Sv: Lång man i pleasure
Det är lungt, för jag skyller hovbenshälta och kissing spine hos halvbloden på att de tvingar upp sina hästar i en för hög form för att kunna bibehålla en korrekt samling och därtill frambenens nedbrytning hos hopphästarna på att de Knappast i grund är gjorda för att väga 5-600 kg, och hoppa 140+ höga hinder.
Man behöver inte älska allt, men sanningen kvarstår - pleasurens lope är en balanserad, samlad och mkt långsam rörelse som kräver otrolig fokus hos både häst och ryttare och det som imponerar på mig är just att de lyckas hålla styrka, samling och rytm. När det utförs korrekt som i den här videon.
Vad vi svenskar verkar ha väldigt svårt för att inse är att lopen knappast är lika extrem som våran dressyr när det kommer till påfrestning på hästen. Men, skulle jag dömma dressyr så skulle jag Troligen vända upp och ned på resultatlistorna - jag Måste däremot som dommare hålla mig till regelboken, vilket innebär att jag kanske gillade den hästen Där bättre än Den andra hästen, men håller de sig bättre till riktlinjerna i TS måste det premissar före mitt personliga gillande.
AQHA har en ganska striktregelbok och dommarna dömmer med den som bas, och den Är utvecklad med just quartern i fokus. Hence... "vi" som är uppväxta med halvblod som den "ultimata" ridhästen har svårt att se det quartervana amerikaner ser. (nu talar jag om t.ex. min rancharbetande pojkvän och INTE Arizona) Jag älskar att se en showig häst, Mr T däremot avskyr det och vill gärna köra fingrarna i halsen när han ser det. Vi har olika referensramar - vilket Givetvis vi här i tråden också har.... men om man i grund är påverkad av dressyren kräver det mktmkt distans och tankeverksamhet, samt studier av exteriöra skillnader och rena rörelsemekaniska avvikelser för att man ska kunna tänka om.
*Argumenterar vidare*
..ta nu inget jag skriver personligt, och det gäller allihopa!