Sv: Lång man i pleasure
En bra pelasurehäst ser säkert ut som en "zombie" för många. Dom ska gå långsamt och lågt, dom är byggda så och dom rör sig enligt sitt naturliga rörelsemönster. Icke att blanda ihop med halta, orena och orytmiska hästar som man ofta ser i pleasure här. Anledningen att man ser det är för att de flesta här dels inte kan rida en pleasurehäst och dels försöker rida hästar som inte har pleasure rörelsemönster och byggnad naturligt, eller inte är av tillräckligt god kvalitét. Kontentan blir att ryttarna försöker väga upp detta med att endast bromsa farten och då tappar deras hästar allt.
Är man van att se pleasure på en random wras tävling så tycker man dessutom att det ser ännu konstigare ut. Det ärokej. Alla behöver inte gilla pleasurehästar och deras sätt att röra sig och hur dom är byggda exteriört. Jag är ingen fan av islandshästar och deras tävlingform, ej heller av trav osv. inte för att jag tror att dom mår dåligt utan för att jag gillar inte deras byggnad och gångarter.
Dock skriker alla onaturligt om pleasurehästarnas gångarter. Då frågar jag mig, är det mer onaturligt än en travares, en islänning i tävlingsform eller en grand prix dressyrhäst? Tittar jag på en flock mustanger eller prewalskiis så ser jag ju vem dom rör sig mest likt. Markbundna energisparande och kortstegade.
Ni säger att hästarna är döda zombies. Har ni suttit på en riktig pleasurehäst någon gång frågar jag mig??? Bara för att man inte tycker om det estetiska så betyder inte det att hästarna är döda och knäckta utan livsvilja. Det vet dom flesta som ridit en sådan häst.
Och innan någon börjar hojta om tortyr tränare inom pleasure så kan jag informera om att det finns lika många sådana inom de flesta dicipliner. En äkta pleasurehäst går inte så för att den är knäckt, utan för att den vill det. Ett duktigt pleasureekipage flyter fram, inga synliga hjälper, inga tygeltag. Att gå så långsamt utan "hjälp" kräver en extremt stark, gymnastiserad och lydig häst. Jämför inte en jog med trav eller en lope med galopp. Tyck gärna att det ser tråkigt och ointressant ut men låt det då vara. Inte alla behöver rida pleasure! Tvivlar på att särskilt många skulle reda ut det på en riktigt bra häst.