Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Obs - det jag skriver nu är INTE personligt - bara mina tankar

Öh..okej. Läser gärna dina tankar men vad är då vitsen med att adressera till mig? Första delen av svaret har ju dessutom mkt lite att göra med min fråga.

men jag vet inte... Här diskuterar alla som om de är hästtränare och tar sig själva och sina kunskaper erfarenheter på stort allvar, medan jag kanske förhåller mig till hur de skickliga gör - och sätter upp ribban där den ska vara - tycker jag.

Tycker du? Personligen tycker jag det e svårt att inte diskutera utifrån sina erfarenheter. Tycker tex oxå att det e det som gör inlägg läsvärda. Att bara slå i en bok och läsa hur det SKA vara...ja det klarar jag ju själv.

Ta en normalbegåvad häst - sätt upp en testryttare och tja före fios 20 minuter så går den ren i takten = är diagonal.

Håller helt med!

Kan man inte hämta in det är man inte "fit" att utbilda hästar. Det är inte samma sak som att man inte får eller bör rida, eller att man inte kan lära sig. Men ÄR man inte där,så kan man ju omöjligt uttala sig om vad som går eller inte går

Okej..men varför gör du det isf då? :confused:All diskution om ridning blir ju meningslös med den inställingen, Jag tycker istället att det e fullt möjligt att uttala sig om vad som går och inte går utifrån den nivå man e på. Det svåra är väl att ha det persektivet på sin egen ridning kan jag tycka.

Eftersom vi i Sverige utbildar häst och ryttare stamtidigt så får vi gå vägen över lösgörande övningar - men inte kan testryttaren göra det :grin:

Sedan är det en språklig fråga vad de gör när de sitter upp, men det är ingen långsiktig träning torde vi alla vara överens om

Sedan blir det lite löjligt. Puppan är på ett stort institut med folk som har utbildning i biomekanik - de vet vad de gör. Men här på buke kan det bara avfärdas med - det går inte

Men var då? Eller pratar du om en annan tråd?

Det är skitroligt :D Ännu roligare är att man avfärdar sådant som man inte satt sig in i. man tror mao att man kan mer och begriper mer än inte bara övriga bukare, utan anser också att alla som inte gör som man själv; fel ute
Det ÄR amusing
Är det. Tycker det låter hemskt. Vet inte riktigt vem du riktar dej till här. Vore lite enklare om du adresserade de du vill kritisera med andra namn än "alla" "de" och "vissa". Uppfattar du mej så skulle jag tycka det var bättre om du sa det direkt iaf.

Med hämta in menas att hämta in alla fyra ben på rätt sätt så att hästen blir diagnal = i balans= taktmässig

Alla ridtimmar du rider runt utan att det är på plats så tränar du inte hästen, utan dig själv

Vi fattar inte lösgjordhet i Sverige, vi tror att det skall bändas loss. I själva verket så kan hästen först vara loss(tillåten) när alla fyra ben är placerade på rätt plats under kroppen

Vem refererar du till nu eller är detta din personliga åsikt?

Det är det som Puppan får lära sig med en viss teknik både på lina och uppsuttet
Ja det låter skitspännande.

Puppan GO :banana:

Haha...ja GO puppan för 17 :banana:

Hästen bllir loss när ryttaren kan kontrollera sin tyngpunkt och kan placera ett ben i varje hörn.
En beridare gör det på under fio 20 min.

Bara För att vi är amatörer och inte kan detta fullt ut så behöver vi inte sänka ribban och förflacka begreppen :idea:

Det gäller att ha ett klart defiinierat mål

Har man som mål att kontrollera hästens ben med sin bål så kan man uppnå just det. Rider man klassiskt så gör man just det - säger med rumpis där vill jag ha det bakbenet - där vill jag ha det andra och så flyttar vi bogarna hit och voila TAKTEN och halsen kommer ned i lång och låg vilket landar ONT

Håller med helt..men...lätt att säga svårt att göra

När jag skriver "menar du" så är det självironi, jag ser ju själv hur tokigt det blev. Sån humor är lättare att förstå om man själv har självdistans och kan skratta åt sig själv

Den humorn går sällan hem här - det har du rätt i

Sedan skriver du "Du är rätt obegriplig ibland, när det gäller att förstå hur du läser" Om jag skall tolka den meningen grammatiskt så menar du att (obs fråga) Att du inte förstår mina svar?

Jag tror du tar allt för personligt och att jag kanske alltid ska skriva "KL för säkerhets skull"
Kunde man ha en signatur här - så skulle jag välja den

Jag för mer samtal här, jag skriver sällan till/mot en enskild person.

jag svarar mer på sammanhanget och helheten.

peace sister

Nu drar du iväg igen....om det var självironi så gick det inte fram sorry, men allt går inte fram i skrift vet du. Jag tycker nog att det är rätt mycket både humor och självironi här jag men då ser vi nog olika.

Och jo jag förstår dina svar i regel, ;) men inte alltid vad du svarar på:o
Som nu att dra in varför folk hänger här:confused: Eller om du förklarar att man inte bara håller i en lina:angel: Som ett svar till mej. Jag tror jag vet liiite mer om att longera hästar i alla fall.

Och nej jag tar det inte så personligt som du brukar (vill?) tro, :) Och meningen var grammatiskt lika tveksam som din tidigare, ja, ha ha, går så när man har bråttom..

Så kanske vi kan lämna OTt:idea:

Senast ändrad av en moderator:

KL
Trots ett ganska ansenligt mått av pajkastande emellanåt, har den här tråden gett mig flera aspekter på just lång o låg som hjälpt mig vidare med min häst. Så det vore trevligt om den kan få fortsätta handla om just D...
Jag är varken särskilt klipsk eller särskilt bra på att rida, men har ändå ambitionen att utvecklas; därför är jag glad att detta finns.

Jadå, tråden får vara kvar.
Men jag har nu rensat bort en hel del sandlådeinlägg, och hoppas på att diskussionerna i fortsättningen håller sig på en vettig nivå.

Immer
Moderator på Klassisk Ridkonst

Din nivå duger inte... du har inte läst boken :p

Jag har hittat ett nytt sätt att bli miljonär på nu... förutom det där andra som du tog patent på.. ett nytt forum som jag kommer döpa till " VI som bara rider i teorin" eller det låter nästan som en facebook-grupp :idea:

Ursprungligen postat av Susan

Sedan blir det lite löjligt. Puppan är på ett stort institut med folk som har utbildning i biomekanik - de vet vad de gör. Men här på buke kan det bara avfärdas med - det går inte

Jag lägger mig inte i Puppans arbete eller så , det är säkert jättebra där hon är.... men Iallafall Susan man skall nog passa sig för att blint tro på böcker, institutioner och liknande som en sanning, särskilt nu efter Gerd Heushman . Det är en jäkla skillnad att sitta upp och omvandla text i praktiken det man läst eller i hans fall skrivit , det fick han ju bittert erfara.

Om folk bara kunde fokusera på själva ridningen istället för att försöka ägna hela livet åt att placera ett ben hit och dit , fixa och trixa med rumpor hit och dit så skulle det gå mkt enklare.. förstår inte varför alla skall komplicera till det så jäkla mkt .. tro sjutton man aldrig kommer till ridning då eller får dåligt självförtroende för att det inte fungerar då det ägnas mer tanke åt att hålla reda på allt som skall göras än att rida på framåt.

Jag gillar det okomplicerade från Tyskarna...Sätt hästen diagonalt mellan hjälperna och rid, då hamnar benen under kroppen där dom ska om hästen är frisk, sedan får man använda skänklarna för att hålla kvar respektive diagonal, kan man det ialla gångarter har man kommit långt... då kan man börja rida! Någorlunda rakt upp och ner sitter de flesta ändå till häst så att detta bör funka!

Senast ändrad:

Hejja dig! Tycker du formulerade mina egna funderingar väl :) ang böcker borde det ena inte utesluta det andra om man gillar att förkovra sig?! :D

Hejja dig! Tycker du formulerade mina egna funderingar väl :) ang böcker borde det ena inte utesluta det andra om man gillar att förkovra sig?! :D

Självklart inte.. men det blir dumt om man blir idiotförklarad bara för att man inte läst en särskild bok :idea:

Om folk bara kunde fokusera på själva ridningen istället för att försöka ägna hela livet åt att placera ett ben hit och dit , fixa och trixa med rumpor hit och dit så skulle det gå mkt enklare.. förstår inte varför alla skall komplicera till det så jäkla mkt .. tro sjutton man aldrig kommer till ridning då eller får dåligt självförtroende för att det inte fungerar då det ägnas mer tanke åt att hålla reda på allt som skall göras än att rida på framåt.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på, men jag har inte upplevt att folk komplicerar ridningen i onödan. Ridning är ju svårt och om man inte kan det ena eller det andra i teorin blir det väldigt svårt att göra det i praktiken. Jag upplever att det är mycket vanligare nu för tiden att ryttare inte är så villiga att läsa teori, vilket jag tycker är synd. Det avspeglar sig i deras ridning. Man behover veta vad, hur och varför. Teori och praktik måste hänga ihop och gå hand i hand. (tycker jag) Båda delarna är viktiga. Jag tycker inte man kan hoppa över det ena.
Man får ju ta allt bit för bit. Det går ju inte att ta allt på en gång. Grunden ska läggas och vara stabil innan man kan bygga på den. Där felar det också ofta. Många ryttare vill och försöker göra saker varken de eller hästen är redo för. (Då är det lätt att de upplever att det är för komplicerat och tappar självförtroendet.)

Jag vet inte riktigt vad du syftar på, men jag har inte upplevt att folk komplicerar ridningen i onödan. Ridning är ju svårt och om man inte kan det ena eller det andra i teorin blir det väldigt svårt att göra det i praktiken. Jag upplever att det är mycket vanligare nu för tiden att ryttare inte är så villiga att läsa teori, vilket jag tycker är synd. Det avspeglar sig i deras ridning. Man behover veta vad, hur och varför. Teori och praktik måste hänga ihop och gå hand i hand. (tycker jag) Båda delarna är viktiga. Jag tycker inte man kan hoppa över det ena.
Man får ju ta allt bit för bit. Det går ju inte att ta allt på en gång. Grunden ska läggas och vara stabil innan man kan bygga på den. Där felar det också ofta. Många ryttare vill och försöker göra saker varken de eller hästen är redo för. (Då är det lätt att de upplever att det är för komplicerat och tappar självförtroendet.)

Det är bra om man har förståelse för hela stycket man läser och inte citerar vissa delar för då missar man vad det handlar om, det var därför jag skrev det här : :idea:

Jag gillar det okomplicerade från Tyskarna...Sätt hästen diagonalt mellan hjälperna och rid, då hamnar benen under kroppen där dom ska om hästen är frisk, sedan får man använda skänklarna för att hålla kvar respektive diagonal, kan man det ialla gångarter har man kommit långt... då kan man börja rida! Någorlunda rakt upp och ner sitter de flesta ändå till häst så att detta bör funka!

Jag ber om ursäkt om du upplevde att jag idiotförklarade dig för att du inte läst boken! :o Det var verkligen inte så menat, och jag tror du vet att jag hyser stor tilltro till ditt kunnande? Så det var verkligen inte menat att skriva dig på näsan på något vis!

Jag uppmanade er att läsa boken eftersom det är kanske svårt för Puppan att berätta om vad det går ut på, då det enda som kommer ut av det är misstänkliggöranden? Och jag upplever nästan att det med vilje övertolkas, för att det ska förlöjligas.

Men jag drar mig ur diskussionen, det var absolut inte min mening att låta von oben! :o

Jag tycker det är dumt att man blir idiotförklarad bara för att man inte riktigt tycker som några andra på forumet. :idea:

Fast jag undrar var det jag skriver och det du skriver motsäger varandra ?

tom du hade stor nytta av att dra tillbaka din höger axel det var i alla fall vad du skrev när du hette werth.

Alla rider på sitt sätt, men att kontrollera hästens bäcken med sitt bäcken, och hästens bogar med sina axlar är ingalunda otyskt. jag har det via Kyra - jag gissar hon lärde sig av Rehbein

Så jag förstår faktistk inte vart du vill komma?

Annat än att du vill ha det okomplicerat

Fine

Det var inte så jag upplevde det...

jag stör mig på som jag sa (men som blivit raderat) att istället för att folk faktiskt förklarar vad dom menar så hänvisar dom till en bok ... oftast för att dom inte kan förklara.

:D

Jag har inte sagt att det jag säger motsäger vad du säger.. jag har överhuvudtaget inte pratat om dig i mitt inlägg .. värst vad man tror att man är jordens medelpunkt :p

Jag är skittacksam för dina tips men det var nog som sagt inte det jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg :cool:

jag tog för givet att du talade till mig efter det du citerade som jag skrivit, men ok my bad. Fast jag vidhåller det jag skrev för;

Grejen är att Puppan förklarade vädligt tydligt i en annan tråd, och det handlade om precis samma sak

Japp och jag svarade det här på det.

men Iallafall Susan man skall nog passa sig för att blint tro på böcker, institutioner och liknande som en sanning, särskilt nu efter Gerd Heushman . Det är en jäkla skillnad att sitta upp och omvandla text i praktiken det man läst eller i hans fall skrivit , det fick han ju bittert erfara.

Skulle nog förtydligat det andra jag skrev att det inte hängde ihop med mitt svar till dig.

Ja visst ska man vara källkritisk, men just denna är förankrad i modern forskning och det handlar inte om några konstigeheter.

Om man rider på framåt som du gör så känner man om hästen driver (driftavvikelse heter det på sjöfartsspråk, "drift" på engelska) dvs den drar hela tiden åt höger

- På ditt ridsätt så känner du det, och känner att du måste ha den rak inför varje språng.

Men den ordinära Dressyrryttaren sitter ock korrigerar sin häst med tygeln istället för att hålla den rak och mellan tyglarna och skänklarna

Jag märkte det tydligt när jag skodde att få Dressyrhästar går rakt, nästan alla krånglar att bli skodd på höger fram för då måste de förskjuta vikt diagonalt till vä bak - de vet inte hur :confused:

Däremot så borde jag nog äta lunch nu - för jag är trög

men det var nog som sagt inte det jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg :cool:

haha - Du får var glad att jag inte tror att jag vet bättre än dig vad du tänker på:p

Just nu känner jag mig helt förvirrad och minns inte vad vi pratar om alls :D

Jag hade då inte tyckt det vore speciellt intressant att diskutera mer om jag vore i Puppans skor, men det är ju jag det. :idea: Hade du tyckt det?

Din nivå duger inte... du har inte läst boken :p

sm205.gif

Jag har hittat ett nytt sätt att bli miljonär på nu... förutom det där andra som du tog patent på.. ett nytt forum som jag kommer döpa till " VI som bara rider i teorin" eller det låter nästan som en facebook-grupp :idea:

Perfekt, ja facebookgrupp är en bra start, den ska skapa behovet som vi ska leva lyxliv på sen
victoire-584.gif

:bow:
enaccord9.gif
:bow:

Tack för det! Det enkla är också det svåra, det är inga konstigheter alls, men visst är det svårt att rida och göra det med kvalitet, men inte så himla komplicerat. :cool:

Jag vet inte riktigt vad du syftar på, men jag har inte upplevt att folk komplicerar ridningen i onödan.

Det är väl bara att läsa alla svårbegripliga (för mej i alla fall) förklaringar och teorier och idéer som förekommer här för att inse att det är så?

Det är som att vissa människor tar genvägar via gramaner och annat, medan andra försöker hitta genvägar genom att komplicera och trassla till och vrida och vända i det oändliga på varenda steg som hästen tar:cool: (och ändå inte hitta fram fortare...) Som om man tror att man ska hitta nån slags nycklar som tar en förbi det man måste i ridning, och det är DET som är det svåra, att ta det rätt väg, i rätt ordning, utifrån vad som är logiskt för hästen. INga konstigheter men det ställer krav på ryttaren. Det är väl dom kraven man försöker undvika genom diverse sidospår.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka