Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast träna å träna. Alla hästar e ju inte taktmässiga av naturen. Om man arbetar med lösgörande övningar för att få takten bättre och därefter gå vidare ser jag det iaf
som om att man "tränar" på takten?
Eller vad menade du med hämta in?
Förklarar kanske klumpigt men e lite stressad. Menar att takt å lösgjordhet kan gå hand i hand inte att man ska hoppa över balansen. Kan förklara utförligare i afton.
Undrade eg mest vad som menades med "hämta in"?
Alltså med bildcollaget ställde jag ju en fråga om det var ett exempel på lång och låg ... ingenting annat .
Jag undrar bara om det kan ha ngn större effekt.. på lina menar jag.
Varför skulle en skicklig linförare kunna påverka hästen på lina . varför annars en longera
Varför skulle en skicklig linförare kunna påverka hästen på lina . varför annars en longera
Det här är INTE lilla snurren
Det vore bättre om Puppan kunde förklara sin avsikt med linandet.
Susan (du har nog lite bråttom, meningen var en aning underlig, men om jag förstått den rätt):
Jag antar att du glömde ett och annat ord?
Om man linar kan man ha inspänning på o göra samma sak men med bättre verktyg. När man leder in framdelen får hästen den effekten man vill ha- stöd på ytter.
Det vore bättre om Puppan kunde förklara sin avsikt med linandet.
Jag tycker det är ett hyfsat bra exempel på lång och låg. Hästen är mentalt och fysiskt avspänd. Ryggen swingar uppåt. Hästen spårar. Överlinjen sträcks ut. Hästen lutar inte. Den är dock fortfarande till viss del i framvikt och ramlar till höger på en del bilder. Men för oss har det varit ett bra utgångsläge att bygga vidare på .
menar du
Syftet med arbetet är ju att flytta vikt från innerbog till ytterbak, så att hästen inte arbetar som en romb utan som en fyrkant = diagonal = ren i takten. Ovanstående gäller höger varv, I vänster handlar det väl mer om högerbog till högerbak antar jag. I alla fall handlar det ju om viktfördelning mellan benen - själva grundförutsättningen för både takt och losgelassenheit ur ett biomekaniskt perspektiv
Att hålla i ett snöre och låta hästen springa runt är en sak, att påverka hästen via linan och andra kommandon är att träna hästen.
Vad jag förstår så lär sig Puppan en metod för detta. Det här är inte AR eller annat alternativ - detta är Dressyr på hög nivå
Puppan liksom er andra VD ryttare hänger väl här för att det är här det ens GÅR att diskutera här - gissar jag - jag har inte frågat