Lång man i pleasure

Sv: Lång man i pleasure

Maken tycker att det var det mest tragiska han någonsin sett(han kan inget egentligen men ser ändå att det inte finns någon glädje i hästarna)..

har nog en kanon man som ser när något är bra eller dåligt för hästarna:love:

:love:Jag tycker oxå det är fint med lång man:love:
För övrigt tyckte jag att ritten var bra, hästen rör sej inte så robot liknande som i så många andra pleasure videos man kan se.

/LL

Gällande tempot i plesure är du o jag inte överens, men det behöver vi ju inte vara. Det är ju iaf domaren som bestämmer i slutändan:D. Skickar dig ett mail med bild på min grabb i färdig utstyrsel.
/C

kl

Ang tempo. Min häst kan jogga väääääldigt långsamt (inte med samma rörelser som dessa pleasurehästar, eftersom hon inte byggd och avlad för det, utan mer reining/kosse) men det är ingenting jag tvingat henne till. Hon joggar så långsamt, ungefär som en normalhäst skrittar, och det gör hon självmant. Jag har inte tränat mycket pleasure, men hon gör det naturligt och när jag bumbpar löst med skänklarna samlar hon sig bara ännu mer och går ännu långsammare.

Quarterhästar har jog och lope naturligt, det är ingenting framtvingat.

... ser man vår hästs gångarter i pleasuren är man förskonad från blockhälta gångarter. Hon har bäriga och flytande gångarter med framåtbjudning och vi i Sverige ser inte så offta nu dessa hemska gångarter där dem ser halta ut i galoppen som tur är , och ses dem så hamnar dem offtast inte på första platts för det. Domarna vill nu ,mer se mer forward motion i gångarterna , dem vill se jogg, extendet jogg, forward motion lope, ..

Inte? Jag tycker det kommer mer och mer.
Var på Bökeberg i höstas och hästen som vann pleasuren gick definitivt som dessa amerikanska zombies.

En bra pelasurehäst ser säkert ut som en "zombie" för många. Dom ska gå långsamt och lågt, dom är byggda så och dom rör sig enligt sitt naturliga rörelsemönster. Icke att blanda ihop med halta, orena och orytmiska hästar som man ofta ser i pleasure här. Anledningen att man ser det är för att de flesta här dels inte kan rida en pleasurehäst och dels försöker rida hästar som inte har pleasure rörelsemönster och byggnad naturligt, eller inte är av tillräckligt god kvalitét. Kontentan blir att ryttarna försöker väga upp detta med att endast bromsa farten och då tappar deras hästar allt.

Är man van att se pleasure på en random wras tävling så tycker man dessutom att det ser ännu konstigare ut. Det ärokej. Alla behöver inte gilla pleasurehästar och deras sätt att röra sig och hur dom är byggda exteriört. Jag är ingen fan av islandshästar och deras tävlingform, ej heller av trav osv. inte för att jag tror att dom mår dåligt utan för att jag gillar inte deras byggnad och gångarter.

Dock skriker alla onaturligt om pleasurehästarnas gångarter. Då frågar jag mig, är det mer onaturligt än en travares, en islänning i tävlingsform eller en grand prix dressyrhäst? Tittar jag på en flock mustanger eller prewalskiis så ser jag ju vem dom rör sig mest likt. Markbundna energisparande och kortstegade.

Ni säger att hästarna är döda zombies. Har ni suttit på en riktig pleasurehäst någon gång frågar jag mig??? Bara för att man inte tycker om det estetiska så betyder inte det att hästarna är döda och knäckta utan livsvilja. Det vet dom flesta som ridit en sådan häst.

Och innan någon börjar hojta om tortyr tränare inom pleasure så kan jag informera om att det finns lika många sådana inom de flesta dicipliner. En äkta pleasurehäst går inte så för att den är knäckt, utan för att den vill det. Ett duktigt pleasureekipage flyter fram, inga synliga hjälper, inga tygeltag. Att gå så långsamt utan "hjälp" kräver en extremt stark, gymnastiserad och lydig häst. Jämför inte en jog med trav eller en lope med galopp. Tyck gärna att det ser tråkigt och ointressant ut men låt det då vara. Inte alla behöver rida pleasure! Tvivlar på att särskilt många skulle reda ut det på en riktigt bra häst. :grin:

:bow:

Jag hade hemskt gärna ridit en riktigt bra utbildad pleasurehäst, för att, precis som du säger, få känslan och känna på hur det faktiskt är! Och som du säger, man kan inte bromsa en häst till att gå i en bra jog och lope.

Hej!

Riktigt, riktigt bra skrivet:bow:

Hoppas att alla som har förutfattade meningar och/eller inte har kunskap om pleasurehästar/klasser läser detta och kanske lär sig något som De inte visste innan.

MVH/Carina

Inte? Jag tycker det kommer mer och mer.
Var på Bökeberg i höstas och hästen som vann pleasuren gick definitivt som dessa amerikanska zombies.
Vann den , grattis säger jag då:laugh:
Domarna dömde den nog rättvis¨, jämförde den mot dem andra hästarna i klassen .

Det är möjligt att det är som du skriver. Det gör det ändå inte rätt. Min åsikt är att den typen av pleasure i videon är precis lika fel som tenessee walking horses och andra raser konstlade gångarter. Det är en avart som inte borde få förekomma.

På vilket sätt är det en avart? Och då menar jag inte halta orena hästar, utan pleasuregångarter.

Vad är det som är konstlat? På vilket sätt menar du, att dom går långsamt med korta markbundna rörelser? Eller vad exakt?

Gör du någon skillnad på pleasure och dressyrhalvblod med jättegång, travare, islandshästar i tävlingsridning osv. Eller vilka raser är det annars som är mer konstlade än andra i det avseendet?

Du har rätt att dessa häster är Främ Avlet med sina låg ställd hållning och mycket främ vikt.
Men du har fel att gångärten är Naturlig, den är främkallet.
Om vissa häster är halt eller ej kan vara svårt att bedoma, travet är så klen, det är när dom gå i Lope och belästning är som mest man se att dom gå oren.
Arizona

På vilket sätt är det en avart? Och då menar jag inte halta orena hästar, utan pleasuregångarter.

En normal häst rör sig inte på det viset.

Vad är det som är konstlat? På vilket sätt menar du, att dom går långsamt med korta markbundna rörelser? Eller vad exakt?

Jag har inte sagt "korta markbundna rörelser" men det är precis vad det är. Kort och markbundet som inte går igenom i rörelsen, stöter upp i leder och ben istället med förslitningar som följd. Jag har haft ett westerntränat halvblod som vart helt felriden på just det sättet. Kort och markbunden. Skillnaden mellan den och videon var att huvudet bar hon högt upp i luften och bakbenen gick så brett isär att man trodde hon konstant var skitnödig.

Gör du någon skillnad på pleasure och dressyrhalvblod med jättegång, travare, islandshästar i tävlingsridning osv. Eller vilka raser är det annars som är mer konstlade än andra i det avseendet?

Jag kan inte uttala mig om islänningar mer än att de flesta hästar kan tölta inte bara isisar. Travare kan röra sig normalt även om man avlar på individer med stark trav. Dressyrhästaveln är, enligt mig, påväg åt fel håll. Stora rörelser som gör det svårt att sitta på djuren i traven. Där har jag sett tendenser till, enligt mig, fel rörelsemekanik. Tittar man på ärevarvsbilderna från Flyinge International så är det inte långt ifrån walkers. Det är bara kuperade svansar och de där hemska grejern för att få den att växa fast i rättuppstående läge som saknas.

Jag har MYCKET svårt att tro att en häst friviligt skulle röra sig på det viset i hagen eller en flock, som man ser på videon. Det finns ingen energi i rörelsen alls. Hästarna ser fullständigt lobotomerade ut. Det där är inte lydiga individer. Det där är hjärndöda individer. Finns det folk som på fullt allvar väljer att avla fram hästar som rör sig på ett så onaturligt sätt?

Som jag ser det så är det tyvärr modenycker och taskigt utbildade domare som styr avelns utveckling. På gott och, i många fall, ont.

Senast ändrad:

Gångarterna är inte mer naturliga än en travares, en islänning, en hackney, en dressyrhästs, en lippizaner. Men inte mindre heller.

Det finns många pleasurehästar som inte går ett dugg på bogarna,men på grund av pleasureaveln så har de sämre exemplaren givetvis lättare för att hamna just där om man korsar fel individer eller rider dom fel. Precis som vissa andra raser har väldigt lätt för att sänka ryggen och höja nacken, eller biljardera bak, eller vad det nu må vara. Men inte är dom så extremt onaturliga som dom flesta vill påskina eller verkligen tror. Återigen, kortstegade, energisparande markbundna gångarter torde vara det som är mest önskvärt i det fria, möjligen med högre halsansättning och kortare hals eftersom en vild häst behöver kunna ha mer koll på omgivningen. Jag har studerat prewalskis (inte säker på stavningen just nu) och sk vildhästar i fångenskap en hel del så jag vet hur dom rör sig. Och dom rör sig mer somen pleasurehäst än en dressyrhäst, travare eller en töltande islänning!

Du har rätt att dessa häster är Främ Avlet med sina låg ställd hållning och mycket främ vikt.

Då en häst med lika långa fram och bakben (idealet) ändå har mer vikt på frambenen när den står rakt upp och ner så är detta helt galet. Sätt sedan på sadeln, ryttare etc och vikten på frambenen belastas ännu mer. Att sedan röra sig på det viset ger fruktansvärd belastning på leder, senor och muskler.

Hur lång är medellivslängden på en pleasure häst och vad är de mest vanliga skadorna på dessa?

Hos dressyrhästen har karpaltunnelsyndrom ökat markant. Om det beror på fel avel eller fel ridning vet jag inte. Jags kulle våga påstå att det är det senare med tanke på hur domarna vill att hästarna skall röra sig på tävling.

Jag är ledsen jag orkar inte hålla på o klippa eller klistra.

Men ja, det var precis det JAG sa. Markbundna,korta, energibesparande rörelser. Det är inte naturligt tycker du?
Blanda sedan inte ihop energibesparande rörelser med den energi du MÅSTE ha i en pleasurehäst du rider på RÄTT sätt. Den finns där, tro mig! Men den syns inte. ingen häst kan gå så långsamt på helt lång tygel med huvudet framsträckt utan att tappa bärigheten bakifrån om den inte har energi! Och det är precis det en duktig pleasurehäst gör. Många av dessa hästar är krutdurkar, superheta! Men det SYNS inte. och bara för att du inte kan se det så tycker du dom ser lobotomerade ut. Fine.Tills den dag du har suttit på en sådan häst eller sett den röra sig fritt i hagen finns det inget jag kan göra för att "övertala" dig och jag är inte intresserad av att frälsa folk heller.

Självklart är det mer diciplinerat under sadeln i en tävlingsklass än hemma i hagen. men jo, rörelsemönstret är detsamma. Skillnaden är att i flock kasnke dom bockar och busar lite också, men bara för att dom inte gör det dom få timmarna dom är under sadel betyder inte att dom är zombies. Vad jag vet är det inte unikt för pleasure att vilja ha sina hästar lugna och snälla när man rider.

Du försvarar pleasure hästarna och den även med att de liknar vildhästarnas rörelsemönster och att detta är ändamålsenligt. Jag förmodar att då du anser det naturligt så skor du heller inte dina hästar. Du sätter inte ens på slide skor på bak för att få en bättre slide och inte slita så hårt på hoven för det är ju inte naturligt.

Jag kan fortfarande inte tro att det rör sig så frivilligt. Inte ens vildhästar. Då de du har studerat i fångenskap har varit just i fångenskap har jag svårt att tro att djur med den typen av rörelsemekanik skulle överleva i vilt tillstånd. De skulle snabbt bli tagna av rovdjur.

Tittar man på hur vildhästar som lever vilt och inte på zoo så rör de sig bra mycket bättre än vad dessa pleasure hästar gör. I alla fall enligt de naturfilmer om vildhästar (ej i fångenskap) som jag sett, vilket jag tycker är en bra mycket bättre referens ram än de som finns i fångenskap. Jag har sett mustanger i dokumentärer som jag mycket väl skulle kunna tänka mig ha för dressyr, eller åtminståne ha dess rörelser. Mustangen anses ju vara mest lämpad för distans. Skulle vilja se hur en pleasure häst skulle klara det.

Hur lång är medellivslängden på en pleasure häst och vad är de mest vanliga skadorna på dessa?

Beror nog på vart i världen man tittar. Feltränade säger det sig självt att dom tar slut rätt snabbt. Men de välridna pleasurehästarna i USA (nej inte alla, finns likamånga feltränade eller med felaktig exteriör som inte håller utan tar slut som 3-åringar) har ofta långa tävlingskarriärer och blir sedan väldigt gamla, se bara på de gamla legendhingstarna som fortfarande verkar.

Ja många rider sina pleasurehästar FEL. Och ja, många pleasurehästar är felbyggda pga att man använt fel individer i aveln. MEN idealet kvarstår och det är den riktiga pelasurehästen jag diskuterar, den som är byggd rätt och har rätt rörelsemönster och form och som framför allt, är rätt riden och tränad. Det finns INGET som säger att den hästen inte håller lika länge som vilken skogsbrunte som helst, förmodligen längre. Men du skulle ändå tycka att den hästen är onaturlig om du såg den för det är dina preferensramar.

Liknande trådar

S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar