Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

Hm, jag hade svårt att slita ögonen från sporrarna, känns som att han sitter och retas med dem mest hela tiden. Varför gör han det? För att aktivera baken? Underskänklarna rör sig ju hela tiden...
Är detta motsatsen till fio:s "hasande"?

Här har vi en erfaren GP-häst- som inte ens den behöver att gå utan support.

Han gör det mest via sätet o hästen har en god takt.
men är det inte väldigt självklart att alla hästar behöver mer eller mindre support av sin ryttare? Det är ju ett samspel mellan häst och ryttare att rida.
Jag fattar bara inte hur man kan kräva av en outbildad taktlös häst att den ska klara av att bära sig med en klump på ryggen som inte hjälper till alls med ngn takt o som dessutom har lagt ner sig själv.
:crazy:
Men.... Är det någon som tror det? Skulle hästen göra det helt själv då eller? Varför skulle någon tro att det fungerar? Ja det finns säkert någon, men det måste vara ytterst sällsynt för jag har aldrig träffat på en ryttare som tänker så. :confused:

Men.... Är det någon som tror det? Skulle hästen göra det helt själv då eller? Varför skulle någon tro att det fungerar? Ja det finns säkert någon, men det måste vara ytterst sällsynt för jag har aldrig träffat på en ryttare som tänker så. :confused:

JA, det ser du bara genom att slå en sökning på youtube på lång och låg

Ja den var ju bättre, :idea: Jag vet ju att jag har sett filmer men sen när man ska söka:confused: Men man ser att det är knepigt med nosen ända framme, jag tror att hästen måste höja en aning då, för att det ska funka rent fysiskt för de flesta, men det är bara vad jag tänker, det är svårt att hitta i alla fall, på film. Vad tänker andra?

Att det är det som är grejen att hästen INTE skall höja sig :D

Hästen skall ju vara låg från manken och ner och det är sjutton inte det lättaste...

Om jag jämför med känslan från min egen film där min häst visserligen skulle kunna ta fram näsan någon cm till , så är den att skulle nosen komma fram skulle han nog trilla framåt i den låga formen.

Som du säger får ju halsen komma högre om näsan skulle kunna komma fram men då går ju hela tanken med denna formen i stöpet.

Det brukar jag också försöka säga.

Men jag är inte hundra på att jag har rätt, för det är alltid vanskligt att jämföra en varelse som lever sitt liv på höjden med en som lever sitt liv på längden.

Men jag gillar heller inte det som händer i hästkroppen då "hästen skjuter ut hakan" (väldigt bra liknelse). Jag vill att alla kotor ska separeras som en solfjäderform i överlinjen, och då går det inte att komprimera nackkota 1-3 (eller vad det kan röra sig om för att få nosen fram i lång&låg-läget). Tror jag i dagsläget.

Om några år, när jag tävlar internationellt ;), kanske jag har lärt mig något annat? Men jag tror det är bäst jag börjar på LC. :D

Själv har jag missat Fios bild, men jag kan tänka mig att hon är minst lika duktig som herr Peters! ;)

Själv har jag missat Fios bild, men jag kan tänka mig att hon är minst lika duktig som herr Peters! ;)

:rofl::rofl: Ja den dagen , den dagen... DEN ser jag framemot, ååå då skall jag lägga ut massvis med filmer på mig :D

Flash : Man får tänka på oxå vilken exteriör hästen har.. Min som är byggd som en iberisk häst kort och kompakt och hög och tex Malinskys häst som är byggd som den är måste ju komma mkt lägre med halsen så att man kan komma åt länden än vad man får göra på hästar som inte har de problemen.

Nej, den utfyllnad jag tänker på är inte fett. Tro´t eller ej så kan hästar ha muskler där också! ;)

Jag ser inte så mkt på de 4 sekunderna, men vad jag hinner se är att hästen inte är låg från manken och ner.. det är ju DET som är svårt.

Ahh, ok. Nu ser jag också den skillnaden, men det var lite väl kort snutt :)

Jag tänker lite hädiskt att nosen kanske inte ska vara i lodplan? När hästen rundar hela sig kanske även nacken ingår i rundningen så att säga, som när vi rullar ihop oss till en boll. Inte har vi ansiktet "rakt fram" då så att säga?

Jag tänker ju att man vill ha ganaschvinkeln så stor man bara kan utan att tappa resten. Vilket är SVÅRT, så det är ju knappast något man får till i en handvändning utan får jobba på successivt.
I en lång och låg skulle då nosen fortfarande vara framme, eller iaf nosen i lod. Å andra sidan kan man inte räkna med att den blir större för att man rider i lång och låg, så är ganaschvinkeln liten blir den med största sannolikhet densamma i högre form vilket kan se bra ut i den höga formen där hästen kan balansera ändå, men hamnar innanför i lång och låg. Vilket egentligen för mig är ett tecken på att man inte fått ut nosen tillräckligt mycket! :p Att det saknas grunder nog för det - just då iaf. Eller kanske att man släppt för mycket mot vad hästen klarar just då.

Att det är det som är grejen att hästen INTE skall höja sig :D

Hästen skall ju vara låg från manken och ner och det är sjutton inte det lättaste...

Om jag jämför med känslan från min egen film där min häst visserligen skulle kunna ta fram näsan någon cm till , så är den att skulle nosen komma fram skulle han nog trilla framåt i den låga formen.

Som du säger får ju halsen komma högre om näsan skulle kunna komma fram men då går ju hela tanken med denna formen i stöpet.

Pratar ni om varandra nu tro? Eller läser jag om er? :p

Tänker att manken och bogarna ska höjas, men sen måste längningen (som du kanske pratar om som sänkning?) ske hela vägen genom halsen ända från manken.

Fast jag tänker att det är lättare hänt att hästen blir för låg i bakre delen av halsen och kort framtill, man vill ju ändå att den ska vara välvd hela vägen och inte krök fram och rakt bakre delen.
Det är väl det som är svårast, att få till en svag men JÄMN båge genom hela hästen, tänker jag. Inte kortat eller mer krökt någonstans, eller ingen välvning alls bitvis.

Som sagt, jag tror i dagsläget inte att jag vill trycka ihop nackkotorna på det sätt som krävs för att ha öppen ganaschvinkel i lång och låg. För mig blir det kontraproduktivt? Jag vill som sagt separera tornutskotten maximalt.

(Och som vanligt: "vill" och "kan" är två vitt skilda saker)

De gånger jag tränat för tränare som prioriterat "fram med nosen" har det enligt mig faktiskt skett på bekostnad av lösgjordhet och korrekthet inne i kroppen. Sen har det kanske att göra med min kompetens, men då ska det å andra sidan sitta i tränarens kompetens att se det och modifiera övningen. Det blir snarare att hästen trycker ut nosen mha underlinjen, och det är inte det jag vill.

Det har att göra med om du kan räta ut S-kurvan i halsen. Om S-et är kvar blir det kompression när du rundar ihop hästen.
Ganaschvinkeln bör man inte göra för liten för att inte skära av lufttillförseln.

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/BioMechLightness.html#TableOne

Du ser rätt bra på illustrationerna på denna sida. :)

Som sagt, jag tror i dagsläget inte att jag vill trycka ihop nackkotorna på det sätt som krävs för att ha öppen ganaschvinkel i lång och låg. För mig blir det kontraproduktivt? Jag vill som sagt separera tornutskotten maximalt.

(Och som vanligt: "vill" och "kan" är två vitt skilda saker)

De gånger jag tränat för tränare som prioriterat "fram med nosen" har det enligt mig faktiskt skett på bekostnad av lösgjordhet och korrekthet inne i kroppen. Sen har det kanske att göra med min kompetens, men då ska det å andra sidan sitta i tränarens kompetens att se det och modifiera övningen. Det blir snarare att hästen trycker ut nosen mha underlinjen, och det är inte det jag vill.

Nej det är inte det jag menar med motsatsen till hasande..

Sök på lång och låg och kolla på en 4 åring så har du ett ypperligt bevis på hasande och en häst som förväntas göra "allt själv" sen blir man inte direkt förvånad vilken inriktning ryttaren ägnar sig åt.

Mm, ser också det. Förstår skillnaden, men undrar ändå över om tex du jobbar så mycket som Steffen med dina fötter? Provade själv nyss och visst fick jag mer energi, men lyckades inte på samma vis som vanligt få henne lång o låg. Kanske kräver mer styrka från hennes sida att klara det med mer energi.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka