Lång man på dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång man på dressyr?

Och precis var i TR står det hur en dressyrhäst ska röra sig och vilken exteriör som är passande? :smirk:
Man borde kunna ställa upp med vilken hästras som helst och sedan ska ekipaget bedömas utifrån hur duktiga dom är tillsammas INTE beroende på vilka gångarter pållen är född med... tycker personligen att domarna ska vara så kunniga att de ska kunna ge även höga poäng till en häst som naturligt har dåliga gångarter men rids så de använder hela sin kapacitet!..dock är väl så inte fallet i tävlingdressyren idag.....:smirk:

sen kan jag hålkla med dig om att folk säkert gärna skyller sina dåliga poäng på att domaren inte gillar hästen.. men det är nog tyvärr inte hela sanningen

Håller med till 100%

det är ju mkt sällan en så pass duktig ryttare rider en häst som rör sig riktigt dåligt.

sen så står det ju i TR hur alla dessa rörelser skall se ut när de utförs, och om inte hästen tex. länger steget i en mellan eller ökad trav så blir poängen kassa, oavsett om den är super loss osv.

nej det är sant, men det är lite synd att det döms som det gör ( tycker jag) eftersom man istort sett inte kan komma o rida på en häst av annan ras än hbl/ fbl typ eftrsom de har en viss typ av exteriör och rörelsemönster...om du har enarab te.x kommer den aldrig kunna röra sig likadant som ett toppstammat hbl..MEN araben kan vara precis lika välutbildad och röra sig lika korrekt samt utföra rörelserna lika korrekt.. men får för detta kanske inte samma poäng.

ja det står hur dom ska utföras... ex så ska som du skrev hästen länga steget i ökningen.. men om hästen har dåliga gångarter blir juh inte längningen lika spektakulär som om hästen hade haft supergång.. men det kan ju vara en lika bra längning utifrån hästen sett om du förstår vad jag menar....:)

dessvärre finns det domare som ger sämre poäng bara för att det är en travare. Inte alla men det förekommer allt. Det kommer aldrig gå att undvikas. Bara se o läsa hur många som är anti travare som skriver på forumet. Givetvis förekommer denna åsikt även bland en del domare. Alla klarar inte av att en travare tar sig förbi vissa hästar.

Därför är hoppning så mkt ärligare i grund o botten.
där finns det inget rasindelat. Där tävlar alla på samma villkor.

Men vad kan klassas som orättvis bedömning/diskriminiering/"hästrasism" då.
Är det "rasistiskt" att en travare får sämre poäng pga. att den rör sig sämre än ett halvblod.
Det tycker inte jag. Vill man konkurrera och känner man att placeringar är viktigt får man väl köpa en gångartshäst istället?

Nirak

Det är lättare att bli rättvist bedömd när manen inte täcker hela halsen och lite bog. När den är uppsatt ser man hela hästen och helhetsintrycket blir bättre.

Ardennerfläta ger också en illution till en maffig hals - som kan vara till en fördel ;)

En lång och kraftig man skymmer som redan sagts hals och bog, och det är inte fördelaktigt.

Dessutom: En stor, tung man som ligger över på ena sidan stör den symmetri man eftersträvar i dressyren. Tänk t ex på rakriktningen på medellinjen.

Inbakad ardennerfläta är skitsnyggt! Sparar manen på min tös, när jag ska dressyrtävla så blir det ardennerfläta. Är manen tjock gör man den på båda sidor.

Nån som har något bra tips på hur man får till en snygg ardennerfläta? Mina stackars försök till att göra en sådan har inte ens varit värda att kallas för flätor:rofl::angel:..

Så på en pall och fläta uppifrån! Ta lite hår i taget och fläta HÅRT. Använd gärna frisyrgele. Flätan får inte "sträcka" då går den upp, blir det för glest mellan "tagen" så fläta en extra gång som vanligt innan du tar upp nytt hår igen. Då sträcker det inte sönder. Det märks inte i slutresultatet heller!

Här är min häst flätad:

vackerthuvud.jpg

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Gosh vad snyggt:eek::d:)!!

Tack för tipsen:bow:! Antar att det sen bara gäller att öva öva öva, som med allt annat:angel:

Kan tipsa om att hårvax är effektivare än gelé... Måste tvättas bort dock.

Fläta sedan med "underhandsfattning", d.v.s. lägg in det nya taglet i fläten underifrån och upp så blir det ännu snyggare, men det sitter inte lika bra.

Fläta sedan med "underhandsfattning", d.v.s. lägg in det nya taglet i fläten underifrån och upp så blir det ännu snyggare, men det sitter inte lika bra.

Så gör jag?

Man kan också testa att fläta inbakad fläta typ rakt PÅ mankammen och ta från bägge sidorna (om hästen har tjock man).. ger lite extra hals ;) Lite svårt att hitta en nog hög pall, helst ska man ju vara rakt ovanför hästen då :p Går att sitta på hästen om den inte har alltför lång hals ;)

Nirak

knapplån.

min häst:
23.jpg

Jag behöver ej fläta längst upp, då han redan har en maffig hingsthals.

b7.jpg

b6.jpg

Har du belägg för det?
Det är väl mest vanligt att folk skyller på domaren när de inte uppfyller kraven ridmässigt
Att tex. en travare eller fjording osv får sämre poäng än ett bra halvblod handlar inte om rasism utan om att halvblodet bättre passar mallen för vilka egenskaper en tävlingshäst i dressyr ska ha

Nirak

Vet inte vad du menar med belägg för det, men kan förklara lite hur min häst ser ut.
Han är en welsh cob, maxad d-ponny och mörkbrun päls (nästan svart). Hans man och svans är svart, väldigt tjock och vågig, nästan omöjlig att fläta.
Ponnyns gångarter är helt underbara och han är utbildad medelsvår dressyr (dock tävlat det med kort man).
Alla hans släktingar har längre man än 5 decimer så därför tänkte jag att han borde ha det också.

Och precis var i TR står det hur en dressyrhäst ska röra sig och vilken exteriör som är passande? :smirk:
Man borde kunna ställa upp med vilken hästras som helst och sedan ska ekipaget bedömas utifrån hur duktiga dom är tillsammas INTE beroende på vilka gångarter pållen är född med... tycker personligen att domarna ska vara så kunniga att de ska kunna ge även höga poäng till en häst som naturligt har dåliga gångarter men rids så de använder hela sin kapacitet!..dock är väl så inte fallet i tävlingdressyren idag.....:smirk:

sen kan jag hålkla med dig om att folk säkert gärna skyller sina dåliga poäng på att domaren inte gillar hästen.. men det är nog tyvärr inte hela sanningen

I TR hittar du rörelsebeskrivningar där det står hur det är tänkt att hästen/ponnyn skall röra sig. Tanken med vanlig tävlingsdressyr är att man skall hitta det bästa ekipaget för dagen, inte bara den bästa ryttaren. Det handlar ju om ett team. Å andra sidan så har ju ryttartest/ dressyrryttartest introducerats i Sverige med tanke på att få ryttare att anstränga sig mer vad gäller sits och inverkan och inte bara köpa sig en fin häst som rör sig bra. En häst blir ju aldrig bättre än vad ryttaren är, då den inte kan ränna runt i programmen alldeles solo. :D
Man måste tänka på att dressyrprogrammen är utvecklade med tanke på hästarnas ålder och utbildning, inte ryttarnas. Däremot är ryttartest/dressyrryttartest utvecklade med tanke mer eller mindre enbart på ryttarna och deras förtjänster/ svagheter.

Väljer man att tävla traditionell dressyr så kommer/skall alltid en hästs/ponnys gångarter att vägas in i bedömningen. En riktigt bra ryttare kan utveckla en hästs gångarter ganska så rejält så jag ser inte riktigt problemet. Jag tycker de flesta domare redan är kunniga nog att ge rätt poäng till hästar med svaga gångarter men som går på maxkapacitet. Det är ju bara det att det då fattas lite hos hästen/ryttaren eftersom gångarterna inte riktigt duger och då kan man inte ge de höga poäng alla ryttare vill ha. Det vore jämförbart med att en stavhoppare lämnar in klagomål på att han inte tog medalj för att han inte kunde springa fort nog för att utnyttja stavens hävstångskraft men "jag gjorde mitt allra allra bästa och då borde jag förtjäna en medalj!"

Tycker inte jag. Det är en bedömningssport att jämföra med simhopp, konståkning eller dans. Och ja majoriteten av utövarna inom dessa grenar har också liknande exteriör även om det inte står där heller. En bra häst med fina gångarter ska helt enkelt få bättre poäng än en travare med svårigheter att gå rent i galoppen. Väljer man att skaffa en mindre lämpad häst för dressyrtävling får man ta det i beaktelse när man tävlar.

jag håller med dig.. det absolut inte så jag menar. är det skillnad mellan gångarterna mellan ett halvblod och en travare så ska det självklart ha olika poäng. MEN när en travare får olika poäng beroende om på domaren vet att det är en travare eller inte. då är det fel. Det är inte jätte vanligt men det förekommer tyvärr.. Det är lite så tyvärr att sånna som inte själv har ägt en travare och tävlat med en ser ofta inte dessa orättvisor. Men det är väldigt mänskligt. Det är precis som att många män inte tycker att världen är diskriminerande mot kvinnor. De är på fel sida, så de ser inte.

Tycker det är synd att man ska behöva hosta upp en enorm summa pengar för att tävla framgångsrik dressyr.. Det är ju det som gör ridsporten till en "snobbsport" i folkmun.
För det första ska man ha en bra häst med huuuur bra rörelser som helst, sen ska man ha en sadel som kostar minst 17 papp så att ryttaren kan sitta fint och utföra det hon/han ska så bra som möjligt och sen så ska man dessutom ha råd med alla övriga kostnader som anmälning..
Långt ifrån alla har denna förutsättning.. Tänk, vilka talanger man kan missa..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka