Sv: Lång man på dressyr?
Utsläppt kan vara fint när det handlar om en grov häst.
Men själv tycker jag att det är mer stilrent med uppsatt man. har själv en häst med tjock lång man, inte tävlar dressyr med honom, men om jag skulle göra det ska jag fläta den.
Skitsnyggt att göra en fläta längs mankammen. Vet inte om det kallas ponnyfläta(?), men denna flätan ligger på ena sidan längs mankammen.
Börja som om du skulle göra en liten fläta längst fram på manen vid öronen. Den "tussen" som ligger närmast resterande man börjar du med.
När du sedan ska ta den tussen igen tar du med lite man från resterande manen. Fläta
hårt så att manen kommer upp till mankammen. Ta nu med lite man varje gång, och fortsätt tills hela manen är flätad. Då har du fått en snygg fläta. Jag tycker inte det gör så mycket om flätan inte ligger tätt längs mankammen, det kan vara svårt om den är tjock (fråga en som vet).
Sen kan du också göra en ardennerfläta. Lättast är om du delar på manen, alltså man på båda sidor om mankammen. Fläta nedåt manken bara, och håll koll på att flätan blir jämn, ta med ny man vid varje nytt tag. Detta kan vara lite svårt om manen är supertjock, men det går med lite träning.
ta gärna bilder sen på hur det såg ut när du testade