Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Antar att TrueBlue menar S-formen på halsen, så tänker iaf jag..
horse-skeleton.jpeg

HIO30.jpg

DSCN3229%20with%20signweb.jpg

Senast ändrad:

Hm, jag hade svårt att slita ögonen från sporrarna, känns som att han sitter och retas med dem mest hela tiden. Varför gör han det? För att aktivera baken? Underskänklarna rör sig ju hela tiden...
Ett alltför vanligt fenomen; detta ständiga hackande. Jag förväntar mig en reaktion på en signal jag ger; därefter är det det som gäller tills jag säger nåt annat. Målet är för mig att göra så lite så möjligt. :)

Det har att göra med om du kan räta ut S-kurvan i halsen. Om S-et är kvar blir det kompression när du rundar ihop hästen.
Ganaschvinkeln bör man inte göra för liten för att inte skära av lufttillförseln.

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/BioMechLightness.html#TableOne

Du ser rätt bra på illustrationerna på denna sida. :)
Om du tittar på Fios bild o på Steffens så blir det skillnad när den är låg.

Det värsta tänkbara är fulkrok, men en del hästar har oxå genetiskt trångt där o kan inte ridas i ngn högre form just pga a det.

Dressyrryttarna tittar på sdnt vid köp av häst- att den kommer att kunna fungera.

Och att "ganaschvinkeln inte bör göras för liten" för att inte strypa lufttillförseln har det väl heller inte varit tal om hittills? Utan lodplanets ja eller nej?

Det kan ju vara 90 grader mellan hästhuvudet och början av halsen (och 90 grader är ju en rätt "trubbig" vinkel - om än den är rät - inom dressyr) och då kommer nosen inte i lod i lång och låg.

Jag fattar fortfarande inte vad som menas med att räta ut S-kurvaturen? Går det? Vill man det?

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/Lightness/Hyperflexion.gif
Så nu blev den här formen HF.
det blir bara värre o värre.

Precis som jag anade- en lod-fanatiker.

Bilden på den samlade travöppnan i länken visar bara en framtung häst- utan samling.

Ja vi har nog helt skilda glasögon.

det är många som utger sig för att vara biomekanik"professorer" o kan då ej heller rida på ngn högre nivå. Gör studier på hur man själv går till väga.

Vi såg ju Gerd Heuschmann:rofl:

Och att "ganaschvinkeln inte bör göras för liten" för att inte strypa lufttillförseln har det väl heller inte varit tal om hittills? Utan lodplanets ja eller nej?

Det kan ju vara 90 grader mellan hästhuvudet och början av halsen (och 90 grader är ju en rätt "trubbig" vinkel - om än den är rät - inom dressyr) och då kommer nosen inte i lod i lång och låg.
Jag fattar fortfarande inte vad som menas med att räta ut S-kurvaturen? Går det? Vill man det?
Precis.
Det som hela tiden glöms bort är resten av hästen. Nackligamentet o de nedre halskotorna blir mer sammanpressade av fulkrok.
Ryggen då?

Allså visst går det att rida klassiskt, men du får mindre energi i hästen o då uppfinner man kandaret, "skola-hästens mun":crazy: rida med blank stång o gudarna vet vad som komma skall.

Många av de moderna sporthästar är inget för gemene man. Hästar med energi blir höga i formen- har stort kontrollbehov o sömniga hästar för låga o lallar på.
Man strävar hela tiden mot !den rätta formen" men ngt olika beroende av individen- särskild kursmall.
Flegmatiska hästar kan behöva börja sitt pass med galopp o ridas mkt i miljöer där den tittar- vaknar o vice versa.

kl
Skulle det vara ok att posta en film på mitt skrammel till häst? jag har verkligen problem i just det här momentet och han behöver verkligen få komma ut med halsen och länga ut, men det är en sådan balansgång och han är så nedrans känslig så det blir mest bara blaj.Det börjar kännas som vi kommit till nåt moment 22 och vete tusan om man kommer så mycket längre med denna typ av häst som jag har.Mycket av vårat problem är nog SIS pga även mina begränsningar.

Det vore roligt.
Sist jag såg er hade du lyckats jäkligt bra med en häst med som hade svårt för sig.:bow: Flera år är det nog nu:angel:

Tänk dig halsens s-kurva som ett dragspel. När du länger halsen ska s-kurvan få mycket mindre tydliga kurvor, mer som ett rakt streck, för att länga ut hela hästens ryggrad (överlinje).
Om hästen kortar ihop halsen så blir bågarna i s-kurvan tydligare och då blir också överlinjen kortare, hästen får svårare att vinkla bäckenet, ryggen/manken sänks (finns dock olika grader).

Det är ju själva poängen med att länga överlinjen, att hästens panna strävar framåt och skapar en rakare halskotpelare som "drar" ut resten av överlinjen om hästen är avspänd och i balans. Men är nosen innanför, då tyder det på spänningar som försvårar, också det i olika grader såklart.
Även i den högre formen vill man att hästen ska räta ut halskotpelaren och gå med lång överlinje räknat från bakhov över rumpan, ryggen och halsen fram till nacken. Det ska liksom inte ske ett kortande utan en omvinkling bak.

Angående ganaschvinkeln så tänker jag att det alltid kommer vara lättare att rida en häst i en liten ganaschvinkel "på tygeln" för att den då inte behöver ha släppt hela överlinjen och alla spänningar som kan vara ivägen. Den kan då fortfarande kompensera för bristande balans genom att stödja sig på ryttarens hjälper.
Släpper du ut ganaschvinkeln ställer det högre krav på att hästen ska gå i EGEN balans bakifrån om den ska gå kvar i form och inte rinna iväg, och som sagt att spänningarna är borta. Har man för tight vinkel riskerar man dels luftvägarna, men också att hästen får s-krök framtill i nacken istället som kommer spegla sig i hur den kan utnyttja resten av överlinjen, att den inte sträckt ut halsen/längt överlinjen långt nog helt enkelt.
Kan man rida hästen framför lod även i lång och låg, med övriga kvalitéer bibehållna, då har man kommit rätt långt, och då känner iaf jag personligen att jag kan sluta tänka på ganaschvinkeln.

Senast ändrad:

Alla hästar har egen balans. det är bara när ryttaren sätter den ur spel som problemen uppkommer.
Nej jag anser inte att man har "kommit långt" för att man kan rida den i en lång o låg form.

Det ligger en hel del i fios kritik.

Du låter som du kan o vet bäst, men rund häst är inte = välmusklad häst- tyvärr.

Mm, ser också det. Förstår skillnaden, men undrar ändå över om tex du jobbar så mycket som Steffen med dina fötter? Provade själv nyss och visst fick jag mer energi, men lyckades inte på samma vis som vanligt få henne lång o låg. Kanske kräver mer styrka från hennes sida att klara det med mer energi.

Det går att rida runt i vad man kan tycka är lång och låg utan energi men då sitter inte hästen ihop och då är det egentligen inte lönt... när du får mer energi ställer det högre krav på att hästen måste sitta ihop för att kunna få den lång och låg, det krävs styrka och det avslöjar oxå om hästen är lösgjord eller inte.

http://www.anjaberan.de/english/aktuelles/nachrichten-archiv/

Här finns en del bilder. Försökte länka enstaka bilder, men det ville sig inte. :p

Därför skall man se filmer , för bilder visar inte hela verkligheten. Bilder säger inte så mkt egentligen utan man kan ju bara plocka ut dom som ser bra ut, i en film så går inte det.

Så när/om du hittat en film på det du vill visa med dessa bilderna så kan du väl dela med dig av det.

Fast du tror att en häst ska kunna hitta sin balans med ryttare på utav sig självt- oberoende av om ryttaren sätter den på Pottan. en ryttare som inte ens kan hålla sin egen balans- vad blir det utav det?

När man har fel ideal ang hur hästar ska se ut- blir det svårt att se att annat är rätt.

Jag vet att jag reagerade på att flash´s häst var "deffad" o väldigt ja nästan unikt välmusklad.:bow:
Att den inte har så stor hals är bara bra, när de flesta anser att fettnacke är muskler.

Jag postar väl den då. :o jag bjuder lixom på det här just för att jag tycker kontrasten kan vara intressant just för att min häst är så begränsad och för att jag rider så nedrans illa. Man kan ju verkligen då peka på bristerna och kanske förstå ett och annat.Filmen är från i maj och han har blivit något bättre efter denna film mycket pga att matte fick sin höft fixad framförallt.på denna film har jag nedsatt känsel i högersidan och är rejält förskjuten så jag kan helt enkelt inte hjälpa hästen ordentligt.Så jag vill gärna att man om så möjligt bortser från knölen på ryggen och tittar på hästen.Jag tror till mestadel att det är jag som förstör för honom. 90% jag och 10% dåliga förutsättningar från honom .Med en stadig ryttare med bättre balans och som framörallt är liksidig tror jag utan tvekan att det skulle se helt annorlunda ut.
Ja hujeda mig.. Tycker hästen ska ha lite creed faktiskt så som han ändå tuffar runt och gör så gott han kan med sin någon malplacerade ryttare :D
Maken till mer förlåtande häst får man leta efter .
http://www.youtube.com/watch?v=0UONxNV-UAY

Så illa är det verkligen inte .. tycker ni har utvecklats jättefint :)

Dock såg jag inget av det långa och låga , men det kanske inte var meningen :confused:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka