat sätt.

Min kuse har växt minst 2,3cm i manken (minst, har inte mätt på ca 1½ år)vilket är rätt mycket för en "ponny" som är slutmätt i vuxen ålder. Den har breddat sig 10-15 grader i bomvidd "bara" genom att släppa på spänningar och ges möjlighet att bygga muskler (då utgår jag ifrån när det inte är fläsk ivägen, vilket man tydligt känner skillnad på, höjden är det garanterat inget fläsk på, om man inte mäter från fel ställe! :rofl: ) dessutom har höjden på bogbladen ändrats med någon cm, har tyvärr inte mätt exakt för det är svårt ställe att mäta. Räknar såklart från knölen och inte inkl. muskler, även om musklerna också väldigt tydligt fyllts ut ända upp.
Men då är det ju en häst som var rätt spänd från början och hade hårda knutar vid manken bl a. Jag menar inte att vilken häst som helst skulle kunna ändra sig så mycket, men på samma sätt.

Har hästen "stora muskler" o samtidigt är överviktig- är det mest fett i o runt musklerna.

flash´s häst är slank o har stor väldefinierade stora o långa muskler.

Det handlar inte om exteriören fortfarande, utan i hurdant hull o hur pass musklad den är. I exteriört hänséende ser man förbi sdnt- bara noterar.

hästar som ä'r äldre får mest skaffa större bomvidd pga fetma- helt säkert.

Har sett hästägare som varit stolta över att behöva specialbeställa sadel till sin smällFETA häst- noll koll.

Någon som kan bidra med en vettig uppsutten film ? Finns få av dom minst sagt när man söker på youtube :crazy:

Jag har ingen lust att hänga ut mig på detta forumet :p , men om någon är genuint intresserad av min lång och låg film kan dom skicka ett PM så skickar jag länk :)

Nu var det som sagt exteriören som var diskussionen samt att den inte ändras även om det kan se olika ut med olika träning.

Bilderna visar nog inte det jag vill uppenbarligen, dvs att det inte skiljer i grunden även om det skiljer...(Den dåliga bilden beror dels på stress och dels på att min häst är väldigt svår att få att inte följa efter mej när hon är lös och enda sättet är att kommendera "stå still" och eftersom hon är lydig stannar hon exakt och står blixtstill och bara väntar som i den där leken och det är omöjligt att få henne att stå vettigt....)

Tänker ex. att hon skulle kunna få (visuellt) bättre vinklar bak om hon fyller ut ytterligare vid knän, länd och ljumskar, ännu snäppet bättre stabiliserande muskler längs med ryggraden. I framdelen kan det ev. röra sig om att "lossa" ännu ett snäpp till och ge utrymme, men där spekulerar jag bara.

Hmm ja, du spekulerar ja. Den utfyllnad du saknar är nog fettet, gissar jag, och eftersom hon som sagt råkar ha gåtts igenom riktigt noga (av en rätt erkänd ET) och diskuterats vad gäller just hull, muskler samt ev tecken på behov av förändringar och det inte fanns några såna så kan jag nog säga att jag är fascinerad av vad du kan se på bild:p och vad bomvidden beträffar är den redan bra vid så den vill vi inte ha vidare:angel:

Håller f ö med axel om att ökad bomvidd på en vuxen häst nog snarast handlar om fettlager, faktiskt:o Om den inte gått med för smal sadel länge förstås.

Jag har ingen film men har sett någon på youtube, men minns inte vilken, det är ett tag sen. Jag ska se om jag hinner söka.:idea:

Och ja du får gärna skicka länk till din film, jag tål det mesta:D

pratar vi tyska utbildningsskalan så är fuxen lång och låg - inte den bruna

Jo de sista metrarna som man knappt hinner se.

Inte lätt att hitta filmer så...

Tar man framdelen på hästen så är det ett väldigt bra exempel. Manken sitter ju inte fast i något ben, utan hänger fritt i den bemärkelsen. Där har mjukdelarna väldigt stor inverkan på exteriören.
Ja det var ungefär så jag tänkte. Du pratar om mjukdelar och de andra pratar om skelettet i sig. Långa ben kan ju aldrig bli annat än långa ben, en lång rygg är lång osv, men mjukdelarna kan påverkas och det kan ju ge förändringar i hästens kropp på sikt.
Tittar man istället på bakdelen, då handlar det mer om upplevda vinklar mellan ben än vad det handlar om att ett ben är byggt si eller så. Funktionen handlar ju inte heller ofta om hur benet är byggt, det vi tittar på är ju i regel vinklar som byggs upp med leder, och leder påverkas en hel del av mjukdelar runtomkring. Hållningen är ett bra exempel. Brist på knä- och ländmuskulatur kan ge betydligt sämre benställning bak. Även om inte benen i sig ändras för det. Avlastning i allmänhet kan försämra exteriören ordentligt om det sker under en längre tid och/eller i hög grad.
Jag förstår hur du menar och jag håller med dig. Visst kan man påverka hästens kropp en hel del med genomtänkt och klok träning.
Har sett hästar förvandlas så jag knappt känt igen dem efter ett par år. Bra träning kan göra underverk.

Senast ändrad:

Vet inte om det är fler än jag som har häst som funkar på det viset. För jag kan inte "överge" honom i kontakten fram och tro att han slappnar av och sänker sig genom drivning bakifrån.
Jag har en likadan.Jag får hjälpa honom otroligt mycket i just det läget du beskriver.ack så svårt dock.Jag är inte alltid så kapabel :o

Ja den var ju bättre, :idea: Jag vet ju att jag har sett filmer men sen när man ska söka:confused: Men man ser att det är knepigt med nosen ända framme, jag tror att hästen måste höja en aning då, för att det ska funka rent fysiskt för de flesta, men det är bara vad jag tänker, det är svårt att hitta i alla fall, på film. Vad tänker andra?

Senast ändrad av en moderator:

Här har vi en erfaren GP-häst- som inte ens den behöver att gå utan support.

Han gör det mest via sätet o hästen har en god takt.

Jag fattar bara inte hur man kan kräva av en outbildad taktlös häst att den ska klara av att bära sig med en klump på ryggen som inte hjälper till alls med ngn takt o som dessutom har lagt ner sig själv.

Sen säger man att hästen inte klarar av det ännu.:mad:

jo... med en bättre ryttare..,bara.

Lång o låg ska bara utföras om den klarar av att gå kvar o i balans- inte i rejäl framvikt.Då får man börja med att få in rumpan o hitta balansen först.

En gymnasticerad häst söker sig ditt efter jobb- om inte- så fattas det en del i dess lösgörande arbete.

Här har vi en erfaren GP-häst- som inte ens den behöver att gå utan support.

Han gör det mest via sätet o hästen har en god takt.

Jag fattar bara inte hur man kan kräva av en outbildad taktlös häst att den ska klara av att bära sig med en klump på ryggen som inte hjälper till alls med ngn takt o som dessutom har lagt ner sig själv.

Sen säger man att hästen inte klarar av det ännu.:mad:

jo... med en bättre ryttare..,bara.

Lång o låg ska bara utföras om den klarar av att gå kvar o i balans- inte i rejäl framvikt.Då får man börja med att få in rumpan o hitta balansen först.

En gymnasticerad häst söker sig ditt efter jobb- om inte- så fattas det en del i dess lösgörande arbete.

:bow::bow::bow: finns inte mycket att tillägga.

Det är verkligen inte a piece o cake, det är SVÅRT, och kräver styrka hos hästen och balans hos ryttaren, och dessutom som sagt, att inte ens hjälpa den utan kanske tvärtom t o m....genom sin sits.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker lite hädiskt att nosen kanske inte ska vara i lodplan? När hästen rundar hela sig kanske även nacken ingår i rundningen så att säga, som när vi rullar ihop oss till en boll. Inte har vi ansiktet "rakt fram" då så att säga?

Nej precis, rent fysiskt känns det rimligare att den är något bakom:confused:

Det funkar inte för mig. Skulle jag driva på i de lägena blir det bara mer spänning och mer krull / högre form.
Ja, alla hästar är ju olika. En förutsättning för allt arbete är ju dock att hästen är avslappnad, både i kroppen och mentalt.

Jag tänker lite hädiskt att nosen kanske inte ska vara i lodplan? När hästen rundar hela sig kanske även nacken ingår i rundningen så att säga, som när vi rullar ihop oss till en boll. Inte har vi ansiktet "rakt fram" då så att säga?

Precis det har jag försökt säga:o

Det jag menade med att "skjuta ut hakan"
Man kan faktiskt gå till sig själv. Vad händer med nacken o även bröstryggen?

att hästar betar med nosen framför är en sak- där de oftast särar på frambenen, men i rörelse där hästn ska bära upp ryttaren....

Jag har alltid lärt med det där med lod o heller aldrig kommit dit jag velat.:crazy:
fick förklarat för mig att hästen ska börja att komma upp med halsen med början från manken- välva den uppåt- så småningom- när styrkan finns.

Nej jag vidhåller att allt inte var bättre förr o man kan faktiskt omvärdera sånt som "alltid" har varit kutym eller "fakta". Alla hästar är heller inte stöpta i samma form o med samma talang. Sen har vi de miljontals hästar som inte har den allra bästa ryttaren. Vad kan det bli mer än orimligt svårt.:eek:

Tittar man på både GP-hästen o fios bild så ser det bekvämt ut
*sug i dig jämförelsen- fio:rofl:*

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka