Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Förklarar kanske klumpigt men e lite stressad. Menar att takt å lösgjordhet kan gå hand i hand inte att man ska hoppa över balansen. Kan förklara utförligare i afton.
Undrade eg mest vad som menades med "hämta in"?

Fast träna å träna. Alla hästar e ju inte taktmässiga av naturen. Om man arbetar med lösgörande övningar för att få takten bättre och därefter gå vidare ser jag det iaf
som om att man "tränar" på takten?
Eller vad menade du med hämta in?

Obs - det jag skriver nu är INTE personligt - bara mina tankar

men jag vet inte... Här diskuterar alla som om de är hästtränare och tar sig själva och sina kunskaper erfarenheter på stort allvar, medan jag kanske förhåller mig till hur de skickliga gör - och sätter upp ribban där den ska vara - tycker jag.

Ta en normalbegåvad häst - sätt upp en testryttare och tja före fios 20 minuter så går den ren i takten = är diagonal.

Kan man inte hämta in det är man inte "fit" att utbilda hästar. Det är inte samma sak som att man inte får eller bör rida, eller att man inte kan lära sig. Men ÄR man inte där,så kan man ju omöjligt uttala sig om vad som går eller inte går :idea:

Eftersom vi i Sverige utbildar häst och ryttare stamtidigt så får vi gå vägen över lösgörande övningar - men inte kan testryttaren göra det :grin:

Sedan är det en språklig fråga vad de gör när de sitter upp, men det är ingen långsiktig träning torde vi alla vara överens om

Sedan blir det lite löjligt. Puppan är på ett stort institut med folk som har utbildning i biomekanik - de vet vad de gör. Men här på buke kan det bara avfärdas med - det går inte

Det är skitroligt :D Ännu roligare är att man avfärdar sådant som man inte satt sig in i. man tror mao att man kan mer och begriper mer än inte bara övriga bukare, utan anser också att alla som inte gör som man själv; fel ute :D
Det ÄR amusing ^^

Förklarar kanske klumpigt men e lite stressad. Menar att takt å lösgjordhet kan gå hand i hand inte att man ska hoppa över balansen. Kan förklara utförligare i afton.
Undrade eg mest vad som menades med "hämta in"?

Med hämta in menas att hämta in alla fyra ben på rätt sätt så att hästen blir diagnal = i balans= taktmässig

Alla ridtimmar du rider runt utan att det är på plats så tränar du inte hästen, utan dig själv

Vi fattar inte lösgjordhet i Sverige, vi tror att det skall bändas loss. I själva verket så kan hästen först vara loss(tillåten) när alla fyra ben är placerade på rätt plats under kroppen

Det är det som Puppan får lära sig med en viss teknik både på lina och uppsuttet

Puppan GO :banana:

Hästen bllir loss när ryttaren kan kontrollera sin tyngpunkt och kan placera ett ben i varje hörn.
En beridare gör det på under fio 20 min.

Bara För att vi är amatörer och inte kan detta fullt ut så behöver vi inte sänka ribban och förflacka begreppen :idea:

Det gäller att ha ett klart defiinierat mål

Har man som mål att kontrollera hästens ben med sin bål så kan man uppnå just det. Rider man klassiskt så gör man just det - säger med rumpis där vill jag ha det bakbenet - där vill jag ha det andra och så flyttar vi bogarna hit och voila TAKTEN och halsen kommer ned i lång och låg vilket landar ONT

Senast ändrad:

Alltså med bildcollaget ställde jag ju en fråga om det var ett exempel på lång och låg ... ingenting annat :crazy:.

Vad gäller markbundenheten så plockade jag bilderna från en film för ett bra tag sedan för att studera hur han jobbar med ryggen och hur han spårar = jag bemödade mig om att frysa bilden när fötterna var i backen. Det finns naturligtvis andra saker att titta på men just de här bilderna är uttagna för att studera just det. Det är klart att han skulle kunna lyfta mer på benen ... absolut :). Men allt är ju lixom en on-going process ... det är många aspekter som skall jobbas ihop till en enhet som sitter ihop.

Vad gäller diagonalt jobb så har jag beskrivit i en annan tråd att jag testat diagonalt jobb på lina och det har fungerar alldelens utmärkt för mig och mina hästar :). Sedan kanske det inte passar andra men både jag och hästarna har utvecklats enormt av detta angreppssätt :).

Alltså med bildcollaget ställde jag ju en fråga om det var ett exempel på lång och låg ... ingenting annat :crazy:.

Jag vet

men ändå....

och ja den är ju de facto lång och låg - men för lång för uppsuttet, och inte helt i jämnvikt på alla bilder

vad tycker och ser du själv :)

Jag tycker det är ett hyfsat bra exempel på lång och låg. Hästen är mentalt och fysiskt avspänd. Ryggen swingar uppåt. Hästen spårar. Överlinjen sträcks ut. Hästen lutar inte. Den är dock fortfarande till viss del i framvikt och ramlar till höger på en del bilder. Men för oss har det varit ett bra utgångsläge att bygga vidare på :) .

Jo fast en häst som travar bra har ju ett svävmoment o troligen då även ett övertramp.

Har för mig att du gjorde detta på en liten volt där du flyttade ut rumpan för att den inte skulle trilla- ligga inåt:confused:

Det påminner om Dressyrmuppens uppsuttna- som jag upplever ger bättre effekt iom att du har en yttertygel- som du vill få den till o få en bättre stretchning av insidan o även bakbenen. Det behövs då inte många steg alls.

Den metoden kör kyra för att lösgöra.

Hmm.
undrar om inte DM fick göra det för vår gemensamma dåvarande tränare. Hennes häst hade ju varit ofräsch länge o behövdes nog mjukas upp en del.

Fast vad jag vet har Puppan2 inte en ofräsch häst, utan en "helt vanlig" häst, (dock långt ovanför min kapacitet!) som är "helt vanligt" grundsned. Det var inte fråga om att den inte gick att rida/tävla, som jag minns det.

Ofta verkar det som att de som går tillbaka till grunden får stämpeln "kass häst/sjuk häst/travare"? Det tycker jag är synd.

Jo Kyra har inte heller ofräscha hästar;), utan vill få dem lösgjorda- mer rörliga. Det var inte en metod som skulle idkas mer än lite.
Annars får man leta fel.

Jag undrar bara om det kan ha ngn större effekt.. på lina menar jag.:confused:

WE lLynce gjorde oxå lilla snurren på elevers hästar.

Varför skulle en skicklig linförare kunna påverka hästen på lina . varför annars en longera :confused:

Det här är INTE lilla snurren

Aha, då missförstod jag!

Så som jag förstått lilla snurren och den här metodiken så är de långt från samma sak. Om man är mer intresserad av rakriktning från mark, rekommenderar jag en bok i ämnet.

Jag undrar bara om det kan ha ngn större effekt.. på lina menar jag.:confused:

Det är bara det jag undrar också.

Ja till en viss gräns, det förstår jag också att man kan, och gör, om man nu longerar.

Susan (du har nog lite bråttom, meningen var en aning underlig, men om jag förstått den rätt:cool:):

Varför skulle en skicklig linförare kunna påverka hästen på lina . varför annars en longera

Jag antar att du glömde ett och annat ord? Men det är väl just det, det finns en anledning att de flesta föredrar att tömköra, inte longera i första hand.

Puppan2:

Inte meningen alls att ifrågasätta ditt jobb, hoppas jag att du förstår, jag läste ju om det i andra tråden och tycker det är jätteintressant som du berättade om:idea:

Varför skulle en skicklig linförare kunna påverka hästen på lina . varför annars en longera :confused:

Det här är INTE lilla snurren

Om man linar kan man ha inspänning på o göra samma sak men med bättre verktyg. När man leder in framdelen får hästen den effekten man vill ha- stöd på ytter.

Det vore bättre om Puppan kunde förklara sin avsikt med linandet.

Avsikten är att rakrikta hästen från marken via diagonal förskjutning :).

Jag har beskrivit i en annan diagonal-tråd vad vi gjort och jag tycker boken som Jacko refererade till är väldigt läsvärd om man vill förstå tänket bakom markarbetet :).

Susan (du har nog lite bråttom, meningen var en aning underlig, men om jag förstått den rätt:cool:):

Jag antar att du glömde ett och annat ord?

menar du :rofl:

Syftet med arbetet är ju att flytta vikt från innerbog till ytterbak, så att hästen inte arbetar som en romb utan som en fyrkant = diagonal = ren i takten. Ovanstående gäller höger varv, I vänster handlar det väl mer om högerbog till högerbak antar jag. I alla fall handlar det ju om viktfördelning mellan benen - själva grundförutsättningen för både takt och losgelassenheit ur ett biomekaniskt perspektiv

Om det inte gick att göra på lina - så ser jag ingen vits att longera alls (ngt sånt skulle det stå)

Att hålla i ett snöre och låta hästen springa runt är en sak, att påverka hästen via linan och andra kommandon är att träna hästen.

Vad jag förstår så lär sig Puppan en metod för detta. Det här är inte AR eller annat alternativ - detta är Dressyr på hög nivå
Puppan liksom er andra VD ryttare hänger väl här för att det är här det ens GÅR att diskutera här - gissar jag - jag har inte frågat

Senast ändrad:

Om man linar kan man ha inspänning på o göra samma sak men med bättre verktyg. När man leder in framdelen får hästen den effekten man vill ha- stöd på ytter.

HUR i hela friden flyttar du vikt från innerbog till ytterbak med hästen inspänd :eek:

Gör du dina halvhalter på innern och hoppas... få den på yttern :confused:

Jag tycker det är ett hyfsat bra exempel på lång och låg. Hästen är mentalt och fysiskt avspänd. Ryggen swingar uppåt. Hästen spårar. Överlinjen sträcks ut. Hästen lutar inte. Den är dock fortfarande till viss del i framvikt och ramlar till höger på en del bilder. Men för oss har det varit ett bra utgångsläge att bygga vidare på :) .

Vi ser samma - men KL 3 är bäst :)

Puppan rockar fett :banana:

:D

:confused::confused: Fattar ännu mindre vad du menar med det faktiskt, men men

Syftet med arbetet är ju att flytta vikt från innerbog till ytterbak, så att hästen inte arbetar som en romb utan som en fyrkant = diagonal = ren i takten. Ovanstående gäller höger varv, I vänster handlar det väl mer om högerbog till högerbak antar jag. I alla fall handlar det ju om viktfördelning mellan benen - själva grundförutsättningen för både takt och losgelassenheit ur ett biomekaniskt perspektiv

Ja tänk, det förstår jag faktiskt....

Att hålla i ett snöre och låta hästen springa runt är en sak, att påverka hästen via linan och andra kommandon är att träna hästen.

Men oj, jag trodde man stod i mitten bara och höll, gud vad avancerad du är::bow:

:crazy:

Vad jag förstår så lär sig Puppan en metod för detta. Det här är inte AR eller annat alternativ - detta är Dressyr på hög nivå
Puppan liksom er andra VD ryttare hänger väl här för att det är här det ens GÅR att diskutera här - gissar jag - jag har inte frågat

Och vad svarade du på där:eek: har nån frågat varför Puppan hänger här:confused:
Du är rätt obegriplig ibland när det gäller att förstå hur du läser:cool:

Senast ändrad av en moderator:

När jag skriver "menar du" så är det självironi, jag ser ju själv hur tokigt det blev. Sån humor är lättare att förstå om man själv har självdistans och kan skratta åt sig själv

Den humorn går sällan hem här - det har du rätt i

Sedan skriver du "Du är rätt obegriplig ibland, när det gäller att förstå hur du läser" Om jag skall tolka den meningen grammatiskt så menar du att (obs fråga) Att du inte förstår mina svar?

Jag tror du tar allt för personligt och att jag kanske alltid ska skriva "KL för säkerhets skull"
Kunde man ha en signatur här - så skulle jag välja den

Jag för mer samtal här, jag skriver sällan till/mot en enskild person.

jag svarar mer på sammanhanget och helheten.

peace sister

Nej jag gör inga halvhalter på inner. o på lina sitter haken i bettringen- ett verkligt ledande in av framdelen. Förstår du?

Nej det är inte dressyr på hög nivå, utan en brist o korrigering iom att den hänger inåt.

Puppan!
jag har väl sett dig rida o nog kan den röra sig. Vad händer om du vill ha ökat engagemang från hästen?

Menar du att du alltid longerar så kravlöst eller är det i början?

Men alla hästar hänger inåt - en del märker det - andra inte

jag undrar hur du får den att sluta hänga inåt företrädesvis i höger varv

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka