Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Jag vet inte riktigt vad du syftar på, men jag har inte upplevt att folk komplicerar ridningen i onödan. Ridning är ju svårt och om man inte kan det ena eller det andra i teorin blir det väldigt svårt att göra det i praktiken. Jag upplever att det är mycket vanligare nu för tiden att ryttare inte är så villiga att läsa teori, vilket jag tycker är synd. Det avspeglar sig i deras ridning. Man behover veta vad, hur och varför. Teori och praktik måste hänga ihop och gå hand i hand. (tycker jag) Båda delarna är viktiga. Jag tycker inte man kan hoppa över det ena.

Nä precis. Det har du helt rätt i, det som väcker uppseende är ju just det, när teorin inte längre är förankrad i ngn som helst egen personlig förmåga eller egen erfarenhet egentligen alls, oavsett hur god täckmantel man lägger ut för att dölja det, utan blir just det - endast teori. Än värre blir det när den perfekta teorin blir en pekpinne för samtliga andra - som flera som dessutom rider i verkligheten, och skrivs dem på näsan oupphörligen.

Fio - det där är nog ditt brightaste inlägg någonsin, faktiskt.
Jag har hittat ett nytt sätt att bli miljonär på nu... förutom det där andra som du tog patent på.. ett nytt forum som jag kommer döpa till " VI som bara rider i teorin" eller det låter nästan som en facebook-grupp :idea:

Senast ändrad:

Om man rider på framåt som du gör så känner man om hästen driver (driftavvikelse heter det på sjöfartsspråk, "drift" på engelska) dvs den drar hela tiden åt höger

Ja och böcker kan hjälpa till att förstå vad som händer absolut, men de kan aldrig ersätta känslan, för att ryttaren ska förstå helt och också förstå vad den behöver göra, det går aldrig att begripa enbart från em bok. Dessutom handlar det om en rad olika förklaringar, utom hästens egna snedhet, och det kan variera mellan hästar och t o m med samma häst.
Det kan vara medvetet undvikande av att respektera hjälperna från hästen och det kan vara fysiska problem hos häst eller ryttare.

Men den ordinära Dressyrryttaren sitter ock korrigerar sin häst med tygeln istället för att hålla den rak och mellan tyglarna och skänklarna

Jag märkte det tydligt när jag skodde att få Dressyrhästar går rakt, nästan alla krånglar att bli skodd på höger fram för då måste de förskjuta vikt diagonalt till vä bak - de vet inte hur :confused:

Javisst, kanske gör "den ordninära" dressyrryttaren så och då då drar du slutsatsen att det gäller de flesta i tråden tex, att vi inte begriper ett skit av det här.:cool:
Men de flesta av oss hänger här och är alltså intresserade även av diskussioner i teorin (om ni andra inte har hästarna framför datorn:angel:)
och jag tror vi är flera som begriper en hel del mer än du tror.

Javisst, jag har förstått mera av hästens diagonaler kontra balansen (även då den inte rids) genom buke, i praktiken hade jag redan känt det på tex min häst, men inte kunnat förstå exakt hur. Tex då hon hårdnackat ville gå i enbart vänster galopp som ung och jag kände att det handlade om balans men inte begrep det här med diagonalerna på det sättet då. Så tack buke:bow: Men det behövs praktik till teorin annars är den värdelös, för det hade inte gått att fatta i enbart en bok.

Men att känna om en häst är totalt sned (som min var) ja det kan jag och jag kan känna vad jag behöver göra och det är inte komplicerat. Det är ganska enkla sammanhang, som sagt men därmed inte sagt att det är lätt. Det som behöver göras är svårt bla för att det handlar om balans och känsla och egen kroppskontroll och det kan man aldrig läsa sej till (tyvärr) Det är det som gör ridning svårt. inte att det är så komplicerat....

Ber om ursäkt om svaret är rörigt, jag är lite splittrad just nu med andra sysslor också..

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade då inte tyckt det vore speciellt intressant att diskutera mer om jag vore i Puppans skor, men det är ju jag det. :idea: Hade du tyckt det?

Men det här är väl ett diskussonsforum och inget bibliotek sist jag kollade iallafall :confused:
vill man inte diskutera det man håller på med och istället hänvisar till att läsa böcker så kanske man inte är på rätt ställe.

Jag har suttit tråd ut och tråd in och förklarat 100tals ggr, fast det tycks inte hjälpa.. jag måste vara usel på att förklara :D

Senast ändrad:

Ja visst ska man vara källkritisk, men just denna är förankrad i modern forskning och det handlar inte om några konstigeheter.

Fast jag pratar inte om "just denna" metod dvs puppans men G.Heushman var väl oxå rätt förankrad i moderna forskning och handlade inte om några konstigheter... tills han satt upp och red då :p
Jag säger bara att man bör se upp att gudabenåda saker och ting

fio/ som sitter på jobbet och inte har tid med detta egentligen

Om man rider på framåt som du gör så känner man om hästen driver (driftavvikelse heter det på sjöfartsspråk, "drift" på engelska) dvs den drar hela tiden åt höger

Nä min unghäst driftar alltid åt vänster :D Det gjorde han redan när jag köpte honom så det kan inte skyllas på mig iallafall :P

Men andra kanske känner likadant och har inte samma uthållighet som du och jag? :laugh: Dvs att de HAR försökt förklara, men bara stångat huvet i väggen och inte tyckte det var så skönt? :D Eller så är man masochist och försöker om och om igen!

Här går det faktiskt till ytterligheter när man har rehabbehandlingar för att få hästen RIDbar.

Man kanske inte MÅSTE arbeta hästen för hand- på lina under en lång tid för att basics ska fungera. En metod.. självklart.
Man måste ju oxå lära sig rida till rakriktning eftersom det är det ständiga- grundridning.

Nej jag har inte sett alla de hästar som ridits till kotledsinflammationer på fram.

Sen kan jag tycka att rehab under såna former ska ske med hjälp av en kunnig- inte bara text o kanske bilder. Det kan nog göra mer skada än nytta- om man låter hästen rejsa runt på yttepytte volt.

*KL*

Jag tycker att man glömmer en jätteviktig sak i den här diskussionen. Det är inte bara #böcker# och #rida# - det behövs en #tränare# och en del annat smått o gott

Boken kan vara ett bra sätt att förstå mer om träningen.

En bok som jag har - skriven av en fransman med en massa meriter - han delar in träningen i olika stadier, och är väldigt tydlig med var man skall göra och uppnå under de olika stadierna. Jättebra! Som utbildningsskalan, men med lite annan dimension.

Det hjälpte mig också att förstå varför en tränare jag sett var helt fel ute....

Först. Jag förstår allt du skriver, och håller med dig på ett principiellt plan. Men jag tror du missat sammanhanget som "läs boken" kommer upp

Puppan gör inget konstigt hon sätter hästen mellan diagonala hjälper både på lina och uppsuttet. Boken förklarar hästens snedhet = crookedness :idea:
- och ryttarens. Som i hastigheten här kom att kallas krokighet

Därur kommer axels mästrande svar till henne helt ur det blå, det har ingenting med vad puppan gör att göra alls. Axel drar vissa slutsatser ur inlägg, men Puppis kanske har flera hästar? På olika nivåer och med olika problem? Det är en massa saker som vi inte vet om puppis.

och eftersom axel redan 18 ggr har missförstått och tolkar helt ur det blå, så ledsnar man att försöka förklara

härmed översätter jag croockedness till snedhet - till den drift som DU känner, men som många inte har koll på för de rider inte med samma teknik dvs att de petar på framåt och håller in så att hästen blir rak - utan de sitter och korrigerar HELA tiden - istället för att rida hästen rak

You know this

Alla kan säga rakrikting . men.... ja du vet ändå så fibblas det

Så ja detta med krokig är inget annat än hästens naturliga snedhet. och hajar man inte den här på buke och känner igen den - så kanske man BÖR titta i den boken. Du fattar ju vad jag skriver för du har ju KÄNT att din häst driver, mao du behöver inte kolla i boken. Du har en annan gren och bättre tränare

Nu ska jag svara på detta

Fast jag pratar inte om "just denna" metod dvs puppans men G.Heushman var väl oxå rätt förankrad i moderna forskning och handlade inte om några konstigheter... tills han satt upp och red då :p
Jag säger bara att man bör se upp att gudabenåda saker och ting

fio/ som sitter på jobbet och inte har tid med detta egentligen

Det är just det Heuschman inte är. Han är inte förankrad i modern forskning.
Då hade han spottat ut PK långt tidigare

dessutom verkar det finnas stora brister i hans ridundervisning

Jag håller med att man inte kan lära sig ur böcker, men böcker kan sätta ord på saker så att de går att förklara vad som sker eller inte sker

Men jag är helt med på att ibland är det bara fina ord och IRL visar något annat

Hästen är alltid kvittot

fast just här är det bara en Goddag - Yxskaft diskussion
i denna tråden
varför ifrågasätta croockedness - hästens snedhet? Däremot är det precis som du säger att sätta hästen på diagonala hjälper. men alla tränare lär inte ut det, och skall elever lära om så räcker det aldrig säga;

Sluta med det där - Gör det här i stället. Inlärning funkar inte så.
Nej det behövs pedagogik för att lära om - det är boken och institutet eller vad det heter

I övrigt är tråden ett typiskt smakprov ang att alla kör sin privata agenda istället för att diskutera med varandra :grin:

Senast ändrad:

Hur tränar du diagonalt via lina?

Jo som hon beskriver o sen utökar volten till att ha en inhängnad som ytter. vad finns då den inre hjälpen som får den att böja sig?
det blir antingen att böja halsen eller att vara så när att man kan flytta ut baken. Vad händer med stödet man är ute efter på ytter? När man tar bort den från väggen.

Sen kan nog de andra inse vad som händer när större energi kommer med i bilden. Då får man börja om.
Låt hästen istället forma sig o inte flyta iväg hit o dit med att ha den mellan tyglarna o bägge benen. Ge den stöd att bli stadig o rakriktad.

det finns oändligt många fler lösgörande övningar att tillgå uppsuttet än från marken.

Snacka sen inte om att mästra. Du har svarat istället för Puppan hela tiden.

Susan.
De här övningarna är för att gymnasticera bakben o muskulaturen i sidan. Så enkelt istället för att akupunktura den- köp boken:idea:

hästar som har sparat ena bakbenet eller båda pga sjukdom kan behöva detta för rehab, men man bör vara försiktig!

Jag vet inte vem som laborerar bara med hjälp av bok? Jag tror du slåss mot väderkvarnar?

Jasså:confused:
Varför då marknadsföra boken o inte kurser?

Jag har sett det utföras en kort stund för att sen fortsättas med vanlig ridning uppsuttet. Lynce gjorde det inte på min häst. En snabb korrigering- stretch.

Får då förtydliga att Lynce utförde övningen åt ryttaren o kursen vara i flera dagar.

Senast ändrad:

fast just här är det bara en Goddag - Yxskaft diskussion
i denna tråden
varför ifrågasätta croockedness - hästens snedhet? Däremot är det precis som du säger att sätta hästen på diagonala hjälper. men alla tränare lär inte ut det, och skall elever lära om så räcker det aldrig säga;

Sluta med det där - Gör det här i stället. Inlärning funkar inte så.
Nej det behövs pedagogik för att lära om - det är boken och institutet eller vad det heter

Jo det funkar visst.. på min hoppträning i onsdags så sa tränaren , du måste göra "såhär" istället.. och så gjorde jag det :p

Jaja jag ser vad du menar..

Jag vet inte vem som laborerar bara med hjälp av bok? Jag tror du slåss mot väderkvarnar?

Varför skulle man inte kunna laborera utifrån en bok?

Det beror väl helt på förutsättningarna och vad man vill uppnå?

Precis som man kan testa tipsen på olika typer av ridövningar för ditten och datten som man kan läsa om i t ex Ridsport, så kan man använda böcker :)

Har du aldrig läst något, funderat på det och sedan testat utfall? Typ:
- Vad händer om jag gör såhär?
- Hur känns det om jag gör ett istället för annat?
- Hur reagerar hästen på detta?
- Blir det det väntade resultatet, eller bara tvärfel?

Det kanske bara är jag...:angel:

Du missar den dolda agendan i denna diskussion :p :D

men obs :laugh: :) osv

Själv har jag en massa källor. jag tycker inte det räcker med en tränare. Jag vill söka kunskap på bred front, och så tror jag de flesta är.

Senast ändrad:

Susan.
De här övningarna är för att gymnasticera bakben o muskulaturen i sidan.
Vilka övningar?:confused:

Så enkelt istället för att akupunktura den- köp boken:idea:
Men ger inte aku istället för övningar :confused:
hästar som har sparat ena bakbenet eller båda pga sjukdom kan behöva detta för rehab, men man bör vara försiktig!

behöva vad:confused:

Susan.
De här övningarna är för att gymnasticera bakben o muskulaturen i sidan.

Säkerligen de övningar du gör - de som beskrevs via länken handlar om att flytta vikt från höger bog till vä bak

Jag svarar dig, av den anledningen att jag är den idiot som har störts tålamod med dig

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka