Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Anja har ju inte ens fått till takten... En frieser kan gå bättre än så där
Jag avhåller mig från att kritisera hennes ridning, då jag inte har någon som helst kännedom om den här hästens utbildningsståndpunkt, anledningen till att hon rider den eller vad det är de jobbar på.

Vad jag ser är hennes ambition och arbete just i den här stunden.

Jag avhåller mig från att kritisera hennes ridning, då jag inte har någon som helst kännedom om den här hästens utbildningsståndpunkt, anledningen till att hon rider den eller vad det är de jobbar på.

Vad jag ser är hennes ambition och arbete just i den här stunden.

delvis kl

Stängde av ljudet, men det är en häst som hon och vet håller på att rehabilitera från någon form av bäckenproblematik. Därav taktproblem antar jag. Förmodligen en lång historia som jag vet lite om. Håller dock med om att den inte är helt igenom lösgjord, tror det var fio som skrev. Men dess förutsättningar är ju ganska långt ifrån Peters häst oxå. Tycker hon rider den bra på detta klipp och helt klart bättre än massor man ser. I mina ögon.. :angel:

La in den för att jag tycker den är ett exempel på spektrat du (Trötter) talade om. Här använder hon piaffen som stabiliserande och stärkande och gymnastiserande som hon säger. Tycker hon gör en hel del som är intressant.

Det här är en djävligt intressant film som jag snubblade på för här ser man att så fort hästen börjar arbeta rätt så kan hon inte sitta längre :angel:

och tänk om hon vågade gå fram med händerna i galoppen istället för att hala i innertygeln.

det är ju så nära.... tänk om ngn kunde lära henne bäckenteknik :d

http://www.youtube.com/watch?v=DNy_XOEcbnE&feature=related

Haha faktistk är det precis rätt det du säger, precis så fott hästen började jobba så for hon omkring (säger inte att det är lätt att sitta dock...jag är hopplös i nuläget för pållen har stooooor trav och jag är van vid isisar)

Trevlig häst, som du säger, om hon bara kunde släppa fram hästen lite...

För om inte näsan är framför lodplan i lång och låg eller så , vilket nu vi faktiskt har konstaterat att ingen har lyckats uppvisa :angel: så är det hyperflexion, vilket är ju vansinnigt!

Fast stopp å belägg va ;) Det var ju det där med grader i helvetet va :devil:
Jag håller iaf inte med om att det är så svart eller vitt. Tror de flesta håller med om att man måste se på helheten väl:confused:

Ja jag hoppas de flesta är överens om helheten men det blir ju fånigt ibland när man kallar allt HF för att näsan inte är helt framme, det är inte seriöst hetl enkelt.

Sen ang vad man kallar lång och låg så skiljer det sig ju rejält om man ser på Steffens (och fios tex) och en öppen unghästform som på vissa bilder. En unghäst kan ju aldrig orka gå så, den måste ju ha halsen högre.
Djup och rund är för mej medvetet rundare, mera nosen in, medvetet, men jag vet inte längre riktigt vad man ska kalla vad idag och hinner inte fundera elelr söka filmer just nu heller....

Jag minns en liknande diskussion är för några år sen då Balkenhol hade clinic med HH bla, och då var det mycket bestämda åsikter...- också.

,.

Principen är densamma, som jag ser det, vare sig du rider eller tömkör (eller cyklar med hästen :p ) Eftergift först så att hästen har utrymme att ta i och sträcka fram, framåtdrivande sen så att man får ett energiskt steg och därefter uppfångande av energin med halvhalter så att hästen hittar sin balans. Har man svårigheter att göra halvhalter då man tömkör kan man ha lösa inspänningar så som Bastos har; inte lika flexibelt, men fungerande.

Fast min poäng är att jag inte alls upplever det som du, dvs att Malinskys häst skulle vara låst av ngn form av tömsättning, och inte ges ngn eftergift på tömen och att det skulle vara där problemet sitter.

fast jag undrar hur du menar?

En unghäst måste ha halsen högre? Omman rider hästen rundare så SKA det ju ialla fall inte bara vara halsen som är rundare

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt för henne? Det jag har försökt visa är skillnaden mellan lång o låg och framtung; som trådskaparen frågade efter. Skillnaden är ju att hästen arbetar rätt o höjer ryggen. :)

Tycker du ? Hästen sitter ju inte ens ihop :confused:

Vad du försökt visa är ju det jag har sagt hela tiden , att det funkar inte att rida så i verkligheten även om det låter bra i text.

Vi har nog helt enkelt olika referensramar på hur en häst skall arbeta i lång och låg för att sitta ihop.

Vad tyckte du om Steffens film ?

Lägger till...

det finns ju ingen anledning för Steffen Peters att rida lång och låg på sin GP häst på samma sätt som Klimke rider unghästar :confused:

det stora problemet är att man hoppar över Lång och lågstadiet på unghästar

Hoppar Steffen över det på sina unghästar eller vad ? Det tror jag iof inte utan att veta säkert.

Oengagerad.
På alla bilder har den alla fyra i marken samtidigt- markbunden- inget påskjut bak. Då är det ganska FÖRKASTLIGT OM DET INTE HANDLAR OM IGÅNGJOGGNING.

Men Axel, vad du skriker!!! :o

;)

KL

Idagarna två har jag fått rida ut halsen på min häst för B tränaren. "rida fram till tygeln". Inte hålla alls - inte någon gång... bara parera genom vändande hjälper, ledande tygeltag och drivning. My GOD! Saknade min snutte, hålla i hästen i högertygeln..

FY f_n vad det är svårt. Så nu ska jag lägga ned alla diskussioner om hur det ser ut för andra, jag börjar nästan undra om inte frimärkssamling är en bättre sysselsättning för mig åsså överlåter jag hästen till någon som har lite känsla för feeling. :p

Keep up the good work everyone! :bow:

Fast min poäng är att jag inte alls upplever det som du, dvs att Malinskys häst skulle vara låst av ngn form av tömsättning, och inte ges ngn eftergift på tömen och att det skulle vara där problemet sitter.

Fair enough. :)

Vi har nog helt enkelt olika referensramar... Vad tyckte du om Steffens film ?

Tror det. Vilket är helt ok. :)

Steffen, ja. Förutom de hackande sporrarna som jag nämnde tidigare, så ser det i första intrycket trevligt ut; när han rider rakt fram. Men sen i volterna tar han ledande tygeltag i innern och då luktar det rollkur för mig; vilket jag helt tar avstånd ifrån.

Steffen, ja. Förutom de hackande sporrarna som jag nämnde tidigare, så ser det i första intrycket trevligt ut; när han rider rakt fram. Men sen i volterna tar han ledande tygeltag i innern och då luktar det rollkur för mig; vilket jag helt tar avstånd ifrån.

Delvis KL

Förstår inte heller duttandet med sporrarna. Men något som gör mig ledssen i rollkurhysterin är att folk kan inte gymnastisera och stretcha sina hästar utan att någon får hybris och skriker rollkur. RK är ju för 17 låååångt ifrån detta. :eek: Han tar ett ledande tygeltag och direkt efter en tydlig eftergift.

Enligt dessa mått så utöver jag rollkur på min häst. :cool:

Jag tycker det är synd och skam.

Min åsikt i det hela

Jo nu är allt som inte är framför lod- HF- det du!

Jag som är lång o har växt upp med det där- "driv i vart steg" har det varit svårt att få bukt på.

Sen längden. Har man så långa ben att man inte har stöd från buken är det mkt svårare.

Om jag sätter samma sadel på mina hästar så får jag korta lädrena ett par hål- från den stora runda ryggen/ buken till den mindre smala.
Bäst att tillägga att de har varsin hopp o dressyrsadel!

Tränar Peters för Balkenhol? Jag struntar nog i det o tittar mer på om det besvärar hästen.
tittade just på HH från Globen 2006 o där var handen inte oberoende av sitsen.

Jag vet att det är svårt- har en som rör sig mkt o en som är "bekväm"- gissa när man får hålla koll på händerna:grin:

Såg Schultenbaumer rida HF vid samma tillfälle- Tyskland-där upphovet kom ifrån o troligen fortfarande.

Den duktige engelsmannen ansåg att även den stora halsen behövde gymnasticeras för att inte dessa stora muskelgrupper ska bli stela. Muskler som hålls statiska blir ju stela.

Såg även den fina hingsten- vad heter den`???? Quaterback:idea::love: ridas hemma- där formen var en helt annan- för att gynna hästens kropp i längden.

Jag skiter i var de har näsan om hästen inte verkar se ut att lida av det- för att JAG kan inte lägga hästen exakt där jag vill hela tiden o troligen i en för öppen form. Det kan de!
Jag menar att man inte kan dra slutsatser av sin egen ridnng till proffsens.

Ngt gott är det ju. Oavsett nationalitet så rider man rund o djup o får bättre form o ridbarhet av R o D. De håller en lång tävlingskarriär o lever mkt längre än de flesta hobbyhästar.

Senast ändrad:

Tror det. Vilket är helt ok. :)

Ja då har man inte förstått mkt om form om man tycker det är rollkur..

När Anja har lyckats nå dit hon strävar efter med sin häst så kommer den se likadant ut som Steffens i formen, bara så du är medveten om det..

Hon är rätt duktig själv på att fixa med innerhanden i varje steg, hon rider den i stort sett aldrig på ytter utan hästen är enbart på innertygeln i båda varven. Hade hon släppt fram innerhanden i detta skedet så hade hästen gått med huvudet rakt upp och när hon försöker så gör hästen just detta... slänger upp huvudet.

Ja med tanke på när hon ger lektioner bannar just tagandet i innertygeln vilket är helt korrekt.
MEN.....
Det är som sagt lätt att slänga sig med vackra ord som låter bra och en heeeelt annan sak i praktiken.

Nu är jag helt övertygad om att Anja själv har en stor förståelse för detta,då jag tycker hon är en duktig ryttare av det lilla jag sett, egentligen är det bara ryttare som inte själva kommit så långt i sin utbildning som tar texter rakt av som en sanning utan förståelse för nyanser.

Senast ändrad:

Om du hade höjt handen en decimeter så hade din häst börjat våga söka sig neråt mot en rundare form. Hästar är mottrycksdjur, drar man bakåt drar de framåt, drar man neråt drar de uppåt, drar man uppåt drar de neråt. fullkomligt logiskt.

Oj, vad olika vi ser! Jätteintressant tycker jag!

Jag ser grundarbete med manke upp, jag. Och utan Lutande tornet i Pisa. (Som jag är expert på... :o)

Kan någon lägga in den filmen kanske? För den hittar inte jag.

Axel: Nej jag tror inte Steffens tränar för Balkenhol... han var ju rikstränare för USA´s landslag förr men inte "hemmatränare" Har inte jättekoll på amerikanarna och vem dom tränar för faktiskt.

Jag menade på Puppan2:s bilder, och svarade Axel - som tyckte det såg oengagerat och skadligt ut.

Eller svarade du på fel tantelanta-inlägg? :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka