Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte på SteffensFast på den snutten är ju inte näsan framme alls på det sättet som "många" efterfrågar och inte heller som på vissa av bilderna som visas Hade hon haft hästen lika lågt som Steffens hade näsan hamnat lika mkt bakom som på hans film.
Tror det. Vilket är helt ok.
Steffen, ja. Förutom de hackande sporrarna som jag nämnde tidigare, så ser det i första intrycket trevligt ut; när han rider rakt fram. Men sen i volterna tar han ledande tygeltag i innern och då luktar det rollkur för mig; vilket jag helt tar avstånd ifrån.
Nä bara den tecknade figuren kan det
Nä jag kan hålla med om att nutidens lång och lång är inte som dåtidens lång och låg.. nu rider man ju lång och låg eller djup och rund eller vad sjutton man skall säga av en helt annan orsak än att hästen är unghäst.
Men det finns ingen nutid och dåtid, snarare helt olika utövningar är den ena är just lång och låg och den andra är djup och rund. Dom rids ju med helt olika anledning. Gör inte begreppsförvirringen större
Djup och rund är det som Steffens rider och som jag strävar efter när jag rider, men då far tankarna för dom flesta till rollkur och hyperflexion ja det är ju bara att tex läsa T-blå´s länk för att förstå det... och det är ju långt ifrån hur Holländarna rider tycker jag...
Precis, djup och rund är en helt annan övning än att rida rollkur och hyperflexion. Ska igen inte blandas ihop!
Jag ser mig inte som en rollkur utövare direkt även om andra här med all säkerhet uppfattar min bild och troligen även min film på det viset , vilket då är en av anledningarna till att jag inte lägger den här...
För om inte näsan är framför lodplan i lång och låg eller så , vilket nu vi faktiskt har konstaterat att ingen har lyckats uppvisa så är det hyperflexion, vilket är ju vansinnigt!
En anledning till att lång och låg inte går att hitta på youtube är att det finns ingen som vågar? lägga ut en film på en unghäst som verkligen går i unghäst-form... idag ska ju alla hästar från steg 1 gå med hög nacke Icke att beblandas med form dock....
Som en passus, för 30 år sedan kunde man se "alla" hoppryttare rida djup och rund bara för att gymnastisera och checka av. Det är ingen ny företeelse, endast ny inom dressyrvärlden
Vad jag menade är att dom flesta rider mer åt djup och rund hållet på sina unghästar idag än vad dom rider lång och låg.
Jo det får man faktiskt
Men inte på en kvart typ...
frågan är varför? Herr B menar att det är för mycket pengar i sporten som gör att folk inte tar sig tid att stärka sina unghästar. Ägarna har för bråttom, och folk apar efter och tror sedan att det är rätt sätt
Ser man aldrig rätt. så är det svårt att veta vad som är rätt
Här i Sverige tror jag mer det handlar om okunskap
Vad jag menade är att dom flesta rider mer åt djup och rund hållet på sina unghästar idag än vad dom rider lång och låg.
Förr red man eller dressyrryttarna då aldrig djup och rund utan lång och låg, att hoppryttarna typ alltid har gjort det är inget nytt för mig iallafall som är hoppryttare från början, men dock har jag ett svagt minne av att det då var väldans mkt gramanridning i det djupa och runda... det är det idag oxå på hoppsidan.
Ah - då menar vi samma sak
Förr red man eller dressyrryttarna då aldrig djup och rund utan lång och låg, att hoppryttarna typ alltid har gjort det är inget nytt för mig iallafall som är hoppryttare från början, men dock har jag ett svagt minne av att det då var väldans mkt gramanridning i det djupa och runda... det är det idag oxå på hoppsidan.
frågan är varför? Herr B menar att det är för mycket pengar i sporten som gör att folk inte tar sig tid att stärka sina unghästar. Ägarna har för bråttom, och folk apar efter och tror sedan att det är rätt sätt
Ligger nog mycket i det
Ser man aldrig rätt. så är det svårt att veta vad som är rätt
Här i Sverige tror jag mer det handlar om okunskap
Det där är inte diagonalträning.
[/QUOTE]För många av dagens hästägare är skolade av 1980-talets riskolor - och där lärdes det inte ut mycket mer än att manövrera en häst
O det är det som görs på lina menar du?Diagonalen är inget man tränar på - det är det som skapar kvaliteten takt - dvs något man hämtar in. Dvs en kvalitet man ser till att ha innan man går vidare
Fast träna å träna. Alla hästar e ju inte taktmässiga av naturen. Om man arbetar med lösgörande övningar för att få takten bättre och därefter gå vidare ser jag det iafDiagonalen är inget man tränar på - det är det som skapar kvaliteten takt - dvs något man hämtar in. Dvs en kvalitet man ser till att ha innan man går vidare