Lång man i pleasure

Sv: Lång man i pleasure

Bewildered: Väldigt klokt sagt.

Jag förstår att man avlar och tränar hästar för att gå som de i videon men jag tycker ändå det är fel, galet, en avart, en modenyck och som jag skyller på vad domare vill se och premierar istället för vad som är vettigt för hästen.

Min dressyr häst skulle kunna skritta förbi den lopen under full avslappning, när han väl kommit över schocken hur konstigt hästen bredvid rörde sig.

MEN skulle din dressyrhäst kunna galoppera så samlat att en en annan häst kunde skritta bredvid?
När lope är som lope bör vara, då tycker jag det är rätt fascinerande eftersom det är galopp fast i koncentrerad form. Och för att inte tala om hur underbart det är att sitta på.

Men jag tycker också att pleasure ser hemskt ut många gånger.

Jag trö jag vet vem du menar, "stor skam att sätta en sån finn Reining Häst i en pleasure klass"

Han var inte helt oäven på roping i sina yngre dagar. Dottern var rätt duktig i pleasure och piskade skiten ur många äldre, trots att hon var yngst, tror jag yngst i Sverige. Var inte hon ute och tävlade reining internationellt när hon vart lite äldre?

MEN skulle din dressyrhäst kunna galoppera så samlat att en en annan häst kunde skritta bredvid?
När lope är som lope bör vara, då tycker jag det är rätt fascinerande eftersom det är galopp fast i koncentrerad form. Och för att inte tala om hur underbart det är att sitta på.

Men jag tycker också att pleasure ser hemskt ut många gånger.

För att kunna få till en bra galopp piruett behöver hästen kunna galoppera så samlat att den praktiskt taget galopperar på stället. det är den förberedande träningen för en galopp piruett. Den typen av samling krävs inte i längre stunder då det är mycket krävande på hästen. Den skall fortfarande också vara i s.k. uppförsbacke och absolut inte hamna på bogarna samt att galoppen fortfarande skall vara tretaktig.

Jag har sett duktigt utbildade dressyrhästar på töm där tömföraren gått bakom hästen som galopperat samlat med energi, luft och i tretakt.

En samlad galopp är mycket bekväm men jag tycker skritt är mest bekvämt.

Det är lungt, för jag skyller hovbenshälta och kissing spine hos halvbloden på att de tvingar upp sina hästar i en för hög form för att kunna bibehålla en korrekt samling och därtill frambenens nedbrytning hos hopphästarna på att de Knappast i grund är gjorda för att väga 5-600 kg, och hoppa 140+ höga hinder.

Man behöver inte älska allt, men sanningen kvarstår - pleasurens lope är en balanserad, samlad och mkt långsam rörelse som kräver otrolig fokus hos både häst och ryttare och det som imponerar på mig är just att de lyckas hålla styrka, samling och rytm. När det utförs korrekt som i den här videon.

Vad vi svenskar verkar ha väldigt svårt för att inse är att lopen knappast är lika extrem som våran dressyr när det kommer till påfrestning på hästen. Men, skulle jag dömma dressyr så skulle jag Troligen vända upp och ned på resultatlistorna - jag Måste däremot som dommare hålla mig till regelboken, vilket innebär att jag kanske gillade den hästen Där bättre än Den andra hästen, men håller de sig bättre till riktlinjerna i TS måste det premissar före mitt personliga gillande.

AQHA har en ganska striktregelbok och dommarna dömmer med den som bas, och den Är utvecklad med just quartern i fokus. Hence... "vi" som är uppväxta med halvblod som den "ultimata" ridhästen har svårt att se det quartervana amerikaner ser. (nu talar jag om t.ex. min rancharbetande pojkvän och INTE Arizona) Jag älskar att se en showig häst, Mr T däremot avskyr det och vill gärna köra fingrarna i halsen när han ser det. Vi har olika referensramar - vilket Givetvis vi här i tråden också har.... men om man i grund är påverkad av dressyren kräver det mktmkt distans och tankeverksamhet, samt studier av exteriöra skillnader och rena rörelsemekaniska avvikelser för att man ska kunna tänka om.

*Argumenterar vidare* ;)

..ta nu inget jag skriver personligt, och det gäller allihopa!

Det är lungt, för jag skyller hovbenshälta och kissing spine hos halvbloden på att de tvingar upp sina hästar i en för hög form för att kunna bibehålla en korrekt samling och därtill frambenens nedbrytning hos hopphästarna på att de Knappast i grund är gjorda för att väga 5-600 kg, och hoppa 140+ höga hinder.

Ja, sitter dressyrryttare och rider i samma höga form som krävs på tävling hela tiden så blir det som du skriver. Formen måste varieras. Samma som att amatörer hoppar sönder sina hästar medans eliten har en förmåga att ha hästar som håller långt upp i åldrarna då de vet att en tävlande presterande häst inte behöver hopptränas hemma när den är i full tävlingsverksamhet utan det räcker att de jobbar med stärkande markarbete.

Vad gäller dressyrdomare så ser jag ofta, i lätt klass, hur en ihopkrullad häst med slarvigt ridna vägar hamnar över prydlig ritt, bra vägar och vad som krävs för klassen (lydnad, acceptans, ryttarens följsamhet etc) och det gör mig tvär ilsk.

Var på en träningstävling i helgen för westernryttare och var så himla glad när jag såg hur en tjej som red så prydligt och fint på en stor bruks nordis slog en kille på en quarter som satt och rykte hästen i käften i varje steg, på stång bett, och trots att hästen gjorde väldigt väl vad den skulle göra hamnade ekipaget inte högt i bedömningen. Det vart rangordning och clear round rosetter och killen vart utan. Nordisen slog dom i Reining och plockade även rosett i bägge pleassure klasserna, mycket välförtjänt dessutom.

Hoj lång man var det, annars får vi skapa en egen tråd med rörelse,energifrågor vigkt enhet per kilojoul kontra has vinkel per islag / hastighet= horisontalrörelsenergi.

För att kunna få till en bra galopp piruett behöver hästen kunna galoppera så samlat att den praktiskt taget galopperar på stället. det är den förberedande träningen för en galopp piruett. Den typen av samling krävs inte i längre stunder då det är mycket krävande på hästen. Den skall fortfarande också vara i s.k. uppförsbacke och absolut inte hamna på bogarna samt att galoppen fortfarande skall vara tretaktig.

Jag har sett duktigt utbildade dressyrhästar på töm där tömföraren gått bakom hästen som galopperat samlat med energi, luft och i tretakt.

En samlad galopp är mycket bekväm men jag tycker skritt är mest bekvämt.

Ja, det vet jag. Jag tyckte bara det var fel av dig att skriva att "min dressyrhäst kan minsann", som om det vore något negativt att lope går långsamt.

Nu blev jag väldigt nyfiken på att se hur en dressyrhäst rör sig i frihet (en högklassig sådan, gärna en avelshingst så man kan jämföra med pleasurehingstarna). Om det är någon som känner till någon sådan video så vill jag gärna se!

Glöm för guds skull inte bort att man måste kunna rida också. De funkar inte om man "bara" har så kallad rätt häst.

Jag letar som en bäng efter bilder på en pleasurehäst med lång man och två rader bandat. Har hela tidningar fulla med bilder här (något överdrivet kanske) men inte f**n hittar jag en enda bild på nätet!:eek:

Oj, jag har nog helt missat trådens ursprungliga syfte och innehåll! :o
Men om jag kommer tävla i pleasure med lillan så kommer hon nog få behålla sin långa man, den är så tjock och fin så det vore synd att klippa av. Fast bara om den blir längre än vad den är nu, för än så länge är den för kort för att vara en snygg lång man tycker jag... Oj vad rörigt det blev :D

wrangler: Vad menar du med två rader bandat?

Precis som pleasurehästar inte alltid rids i den låga flacka formen utan de gymnastiseras som "alla andra"....

WRAS har en klausul i sin regelbok som säger att hästen skall "Bedömmas utefter sin RAS förutsättningar och gå i en för HÄSTEN korrekt form" vilket innebär att en arab som går som en quarter skall dömmas ned emedan ett halvblod som går med högre samling skall dömmas upp vs en nordis med flack form. Vilket är en Enorm skillnad mellan AQHA och WRAS.

att göra en jämförelse där är som att jämföra en klubbtävling på ridskolan med fem års testen inom ASVH.

En dålig ritt är en dålig ritt, oavsett rasen. Jag har sett småungar (under tio år gamla) på sina ponnyer slå ryttare som placerat sig etta och tvåa på arabsm! ..på en wrastävling dvs.

alltså.. en WRAStävling går inte att jämföra med en AQHAtävling då regelböckerna skiljer sig och bedömingen baseras på olika saker då AQHA strävar efter "den ultimata quartern" och WRAS strävar efter en trevlig, korrekt riden Kretiochpletihäst där det Krävs att dommaren frångår allt vad rasstandard heter och Bara bedömmer ekipaget utifrån ekipagets förutsättningar, och inte rasens norm.

wrangler: Vad menar du med två rader bandat?

Försökte förklara det tidigare i tråden... men man bandar som vanligt högt uppe vid mankammet (ätt djävulskt jobb på lång man :devil:) och sedan en rad till nära under där man sätter ihop halvan av varje tofs med nästa tofs närmsta halva så att säga. Nästan som ett fiskbensmönster men mycket tightare och mindre avstånd,samt bara två rader.... Letar förtvivlat efter bild :grin:

Ja, det vet jag. Jag tyckte bara det var fel av dig att skriva att "min dressyrhäst kan minsann", som om det vore något negativt att lope går långsamt.

Nu blev jag väldigt nyfiken på att se hur en dressyrhäst rör sig i frihet (en högklassig sådan, gärna en avelshingst så man kan jämföra med pleasurehingstarna). Om det är någon som känner till någon sådan video så vill jag gärna se!

Jag har sett dressyrhästar med helt förstörd skritt på lång tygel. Ett a sveriges mer välkända dressyrnästen runt huvudstaden, där det bor en landslagsryttare (eller två) har jag sett många dressyrhästar som inte kan skritta normalt. Avarter förekommer i alla ridgrenar. Jag hävdar inte alls att dressyren är det ultimata. Jag avstår hellre att klättra uppåt i klasserna än jag rider min häst i en form som inte är ändamålsenligt för kroppen och hållbarheten. (och plockar träningsform från western, akademiskt, hoppning och dressyr)

Hittar jag en video på någon hingst skall jag hinka in den. Tyvärr visas de ju sällan lösa.

Bewildered: Tack! Då vet jag att jag ligger inne på WRAS inställning.

Syrran har sagt något om att öronen/nacken får inte vara nedanför manken. STämmer detta?

Ok, men då tror jag att jag förstår precis! Har nog aldrig sett det, men det var ju något sorts fiskbensmönster jag såg för mig när jag försökte föreställa mig vad du menade :idea:

Bewildered: Tack! Då vet jag att jag ligger inne på WRAS inställning.

Syrran har sagt något om att öronen/nacken får inte vara nedanför manken. STämmer detta?

Det är en bra grund att tänka på så man inte låter hästen dumpa sig neråt. En häst som går med huvudet för lågt tappar gärna ner sig på bogarna och blir låst - MEN (dessa eviga MEN!) det är ingen 100%igt gällande regel. Eftersom vi inte gärna kan spänna en planka mellan sadelhorn och hästöron har hästen en frihet med huvudspel och huvudet rörs ju friare inom western med sina långa tyglar än inom dressyren där formen är mer statisk. Man Bör snarare fokusera på att buken skall arbeta och bäckenet vinklas in än att placera huvudet någonstans. Vi rider ju våra hästar "bakifrån och fram" - inte framifrån och bak.. och tänk på hur hästen sträcker ut sina muskler när den blivit upplockad i en högre form och fått jobba där en stund när man ger den lång tygel igen. Den sträcker sig Frammåt/Neråt om den "arbetat korrekt" men bibehåller sin bärighet i ryggen ändå och ex. ett halvblod skall ju länga sitt steg då. Inom den klassiska ridningen har vi ju (och mkt inom western med faktiskt, när vi tränar och inte tävlar pleasure dvs) ett inner bakben som vi strävar efter ska ha sitt nedslag centrerat Under ryttaren - i den mån exteriören Tillåter det! Lika mycket som ett halvblod kan bibehålla sin balans och sin korrekta muskulära arbetsform på lång tygel med huvudet sänkt, och öronen Under manken, kan en quarter det. Bara det att steget blir mer markbundet. :angel:

Hängde du med?

Hängde du med?

Hängde med hundra procent.

Mer och mer övertygad om att jag inte är en quarter anhängare utan ligger mer åt WRAS hållet.

Någon gång kanske jag tar mig ut på en pleasure med mitt dressyrhalvblod. Eller kanske en trail. Han är en jävel på att fixa grindar.

Jag ska erkänna, rakt av, att jag inte är en pleasureryttare själv utan nöjer mig med titeln Ryttare... :rofl: jag rider allt jag kommer över, och hanterar ännu mer... Absolut att du ska ut och leka lite med ditt halvblod! ..men låt hans/hennes man växa ut först..... :angel: *smiter nu iväg från sin trådkapning och gömmer sig ett tag...*

Åter igen.. FÖRLÅT TS för min brutala trådkapning!

Liknande trådar

S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar