Lång och låg, eller framtung?

Sv: Lång och låg, eller framtung?

:confused::confused: Fast det skrev jag inget om och måste ha missuppfattat något, jag skrev om ihopkoppling och principen átt det måste komma bakifrån och fram men inget om jämnvikt i lång och lågpå töm resp under ryttare:confused:

Var nog otydlig eller så då.

Jag tycker det är svårare om hästen vill springa undan att göra bra halvhalter på töm, och få till bra ihopkoppling, i alla fall på min häst, men det är ju det jag[/I har svårt för och har inget med framvikt eller framtung att göra?

Nej det vet jag att du inte skrev :D Ja det är svårare på töm , därför skrev jag vad jag skrev om Trötters bilder att man får vara bra naiv om man tror att det sett så bra ut hela tiden...

Många tror ju tyvärr genom att läsa en text och se en bild att det skall se ut så från början , vilket det aldrig gör utan att det krävs arbete för att komma dit. Det skapar en massa förvirrade stackare som aldrig får till det för att dom inte tror att dom får ta i tygeln och så är dom inne i en ond cirkel -tja det är ju bara som sagt att kolla på lång och låg på youtube :crazy:

Det andra med ridningen var jag som utvecklade med tanke på trådens ämne- lång och låg eller framtung. :D

Lång och låg är jättesvårt enligt min erfarenhet. Man måste vara en ganska duktig ryttare för att klara av det, vad jag har sett/förstått.

Jag tkr därför det är synd att det i vissa kretsar börjas i - för mig - fel ände: man släpper fram och hoppas att det ska ge en bra bakdel på nåt sätt. När jag snarare tycker att man får försöka vara "ur vägen" som Susan brukar skriva och samtidigt be hästen komma bakifrån, över ryggen och sen bit för bit "flytta fram" näsan/huvudet. Det tar olika lång tid för olika typer av hästar - beroende på hur de är byggda och - i mitt fall - vilken gubbe som sitter på. :o

Lång och låg är jättesvårt enligt min erfarenhet. Man måste vara en ganska duktig ryttare för att klara av det, vad jag har sett/förstått.

Jag tkr därför det är synd att det i vissa kretsar börjas i - för mig - fel ände: man släpper fram och hoppas att det ska ge en bra bakdel på nåt sätt. När jag snarare tycker att man får försöka vara "ur vägen" som Susan brukar skriva och samtidigt be hästen komma bakifrån, över ryggen och sen bit för bit "flytta fram" näsan/huvudet. Det tar olika lång tid för olika typer av hästar - beroende på hur de är byggda och - i mitt fall - vilken gubbe som sitter på. :o

Ja exakt :)

Därför tycker jag det är "taskigt" om dom ryttarna som ges föreställningen om att dom inte får ta i tygeln utan att dom skall släppa fram och släppa fram..

Att börja så är rena vansinnigt och skapar enbart frustration och en känsla hos ryttaren att h*n aldrig kommer få till något när dom hasar runt där på en ostadig häst i obalans.

På en häst som min (eller rättare sagt: den jag försöker sälja, inte den jag köpte idag :laugh:;)) hade jag kunnat klippa av tyglarna, han hade ändå inte sökt sig framåt. Jag har fått försöka jobba med balansen i bakdelen och långsamt trycka ut halsen så att säga. Men det går som sagt inte att släppa fram. Ger jag efter en millimeter för mkt i fel fas, när han inte ärligt kommer på rätt sätt, då drar han ihop sig som en sköldpadda istället och hela alltet får rakt motsatt verkan. :o

Och jag antar att Malinsky har liknande erfarenheter med sin vackra häst.

WOW grattis till köpet !! Ser fram emot bilder på den sen när du känner dig mogen :D

Nåja hur du än vrider och vänder på det och vilka erfarenheter du än må ha så kommer Malinskys häst alltid ha en lång länd och ett kort plant kors med de svårigheter som det faktiskt medför, det kan du inte ändra på hur du än gör... och det är en sak man alltid måste ta hänsyn till om man vill rida hästvänligt vilket Malinsky gör.

Med det i åtanke innebär ju inte det att man ger upp målbilden av att förbättra det som går??

Om du utgår ifrån att den delen inte går att ändra på (inte till det "optimala" utan till något bättre) då har man begränsat sig på den fronten, inom fokusområdet så att säga.
Det är det jag tycker är tråkigt, om man utgår ifrån att det inte går att vända det man ser som dålig exteriör till något mindre hindrande för hästen.
Men det får stå för var och en, självklart är det viktigaste för hästen att man rider så hästvänligt man kan utifrån förutsättningarna man har. (Frågan här var snarare hur/vilka förutsättningar man anser att man kan förbättra. Förbättrar man dom kommer det också vara lättare att rida hästvänligt, på samma sätt som om förutsättningarna ändras för att man blir skickligare ryttare.)

OT - så det blir nog rensat - men tack!

Det känns jättebra. Jag har köpt mig en pålitlig hobbyhäst att ha kul med. Inte en som jag innerst inne är rädd för. Nåt lär man sig genom åren! (Men rent kapacitetsmässigt är de väldigt olika... :o Men det struntar jag i!)

Om du utgår ifrån att den delen inte går att ändra på (inte till det "optimala" utan till något bättre) då har man begränsat sig på den fronten, inom fokusområdet så att säga.
Det är det jag tycker är tråkigt, om man utgår ifrån att det inte går att vända det man ser som dålig exteriör till något mindre hindrande för hästen.
Men det får stå för var och en, självklart är det viktigaste för hästen att man rider så hästvänligt man kan utifrån förutsättningarna man har. (Frågan här var snarare hur/vilka förutsättningar man anser att man kan förbättra. Förbättrar man dom kommer det också vara lättare att rida hästvänligt, på samma sätt som om förutsättningarna ändras för att man blir skickligare ryttare.)

Men snälla Totola du KAN INTE ändra på hästens exteriör, lika lite som att du kan ändra på din egen exteriör. Hur du än försöker kommer du inte få längre ben eller längre överkropp, mindre fötter eller hur du nu än är byggd.

Du kan ju försöka pressa in dina fötter i ett par för små skor tex, tror du att du får mindre fötter av det så dom passar skon, eller kommer du förstöra dina fötter?

Det beror på vad som klassas som exteriör. Visst finns det alltid en grund, men det är så mycket som faktiskt ÄR föränderligt både i hästarnas kroppar och våra kroppar.
Självklart kommer även jag stå och gå annorlunda, med annorlunda vinklar och hållning, beroende på många olika faktorer i hur jag är musklad. Beroende på om jag går med klackskor eller joggingskor, t o m beroende på min sinnesstämning. Med mera. Den visuella exteriören kan luras på så många sätt att sure, någonstans har man en grund, men man kan också bli grundlurad. Du kan t ex inte kapa av en decimeter i hästens längd, men hästen kan fysiskt korta sig eller sänka sig om kroppen "dras ihop" av mjukdelar. Hur förklarar man annars att hästen som slutmätts som 12 år växt 2cm i mankhöjd sen dess, att hästen som är karpryggig till slut rätar ut sig och faktiskt blir längre i antalet cm i kroppen. Fötter är ingen bra jämförelse, för på hästar är det hovar, inte fötter det är frågan om. Hovar kan absolut ändra sig många cm i storlek både i längd höjd och bredd. Människors fötter kan också minskas men inte på samma sätt. Du kan ex. genom att linda fötterna hämma växten eller genom att ha ett par illa passande skor under uppväxten få ex. tålängd som anpassat sig efter det.

Förutom vissa enstaka detaljer så är kroppen hela tiden i förändring. Vissa celler byts ut snabbare än andra, och förändras då lättare/snabbare, och dessa föränderliga detaljer påverkar även annat runtomkring.

Är det så du tänker när du tränar dina hästar? Att alla hästar kan oavsett vad dom har förutsättningar till bara man inte begränsar sitt eget tänkande.

Jag tror du får läsa på lite vad Exteriör faktiskt innebär.. det är svårt att diskutera med någon som har sina egna tolkningar på vad saker och ting betyder.

På engelska heter exteriör Conformation dvs hur man är skapt

totola: korsbenet kan inte ändras om det inte får en pålagring

menar du korsben eller bäcken?

Bäckenvinkeln bestäms av hur ledskålen ser ut på L5

igen; du får ta och kolla upp dina källor

På en häst som min (eller rättare sagt: den jag försöker sälja, inte den jag köpte idag :laugh:;)) hade jag kunnat klippa av tyglarna, han hade ändå inte sökt sig framåt. Jag har fått försöka jobba med balansen i bakdelen och långsamt trycka ut halsen så att säga. Men det går som sagt inte att släppa fram. Ger jag efter en millimeter för mkt i fel fas, när han inte ärligt kommer på rätt sätt, då drar han ihop sig som en sköldpadda istället och hela alltet får rakt motsatt verkan. :o

Och jag antar att Malinsky har liknande erfarenheter med sin vackra häst.

Men GRATTIS:banana: Vad kul att det blev den (för det blev det väl då:idea:)

Ja håller med om att Malinskys häst har en stor utstrålning förresten:bow:

Imorgon bitti (om jag hinner före jobbet) har jag ev lovat att rida en som kan dra ihop sej som en sköldpadda, det var en mycket passande beskrivning, kommer att tänka på det då:rofl:

Att alla hästar kan oavsett vad dom har förutsättningar till bara man inte begränsar sitt eget tänkande.

En mycket vacker tanke faktiskt, jag tror jag ska starta en ridstil med det mottot:idea:Jag kommer att bli miljonär:bump:

Och det handlar knappast inte bara om det utan hästen skall ju fortsätta sitta ihop oxå.. Du kan inte bara ge tygeln framåt om du tror det utan hästen skall svara upp bakifrån först sen kan man ge tygeln succesivt och hästen skall behålla ihopkopplingen.

Annars blir det bara en lång häst utan överlinje som tappat det mesta, som blir ostadig i formen dvs som tappat hela ihopkopplingen.. Det blir rent skadligt att trava omkring så.

Jag skrev att jag tror att det är det som behövs i malinskys hästs fall. Den har ju redan ett bra påskjut bakifrån och en rätt bra balans.

En mycket vacker tanke faktiskt, jag tror jag ska starta en ridstil med det mottot:idea:Jag kommer att bli miljonär:bump:

Jag har redan tagit patent på namnet ... men du kan få använda det om du ger mig provision , tror nämligen att jag kommer bli miljonär bara på provisionen :idea:

Fast nu skickade jag in det redan innan du hann blinka så - sorry:devil:

Men du kan få tränarutbildning om du vill:idea: den är på två timmar och innehåller en massa vackra ord, sen kan du fritt hålla hur många lönsamma kurser du vill:d. :banana:

Ja exakt :)

Därför tycker jag det är "taskigt" om dom ryttarna som ges föreställningen om att dom inte får ta i tygeln utan att dom skall släppa fram och släppa fram..

Att börja så är rena vansinnigt och skapar enbart frustration och en känsla hos ryttaren att h*n aldrig kommer få till något när dom hasar runt där på en ostadig häst i obalans.

Förlåt men jag måste skratta åt din krassa beskrivning av hasandet :rofl: Fast det är inte ett dugg roligt, utan precis som du säger, så tycker jag att många ryttare fått helt fel uppfattning om vad lång och låg innebär, vad syftet och funktionen är, och vilka förutsättningar som behövs för att det ska bli meningsfullt och fylla sitt syfte.

KL

jag tycker att de beskrivningar av hur det ska kännas i början av tråden, är rätt simpla och korrekta. En kort sammanfattning av det hela enligt mig, är följande:

om man har känslan av att det tippar framåt och att man är i framvikt, - ja då är man det. ;)
Lång och låg betyder inte skottkärre känsla. Utan snarare av att man har mycket hals framför sig, samtidigt som kroppenpå hästen faktiskt finns UNDER en, centrerad under sätet, dvs känslan av att man hela tiden har bakbenen med sig och kan via sitsen hämta upp och släppa ut hästen obehindrat, utan att det blir hack i rörelsen på något sätt.

Är känslan att det stupar neråt därfram, med tyngd i hela handen, eller att det stupar nedåt med tyngd på hela framdelen för den delen, även om man inte har så mycket i handen, och att det känns som det är långt till att bakbenen svarar därbak, ja då har man liksom svarat på sin egen fråga.

Det beror på vad som klassas som exteriör. Visst finns det alltid en grund, men det är så mycket som faktiskt ÄR föränderligt både i hästarnas kroppar och våra kroppar.
Självklart kommer även jag stå och gå annorlunda, med annorlunda vinklar och hållning, beroende på många olika faktorer i hur jag är musklad. Beroende på om jag går med klackskor eller joggingskor, t o m beroende på min sinnesstämning. Med mera. Den visuella exteriören kan luras på så många sätt att sure, någonstans har man en grund, men man kan också bli grundlurad. Du kan t ex inte kapa av en decimeter i hästens längd, men hästen kan fysiskt korta sig eller sänka sig om kroppen "dras ihop" av mjukdelar. Hur förklarar man annars att hästen som slutmätts som 12 år växt 2cm i mankhöjd sen dess, att hästen som är karpryggig till slut rätar ut sig och faktiskt blir längre i antalet cm i kroppen. Fötter är ingen bra jämförelse, för på hästar är det hovar, inte fötter det är frågan om. Hovar kan absolut ändra sig många cm i storlek både i längd höjd och bredd. Människors fötter kan också minskas men inte på samma sätt. Du kan ex. genom att linda fötterna hämma växten eller genom att ha ett par illa passande skor under uppväxten få ex. tålängd som anpassat sig efter det.

Förutom vissa enstaka detaljer så är kroppen hela tiden i förändring. Vissa celler byts ut snabbare än andra, och förändras då lättare/snabbare, och dessa föränderliga detaljer påverkar även annat runtomkring.

du får ursäkta men jag förstår faktiskt inte hur du får ihop det. Hur kan detta svammel ang. bundna människofötter etc etc ha något som helst att göra med hur hästen är byggd rent fysiskt och medfött? Hur har ditt resonemang ngt som helst att göra med fysiologiska lagar och verkligheter? Du blandar en massa resonemang och sanningar och sätter ihop dem till en aldelese egen soppa som inte har ngt att göra med den sanna betydelsen av vad fysik innebär, och det blir väldigt rörigt.

Exteriör = hästens fysik i grunden, dvs hur den är byggd i sina skelett delar framför allt. att du sen kan muskla om både folk och fä, är sant - men du kan aldrig i grund och botten förändra fysiken som ligger under, såvida vi som sagt, inte vill ha pålagringar i länden helt plötsligt. Jag förstår inte hur du kan se det som negativt, att acceptera och notera en hästs exteriör utan att försöka trösta sig med att det kanske går att ändra. Det är en styrka som alla, helst hästen, har att tjäna på, att man är medveten om dess grundförutsättningar i fråga om exteriör, för är man det , som bla. Malinsky, så kan man bättre hitta ett främjande arbete som stärker och gynnar den, och det är i min värld bra mycket mer lovande än att försöka leva efter ngn tro att allt går att ändra bara man tror på det tillräckligt mycket, enligt din egen filosofi.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio

Förlåt men jag måste skratta åt din krassa beskrivning av hasandet :rofl: Fast det är inte ett dugg roligt, utan precis som du säger, så tycker jag att många ryttare fått helt fel uppfattning om vad lång och låg innebär, vad syftet och funktionen är, och vilka förutsättningar som behövs för att det ska bli meningsfullt och fylla sitt syfte.
Håller också med om det. Många verkar ha fått uppfattningen att lång/låg är det samma som framtung. De fokuserar enbart på hästens huvud och hals och glömmer bort det viktigaste, att bakdelen är engagerad så att hästen kommer över ryggen, helt försvinner, och ja, då blir det bara framtungt.

Lång och låg betyder inte skottkärre känsla. Utan snarare av att man har mycket hals framför sig, samtidigt som kroppenpå hästen faktiskt finns UNDER en, centrerad under sätet, dvs känslan av att man hela tiden har bakbenen med sig och kan via sitsen hämta upp och släppa ut hästen obehindrat, utan att det blir hack i rörelsen på något sätt.

Är känslan att det stupar neråt därfram, med tyngd i hela handen, eller att det stupar nedåt med tyngd på hela framdelen för den delen, även om man inte har så mycket i handen, och att det känns som det är långt till att bakbenen svarar därbak, ja då har man liksom svarat på sin egen fråga.
:bow: Bra beskrivet!
BTW: Jag tror Totola pratar mer om hästens muskulatur och hur kroppen kan förändras med träning. Ni andra pratar om hur hästen är byggd rent skelettmässigt. Ni pratar om olika saker helt enkelt.

Nej jag förstår att det är svårt att diskutera med någon som har ett helt annat synsätt. Rätt naturligt, och så upplever jag det blir åt motsatt håll åt någon som inte är öppen ens för självklara saker.
Självklart kan hästar ha olika begränsningar fysiskt, och självklart har genetisk exteriör med det att göra. Det jag påstår är att exteriör också luras, särskilt om muskelstatusen är mindre bra. Då påverkas silhuetten, benställningen, helheten mao. För att egentligen kunna avgöra hästens exteriöra begränsningar tycker jag först att man bör ha kommit till en viss gräns, där den iaf kan utnyttja den fysik den har i grunden. Det kan ta sin lilla tid, men det är knappast exteriören som är det avgörande för hur lång tid det tar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka