Lång man i pleasure

Sv: Lång man i pleasure

Samma problem där som här, igen publik.
Är hästen sjuk? den se inte att må bra utt.
Arizona

Det är just detta som gjort att många jag känner, har lagt av med pleasure. En del har slutat tävla helt. De vill inte ha hästar som går på bogarna i någon konstlad gångart. Jag blir alldeles mörkrädd när jag ser sådant här som på videon i länken.

Angående lång man. Jag såg längre man än så på flera hästar, några var quarters, under helgens träningstävling.

såg ut så :eek: de kan väl inte mena detta skulle vara naturliga gångarter ?
Och det är snyggt med lite längre man tycker jag :)

Min kuses man har gått av :/ jag försöker pälsglansa en massa för att rädda det som räddas kan.. Någon som har tipps om hur man kan "bevara" manen bättre??

Och angående You Tube videon.. så nej.. jag tycker inte det ser trevligt och harmoniskt ut!! Om jag inte visste vad dom håll på med skulle jag gissa på att hästen var blockhalt på höger bak.. minst..

Han har nästan aldrig täcke.. dom gångerna han har är det halvhals på täcket.. Det är bara översta man lagret som gått av hela vägen... sen blir det längre (och tunnare) ju längre ner man kommer på manen..

oh, herre je. Låt oss i Sverige bli förskonade från detta missfoster till gångartsgalopp. En jordnöts rullande trampsymaskin. Men jaja , manen var lite längre än vanligt. Smil
Håller med Paxan , men ser man vår hästs gångarter i pleasuren är man förskonad från blockhälta gångarter. Hon har bäriga och flytande gångarter med framåtbjudning och vi i Sverige ser inte så offta nu dessa hemska gångarter där dem ser halta ut i galoppen som tur är , och ses dem så hamnar dem offtast inte på första platts för det. Domarna vill nu ,mer se mer forward motion i gångarterna , dem vill se jogg, extendet jogg, forward motion lope, personligen gillar jag mer o mer pleasure, vet att det är en massa jobb att få dem att klara allt detta och att det krävs riktig ridning av ryttarna. Pleasure - den lättaste klassen att rida men den svåraste att vinna:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Trist att det blev en anti Pleasure tråd av det här! :(

Annars hade det varit intressant att diskutera mode runt show/pleasure, men det får man väl fortsätta med någon annanstans :grin:

Vad grundar du de på? Jag gillar pleasure och det ska va vad det heter en pleasure att rida. Men jag hoppas verkligen att vi inte tar till oss av de över sjö staternas ideal.
Citat, wras regelbok:Galopp med framåtbjudning är den enda galopp som är godkänd.
567 citat fel som medför poäng avdrag.
2. Undertempo (oavsett gångart) dålig framåtbjudning( som resulterar i oren galopp)

Ps Elanor, Leona har en otroligt fantastiskt fin o vacker man. Fram för långa manar i pleasuren. Nog kan väl tråden spinna vidare på modet. Kan det vara lite skillnader i förhållande till var vi bor i vårt avlånga land. Vad har ni sett ute på tävlingsbanorna?

%7B5431-c912f85c986e20eb857747d71b521e68%7D.jpg

så här är manen av.. inte allt men hälften i allfall.. :(

Hej!

Oj, vad många som blev upprörda av videon:confused:

Jag själv blir väldigt negativt inställd när man ser ex.vis ko-klasser när ryttaren sliter och drar i den stackars hästen som går med öppen mun och försöker förstå:mad:. Kanske är det motsvarande Ni känner för pleasure?

Ja, mig kvittar det vad andra tycker, jag älskar att titta på en snygg pleasureritt med en välskola häst och allt bling:love:

Wrangler: Hur ser manen ut när den är bandad i två rader? Är det även accepterat med lång man i halterklasser?

Hoppas det här kan bli en tråd med många bra tips och råd. Vi har våra hästar på träning i ett par månader och förhoppningen är att vi skall ut på tävlingar i år.:banana:

Vi kommer att tävla framförallt pleasure och horsemanship och om vi vågar så blir det AQHA-klasser också.

Till alla Er som tror att hästarna kommer att tränas i pleasureform i 2 månader - de är hos en tränare som är inriktad på reining:laugh:
Tänk om de bara kan gå reiningklasser när de kommer hem:rofl:

MVH/Carina

Wrangler: Hur ser manen ut när den är bandad i två rader? Är det även accepterat med lång man i halterklasser?

MVH/Carina

Ja om du tänker dig att manen är bandad som vanligt, högt uppe vid rötterna nästan och sedan en rad till under där man lägger ihop tofsarna som kommer uppifrån två och två.... är du med?

Finns lite andra varianter också,tex fiskbensfläta där man också bandar som vanligt först, sedan delar varje tofs på mitten och lägger ihop med nästa "tofshalva", så kan man göra så många rader man vill.

I halter brukar man säga att det är okej med lång man på de hästar som "ska ha" lång man, till exempel reiners som visas i Halter. Dock ska manen vara välgroomad och ligga platt, så den inte stör nacklinjen. Nu är det ju så att vi inte är lika specialicerade här i Sverige så har man en häst man tävlar halöter med men absolut inte vill kapa manen så är det givetvis okej, men man ska se till att den är snygg och inte för tjock och yvig. Jag har visat hästar med lång man och har som sagt en pleasure/halter hingst som jag inte kommer att kapa manen på trots att han endast kommer att gå dessa grenar.

Efter en snabb sökning, fiskbensmönster:
http://www.horsegroomingsupplies.com/pictures/files/1/5/0/6/5/IM000605_thumb.jpg

http://www.samfordequestriangroup.com/images/continentalbraiding.jpg

Ett annat alternativ som dock kan göras MKT snyggare :angel::
http://i219.photobucket.com/albums/cc7/luvs2show/e3.jpg

Har du NSBA's tidning "The way to go" så finns där bilder på långa maner med dubbelrader, hittade ingen nu på nätet men ska kolla lite mer ingående senare o se om jag hittar bild på vad jag menar!

bör och bör... såhär fixade jag min innan Chappen-pleasure
Kändes för svårt att få bandningen rak, så jag flätade ca 5 centimeter också.
om det är riktigt eller ej får ngn pleasure-expert svara för :D
Dock skulle jag aldrig aldrig aldrig sätta en sax i min pållas man.

25890006.jpg
Gud vilken vacker man din häst har blir nu mkt avundsjuk, håll alla saxar gömda från din fina häst:love::love:

Gud vilken vacker man din häst har blir nu mkt avundsjuk, håll alla saxar gömda från din fina häst:love::love:

Hihi tack :love:
Dock ser manen ganska tunn och risig ut här.. vet inte varför för så är inte fallet!
Manen är hennes stolthet! Hon njuter i fulla drag när man kammar och borstar,
men så fort man börjar fläta upp den blir hon supergrinig! :o:rofl:

Hej
Tävlar i plesure. Tycker att videon var hemsk o se. Tycker att det är et klart exemple på undertempo o på gränsen till oren gallopp. Lång man är fantastiskt fint tycker jag. Min lílla unghäst sparar jag på. Den gamle har lång man men den är inte så vacker. Vi kör med döljande av den på vårt eget lilla vis ( 500 paljetter i den o svansen som tar ett par timmar att sätta i). Lyllos er som har långa fina manar.
/C

Ja, mig kvittar det vad andra tycker, jag älskar att titta på en snygg pleasureritt med en välskola häst och allt bling:love:

Det är enorm skillnad på välskolad häst och det man ser på videon. Det på videon finns inte ens i samma solsystem som "välskolad" enligt mig.

Hej
Tävlar i plesure. Tycker att videon var hemsk o se. Tycker att det är et klart exemple på undertempo o på gränsen till oren gallopp. Lång man är fantastiskt fint tycker jag. Min lílla unghäst sparar jag på. Den gamle har lång man men den är inte så vacker. Vi kör med döljande av den på vårt eget lilla vis ( 500 paljetter i den o svansen som tar ett par timmar att sätta i). Lyllos er som har långa fina manar.
/C

Håller med ,inte den plesure jag lärde mej rida en gång i tiden:)

bilder ?? är så nyfiken på allt fint man kan göra med lång man :)
Är trött på att bara borsta och enkla flätor som han hatar :devil:

Lever hästarna överhuvudtaget eller har dom blivit lobotomerade???:confused:

Skulle våra hästar se ut som dessa zombie hästar så skulle djursjukhuset vara nästa!!!

Vill att det ska vara liv och personlighet i hästarna inte döda stackare:eek:

Hej!

Såg en jättesnygg pleasure-ritt på youtube. http://se.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M&feature=related.

Blev förvånad när jag såg att vinnaren i AQHA Select World Show Western Pleasure 2008, red en häst med lång man. Kanske något vi får se i Sverige 2009:idea:

Och ang rubriken, jag menar alltså inte "Lång karl i pleasure":angel:. Det kan det väl iofs bli om min gubbe kommer ut och tävlar, men det var inte han jag syftade på:love:

MVH/Carina
Förlåt om jag vekar dum men vad gör det om hästen ha lång man? Det vackraste vi har är väl hår och ögon... Skulle aldrig drömma om att klippa håret på min häst!

Hej!

Det är klart att Du inte skall klippa Din hästs man om Du inte vill:D

Men om Du skall tävla Din häst i ex.vis dressyr så tycker jag att knoppad kort man är mycket snyggare än lång frihängande man.

Hoppas Du förstod min jämförelse:idea:

MVH/Carina

Liknande trådar

S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar