Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men är det inte väldigt självklart att alla hästar behöver mer eller mindre support av sin ryttare? Det är ju ett samspel mellan häst och ryttare att rida.Här har vi en erfaren GP-häst- som inte ens den behöver att gå utan support.
Han gör det mest via sätet o hästen har en god takt.
Jag fattar bara inte hur man kan kräva av en outbildad taktlös häst att den ska klara av att bära sig med en klump på ryggen som inte hjälper till alls med ngn takt o som dessutom har lagt ner sig själv.
Men.... Är det någon som tror det? Skulle hästen göra det helt själv då eller? Varför skulle någon tro att det fungerar? Ja det finns säkert någon, men det måste vara ytterst sällsynt för jag har aldrig träffat på en ryttare som tänker så.
pratar vi tyska utbildningsskalan så är fuxen lång och låg - inte den bruna
Men.... Är det någon som tror det? Skulle hästen göra det helt själv då eller? Varför skulle någon tro att det fungerar? Ja det finns säkert någon, men det måste vara ytterst sällsynt för jag har aldrig träffat på en ryttare som tänker så.
JA, det ser du bara genom att slå en sökning på youtube på lång och låg
Varför inte då?
Ja den var ju bättre, Jag vet ju att jag har sett filmer men sen när man ska söka Men man ser att det är knepigt med nosen ända framme, jag tror att hästen måste höja en aning då, för att det ska funka rent fysiskt för de flesta, men det är bara vad jag tänker, det är svårt att hitta i alla fall, på film. Vad tänker andra?
Tittar man på både GP-hästen o fios bild så ser det bekvämt ut
*sug i dig jämförelsen- fio*
Själv har jag missat Fios bild, men jag kan tänka mig att hon är minst lika duktig som herr Peters!
Varför inte?Jag har ingen lust att hänga ut mig på detta forumet
Jag ser inte så mkt på de 4 sekunderna, men vad jag hinner se är att hästen inte är låg från manken och ner.. det är ju DET som är svårt.
Jag tänker lite hädiskt att nosen kanske inte ska vara i lodplan? När hästen rundar hela sig kanske även nacken ingår i rundningen så att säga, som när vi rullar ihop oss till en boll. Inte har vi ansiktet "rakt fram" då så att säga?
Att det är det som är grejen att hästen INTE skall höja sig
Hästen skall ju vara låg från manken och ner och det är sjutton inte det lättaste...
Om jag jämför med känslan från min egen film där min häst visserligen skulle kunna ta fram näsan någon cm till , så är den att skulle nosen komma fram skulle han nog trilla framåt i den låga formen.
Som du säger får ju halsen komma högre om näsan skulle kunna komma fram men då går ju hela tanken med denna formen i stöpet.
Som sagt, jag tror i dagsläget inte att jag vill trycka ihop nackkotorna på det sätt som krävs för att ha öppen ganaschvinkel i lång och låg. För mig blir det kontraproduktivt? Jag vill som sagt separera tornutskotten maximalt.
(Och som vanligt: "vill" och "kan" är två vitt skilda saker)
De gånger jag tränat för tränare som prioriterat "fram med nosen" har det enligt mig faktiskt skett på bekostnad av lösgjordhet och korrekthet inne i kroppen. Sen har det kanske att göra med min kompetens, men då ska det å andra sidan sitta i tränarens kompetens att se det och modifiera övningen. Det blir snarare att hästen trycker ut nosen mha underlinjen, och det är inte det jag vill.
Nej det är inte det jag menar med motsatsen till hasande..
Sök på lång och låg och kolla på en 4 åring så har du ett ypperligt bevis på hasande och en häst som förväntas göra "allt själv" sen blir man inte direkt förvånad vilken inriktning ryttaren ägnar sig åt.