Sv: Lång och låg, eller framtung?
fast jag undrar hur du menar?
En unghäst måste ha halsen högre? Omman rider hästen rundare så SKA det ju ialla fall inte bara vara halsen som är rundare
Vad virrigt det blir.
En 3-4-åring kan inte ridas så djupt som en gp-häst. Eller hur?
Vad kallar du det som Steffens rider på filmen? Det var där det startade dvs mitt svar. Lång och låg rids en unghäst men inte som en GP-häst.
Jag hade hittat en film där ryttaren gick mera från en "unghäst lång och låg" till "GP-lång och låg" men tyvärr hann jag inte lägga upp den och hittar den inte igen. För att visa skillnaden. Nånstans där när hästen rundar mer så kommer nosen att komma in, rent fysiskt. Då går den också djupare än i unghästformen, och kanske är det då istället mera åt rund och djup...... Får se om jag hittar den igen. Det blev lite förvirrat här vad som är vad.
Jag är inte helt klar över vid vilken gräns det snarare är rund och djup, helt enkelt.
Att bara runda halsen har jag inte skrivit
Nej det handlar det inte om.
KL
Att hästen ska som mål gå i lod med nosen har väl att göra med att om vinklen är för liten kommer inte hästen att kunna sitta ihop längre, men i lod är väl när man talar om en högre form, inte en låg form som används i träning då hästen läggs ner. För det handlar ju just om rundningen i hela överlinjen och det behöver ju då inte innebära att ganaschvinkeln går under gränsen s a s, det viktiga måste ju vara att hästen fortfarande hänger ihop och kan arbeta avspänt som är syftet i den formen. Vid tillräcklig rundning kommer nosen in.
Och rundningen så som Steffens mfl rider, och som Carl Hester förklarar i den där clinicfilmen handlar inte om att överböja
Det blir ju helt hysteriskt att påstå det. Det är långt ifrån rollkur tycker jag i alla fall.
Jag vet inte var det kommer ifrån att all rundning som leder till nosen innanför skulle vara fel
Är det öht rent fysiskt logiskt, är det bara att man vill till varje pris undvika att få en rollkurssstämpel
OCh jag är inte för rollkur på något sätt, och jag ser det inte alls som samma sak.