Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Det där är inte diagonalträning.

Faktum kvarstår att den bara slöjoggar o har då nästan alla 4 i marken hela tiden.
när det kommer energi med i bilden kan det se annat ut. Orkar den gå kvar?

Fast på den snutten är ju inte näsan framme alls på det sättet som "många" efterfrågar och inte heller som på vissa av bilderna som visas :confused: Hade hon haft hästen lika lågt som Steffens hade näsan hamnat lika mkt bakom som på hans film.
Tänkte på Steffens
o Anjas frieser. det ser ut som om båda vill ha igång motorn o få hästarna att börja jobba bättre genom kroppen. skillnade på D. o R är att hästen torde ha lättare att trampa på mer utan att trilla framåt.

Friesrar o iberier:grin: har ju en benägenhet att bara bli väldigt höga i formen o koppla bort kroppen.

Tror det. Vilket är helt ok. :)

Steffen, ja. Förutom de hackande sporrarna som jag nämnde tidigare, så ser det i första intrycket trevligt ut; när han rider rakt fram. Men sen i volterna tar han ledande tygeltag i innern och då luktar det rollkur för mig; vilket jag helt tar avstånd ifrån.

Men håller ALLA på med rollkur i själva verket:eek::crazy:
Steffens, fio, och till och med Anja Beran nu senast.

Frieserfilmen missade jag, får inte upp den nu. Men i slutet av denna så ska hon lägga ner en grå häst och titta vilka ledande tygeltag. Rollkur:(
http://www.youtube.com/watch?v=TJlIHQu5q-E&feature=related

Ursäkta att jag skojar till det, men det blir för mycket med den här hysterin, rollkur är något helt annat och bygger på annat hjälpsystem också, jag tror de flesta av oss här är emot det men om man anser att Steffens (eller nu Anja B) bara genom att använda innertygeln ngt ledande skulle "lukta rollkur" Det är inte seriöst för mej, faktiskt:mad:

Senast ändrad av en moderator:

Nä bara den tecknade figuren kan det :rofl:

Nä jag kan hålla med om att nutidens lång och lång är inte som dåtidens lång och låg.. nu rider man ju lång och låg eller djup och rund eller vad sjutton man skall säga av en helt annan orsak än att hästen är unghäst.
Men det finns ingen nutid och dåtid, snarare helt olika utövningar är den ena är just lång och låg och den andra är djup och rund. Dom rids ju med helt olika anledning. Gör inte begreppsförvirringen större :grin:

Djup och rund är det som Steffens rider och som jag strävar efter när jag rider, men då far tankarna för dom flesta till rollkur och hyperflexion ja det är ju bara att tex läsa T-blå´s länk för att förstå det... och det är ju långt ifrån hur Holländarna rider tycker jag...
Precis, djup och rund är en helt annan övning än att rida rollkur och hyperflexion. Ska igen inte blandas ihop!

Jag ser mig inte som en rollkur utövare direkt även om andra här med all säkerhet uppfattar min bild och troligen även min film på det viset , vilket då är en av anledningarna till att jag inte lägger den här...

För om inte näsan är framför lodplan i lång och låg eller så , vilket nu vi faktiskt har konstaterat att ingen har lyckats uppvisa :angel: så är det hyperflexion, vilket är ju vansinnigt!

En anledning till att lång och låg inte går att hitta på youtube är att det finns ingen som vågar? lägga ut en film på en unghäst som verkligen går i unghäst-form... idag ska ju alla hästar från steg 1 gå med hög nacke :crazy: Icke att beblandas med form dock.... :cool:

Som en passus, för 30 år sedan kunde man se "alla" hoppryttare rida djup och rund bara för att gymnastisera och checka av. Det är ingen ny företeelse, endast ny inom dressyrvärlden ;)

En anledning till att lång och låg inte går att hitta på youtube är att det finns ingen som vågar? lägga ut en film på en unghäst som verkligen går i unghäst-form... idag ska ju alla hästar från steg 1 gå med hög nacke :crazy: Icke att beblandas med form dock.... :cool:

Som en passus, för 30 år sedan kunde man se "alla" hoppryttare rida djup och rund bara för att gymnastisera och checka av. Det är ingen ny företeelse, endast ny inom dressyrvärlden ;)

Vad jag menade är att dom flesta rider mer åt djup och rund hållet på sina unghästar idag än vad dom rider lång och låg.

Förr red man eller dressyrryttarna då aldrig djup och rund utan lång och låg, att hoppryttarna typ alltid har gjort det är inget nytt för mig iallafall som är hoppryttare från början, men dock har jag ett svagt minne av att det då var väldans mkt gramanridning i det djupa och runda... det är det idag oxå på hoppsidan.

Vad jag menade är att dom flesta rider mer åt djup och rund hållet på sina unghästar idag än vad dom rider lång och låg.

frågan är varför? Herr B menar att det är för mycket pengar i sporten som gör att folk inte tar sig tid att stärka sina unghästar. Ägarna har för bråttom, och folk apar efter och tror sedan att det är rätt sätt

Ser man aldrig rätt. så är det svårt att veta vad som är rätt:cool:

Här i Sverige tror jag mer det handlar om okunskap

frågan är varför? Herr B menar att det är för mycket pengar i sporten som gör att folk inte tar sig tid att stärka sina unghästar. Ägarna har för bråttom, och folk apar efter och tror sedan att det är rätt sätt

Jag håller med, det handlar mycket mer troligt om okunskap och att fel bild av vad som är en ändamålsenlig främjande form utifrån hästen och dess utgångsläge, är. Eftersom 95% av sveriges hästägare inte är tävlings sportare eller kan åberopa ngn större kunskap eller erfarenhet, utan är hobby ryttare, hobbytävlings ryttare som mest, så blir det ju så att man skaffar sig en bild av vad form är, och sen funderar man inte så mycket på om det verkligen är det eller ej, så länge det förefaller se liknande ut så att säga.

Förr red man eller dressyrryttarna då aldrig djup och rund utan lång och låg, att hoppryttarna typ alltid har gjort det är inget nytt för mig iallafall som är hoppryttare från början, men dock har jag ett svagt minne av att det då var väldans mkt gramanridning i det djupa och runda... det är det idag oxå på hoppsidan.

För sådär 25 år sen hade jag häst på hoppanläggning hos en dåtida elitryttare. Och jo det var mycket gramaner! Men även utan graman skulle man rida hästarna djupa och flexa i sidled också, mkt likt hyperflexion. Det ingick i markarbetet helt enkelt. MEN då hade man inte graman på dressyrhästarna, numera sätter ju även väldigt många dressyrryttare på gramanen t o m på riktigt unga hästar:eek::crazy: Hänger det ihop med hur unghästar ofta rids i formen:confused:

Ah - då menar vi samma sak ;)

Exatktumentum....

Ligger nog mycket i det :crazy:

Okunskap, otålighet - jaadu varför är det på detta konstiga vis?
För många av dagens hästägare är skolade av 1980-talets riskolor - och där lärdes det inte ut mycket mer än att manövrera en häst :devil:

För många av dagens hästägare är skolade av 1980-talets riskolor - och där lärdes det inte ut mycket mer än att manövrera en häst :devil:
[/QUOTE]

Det är ju en sanning med modifikation. Det fanns även då ridskolor med väldigt duktiga instruktörer och där lärdes det ut betydligt mer än att manövrera hästarna. :laugh:

Diagonalen är inget man tränar på - det är det som skapar kvaliteten takt - dvs något man hämtar in. Dvs en kvalitet man ser till att ha innan man går vidare
O det är det som görs på lina menar du?

Den är markbunden- då kan du varken bedöma takt eller annat. Jo att det nästar är fyrtakt- lufsar.

Diagonalen i trav är just takt- vf.hb osv.

du menade Lilla snurren som ni diskuterade tidigare. Detta är inte det.

Diagonalen är inget man tränar på - det är det som skapar kvaliteten takt - dvs något man hämtar in. Dvs en kvalitet man ser till att ha innan man går vidare
Fast träna å träna. Alla hästar e ju inte taktmässiga av naturen. Om man arbetar med lösgörande övningar för att få takten bättre och därefter gå vidare ser jag det iaf
som om att man "tränar" på takten?
Eller vad menade du med hämta in?

Jag lägger mej inte i ang bilderna just eftersom jag inte kan se av bilder vad man jobbar med på dem:confused:

Men man kan inte få lösgjordheten innan man har takten, och takten är balans och det beror på hur den arbetar diagonalt, oftast är det ju olika eftersom de av naturen tenderar att föredra den ena. Det är otroligt grundläggande för att kunna ens tänka att få lösgjordhet.

Jag håller med axel att jag har svårt att se det göras på lina (däremot på töm). Men jag vet inget om tanken med det som görs och innan vi börjar gissa vad som görs kanske det är bättre att puppan får en chans att säga det......

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka