Lång man på dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång man på dressyr?

Varför skulle domaren dra ner på poängen pga. att manen är lång!?! Bättre bortförklaringar får man nog komma med om man ska rida dåligt :angel:

Nirak

dressyr är en stil sport så de e klart att dom går på de me...

Prova med att göra ett nät! Har det alltid på min pojke och domarna gillar det! :)

Jag har aldrig sett en travare med i närheten av lika bra gångarter som en bra gångartshäst. Men visst kan en travare hävda sig med en bra ryttare men inte i de högre klasseran och i de fallen är det inte gångarterna som ger den placeringar utan den har andra förtjänster.

Talanger får möjligheter att rida andras hästar. Jag tycker faktist inte att det är det minsta synd trots att jag inte har möjlighet att köpa några gp-hästar och visst kan jag vara avundsjuk på de som har sådana möjligheter men det stannar också där vill man bli riktigt jäkla bra åker man utomlands och jobbar med hästar och således får möjlighet att rida bra hästar piece of cake.

ok.. sorry...:crazy: har missat om det står att hästen måste ha en viss exteriör/ gång...-- men detta kan väll enbart isånnafall få utslagskraft i högre klasser? då man rider upp till regionala tävlingar ska väll vem som helst som rider fint kunna få vara med och ha samma chans till bra poänbg oavsett om du har en tinkerpålle? eller? :crazy: annars försvinner juh liksom hela grejen som man lär sig att "allas lika värde, rättvisa och att det ska vara roligt" ?

Klart att det är bästa ekipaget för dagen-- håller helt med o hästen går inte bättre än vad ryttaren tränar o rider...
MEn om du kommer o rider på ex. ett gotlandruss gentemot en ridponny--
*Russet har väldans fina gångarter för att vara russ , kommer gångarterna då inte stå sig mot ridponnyn som har väldans fina gångarter för att vara ridponny?
* Russet har väldigt fina gångarter och rids fram i dom, ridponnyn har normal gång och hämmas av ryttaren?
* Russet har normal gång hämmas av ryttaren, rörelserna utföres i övrigt korrekt. Ridponnyn har samma läge... vilket ekipage får troligast högst poäng?
(har inte TR själv här hemma så kan tyvärr inte läsa själv hur du menade att det stog om gångarterna.. )vore tacksam för svar:)

klart att hästen med ren galopp sak få bättre än den med oren.. menar inget annt
men om manex ser till traven...o travaren har en fin taktmässig och luftig trav o hbl har en aningens markbunden trav, rörelserna utföres lika korrekt av båda ekipagen.
I galoppen får kanske ev. travhästen problem MEN travarbetet borde ändå få högre poäng än hbl ..elller? det är här det ibland kan dömas fel....:smirk:
Säger inte att det alltid är så, men det förekommer :)

Utsläppt kan vara fint när det handlar om en grov häst.
Men själv tycker jag att det är mer stilrent med uppsatt man. har själv en häst med tjock lång man, inte tävlar dressyr med honom, men om jag skulle göra det ska jag fläta den.

Skitsnyggt att göra en fläta längs mankammen. Vet inte om det kallas ponnyfläta(?), men denna flätan ligger på ena sidan längs mankammen.

Börja som om du skulle göra en liten fläta längst fram på manen vid öronen. Den "tussen" som ligger närmast resterande man börjar du med.
När du sedan ska ta den tussen igen tar du med lite man från resterande manen. Fläta hårt så att manen kommer upp till mankammen. Ta nu med lite man varje gång, och fortsätt tills hela manen är flätad. Då har du fått en snygg fläta. Jag tycker inte det gör så mycket om flätan inte ligger tätt längs mankammen, det kan vara svårt om den är tjock (fråga en som vet).

Sen kan du också göra en ardennerfläta. Lättast är om du delar på manen, alltså man på båda sidor om mankammen. Fläta nedåt manken bara, och håll koll på att flätan blir jämn, ta med ny man vid varje nytt tag. Detta kan vara lite svårt om manen är supertjock, men det går med lite träning.

ta gärna bilder sen på hur det såg ut när du testade :bump:

Jo ett halvblod med dåliga gångarter ska givetvis ha sämre poäng mot en travare med exeptionellt bra gångarter men detta är väldigt sällsynt. Travare har som regel annan exteriör och gång mot ett halvblod (de är ju inte avlade för ändamålet) Så rent genrellt så har halvblod mycket gratis.

Jag har hittills inte sett en travare där man inte kunnat se att den varit just en travare.

Nej gångarterna bedöms inte för rasens egenskaper så ett russ med exeptionellt bra gångarter (för att vara russ) kanske inte kan hävda sig mot en ridponny med mediokra gångarter.

Nej gångarterna bedöms inte för rasens egenskaper så ett russ med exeptionellt bra gångarter (för att vara russ) kanske inte kan hävda sig mot en ridponny med mediokra gångarter.
nej det är så jag oxå menar att det är...
men det är det som är så synd.. varför ska man ha mindre chans att få bra poäng för att man har en annan ras? om ryttaren och hästen är lika duktigta som det andra ekipaget?

Tilllägg till diskussionen-->

Vad är det egentligen man vill uppnå med tävling?

är det en lydig hållbar häst med självbärighet, som är stark nog att utföra rörelserna tillsammans med sin ryttare!...
...eller är det en lydig häst med fantastiska gångarter!

ar det en ryttare som kan rida alla olika hastar oberoende av hastens naturliga forutsattningar for ridning...
...eller ar det en ryttare som bara kan rida fram en hast som har naturligt latt for sig?

Dessutom, det som star i TR ....kan det tolkas olika?

en häst med kanonbra gångarter brukar oftast alltid ligga snäppet före. trist men inte ovanligt. va på en tävling en gång varpå en häst rörde sig väldigt bra. gick inte att undgå att lägga märke till den pga sina fina gångarter. i starten gjorde hästen o ryttaren flera missar. hästen gjorde inte förvänd galopp när den skulle, den gjorde inga galoppbyten, som den skulle och det va flera såna missar. Ändå skrapade dom ihop över godkända procent..o jag har tom för mig dom blev placerade! det är sjukt..så ska det inte vara.

Men vill man hävda sig i dressyr så får man ju se till att skaffa sig en häst som rör sig extremt bra. Precis som att vill man rida gp-klasser i hoppning kanske man måste köpa en häst som hoppar extremt bra jag förstår ärligt talat inte skillnaden :crazy:

En häst jag red förut hade väldigt lång man, och jag gjorde ardenner flätor på henne några gånger. Det är mycket lättare för då har man inte man som slänger överallt. :)

*kl*
Jag stänger nu tråden då många användare är långt ifrån mandiskussionen... Vill man diskutera annat ämne är man välkommen att starta en ny tråd om detta.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka