Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Det är just det.. Han kommer inte ut.. jag vette tusan hur fan på ren svenska jag så få hästkraken att suga tag .Lite av anledningen till att jag postade den här filmen här är just att påvisa att lång och låg är inte så himmla enkelt speciellt inte på en häst som denna.Det går absolut inte att driva fram till handen tex. då kryper han upp direkt.Grejar man för mycket tappar han takten och bli spänd.Ger jag handen ja så tygeln hänger, händer inte heller värst mycket han kan gå och leta efter min hand i bringan inprincip.
Jag frågar nog snarare efter råd eftersom några i den här tråden faktiskt kan rida :D
Filmen visar lite vårat moment 22.Hur jag än gör känns det som jag skjuter mig själv i foten.Och vi lär ju inte komma längre om jag inte kan rida ut halsen .

Senast ändrad:

Men du kan ju svara på frågan varför det är helt ok för dig då att påstå att flash häst saknar muskler på en del ställen där den egentligen bara saknar fett.

Varför är det ett mindre påhopp?

Därför att det är stor skillnad att påstå att hästen har utrymme för att muskla sig mer och att säga "din häst är omusklad", dessutom hade jag en utförlig förklaring som bland annat innefattade att ta upp att det inte betyder att jag tycker den är dåligt musklad för det.

Jag tycker inte det är jämförbart med ett inlägg där du säger att min häst är den fetaste du någonsin har sett, vilket du dessutom späder på genom att senare dra till med att därför kan jag inte uttala mig om ridning och muskler = förolämpning, farligt nära smutskastning/personangrepp och dessutom en riktigt långsökt koppling.

På denna bild syns vårat problem ganska så tydligt.
31242206.jpg

Jag tycker verkligen att ni gått framåt. Han ser mkt rundare ut rent allmänt, och då menar jag inte bara i hull. ;)

För att jag ska få ut halsen på den häst jag nu försöker sälja (som är byggd i uppförsbacke och jag har INTE haft lätt med den långa och låga formen) har jag fått rida hela träningar och bara fokusera på "lägg fem kilo mer på baken" så att halsen kan växa ut framåt. Då får man inte ha allt för stark kontakt, dock måste man ha kontakt, så hästen inte blir "rädd" så att säga. Så jag har liksom till hundra procent koncentrerat mig på att han ska lägga vikten bak så att det framför sadeln kan "poppa ut". Det låter kanske "enkelt", men för mig handlar det mycket om fokus eftersom jag är en relativt oerfaren ryttare. (Med det menar jag att jag INTE rider 5 hästar om dagen).

Jag ber hästen lägga bak vikten genom att sitta mitt över den (du ser kanske att du på din film landar mest på utsidan i sadeln - det gör att hästen mer eller mindre "måste" hålla i sig muskulärt för att kompensera, vilket i sin tur gör att den inte kan komma ut i överlinjen. Nu menar jag det inte alls som kritik, det är ganska ovanligt att vi vanliga hobbyryttare kan hålla oss mittöver hästen på volt, men man kan öva!), och sen "samla" för sätet. Jag sätter det inom fnuttar för det är ju egentligen inte sann samling, bara en liten del av samling.

Totola> jag har inte fått lära mig som du ang halskotpelaren.

Jag förstår precis vad du menar och det är ju självklart som du säger.Men nog fasen ska jag få till att jag kan hamna mitt över hästen oavsett vad.Envis och trägen vinner heter det väl :D för hästens skull om inte annat för han har det verkligen inte lätt med en ryttare som mig.Jag har oxå haft hela pass där allt fått lov att handla om just detta. Och många ggr så får man känslan av att "nu nu är det rätt nu kommer halsen ut och fram" oftast i följd av total error och jag i stället sitter på en häst som trippar runt likt en symaskin med ett ben i varge hörn.Jag har precis som du beskriver för att testa på släppt tygel och får precis den responsen du beskriver .Han blir ängslig och det säger ju igentligen sig själv.Jag upplever honom ändå inte som typen som backar av från handen han väljer dock själv en arbetställning som jag har svårt att påverka. Just med kontakten är svårt..det kan vara för mycket eller för lite.. för lite tappar han balans ..för mycket tja då blir han nästan stående på stället.Kusen min har dessutom som jag upplever det ett relativt dåligt påskjut när han kommer någonsänär mellan hjälperna. man kan ju tycka att han som travare borde ha mer av den varan. Men han trampar tygligen hellre luft upp och ner än kliver fram.
Ridning är ungefär som att skrapa triss.. en gång på tusen får man en vinst :o om ens så ofta.

Ja, det är jättesvårt att rida. Med kvalitet åtminstone! :laugh:

Men man lever för de där millisekunderna man beter sig som ett Ekipage. :love:

Så när/om du hittat en film på det du vill visa med dessa bilderna så kan du väl dela med dig av det.

Precis i början ser man vad hon kallar "stretched position", där hon släpper fram hästens hals med fortsatt aktivitet. Finns tyvärr inte så mkt videos att hitta på nätet på Anja, verkar det som. Synd, då jag tror många skulle kunna lära sig mkt av det.

http://www.youtube.com/watch?v=Cev-xluk3T8

Jo, det hängde jag med på. Men räta ut?

det är ju det teleskoåong the neck handlar om - skall du välva hela överlinjen så skall den del av halsen som är närmast manken bli rakare

Malinsku den bruna hade inte så utan bara böjde mer i övre delen av halsen

Själva essensen i pilbågen i lång och låg är att välvningen är jämn - får man inte tag i bäckenet så böjs övre delen av halsen mer och man hasar runt i fulkrok

Jacko fulkrok ger för trång ganaschvinkel - är den ett V så är övre delen av halsen mer böjd proportioneligt.... :o Alltså ingen pilbåge - ingen korrekt lång och låg

lägger till - det är helt kompatibelt med din solfjäder - separea kotorna

Om de första tre är för separerade kommer du inte it - kota 4- 7 och heller inte C1 och nakåt en bit

som jag skrev tidigare hästen måste få plats att räta ut halsen
För när det är pilbåge så blir den länger fram

fio brukar skriva mer häst framför sadeln än bakom :idea:
Och så djävla mycket sätter sig inte en häst i lång och låg

Nu badet

Vi har sett filmer med henne på våra kurser, men de är nog köpefilmer.

Här är en film, 0:37 kommer en liten sejour med lång och låg med fin aktivitet enligt mina linser. Och inte är nosen i lodplan.

http://www.youtube.com/watch?v=HMuGueqs8F0&feature=related

detta är inte lång och låg - det är FDO

Och här, vid 1,25: http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg&feature=related

Tycker inte om den heller det är en antydan till FDO men sedangår den helt ostadig och tippar framåt

Lång och låg är en öppen grundform - en unghästform men den ska liksom andra former vara stadig. Fuxen var ju inte alls i balans hittade inte var den skulle vara

Senast ändrad:

Är det ett person angrepp om flertalet människor påpekar för dig gång på gång, att din häst är väldigt fet, inklusive i specifika hulltrådar osv där du voluntärt deltar? personangrepp trodde jag var riktat till personen, inte hästen? Finns det inget man börjar fundera på, om en massa kommentarer förkunnar att hästen är överfet, snarare än att ta det som ett påhopp?

Åh tack. Där ser man ju bättre.

Jag ser den här stretchande formen som ena änden på spektrat av samling; där piaff o levad är andra änden. Principen är ju egentligen densamma vilken form man än har hästen i; att man egentligen aldrig behöver fokusera sig på var hästens huvud befinner sig; om man känner att hästen höjer och välver ryggen så hamnar huvudet i en ändamålsenlig position.

Så istället för att fokusera sig på att hålla hästens huvud o hals i en specifik böjning och vinkel; så bör man fokusera sig på att den jobbar rätt med resten av kroppen. Att den bär rätt och i balans.

Jag håller med dig om detta ang. vägen till form och det prematura fokuserandet på huvudets position innan man har den verkliga grundpusselbiten under kontroll.

med en liiiten nyans med hänsyn till din kommentar ang. Malinskys häst på töm.

även om det du säger är principiellt sant, så just på töm, så är det som Fio säger, att du faktiskt inte riktigt har det så enkelt som att statsa på bak och släppa framdelen fri, så får du en bra form. Där behöver du faktiskt en lite tydligare ram som även leder hästen till att vara i ramen, och det betyder inte för en sekund, märk mina ord väl, att hästen ska bromsas i framdelen!
det är stor skillnad på De tu.

Därför att det är stor skillnad att påstå att hästen har utrymme för att muskla sig mer och att säga "din häst är omusklad", dessutom hade jag en utförlig förklaring som bland annat innefattade att ta upp att det inte betyder att jag tycker den är dåligt musklad för det.

Jag tycker inte det är jämförbart med ett inlägg där du säger att min häst är den fetaste du någonsin har sett, vilket du dessutom späder på genom att senare dra till med att därför kan jag inte uttala mig om ridning och muskler = förolämpning, farligt nära smutskastning/personangrepp och dessutom en riktigt långsökt koppling.

Men med tanke på hur fruktansvärt fet din häst är (och du verkar ju nöjd med det?) så kan man undra vad du ser på en häst? Det är faktiskt en relevant fråga. Jag har sett bilder på den då och då ett tag nu och du verkar inte ha för avsikt att få ner hullet? Nacken har rejäl fångvarning:crazy:
Då undrar man ju vad du har för referensramar:confused: Inte illa menat men om det är vad du menar med mera muskler så är jag inte intressad av att nå dit:o

Om jag jämför med känslan från min egen film där min häst visserligen skulle kunna ta fram näsan någon cm till , så är den att skulle nosen komma fram skulle han nog trilla framåt i den låga formen.

Som du säger får ju halsen komma högre om näsan skulle kunna komma fram men då går ju hela tanken med denna formen i stöpet.

Ja precis, jag tror det är väldigt svårt att få fram nosen hela vägen när hästen är låg, och frågan är om det ens är nödvändigt, det viktiga är ju helheten:bow: Det är ju klart inte hästen ska gå bakom lod, för mycket, men det ska ju vara rimligt, och man får inte prioritera det så mycket att helheten tappas. Som säkert flera skrivit redan fö, har inte hunnit läsa ikapp i tråden eller se alla filmer,

Och så måste jag skriva att jag är imponerad av din pålle:bow:

axel: du är ju den enda som sett min lilla dam irl o pussat på henne:rofl: Så jag lyssnar nog på dej:D

Senast ändrad av en moderator:

Det är jättebra jobbat... verkligen, men....

Den ser ut att trava fortare fram än bak- tar kortare o snabbare steg- om det nu är möjligt:angel:

får en känsla av att den ömmar fram *sorry*

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka