Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Om du hade höjt handen en decimeter så hade din häst börjat våga söka sig neråt mot en rundare form. Hästar är mottrycksdjur, drar man bakåt drar de framåt, drar man neråt drar de uppåt, drar man uppåt drar de neråt. fullkomligt logiskt.

Nja.. man får ju inte ut halsen från manken och ner på det viset och det är ju det man vill åstadkomma.. inte bara att hästen viker in huvudet. Faktiskt ;)

Kollade runt lite på tuben och här var ju en intressant variant...

Detta hade kunnat sett rätt okey ut i lina men man ser vad som händer när det kommer en ryttare på i den positionen, här kan vi snacka framtungt! Hästen har helt enkelt ingen annan väg ut än att lägga sig på bogarna då den inte är stark nog att runda upp sig.

Här "tvingar" ryttaren faktiskt hästen att gå lågt med näsan någorlunda framme, när hästen pga den inte är stark nog vill komma upp i formen med halsen så tar inspänningen emot. Hon vill behålla den låg framförallt i övergångarna. Men det är ingen naturlig form när hästen inte har styrkan.

http://www.youtube.com/watch?v=bQ9vsU3p_mo&feature=feedrec

lätt att slänga sig med vackra ord som låter bra och en heeeelt annan sak i praktiken... funkar inte att rida så i verkligheten även om det låter bra i text

Om du menar det jag nämnt om att rida med eftergift, att börja bak o sen fånga upp fram så jodå, det funkar i verkligheten. Man behöver inte hålla ihop hästen för att den ska hålla ihop.

Jag har förstått att vårt tankesätt skiljer sig åt. Jag säger inte att det du gör är fel - jag har bara valt en annat sätt, som passar mig bättre. :)

Om du menar det jag nämnt om att rida med eftergift, att börja bak o sen fånga upp fram så jodå, det funkar i verkligheten. Man behöver inte hålla ihop hästen för att den ska hålla ihop.

Jag har förstått att vårt tankesätt skiljer sig åt. Jag säger inte att det du gör är fel - jag har bara valt en annat sätt, som passar mig bättre. :)

Ja iochmed att du tycker att filmen på Anja är att funka så... , ja då skiljer sig vårt synsätt drastiskt åt.

fast jag undrar hur du menar?

En unghäst måste ha halsen högre? Omman rider hästen rundare så SKA det ju ialla fall inte bara vara halsen som är rundare

Vad virrigt det blir.:confused:

En 3-4-åring kan inte ridas så djupt som en gp-häst. Eller hur?

Vad kallar du det som Steffens rider på filmen? Det var där det startade dvs mitt svar. Lång och låg rids en unghäst men inte som en GP-häst.

Jag hade hittat en film där ryttaren gick mera från en "unghäst lång och låg" till "GP-lång och låg" men tyvärr hann jag inte lägga upp den och hittar den inte igen. För att visa skillnaden. Nånstans där när hästen rundar mer så kommer nosen att komma in, rent fysiskt. Då går den också djupare än i unghästformen, och kanske är det då istället mera åt rund och djup...... Får se om jag hittar den igen. Det blev lite förvirrat här vad som är vad.

Jag är inte helt klar över vid vilken gräns det snarare är rund och djup, helt enkelt.
Att bara runda halsen har jag inte skrivit:confused: Nej det handlar det inte om.

KL

Att hästen ska som mål gå i lod med nosen har väl att göra med att om vinklen är för liten kommer inte hästen att kunna sitta ihop längre, men i lod är väl när man talar om en högre form, inte en låg form som används i träning då hästen läggs ner. För det handlar ju just om rundningen i hela överlinjen och det behöver ju då inte innebära att ganaschvinkeln går under gränsen s a s, det viktiga måste ju vara att hästen fortfarande hänger ihop och kan arbeta avspänt som är syftet i den formen. Vid tillräcklig rundning kommer nosen in.

Och rundningen så som Steffens mfl rider, och som Carl Hester förklarar i den där clinicfilmen handlar inte om att överböja:confused: Det blir ju helt hysteriskt att påstå det. Det är långt ifrån rollkur tycker jag i alla fall.

Jag vet inte var det kommer ifrån att all rundning som leder till nosen innanför skulle vara fel:confused: Är det öht rent fysiskt logiskt, är det bara att man vill till varje pris undvika att få en rollkurssstämpel:confused:

OCh jag är inte för rollkur på något sätt, och jag ser det inte alls som samma sak.

Senast ändrad av en moderator:

Om du hade höjt handen en decimeter så hade din häst börjat våga söka sig neråt mot en rundare form. Hästar är mottrycksdjur, drar man bakåt drar de framåt, drar man neråt drar de uppåt, drar man uppåt drar de neråt. fullkomligt logiskt.

Hade det varit så lätt så skulle min häst ha varit lätt att rida lång och låg Men det räcker ju inte med mottryck för att få rundningen i överlinjen, tyvärr.

Delvis KL

När min häst var som mest upp med huvudet i det blå och hetsig så lät tränaren mej ibalnd rida som malisnky beskriver (som jag förstår det malinsky beskriver snarare:laugh:) Länga ut tygeln rätt mycket (men inte helt, det fanns en ram kvar, inte släppa helt!) på en stor volt och försöka rida fram halsen, det handen fick göra var ställa och leda en aning vid behov. I trav och galopp och med övergångar.
All uppbalansering, alla övergångar, byten av riktning, mm allt skulle göras med sätet. Hon var ju alltså inte "övergiven" med helt långa tyglar, men jag fick inte försöka fixa formen med handen!
Fick växla mellan att korta upp tygeln och höja formen lite, för att hon sen skulle följa en utlängd tygel igen osv.
Det blir ju lite motsatt det där med mottryck, och jag tror betydligt mera på det för att få ut nacken.

Senast ändrad av en moderator:

Hoppar Steffen över det på sina unghästar eller vad ? Det tror jag iof inte utan att veta säkert.

Men gud vad ni är på :D

Nej inte på unghästarna - men det finns ju ingen anledning att rida unghästform på en utbildad GP häst. det var så jag menade

Detta hade kunnat sett rätt okey ut i lina men man ser vad som händer när det kommer en ryttare på i den positionen, här kan vi snacka framtungt! Hästen har helt enkelt ingen annan väg ut än att lägga sig på bogarna då den inte är stark nog att runda upp sig.

Här "tvingar" ryttaren faktiskt hästen att gå lågt med näsan någorlunda framme, när hästen pga den inte är stark nog vill komma upp i formen med halsen så tar inspänningen emot. Hon vill behålla den låg framförallt i övergångarna. Men det är ingen naturlig form när hästen inte har styrkan.

jag orkade bara se halva... den har ingen som helst svikt i bakkärran - så jag håller med du - man ser också hur den vrider bäckenet. Helt oengagerad bak

Så jag håller med du

Ja just det. Hon vill tvinga fram något den inte orkar för det finns inte tillräckligt med kraft bakifrån. Den skulle behövt (förutom lite fler halvhalter då) få komma högre än inspänningen tillåter, i en mera unghästform (som jag menar med det)

Såg en annan film med den, där den tävlar och hon skriver att den är ostadig i kontakten, vilket den var. Tydligen är väl filmen du la in nån rehabilitering så den är definitivt inte stark nog..

Oengagerad.
På alla bilder har den alla fyra i marken samtidigt- markbunden- inget påskjut bak. Då är det ganska FÖRKASTLIGT OM DET INTE HANDLAR OM IGÅNGJOGGNING.

Nu verkade ju alla bilder vara i just isättsögonblicket så.

Puppans bilder handlar om att hitta takten, att få hästen att bli diagonal, det kan den inte vara utan bakbensengagemang över ryggen

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/diagonal.jpg

Sedan inser inte all vikten av denna del egenskap - men så får de också problem med att få hästen att ta halvhalterern och att hästen inte samlar sig utan bara blir långsam

Sedan så säger väl både fio och jag att man inte kan rida SÅ lång pga av ryttarens tyngd

KL 3 är mer jämnvikt än de andra tycker jag resten är en aning framtungt, men om hästen har hittat den hållningen den har där - är det lätt att be om mer i ytter bak

Eller vad säger du Puppan?

Senast ändrad:

Nja.. man får ju inte ut halsen från manken och ner på det viset och det är ju det man vill åstadkomma.. inte bara att hästen viker in huvudet. Faktiskt ;)

jag tror hon menar ett franskt tygeltag som kan ge reflexen läng halsen - men den kommer ju i alla fall inte gå kvar med lång hals om man inte rider bäckenet och sitter still

Hur låg en unghäst är i lång/låg eller som man sa förut, remontformen, beror ju mest på hästen. Formen är ju till för att en ung häst ska röra sig i balans och få med rörelsen bakifrån. Hur högt eller lågt det är då har i alla fall inte jag brytt mig om för det viktiga är att få rörelsen i hela kroppen och att hästen balanserar sig där.

Vilken bild syftar du på? Eller är det någon utav tömkörningsfilmerna?

Hur låg en unghäst är i lång/låg eller som man sa förut, remontformen, beror ju mest på hästen. Formen är ju till för att en ung häst ska röra sig i balans och få med rörelsen bakifrån. Hur högt eller lågt det är då har i alla fall inte jag brytt mig om för det viktiga är att få rörelsen i hela kroppen och att hästen balanserar sig där.

Ja och? Ja de är byggda olika och de har också olika välbalanserade ryttare.

Jag förstår inte vad du svarade på. För denna häst var inspänningen satt så att den inte kunde röra sig i balans. De flesta unghästar har inte styrkan att gå så lågt och hur som helst behövs mer hjälp av ryttaren dessutom. Sen var den väl under igångsättning så nån större styrka var väl inte att räkna med.

Jag skrev det för att det blev så många kommentarer om just hur högt eller lågt hästens huvud skulle vara. Det var inte enbart till dig. Skulle nog ha lagt in ett "delvis KL"
(det var alltså inte någon specifik häst jag syftade på.) Att sätta en häst i ett speciellt läge via inspänningar eller liknande tycker jag enbart förstör.

Senast ändrad:

Fast man bör inte bli kvar i den formen hela hästens liv o var dag-hela passet.

hästar som jobbar med energi genom kroppen kommer upp i formen o ibland mer än de klarar av där bak. Då ska de ner igen en stund eller länge- som Brink gjorde.

Fast man bör inte bli kvar i den formen hela hästens liv o var dag-hela passet.
Nej, såklart inte. Har någon sagt detta eller vad? :confused:
hästar som jobbar med energi genom kroppen kommer upp i formen o ibland mer än de klarar av där bak. Då ska de ner igen en stund eller länge- som Brink gjorde.
Ja visst... jag förstår inte varför du tar upp detta?
Har jag missat nåt? för nu hänger jag inte med.

Nu verkade ju alla bilder vara i just isättsögonblicket så.

Puppans bilder handlar om att hitta takten, att få hästen att bli diagonal, det kan den inte vara utan bakbensengagemang över ryggen

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/diagonal.jpg

Sedan inser inte all vikten av denna del egenskap - men så får de också problem med att få hästen att ta halvhalterern och att hästen inte samlar sig utan bara blir långsam

Sedan så säger väl både fio och jag att man inte kan rida SÅ lång pga av ryttarens tyngd

KL 3 är mer jämnvikt än de andra tycker jag resten är en aning framtungt, men om hästen har hittat den hållningen den har där - är det lätt att be om mer i ytter bak

Eller vad säger du Puppan?
Då är det ännu sämre:confused:. Om den varken böjer sina leder eller skjuter på. Drar sig framåt.

den går ej heller med baken utanför eller på liten volt- om det var större tänjning av bakbenen man var ute efter.

Titta på släpmärkena i spånet. en häst som inte kommer upp från marken alls. markbunden. då spelar formen ingen roll.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka