Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Och för att åtekoppla till lång och låg -så släpper inte hästen ned halsen förrän man gjort just det.
Att mecka ned den med fippel är att lura sig själv

:devil:

Hästen är kvittot - har man lyckats med viktfördelning = takt så släpper den halsen - det är inget man behöver be om speciellt

Du missar den dolda agendan i denna diskussion :p :D

Jag väljer att bortse från den biten :p

men obs :laugh: :) osv

Själv har jag en massa källor. jag tycker inte det räcker med en tränare. Jag vill söka kunskap på bred front, och så tror jag de flesta är.

Jag vill inte snöa in på någon "filosofi" :devil: Jag provar gärna, men bildar mig helst en egen uppfattning, då företrädesvis genom att inte tro blint på någon, utan att efter bästa förmåga analysera. (Vilket då innebär utnyttjande av mer än en källa) :D

Och för att åtekoppla till lång och låg -så släpper inte hästen ned halsen förrän man gjort just det.
Att mecka ned den med fippel är att lura sig själv

:devil:

Hästen är kvittot - har man lyckats med viktfördelning = takt så släpper den halsen - det är inget man behöver be om speciellt

...och där skulle jag vilja ha din definition på "fippel" ;)

Anser du att uppmuntran att söka sig framåt-nedåt, när man t ex "travar av" efter en hoppträning, meddelst lite lirkande med fingrarna samtidigt som man släpper ut tygeln?

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. :laugh:Jag svarade inte utefter just den frågeställningen utan efter den underton som råder.

Axel> jag antar att du syftar på mig? Jag marknadsför inte boken vad jag vet, jag har bara läst den. För du syftar väl inte på människor som inte vill delta i diskussionen längre, då är det ju bara otrevligt?

***Knapplån***

En del tycks ha missat vad jag skrev igår, om det där med tonen i diskussionerna...
Ni får en chans till. Sluta upp med personangrepp och beskyllningar!

...och där skulle jag vilja ha din definition på "fippel" ;)

Anser du att uppmuntran att söka sig framåt-nedåt, när man t ex "travar av" efter en hoppträning, meddelst lite lirkande med fingrarna samtidigt som man släpper ut tygeln?

nej givetvis inte

Men å andra sidan finns checken som kallas FDO dvs hästen skall själv närhelst man ger tygeln söka sig Forward Down and Out - det är kvittot på att man arbetat den rätt

Jag tycker puppans bilder visar just att placerar man benen rätt och har kolla på hur den fördelar vikten så kommer halsen ut sådär för att hästen slutar hålla balansen i halsen:idea:

Den hittar balansen bakifrån istället och kan därmed slappna av i halsen.

Det jag tycker är att gå efter ån efter vatten är att "få till framåt nedåtsöket" via grejs med tyglarna

fast det vet jag inte om jag törs skriva - då kanske "de" grinar ännu mer i pm till moderator - så då blir jag väl bannad :o

....................
Jag kliver av Immer - men jag tycker att det är trist att du missar hur man går på Puppis - och andra här.

men böj dig för grupptrycket du

Senast ändrad:

Det jag tycker är att gå efter ån efter vatten är att "få till framåt nedåtsöket" via grejs med tyglarna

fast det vet jag inte om jag törs skriva - då kanske "de" grinar ännu mer i pm till moderator - så då blir jag väl bannad

Vad menar du med det? Har ingen aning om vilka du syftar på som "de":confused: Det känns dock inte så kul med sånt i inläggen. Om man vill ha en trevlig stämning i trådarna.

Ska vi vara helt ärliga så är det väldigt svårt även för de bästa att låta bli tygeln helt. Inte bara oss okunniga:angel: Absolut att det du säger är rätt i teorin men sen i praktiken så använder även Steffens tygeln, Anja använder tygeln, osv (i filmerna i tråden). Men därifrån till att använda tygeln till att försöka få hästen att sänka nacken med diverse tygeltag eller hjälptyglar är en annan sak. Kanske är det du menar? :confused:

Jag kliver av Immer - men jag tycker att det är trist att du missar hur man går på Puppis - och andra här.

Helt ärligt Susan tycker jag att det är du som utsatt Puppan genom att gå in och svara i hennes ställe och sen har diskussionen varit med dej, inte med henne. Vad jag kan se här. Har inga problem med puppan men däremot att du låter som om ingen av oss andra fattar ett skit pch lyckas med konststycket att via puppans träning trycka till alla andra som du förutsätter inte begriper ett dugg om diagonalt arbete. Gör du det medvetet?
Det känns jättetrist i alla fall.:(

Senast ändrad av en moderator:

Helt ärligt Susan tycker jag att det är du som utsatt Puppan genom att gå in och svara i hennes ställe och sen har diskussionen varit med dej, inte med henne. Vad jag kan se här. Har inga problem med puppan men däremot att du låter som om ingen av oss andra fattar ett skit pch lyckas med konststycket att via puppans träning trycka till alla andra som du förutsätter inte begriper ett dugg om diagonalt arbete. Gör du det medvetet?
Det känns jättetrist i alla fall.:(

Lite så är det nog... Jag tycker Puppans arbete verkar intressant men jag är inte den som orkar läsa böcker osv.. vill nog hellre ha praktiskt hjälp så mkt det är möjligt isåfall, men nu verkar det vara kört att diskutera det ämnet ändå :p

Puppans arbete skulle väl bli än mer intressantare om det kom från henne själv och inte hennes självutnämnda advokat. Det verkar bli där det skiter sig så att säga.

vill inte puppan själv svara så har jag respekt för det också för den delen.

Men å andra sidan finns checken som kallas FDO dvs hästen skall själv närhelst man ger tygeln söka sig Forward Down and Out - det är kvittot på att man arbetat den rätt
:bow:

Den hittar balansen bakifrån istället och kan därmed slappna av i halsen.
:bow: Jag bugar igen.
Det behöver ju inte vara så att ryttaren vill "få till" framåt/nedåtsöket med tyglarna. Det kan vara ett sätt att visa vägen för hästen/förtydliga vad man vill.

Om man vill lösgöra hästen i nacken kan man faktiskt ställa den även i lång o låg. Det verkar att vara bättre- faktiskt.

allt det där beror väl på huruvida man rider annat där hästen måste vara båda ställd o böjd i högre utsträckning.

Sen är det oxå ett sätt- att ha den formad till att den trampar på ännu bättre- stretchar hela kroppen. Kallla det diagonal om ni vill:p
Det syntes klart o tydligt att det var det som Peters sysslade med- mjuka upp kroppen.

Lynce´s övning var inte direkt för att få hästen att spåra, utan att tänja benen så hästen sätter in det inunder sig istället för åt sidan. Troligen samma tanke. Skillnaden när man sitter upp är att man kan påverka det yttre bakbenet att ta för sig mer o därmed bära o då kommer det inre att böja sig aningens mer.

Det pratas även mkt här om att rida ut halsen. då torde det röra sig om ihopkrullade halsar. den kan heller inte "släppa" halsen när den ska bli kortare i hela kroppen- att den tynger ner. Är den för lång i formen blir det framvikt o hästen tycker att det är jobbigt.
I samlade gångarter där stegen är ngt förkortade blir det ändå att benen inte går längre fram än vad näsan är- ökningar är ngt annat.

en häst som hade väldigt lång hals men som ändå reds himla fint var Wetano:love:. Fin kurvatur genom hela kroppen. Form efter samling.

*knapplån*

Ett kollage med stillbilder som diskuteras på ett annat forum. Intressanta bilder - flera särskilt med tanke på diagonala benpar.

Jag tycker det är särskilt intressant med hörnpasseringar som utförs som framdelsvändning.

Jag tycker också det är intressant och det har jag skrivit också, så det är ju inte det. Vi diskuterade ju om det i annan tråd dessutom.

Ang böcker så ja, de kan ge sammanhang, men man kan inte ta med det ut på hästryggen, inte utan en tränare, som kan tala om att man uppfattat rätt och dessutom gör rätt.
Boken eller texten på internet (jag läser mera på internet i så fall) kan bara tala om på ett ungefär hur det fungerar, ge en bra förklaringsgrund:bow: men inte alla variationer som kan finnas och inte vad gör jag sen?
Det är det jag menade tidigare, man kan läsa och tro att man uppfattat rätt och vara glad och nöjd, för boken kan inte hoppa in och tala om att man ev missupfattat allt från början till slut, och då blir allt annat fel också.:cool:
....i ridningen kommer så mycekt mera än hjärnan in, helt enkelt. Och det finns en fara med böcker och teorier att man tror sig förstå och gör riktiga tokigheter i värsta fall.....

Man måste ha en viss kunskap och förutsättningar att sätta in det man läser i ett sammanhang för att verkligen förstå det man läser och kunna använda det i praktiken. Så är det också, tycker jag.

Böcker enbart kan inte lära någon rida. helt enkelt. Vi behöver ju inte ordna bokbål för det, :p Teori och praktik måste hänga ihop bara!

Ja ja, får väl återvända till lång och låg-diskussionen då:idea:

Jag förstår inte vem det är som åsyftas som bara läser böcker och sen praktiserar? Jag ser ingen i den här tråden som verkar göra det? Men jag kanske måste skaffa nya linser.

öht taget är det intressant med det enorma engagemanget i vad andra gör :p

Men det blir väl så när man inte har något att tillföra OnT

Man vill väl va med ändå lixom :crazy:

Senast ändrad:

Jag skrev mera utifrån diskussionen om att böcker betyder så mycket att man måste läsa en viss bok (eller i vissa fall måste man gå kurser istället för att få svar på forumet) för att ens räknas i diskussionen, det höll på att tippa över till det ett tag här (men inte genom dej eller puppan)

Jag har inte påstått att någon enbart skulle läsa böcker:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det pratas även mkt här om att rida ut halsen. då torde det röra sig om ihopkrullade halsar. den kan heller inte "släppa" halsen när den ska bli kortare i hela kroppen- att den tynger ner.

Med rida ut halsen menar jag att hästen följer tygeln när aktiviteten går igenom bakifrån och genom hela överlinjen och hästen har balansen genom det och inte är av nånstans, det kan lika gärna gälla min som aldrig skulle krulla ihop sej av naturen (fast nu provar hon lite emellanåt;))

Släppa i halsen kanske man skulle kalla släppa i de felaktiga musklerna och koppla in de rätta istället? Inte att den tappar halsen:D
Sen kan ju formen varieras.

Fast jag har väl inte mycket att tillföra så ta det med en nypa salt:p

Det pratas även mkt här om att rida ut halsen. då torde det röra sig om ihopkrullade halsar. den kan heller inte "släppa" halsen när den ska bli kortare i hela kroppen- att den tynger ner. Är den för lång i formen blir det framvikt o hästen tycker att det är jobbigt.

För mig är "släppa ner halsen" är det som kommer när manken kommit upp och hästen har slutat bära sig med underhalsen dvs den häver upp framdelen med frampartiet.

Hästen kan först komma upp med fronten när den släppt ner halsen. Det har alltså inget med lång eller kort form att göra mer än att det inte kan infinna sig om hästen är indragen fram.

Hästen kan först komma upp med fronten när den släppt ner halsen. Det har alltså inget med lång eller kort form att göra mer än att det inte kan infinna sig om hästen är indragen fram.

Exaktemente :banana:

Det är därför ihopdragna hästars bål pressas ned mellan frambenen istället, de får inte plats att komma upp vare sig framåt pga av skelettkonstruktion, eller uppåt pga av muskelspänningar

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka