Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Jag tycker din häst är jättefin! Nu vet jag att du skrev förklaringar till varför du sitter som du gör och du sitter inte dåligt, men vad jag tror när du rider lätt ska du prova leka med takten för dig själv. Stå två sitt ett,, stå två sitt ett osv. Även prova i skritt lägg upp fötterna bakom sadeln så du sträcker ut höftmuskeln, den sträckning du får av din egen bål är jättebra att ha i trav, och tänk nyckelbenen mot skyn...(men naturligtvis slappnar du av i axlarna)

Om du lägger din handflata under din navel med tummen på din navel, den yta av mage som din handflata täcker är din jämnvikt= chi och den ska leda din och hästens väg framåt,

Detta är bara övningar för dig själv och du kan låta hästen hålla sitt huvud var den vill när du tränar om du vill prova såklart :)

Ja visst rör han sig som öhh jag vet inte vad?! :o han var förvisso nyskodd precis innan den träningen. gick från hovslagaren till banan Inte så snällt av mig igentligen då jag vet att han har svårt .Men denna gången hadde jag inget val .
Han brukar få lite problem med sig själv efter skoning.Lite känslig för förändringar så där. Han har ett udda rörelsemönster överlag när tempot blir lägre än det han är avlad till.
Och jag har ju kollat honom grundligt på klinik flera ggr och de konstateras att han nog helt enkelt har ett rörelsemönster som inte faller innom ramen direkt.
Som det verkar och som vet menar är hästen ok.
(jag satte honom ju även på smärtstillande en period för att se om han blev bättre men det blev ingen skillad).Har efter det varit in med honom 3 ggr till och haft vet hemma oxå.
En trolig anledning är att han helt enkelt inte är avlad för det här ändamålet.Man avlar ju inte direkt på 3 bra gångarter på det sättet som man gör innom ridhästaveln.Något som iof jag har svårt att acceptera som orsak till hans rörelser..Man kan ju tycka att en travare ska trava rent :p
4 olika vetrinärer har tittat på honom.Och jag får hela tiden till svar ..
"Han är travare ..du kan inte räkna med att han ska röra sig som en ridhäst"
De skrattar nästan åt mig här hemma för jag är så jäkla nojjig med den här hästen.. ingen tycker väl jag är klok ihuvudet som skaffar mig både gråa hår och slänger pengar på ditt och datt och i mångas ögon obefogade vet besök på en häst som kostade 525 kr i inköp.

Tack för tips och råd.:)
just lättridnings övningen har jag försökt med men det går bara inte.Hästen accepterar det inte. och så får vi både passa tölta hoppa och fara. och då blir vi spända båda två så det käns helt lönlöst och han tappar allt vad travtakt heter.

OK o jag skulle inte rekommendera att rida den lägre, utan just som du gör:bow:

Du kan göra övningar som kvickar på den bak- att den ska sätta igång snabbare- massor med igångsättningar, hoppa studs- om han kan hoppa:angel:

Jag orkar inte vara så insmickrande, så sug i dig det som kommer nu :D

jag vet att du haft jätteproblem och har själv haft så eloge för ditt arbete

På filmen ser jag att han vill komma flera gånger men att du har en för låst hand som du hindrar honom med - han vill ju framåt - för du gör ju rätt ibland. Trixet är att lära sig känna igen det och lätta framåt då

ett konkret tips är att om du kortar stigbygeln så kommer foten hamna mer rakt under höften och du kan lättare hitta balans i lättridningen

Kämpa på - det är så mycket som är rätt :laugh:

Tycker också du gjort ett jättejobb med pållen från när du först berättade om honom:bow:

Jag tror det där med fram - bak har att göra med hans "travarproblem" dvs din är ju väldigt mycket av travare i sitt sätt att röra sej. Han får bakbenen efter sej eller det ser ut så, för han har kvar lite av sin travartrav en del med bredda bakåt liksom. Men det har hänt massor där minns ju första filmerna jag såg:laugh:!

Såg en annan film på ridtravare på något forum som inte alls har samma utgångsläge och det blir så himla mycket lättare:idea:

Men å andra sidan en som gick msv dressyr men ändå hade en hel del av det där med bakdelen kvar, som din, jag tror en del travare inte kan helt komma ifrån det?

Sen är ni så välmatchade och fina och han är blank och välmående:love: Särskilt på fotot ser det ut som om både han och du har ny utrustning:bow:

(säger slarvmajan:o)

KL

Och för att återvända till lång och låg, och unghästform som någon skrev? Ja alltså, vadå unghäst? Det är inte något som en unghäst klarar av om vi pratar rida lång och låg och särskilt om nosen ska vara framme.....då orkar ingen unghäst det, det är knappt mer utbildade hästar klarar, unghästar ska gå i en lite högre men öppen form, först i alla fall. Tycker jag. Tror tex inte Q:s häst skulle orka det på det här stadiet, och om nosen ska helt fram, orkar de flesta inte riktigt, tror jag. Det kräver en jäkla massa av hästen bakifrån och det kallar jag nog arbete, även om det är i avspänning i överlinjen.

Senast ändrad av en moderator:

KL

TS

ja här råder begreppsförvirring

Slå upp vilken seriös ridlära som hellst

lång och låg är en öppen unghästform

och av inläggen här så ser man att man inte förstår vad ordet form handlar om. Form = hållning.
Det är lämpligt att man börjar träna i en grundhållning.
Grundhållning är en stabil fysiologisk rak, i hästens fall en lätt välvning av hela rygg ochhalskotpelaren för att motverka ryttarens tyngd
LÅNG = öppen LÅG = släppt hals (givetvis måste den gå i jämnvik annars är det inte hållning = FORM

Då kommer nedre delen av halskotpelaren rätas ut ( fio skriver lägre nedanför manken) (jacko skriver separeade kotor) halsen sträckas framåt ( teleskoping the neck) Hästen går enligt den klassiska devisen Forward

beroende på exteriör så kommer då näsan hamna olika lång ned -men dess placering avgörs av upphängninsganordningen dvs rygg och nacligamentet och dess lameller

detta är en bra grej för unghästen - att få stöd av sitt ligamentsystem

Sedan kan man rida djupare och rundare men då har man gått ifrån lång och låg

TS kolla en ridhandbok av nåt slag Asfina bilder i Proffsryttarens ridlära. Fråga inte på buke :p

Här kommer en från Klimkes bok
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Kopiaav4.jpg

Sedan att majoriteten inte kan rida så - är en annan sak :angel:

vilket du dessutom späder på genom att senare dra till med att därför kan jag inte uttala mig om ridning och muskler = förolämpning, farligt nära smutskastning/personangrepp och dessutom en riktigt långsökt koppling.

Fantiserar du inte lite väl mkt nu... :grin:

Jag skrev att "därför är nog ditt perspektiv lite färgat"

Precis i början ser man vad hon kallar "stretched position", där hon släpper fram hästens hals med fortsatt aktivitet. Finns tyvärr inte så mkt videos att hitta på nätet på Anja, verkar det som. Synd, då jag tror många skulle kunna lära sig mkt av det.

http://www.youtube.com/watch?v=Cev-xluk3T8

Fast på den snutten är ju inte näsan framme alls på det sättet som "många" efterfrågar och inte heller som på vissa av bilderna som visas :confused: Hade hon haft hästen lika lågt som Steffens hade näsan hamnat lika mkt bakom som på hans film.

Åh tack. Där ser man ju bättre.

Jag ser den här stretchande formen som ena änden på spektrat av samling; där piaff o levad är andra änden. Principen är ju egentligen densamma vilken form man än har hästen i; att man egentligen aldrig behöver fokusera sig på var hästens huvud befinner sig; om man känner att hästen höjer och välver ryggen så hamnar huvudet i en ändamålsenlig position.

Så istället för att fokusera sig på att hålla hästens huvud o hals i en specifik böjning och vinkel; så bör man fokusera sig på att den jobbar rätt med resten av kroppen. Att den bär rätt och i balans.

Nu ser man mer att denna hästen inte alls är stadig i sin sökning, alltså så funkar det inte ens för Anja att rida som du påpekar...

Hästen är inte riktigt lösgjord och igenom i kroppen/ryggen så därför kommer den upp i formen och blir ostadig för den har inte släppt i hela överlinjen.

Jag om någon har full förståelse för att det möjligen är ännu svårare på en frieser som dom är byggda, men näsan hamnar ju bakom här med, nu orkar den nog inte gå så lågt som Steffens häst då den inte är så stark eller gymnastiserad men nosen kommer då hamna mer bakom.

Som sagt var, det är en sak på foton och på lina och en helt annan sak på rörliga bilder och uppsuttet!

Leta vidare...

Här kommer en från Klimkes bok
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Kopiaav4.jpg

Sedan att majoriteten inte kan rida så - är en annan sak :angel:

Nä bara den tecknade figuren kan det :rofl:

Nä jag kan hålla med om att nutidens lång och lång är inte som dåtidens lång och låg.. nu rider man ju lång och låg eller djup och rund eller vad sjutton man skall säga av en helt annan orsak än att hästen är unghäst.

Djup och rund är det som Steffens rider och som jag strävar efter när jag rider, men då far tankarna för dom flesta till rollkur och hyperflexion ja det är ju bara att tex läsa T-blå´s länk för att förstå det... och det är ju långt ifrån hur Holländarna rider tycker jag...

Jag ser mig inte som en rollkur utövare direkt även om andra här med all säkerhet uppfattar min bild och troligen även min film på det viset , vilket då är en av anledningarna till att jag inte lägger den här...

För om inte näsan är framför lodplan i lång och låg eller så , vilket nu vi faktiskt har konstaterat att ingen har lyckats uppvisa :angel: så är det hyperflexion, vilket är ju vansinnigt!

ddcollage.jpg

Lång och låg? Framtung?

Det är så många bilder (vilket iofs är kul! ;) ) och med ögonblicksbilder blir det ju just från det ögonblicket även om det skulle ha upplevts helt annorlunda i rörelse.
På ett par av bilderna ser det framtungt ut, som att vikten läggs på bogen, på vissa ser det ut att vara riktigt fin jämvikt! :) Öevrlag ser det iaf konstruktivt ut, att hästen lär sig gå framåt/nedåt med hållning, inte genom att tappa balansen.

just på töm, så är det som Fio säger, att du faktiskt inte riktigt har det så enkelt som att statsa på bak och släppa framdelen fri, så får du en bra form. Där behöver du faktiskt en lite tydligare ram som även leder hästen till att vara i ramen
Principen är densamma, som jag ser det, vare sig du rider eller tömkör (eller cyklar med hästen :p ) Eftergift först så att hästen har utrymme att ta i och sträcka fram, framåtdrivande sen så att man får ett energiskt steg och därefter uppfångande av energin med halvhalter så att hästen hittar sin balans. Har man svårigheter att göra halvhalter då man tömkör kan man ha lösa inspänningar så som Bastos har; inte lika flexibelt, men fungerande.

nja

Den skulle inte kunna gå så lång och låg och öppen med ryttare

Ryttaren tynger ju ned framdelen

Detta med "bakom lodfascismen" handlar om att man missförstått Udo Bürger som dessutom bara tar upp en del av hästens musker i sin bok

alltså så funkar det inte ens för Anja

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt för henne? Det jag har försökt visa är skillnaden mellan lång o låg och framtung; som trådskaparen frågade efter. Skillnaden är ju att hästen arbetar rätt o höjer ryggen. :)

Nä bara den tecknade figuren kan det :rofl:

Nu är jag inte konstnär men det är från Klimkes bok. det finns liknande bilder i proffsryttaren

Nä jag kan hålla med om att nutidens lång och lång är inte som dåtidens lång och låg.. nu rider man ju lång och låg eller djup och rund eller vad sjutton man skall säga av en helt annan orsak än att hästen är unghäst.

och det var det Balkenhol hade åsikter om

Djup och rund är det som Steffens rider och som jag strävar efter när jag rider, men då far tankarna för dom flesta till rollkur och hyperflexion ja det är ju bara att tex läsa T-blå´s länk för att förstå det... och det är ju långt ifrån hur Holländarna rider tycker jag...

grejjen är ju att alla rapar dogmer - det finns ju grader i hellvetet. Puppans häst har ett litet påslag på underlinjen - det räcker inte med ryttare på. Grejjen är ju att hela underlinjen skall vara påslagen. Ank mfl missar faktiskt det framför manken för de drar för mycket längst fram. Man blir så vilseledd om man tror att överlinjen = halskotpelaren. Jag tror inte de flesta har en aning om HUR lång ned övergången mellan hals och bröstkorg sitter. Därför får man ingen känsla av vad som händer i halskotpelaren

Jag ser mig inte som en rollkur utövare direkt även om andra här med all säkerhet uppfattar min bild och troligen även min film på det viset , vilket då är en av anledningarna till att jag inte lägger den här... Men det är ju för att man rapar andras sanningar och inte har en fysiologisk grund för det man säger. Det som är intressant är ju om välvningen är jämn. Jag tror du rider hästen rund - det sjef kallar LDR är inte det - det är knyckla ihop övre delen - bända upp statiskt. Kan man inte se skillnad är man okunnig

För om inte näsan är framför lodplan i lång och låg eller så , vilket nu vi faktiskt har konstaterat att ingen har lyckats uppvisa :angel: så är det hyperflexion, vilket är ju vansinnigt!

Tja lite grundkunskap i fysionomi skulle ju underlätta sådana här diskussioner.
problemet är ju att lärarna inte har koll heller.... Men böcker skriver man. Kurser har man

Lägger till...

det finns ju ingen anledning för Steffen Peters att rida lång och låg på sin GP häst på samma sätt som Klimke rider unghästar :confused:

det stora problemet är att man hoppar över Lång och lågstadiet på unghästar

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt för henne? Det jag har försökt visa är skillnaden mellan lång o låg och framtung; som trådskaparen frågade efter. Skillnaden är ju att hästen arbetar rätt o höjer ryggen. :)

är kanske vad du ser - inte vad jag ser

Anja har ju inte ens fått till takten, och det är för att hästen är framtung och inte i balans - den springer ju bara :o
jag menar inte rusar utan rinner - blir den jämnvikt så blir takten mer markerad

En frieser kan gå bättre än så där

Senast ändrad:

Det här är en djävligt intressant film som jag snubblade på för här ser man att så fort hästen börjar arbeta rätt så kan hon inte sitta längre :angel:

och tänk om hon vågade gå fram med händerna i galoppen istället för att hala i innertygeln.

det är ju så nära.... tänk om ngn kunde lära henne bäckenteknik :d

http://www.youtube.com/watch?v=DNy_XOEcbnE&feature=related

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka