Lång man på dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CCorneliaa

Hej!
Jag undrar om det är okej att man har lång man (ca ner till bogen) på en kraftig häst när man rider dressyr?
Han har väldigt kraftig man som ser väldigt konstig ut knoppad, därför vill jag spara ut den.
Får man lägre poäng, är det tillåtet?
Vill ha svar!

(Han har en underbar man :love: vågig, svart och väääldigt tjock!)

Sv: Lång man på dressyr?

Ja, du får ha utsläppt man i dressyr. Dock vet jag inte hur det blir med poängen, det beror nog mycket på domaren.

Man kan ju fläta upp den utan att göra just knoppar!

Jag har lång man på mitt halvblod (är ju nästan dödsstraff på det!:p), och jag gör en inbakad fläta längs mankammen när jag rider för att få undan manen från tyglarna.

På tävling tycker jag nog att halsen ska vara fri så att man får ett stilrent och prydligt intryck och ser hur hästen ser ut ordentligt, så jag tycker absolut att du ska fläta den även om det rent teoretiskt inte borde göra skillnad för poängens skull.

Man kan ju fläta upp den utan att göra just knoppar!

Jag har lång man på mitt halvblod (är ju nästan dödsstraff på det!:p), och jag gör en inbakad fläta längs mankammen när jag rider för att få undan manen från tyglarna.

På tävling tycker jag nog att halsen ska vara fri så att man får ett stilrent och prydligt intryck och ser hur hästen ser ut ordentligt, så jag tycker absolut att du ska fläta den även om det rent teoretiskt inte borde göra skillnad för poängens skull.

Okej, inbakade flätor är alltid fint!
Bara lite jobbigt med min pojkes ostyriga man:)
Tack för hjälpen allihopa.

Någon som har något knep när man flätar en inbakad fläta?

Ja, du får ha utsläppt man i dressyr. Dock vet jag inte hur det blir med poängen, det beror nog mycket på domaren.

Varför skulle domaren dra ner på poängen pga. att manen är lång!?! Bättre bortförklaringar får man nog komma med om man ska rida dåligt :angel:

Nirak

Vissa domare drar ner poängen om dom inte gillar helhetsintrycket. Som att tex vissa domare inte gillar vissa raser.

Superfånigt men sant.

Har du belägg för det?
Det är väl mest vanligt att folk skyller på domaren när de inte uppfyller kraven ridmässigt
Att tex. en travare eller fjording osv får sämre poäng än ett bra halvblod handlar inte om rasism utan om att halvblodet bättre passar mallen för vilka egenskaper en tävlingshäst i dressyr ska ha

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

på min kompis protokoll stod det "Varför har inte denna fina häst uppsatt man? Ovårdat" på....

Jag vet en tjej som tävlade dressyr två ggr för samma dommare och samma program. Hon hade manen utsläppt, det var en travare hon red. Första gången hade hon manen kammad över frysmärkningen. Andra hade hon det inte. Betydlig poängskillnad.

Var det en "riktig" domare? Låter mkt underligt.. På klubbnivå så kan man ju få allehanda skumma kommentarer när domarna är typ en tjej i stallet som inte riktigt vet vad hon ska bedöma ;)

Nirak

Sånna där historier tror jag är myter. Klart att en domare kan se skillnad på en travare och ett halvblod. Syns ju både på exteriör och inte minst rörelsemönster. Frysmärkningen är knappast avgörande.

Nirak

Det finns många travare som ser ut mera åt halvblodshållet. Det går inte att generalisera så.

Att inte vissa dommare diskriminerar travare är en lika stor myt som att kvinnan inte är diskriminerad i dagens samhälle

tycker som flera andra att det skulle vara fint med en ardennerfläta (inbakad/ ponnyfläta ;) )

Att inte vissa dommare diskriminerar travare är en lika stor myt som att kvinnan inte är diskriminerad i dagens samhälle

Måste nog tyvärr hålla med där..det är så..jag har själv ingen personlig erfarenhet av just tävlingar. men jag vet hur stor fördommarna är, och detta påverkar många (dåliga) domares poängsättning.

Att tex. en travare eller fjording osv får sämre poäng än ett bra halvblod handlar inte om rasism utan om att halvblodet bättre passar mallen för vilka egenskaper en tävlingshäst i dressyr ska ha

Nirak

Och precis var i TR står det hur en dressyrhäst ska röra sig och vilken exteriör som är passande? :smirk:
Man borde kunna ställa upp med vilken hästras som helst och sedan ska ekipaget bedömas utifrån hur duktiga dom är tillsammas INTE beroende på vilka gångarter pållen är född med... tycker personligen att domarna ska vara så kunniga att de ska kunna ge även höga poäng till en häst som naturligt har dåliga gångarter men rids så de använder hela sin kapacitet!..dock är väl så inte fallet i tävlingdressyren idag.....:smirk:

sen kan jag hålkla med dig om att folk säkert gärna skyller sina dåliga poäng på att domaren inte gillar hästen.. men det är nog tyvärr inte hela sanningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka