Lång man i pleasure

Sv: Lång man i pleasure

Men jises! Nu får du ta och sakta ner och läsa vad jag skriver.

Jo jag skor flera av mina hästar. Nej jag använder inte plates för jag rider inte reining. Hade jag gjort det så hade jag använt plates. Hade jag varit intresserad av att allt ska vara så naturligt som möjligt så hade jag tränat "NH" o ridit utan sadel och träns, eller förmodligen inte haft några hästar alls.

En pleasurehäst är inte avlad för distans. Men en mustang rör sig fortfarande med markbundna energisparande gångarter och kort steg. En prew i fångenskap har precis samma rörelsemönster som den på stäppen.

Det är inte jag som tjatar om hur onaturligt eller naturlig allt är eller hur. Jag försöker ge ett perspektiv. Jag försöker få fram VAD det är som är så onaturligt med pleasurehästarnas rörelsemönster som du mfl tagit upp. För ja, jag har studerat det närmsta man kan komma vilda ur hästar och dom rör sig enligt de principer jag har tagit upp. Den enda anledningen till att jag tog upp det var tjatet om det onaturliga hos en pleasurehästs rörelsemönster. Och min poäng var att det inte ligger så långt ifrån varandra om man jämför med vissa andra långt mer "accepterade" typers rörelsemönster.

Det går inte fram vad jag försöker uppnå så jag ger upp för jag hoppas att denna tråden kan återgå till sitt intressanta ursprungsämne!

Senast ändrad:

De bästa dressyrhästarna är de som har lite powow i sig och nerverna på utsidan. Då får man bäst fram show och power. Där behövs explosiviteten i galoppökningarna och travökningarna och styrkan i samlingen.

Jag såg inte en häst i videon som var bärig bakifrån. De drog upp framdelen för att sedan trilla rakt ner på den i galoppen, som dessutom var fyrtaktig istället för tretaktig.

Min syster tävlar pleasure och jag rider hennes pleasure häst ibland. Den går även trail och annat. Det finns bra med krut i den hästen. Min syster är också helt emot den form av pleasure som visades i videon och enligt henne (och de gamla westernpolare jag har från mina western dagar) så är det många som asner att det som visas på videon något de helst inte vill se på tävlingsbanorna i sverige. Vi råkar bara ha en domarkår som vill ha det och plockar in gästdomare från USA som har det som referensram. En kille, som även Arizona känner, slutade tävla just för att det var åt det hållet det var påväg i sverige. Och tro mig när jag säger att den killen är väldigt duktig i hästens röreleseapparat (Eller hur Arizona *wink wink*) och ville inte vara delaktig i något sådant. Jag vet att fler lagt ner tävlandet just därför.

Det är möjligt att det är som du skriver. Det gör det ändå inte rätt. Min åsikt är att den typen av pleasure i videon är precis lika fel som tenessee walking horses och andra raser konstlade gångarter. Det är en avart som inte borde få förekomma.

Hay Shubbee:
Jag vill försvara Tenessee Walkers på en vist point:
Deras Running Walk är naturliga, den härstämer från de Morgan häst, Americas First Breed. Dem upptäckt vissa gång ärter i vissa individual och avla främ på dessa, det var så Standerd Breed, Pacers, Saddle Beed, Tenessee Walkers och Fox Trooters kom främ.
Dessa Fler Gaited Horses.
Det finns 3 olika typ av Tenessee Walkers:
1. Show Typ som du är bekant med, hög ben lift med Gegantiska hover.
(den har mycket kritik och är sakta men säkert på vägen utt)
2. Show Typ med hög ben lift och normal verkning och skoning.
(i den har klass är det god avel för att få individ med ett bra ben lift)
3. Ranch, Trail, Endurance Typ.
Det är den sista typ som jag jobbet med i Arizona, det var inte alla ungerna som hade ett Running Walk, vi kolla det in i Round Pen, främ driving för att se vad ungen hade för olika Gait, Skrit, Snabb Skrit (running walk) Trav, Galopp.
Ibland kunda den skifta mellan Running Walk och Passgång (passing). En häst som görde så kunde tränas att hålla en Running Walk.
En som vissa igen tecken till en Running Walk kasseras, man kunde försök att träna främ det men i regelt bröt dom över i Trav.
En Tenessee Walker som har en bra Running Walk är en riktig Pleasure att rida, och den kan hålla den hälla dagen.

Jag har ridet en Western Pleasure Quartern med Arizonas Desert Riders och jag kan säjer att det var det jobbigista jag varit med om i häst väg!!!
GAS BROMS, GAS BROMS HELLA DAGEN!!!
Den kunde inte gå riktig, äntingen gick den för sakta och bromsad hästen bakom eller gick i Jogg och kör´d näsen i hästen främför. OCH SNUBBLA!! I was fit to be tied!!!!
Jag fick gå sist för att losa problemet och kom till lägret sent där alla vanta på mig.
Nej fan, dom för hålla sig till showen, för non salskap ridnings häst är det inte i min bok.
Arizona

För det första, jag pratar inte om videon. jag pratar om Pleasurehästar och har gång på gång poängterat att jag menar dom bra pleasurehästarna somär rätt ridna och byggda.

För det andra, Pleasurestandarden i Sverige är knappast något som jag har tagit upp som något exempel, eller hur.

För det tredje, om du läser vad jag har skrivit en gång till så har jag till och med skrivit att riktiga pelasurehästar oftast är heta. Där finns exakt samma explosivitet och nerv just för att den behövs för energin och styrkan att utföra dessa extremt svåra moment på rätt sätt. En häst som bara är bromsad är ingen pleasurehäst.

Men kort och markbunden finns det bland alla hästar och raser. Här handlar det inte bara om kort och markbunden utan om att de rör sig som symaskiner. Det fnns ju nästan inget framåtgripande i rörelsen alls. Dessutom går det i ett så långsamt tempo att det ser ut som om man kör filmen i slow motion. Min dressyr häst skulle kunna skritta förbi den lopen under full avslappning, när han väl kommit över schocken hur konstigt hästen bredvid rörde sig. Finns det alls någon mening med att träna fram en så konstlad gångart som lope när den då, egentligen, drar mer energi än vad än normal skritt drar, som dessutom täcker mer mark på kortare tid och är bekväm att sitta på?

En lope är 100 gr mer bekväm att sitta i än skritt och anledningen till att man tränar det är väl samma anledning som man tränar en islänning i tölt och pass eller en dressyrhäst i ökningar och samlade skolor. Det är en tävlingsgren. Självklart blir allt mer tillspetsat då det är ju liksom grejen. Men lope och jog har en pleasurehäst i sig, det är inget du lär den, bara förfinar.

Tror vi kan avsluta denna diskussionen nu eller? Du gillar inte pleasure och så är det bra med det.

Det är möjligt att just du inte pratar om hästarna i videon men det gör jag och många andra. Det faktum att du gick i försvar för denna formen av pleasure och talade om för oss att vi var okunniga som inte vet hur en riktigt pleasure häst ser ut och rör sig gör att du, by proxy, pratar om videon.

Du tycker det är helt riktigt att hästar rör sig så. Det är din åsikt. Jag tycker det är helt fel att de rör sig på det viset. Jag anser att det är totalt onaturligt, konstlat och en avart. Det är min åsikt. Jag kommer fortsätta ha min åsikt och det finns inget du kan säga som får mig att ändra den åsikten. Jag kräver inte att du skall konvertera och förkasta hur pleasuren ser ut idag. Det får stå för dig. Sedan kan du komma och hojta att przewalski rör sig så.

Snälla, fram med en film som visar att en vildhäst rör sig likadant som dessa hästarna i videon, med denna extremt överdrivet långsamma rörelsemekanik, med steg korta som tätaste symaskinstygnen och huvudet hängande som om de fått nackmuskeln avskuren och omöjligt kan lyfta huvudet vanför manken. Kan du hitta en sådan film så kan jag köpa det du säger att przewalskin rör sig likadant. Inte för att jag har sett det i någon dokumentär om dom, men då måste jag ha blundat om det är så.

De jag tänker på är de som rör sig med höga framben och låååååånga kliv i bak, bredbent och måste sänka sig så hårt i bak att de ser ut som skidbackar.

Tror det kallas för Running Walk det de gör. Eller?

Fit to be tied? Hell, i'd have been three breaths from insanity.

Jesus Crist, you girls are too damn fast for me, I can´t keep up.
Är vi i Plasure Pace eller Tenn. Walker Pace.
Jag uppfätta den Pleasure Klass som som ett gren där man för se vem som komma sist i ett Slooooow Mooootion Raaaaace och om det gick mer sakta skulla dom gå baklänges!
Nu det skulla vara kul att se:idea:
Att påstå att andra raser har en naturliga engergi sparenda skrit/trav är val lång sökt (skrit kan vara som wrangler säjer när dom bete)
Jag har sett tillrklig med Mustanges och kan konstatera att dom gå inte i en Pleasure Gång.
Kan inte mycket om Tolt, men min kompis kunda få hennes gammle traver i tolt, (she is a good rider)
Jag har ridet många olika häster igenom åren, some good - some bad:
Men.....
Jag fick igen Pleasure i Pleasure Häster, och jag se ridning som ett Pleasure och Gladja i livet.
(nu för jag ta resten av kvallen att lasa vad du och Wrangler skriva)
Adios från Arizona - Ami - Ami-go

Du har fortfarande inte läst vad jag har skrivit. Och du vill gärna tillskriva mig åsikter om saker jag flera gånger tagit upp att jag inte diskuterar, till exemplel hästar som rör sig orent. Och att jag från början inte diskuterade filmen, läs mitt första inlägg i just denna debatten en gång till.

Jag har inte försökt få dig att ändra uppfattning men det stör mig när folk är benhårda i sin uppfattning att allt dom inte tycker ser ut som dom vill är fel. Särskilt när dom inte har sett eller ridit en sådan häst irl! Och det var inte jag som trashade denna tråden, jag höll mig rätt länge faktiskt. :grin:

Och jag har inte sagt att en vildhäst rör sig exakt likadant som en pleasurehäst, jag har poängterat likheterna och även hur långt dessa likheter sträcker sig från andra typer av hästar som du tycker är bättre och mer normala, vilket jag inte håller med om. Det jag har SKRIVIT är att en pleasurehäst rör sig energibesparande, markbundet och kortstegat. Precis som en vildhäst TEX. Det är vad jag har skrivit och det kan du nog också se ganska lätt om du studerar en irl eller på film eller vart du nu vill! Jag har aldrig påstått att en vildhäst kan gå en show pleasureklass. Det har liksom med lite annat att göra också. Men det trodde jag "goes without saying"
Det enda jag gjorde var att fråga vad som är avarten och det tycker jag inte att jag fått något svar på. Mer än att det är långsamt, kortstegat osv. Men i nästa mening säger du att det finns hos alla raser? Jag måste väl få fråga? Och ha en åsikt som baseras på mina erfarenheter. Det är MIN rättighet. Faktiskt.

Jag har sett tillrklig med Mustanges och kan konstatera att dom gå inte i en Pleasure Gång.
Kan inte mycket om Tolt, men min kompis kunda få hennes gammle traver i tolt, (she is a good rider)

Om vi slutar hänga upp oss på att mustanger kan gå pleasure vilket INGEN har påstått, tycker du då att en mustang har kort steg och mer markbundna gångarter eller stort steg med mycket action som en travare eller dressyrhäst?

Och din kompis är nog jätteduktig, men fick hon jobba för att få travaren i tölt? Eller gick han gärna så ofta i hagen?

*KNAPPLÅN!*

Nu har jag inte läst hela tråden, men har förstått att det bla. anklagats för att hästen ska vara död och en peanutroller.

Det jag ser i videon är en häst som är Lyhörd, i balans, med god rörlighet i sina bogar och det hade varit en FRÖJD och en fjäder i hatten för sverige om våra ryttare klarade av att rida sina pleasurehästar med samma underbara balans! Han lyfter fint, rör sig i perfekt takt med cadence och rytm! Ryttaren och hästen är Rakt av OUTSTANDING och är goda ambassadörer för sin gren, en absolut excellent vinnare som jag hemskt gärna ser mer av.

En pleasurehäst skall vara just - Ett Pleasure! Det ska vara en LYHÖRD och BALANSERAD häst som lyssnar till ryttarens minsta hjälper, studera hennes absolut otroliga galoppfattning och Försök att själva göra något som är ens i närheten av det och Tänk till!

Om ni kallar det där en peanutroller så Föreslår jag att ni studerar sveriges ryttare där MÅNGA låter sina hästar tappa sig, gå framtunga och hafsiga med bakdelen sladdande och en instabilt rytm, med kastande huvud och en piskande svans... Det är INTE pleasure att ha en häst som speedar en massa och är obalanserad, det är INTE pleasure att ha en häst som travar bak och galopperar fram och snubblar i vart och vartannat steg.

Nej ni, nu får det vara bra med svensk okunnighet - Det här är en UNDERBAR ritt! Öppna era ögon och inse för en gångs skull att vi svenskar MÅSTE sluta jämföra pleasure med dressyr! Den här hästen är INTE död, den är lyhörd och "dead broke" dvs - VÄL skolad! Jag skulle offra min högra arm för att någon gång få sitta på en sådan häst, men jag skulle Aldrig kunna göra den rättvisa - och jag kan ärligt, obekvämt, och troligen får jag mitt huvud avbitet nu, hävda att det skulle INGEN av er heller kunna. Vi har helt enkelt inte den nivån, den kunskapen eller den Känslan för pleasure som krävs för en sådan ritt.

Mvh Bewwan som bitchar lite

De jag tänker på är de som rör sig med höga framben och låååååånga kliv i bak, bredbent och måste sänka sig så hårt i bak att de ser ut som skidbackar.

Tror det kallas för Running Walk det de gör. Eller?

Fit to be tied? Hell, i'd have been three breaths from insanity.

Yes, det kallas för Running Walk eller Rack.
Den show Rack som du prata om är den gren jag ICKA GODKÄNNA!!!
Jag fick lära mig lita om den typen, från skorning vid 1 års ålder med ek kubber till svans klippning.
Jag är igen bleeding heart, men non mota för det vara.

Jag trö jag vet vem du menar, "stor skam att sätta en sån finn Reining Häst i en pleasure klass"

Jag starta en ny tråd, The Perfekt Pleasure Horse.
Kan du se om du hitta en länk till en show monster.
Ariona

Om vi slutar hänga upp oss på att mustanger kan gå pleasure vilket INGEN har påstått, tycker du då att en mustang har kort steg och mer markbundna gångarter eller stort steg med mycket action som en travare eller dressyrhäst?

Och din kompis är nog jätteduktig, men fick hon jobba för att få travaren i tölt? Eller gick han gärna så ofta i hagen?

Back, I had to go out and give the horses their night snack and bed time hug, Ami get´s cranky and pushes her bath tub in the ditch.

Jag är med dig, vissa häster är Hi Stepers och andra Low Slappers, typ Fox Trotter som Slaaapa bak benen så mycket att dom slita utt tåerna.
Ridskol häster som slapper alla fyra och göra hovslager vansinig.
I pleasure tackta hästerna i sitt eget spår, nästan som jag skulla försöka gympa nu :banana: om hästerna kunde här lite hållning, men som det är nu jag få den känsla att hästen tycka att livet är pest och den göra det den måsta göra och iget mer, och jag tro inte jag är ensam med såna känsler, titta på dom tomma läkter.
Jag starta den nya tråden Wrangler och du kan se min meaning med Pleasure.
Arizona

TS FÖRLÅT!!

Alltså, för det första: Mustangen som ras stammar ur RENAVLADE ridhästar, där kan vi väl alla vara ense? Att de sen de sista 400 åren, med viss inblandning av FLER förvildade ridhästar/körhästar, sprungit mer eller mindre lösa/vilda är en annan femma, men de befinner sig KNAPPAST så när ursprungshästen som prez. eller för den delen våra svenska russ, eller islänning gör.

Sen tas travare upp, jag kan ju erkänna att det är Betydligt lättare att få en femgångande travare i pass eller tölt än i galopp. Så det är knappast något att skryta om att travaren töltar då det kommer ifrån ett bäcken som är något annorlunda i sin form än t.ex. ett halvblods. Därtill talas det om att inte halvblod kan röra sig energisnålt och markbundet utan alltid har mkt steg med bärighet och svung. Det är åt h*lvete fel! Jag har själv ett dressyravlat halvblodssto samt en liten quarterbebis. I hagen när mitt dressyrsto rör sig från punkt A till punkt B, är hon KORTSTEGAD, sänkt, Samt markbunden då det är inget mer än en förflyttning - däremot när hon leker kommer swungen och luften fram i steget men vid bara praktisk förflyttning är tom hon med sin väldigt, väldigt, rena stam energisnål och markbunden. Mitt halvblod, när hon leker, samlar sig HÖGT för sådan är hennes exteriör, emedan min quarterbebis (som i ärlighetens namn har majoritet kosselinjer och där till faller under "heta och skarpskallade" hästar) SÄNKER sig. Ni glömmer bort att en häst i frihet ANPASSAR sig efter exteriören!

Därtill har jag en annan sak att invända emot - en BRA ranchhäst SKALL röra sig bekvämt och energisnålt och vara stark i sin grundexteriör. Det första man lär sig när man ska flytta kossor är att hålla sig i en bekväm trav, energisnål för att hästen skall orka hålla den timme ut och timme in vid längre förflyttningar av flocken, Men den ska vara explosiv när det krävs för att t.ex. plocka tillbaka en utbrytare, däremot får den Inte vara explosiv och ligga på då detta är alldeles för ansträngande för en arbetande ryttare under längre perioder. Och, i ärlighetens namn! Det är hos de arbetande ranchers som vår ridstil stammar! De strävar efter att hästen i arbete skall gå med huvud/hals i samma hållning som den gör i frihet i hagen, det finns videor på halterhingstar i hagen där de rör sig i EXAKT samma mönster med EXAKT samma huvudhållning som under ryttare - när de LEKER.

Dressyren stammar ur kavalleri, militärer, och skulle vara enkel och lätt att lära, eftersom såväl hästar som ryttare skulle kunna spottas ut på löpande band - tom en så enkel sak som vilken sida man sitter upp på stammar därifrån eftersom man oftast hade svärdet/värjan på vänster höft då majoriteten av ryttarna var Högerhänta. Det GÅR inte att jämföra en quarter med ett halvblod! De är AVLADE för HELT OLIKA saker! Precis som det Knappast går att jämföra en kossequarter med en islänning, eller mig med en hoppryttare för den delen!

*pustar lite*

Ni jämför äpplen med päron i den här tråden!
..och får jag tillägga att man knappast har med ridstil att göra? :rofl:

Jag har sagt att det finns markbundna och kortstegade hästar i alla raser ja. Jag har INTE sagt att ovanstående med tillägget långsamgående. De hästar som är i videon rör sig inte bara kortstegat och markbundet. De rör sig i extrem onaturlig slowmotion som ingen häst rör sig frivilligt. Vild, tam eller vild i fångenskap.

Mustangen stammar från tamhästen, ja. Moder natur har bidragit till att enbart starka individer har överlevt och fortplantat sig vilket nog gör att de ser väldigt annorlunda ut mot vad de gjorde från början. Jag svär på att ingen av de vilda hästarna rör sig på samma sätt som hästarna i videon. Det är där din jämförelse med vildhästen går fel. Min åsikt.

Jag är helt överens om att man avlar fram den individ man vill ha för sin gren men jag anser också att vi, människan - i vår önskan att leka gud och förädla det som redan finns, avlar sönder.

De gånger jag tävlade och tränade pleasure fick jag lära mig att det handlade om att rida hästen i en lugn avslappnad form och visa upp rena taktmässiga gångarter i ett lugnt tempo. Låååångt ifrån vad som syns på videon. Jag tycker inte de rör sig rent (då menar jag inte att de är halta och lytta) det är inte taktmässigt och det ser baske mig inte avslappnat ut utan konstlat och ansträngt.

Jag tyckte pleasure var en jätte kul gren, trots att jag alltid hamnade sist. Och hade jag tävlat den idag hade jag varit stolt över att hamna sist om jag tävlade mot ekipage som visade upp vad som visas upp i videon.

Som det blev. Tråden börjar med . Lång man. Jag utryckte mig att jag förfasades, för jag kan aldrig i mitt liv tycka att det är en vacker form av ridning. Men jag har ej heller sagt någonting sovande hästar eller bärighet. Det är bara inte tjusigt. Hästarna har bärighet det syns långväg , om man bara vet vad man ska titta efter. ÖVERLINJEN gott folk. Fast det där med energisnål. Jag tvivlar på att lopen är det, ju mer rörelse energi i ett föremål ju lättare att få framåt, ju långsammare så stannar energin i 500kg i vart nedslag. Blev lite kluddigt. Tråden fortsätter. Lång man var det.

:rofl: Tack för det!! ^^ jag blir så irriterad på sånt här, är det så Otroligt svårt att inse för folk att man kan jämföra klassisk ridning med western och en travare med en quarter lika lite som hallon och meloner? Man kanske gillar det ena mer än det andra - men det ändrar inte faktum att det är Helt olika saker... och ett hallon kommer Aldrig smaka melon - hur mycket man än försöker argumentera för det i ett forum.. :angel:

Som det blev. Tråden börjar med . Lång man. Jag utryckte mig att jag förfasades, för jag kan aldrig i mitt liv tycka att det är en vacker form av ridning. Men jag har ej heller sagt någonting sovande hästar eller bärighet. Det är bara inte tjusigt. Hästarna har bärighet det syns långväg , om man bara vet vad man ska titta efter. ÖVERLINJEN gott folk. Fast det där med energisnål. Jag tvivlar på att lopen är det, ju mer rörelse energi i ett föremål ju lättare att få framåt, ju långsammare så stannar energin i 500kg i vart nedslag. Blev lite kluddigt. Tråden fortsätter. Lång man var det.

Energisnål är Grunden - i rancharbete där vår ridstil stammar utifrån... men energisnål är varken lopen eller barrelracen, men, men... som alla andra tävlingsgrenar har det ju utvecklats och kraven höjts. Att jämföra med dressyren galoppiruett som knappast är varesig användbar i dagens läge, bekväm eller energisnål... eller för den delen islänningarnas flygande pass som knappast heller fyller någon funktion.

Man måste inte älska allt, jag personligen avskyr ju dagens dressyr.. men inte tusan sätter jag mig inom dressyr och Förfasas över den höga formen.

..men i ärlighetens namn, om vi tänker efter lite.. är inte islaget Betydligt hårdare hos tex vår travare med sina höga lyft och långa steg än hos en pleasurehäst som visserligen kliver, men förflyttar sin vikt mkt långsammare och med mindre steg än vad han gör?

Enkel fysik, allihopa.. det man förlorar i längd vinner man i styrka. Hastigheten vid islaget och längden på steget - som påverkar vinklingen i hoven (Se här t.ex. hur Hopphästarnas kotor nästan pressas ner i sanden när de landar för att ni ska förstå hur jag menar..) i en pleasure är troligen MINDRE slitsam än nedslaget vid dressyrens ökade trav där det finns en helt annan kraft i steget.

Liknande trådar

S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar