Sv: Lång och låg, eller framtung?
Jag tycker också det är intressant och det har jag skrivit också, så det är ju inte det. Vi diskuterade ju om det i annan tråd dessutom.
Ang böcker så ja, de kan ge sammanhang, men man kan inte ta med det ut på hästryggen, inte utan en tränare, som kan tala om att man uppfattat rätt och dessutom gör rätt.
Boken eller texten på internet (jag läser mera på internet i så fall) kan bara tala om på ett ungefär hur det fungerar, ge en bra förklaringsgrund
men inte alla variationer som kan finnas och inte vad gör jag sen?
Det är det jag menade tidigare, man kan läsa och tro att man uppfattat rätt och vara glad och nöjd, för boken kan inte hoppa in och tala om att man ev missupfattat allt från början till slut, och då blir allt annat fel också.
....i ridningen kommer så mycekt mera än hjärnan in, helt enkelt. Och det finns en fara med böcker och teorier att man tror sig förstå och gör riktiga tokigheter i värsta fall.....
Man måste ha en viss kunskap och förutsättningar att sätta in det man läser i ett sammanhang för att verkligen förstå det man läser och kunna använda det i praktiken. Så är det också, tycker jag.
Böcker enbart kan inte lära någon rida. helt enkelt. Vi behöver ju inte ordna bokbål för det,
Teori och praktik måste hänga ihop bara!
Ja ja, får väl återvända till lång och låg-diskussionen då