Sv: Lång och låg, eller framtung?
Håller med helt..men...lätt att säga svårt att göra
Obs - det jag skriver nu är INTE personligt - bara mina tankar
Öh..okej. Läser gärna dina tankar men vad är då vitsen med att adressera till mig? Första delen av svaret har ju dessutom mkt lite att göra med min fråga.
men jag vet inte... Här diskuterar alla som om de är hästtränare och tar sig själva och sina kunskaper erfarenheter på stort allvar, medan jag kanske förhåller mig till hur de skickliga gör - och sätter upp ribban där den ska vara - tycker jag.
Tycker du? Personligen tycker jag det e svårt att inte diskutera utifrån sina erfarenheter. Tycker tex oxå att det e det som gör inlägg läsvärda. Att bara slå i en bok och läsa hur det SKA vara...ja det klarar jag ju själv.
Ta en normalbegåvad häst - sätt upp en testryttare och tja före fios 20 minuter så går den ren i takten = är diagonal.
Håller helt med!
Kan man inte hämta in det är man inte "fit" att utbilda hästar. Det är inte samma sak som att man inte får eller bör rida, eller att man inte kan lära sig. Men ÄR man inte där,så kan man ju omöjligt uttala sig om vad som går eller inte går
Okej..men varför gör du det isf då? All diskution om ridning blir ju meningslös med den inställingen, Jag tycker istället att det e fullt möjligt att uttala sig om vad som går och inte går utifrån den nivå man e på. Det svåra är väl att ha det persektivet på sin egen ridning kan jag tycka.
Eftersom vi i Sverige utbildar häst och ryttare stamtidigt så får vi gå vägen över lösgörande övningar - men inte kan testryttaren göra det
Sedan är det en språklig fråga vad de gör när de sitter upp, men det är ingen långsiktig träning torde vi alla vara överens om
Sedan blir det lite löjligt. Puppan är på ett stort institut med folk som har utbildning i biomekanik - de vet vad de gör. Men här på buke kan det bara avfärdas med - det går inte
Men var då? Eller pratar du om en annan tråd?
Det är skitroligt Ännu roligare är att man avfärdar sådant som man inte satt sig in i. man tror mao att man kan mer och begriper mer än inte bara övriga bukare, utan anser också att alla som inte gör som man själv; fel ute
Det ÄR amusing
Är det. Tycker det låter hemskt. Vet inte riktigt vem du riktar dej till här. Vore lite enklare om du adresserade de du vill kritisera med andra namn än "alla" "de" och "vissa". Uppfattar du mej så skulle jag tycka det var bättre om du sa det direkt iaf.
Med hämta in menas att hämta in alla fyra ben på rätt sätt så att hästen blir diagnal = i balans= taktmässig
Alla ridtimmar du rider runt utan att det är på plats så tränar du inte hästen, utan dig själv
Vi fattar inte lösgjordhet i Sverige, vi tror att det skall bändas loss. I själva verket så kan hästen först vara loss(tillåten) när alla fyra ben är placerade på rätt plats under kroppen
Vem refererar du till nu eller är detta din personliga åsikt?
Det är det som Puppan får lära sig med en viss teknik både på lina och uppsuttet
Ja det låter skitspännande.
Puppan GO
Haha...ja GO puppan för 17
Hästen bllir loss när ryttaren kan kontrollera sin tyngpunkt och kan placera ett ben i varje hörn.
En beridare gör det på under fio 20 min.
Bara För att vi är amatörer och inte kan detta fullt ut så behöver vi inte sänka ribban och förflacka begreppen
Det gäller att ha ett klart defiinierat mål
Har man som mål att kontrollera hästens ben med sin bål så kan man uppnå just det. Rider man klassiskt så gör man just det - säger med rumpis där vill jag ha det bakbenet - där vill jag ha det andra och så flyttar vi bogarna hit och voila TAKTEN och halsen kommer ned i lång och låg vilket landar ONT
Håller med helt..men...lätt att säga svårt att göra