Låna ut vid köp?

Sv: Låna ut vid köp?

fast jag tycker inte man kan jämföra häst med ex. bil lr bostad.

En häst är ju ett levande väsen och man vill ju ge den de bästa förutsättningarna och förhoppningsvis ett långvarigt hem.

Jag förstår dom som inte lånar ut/vill låna, men jag är även för den andra "sidan".

Fast en häst kan ju kännas 100% rätt men att saker och ting kommer upp i efterhand. Att testa en häst en eller några gången kan lura en mkt. Hästen kanske har en SUPER dag just den dagen. Och ofta testar man där hästen bor och känner sig trygg. Jag har en nära vänn som nästan köpte en häst som visade sig vara helt ohållbad. Halt bara av att den sattes igång. Nu konstaterat att hästen helt enkelt inte klarar av ridning och får gå som avelssto. Tack och lov lånade hon hästen före ev köp. Och det är sånt man inte ser efter bara ett ridpass.

Fast jag tycker det är mycket bättre att man provar hästen i dess hemmiljö just för att den känner sig trygg där och då visar sig från sin normala sida. Sedan får man ju räkna med att den kan vara lite osäker när man tar hem den men det går ju över. Och om hästen är halt lär det visa sig vid en veterinärbesiktning.

*KL*

Frågan är vad som skulle kunna uppstå under prövotiden som gör att man bestämmer sig för att inte fullfölja köpet.

Hästen behöver tid att landa i sin nya miljö, vilket gör att man inte kan döma dess beteende förrän den har fått tid att landa. 1 månad säger alltså inget alls. Funkar man inte alls ihop vid ridning, lär man ju ha märkt det redan vid provridning.

"Klicket" kan infinna sig efter att man har ridit ihop sig några månader - eller inte. Men det är ju helt orimligt att säljaren ska behöva gå och vänta i månader på ett sådant luddigt begrepp. Massor av andra spekulanter kan ha missats under tiden.

Om det fortfarande är så att man efter ett halvår eller så känner att man inte passar ihop med hästen, då är det ju faktiskt inte värre än att man själv kan sälja den. Jag tycker det ingår i risken med att köpa något.

Den hästen jag lämnade tillbaka innan ens prövotiden var slut gjorde jag pga att vi helt enkelt inte ,brist på bättre ord, gillade varandra.
Allt kändes så fel!
Vet inte hur jag skall förklara men det kändes i magen att vi inte va rätt för varandra.

Jag hade en spekulant här nu för ett par veckor sedan som provred mitt arabsto. Hästen var ärlig och visade upp hela sitt register, även dom dåliga sidorna - testade om hon kunde slippa undan osv, vilket gjorde kvinnan irriterad och nervös. Jag kände direkt att det där inte var rätt person till hästen men till min förvåning ville hon ändå ha henne... Fast med en månads prövotid.

Jag blev nyfiken på hur hon tänkte så jag pressade henne lite och frågade just vad hon hade för förväntningar på den där prövotidsmånaden. Vad skulle hon kräva av hästen första månaden? Vilka egenskaper hos hästen skulle göra att hon beslutade sig för att inte köpa? Jag kände själv att jag redan innan skulle kunna tala om hur hon troligtvis eller möjligtvis kommer reagera på olika situationer.

Det visade sig till slut att det hon ville prova handlade inte om hästen utan om henne själv. Alla hennes svar handlade om att hon ville se om hon klarade av den och den situationen - hur hon skulle reagera, om hon kommer bli rädd osv. Och det är där jag tycker det blir helt fel. Varför ska jag som säljare låna ut min häst som någon jäkla försökskanin för människan?

Någon affär blev det inte och mina frågor och svar gjorde nog att hon själv kom till insikt om att hon faktiskt inte var rätt person för hästen.

Jag tycker just det där är ett ganska vanligt problem - man har inte någon självinsikt om vilken typ av häst man passar för och då är det inte hästen som är fel. Och då är det inte heller säljarens ansvar... Köparen måste själv ta ansvar över sin förmåga och vad man egentligen vill ha.

självklart är det så, men nu har ju inte jag tagit häst på prov för att "testa" hästen i olika situationer.

Hästen jag valde att inte köpa, vi trivdes helt enkelt inte med varandra.
Hela miljön va fel för hästen (stadsmiljö)Så för hästens, och min skull blev det inget köp.
Jag och säljaren pratade ju om detta innan, då denna häst va född och uppvuxen på en gård ute i skogen , skyddad från allt och alltid gått i samma flock alla sina år.
Jag va skeptisk från början,men säljaren tyckte vi skulle ge det ett försök.
Som sagt funkade det inte. Hästen vantrivdes och jag ville inte utsätta den för det.

Ponnyn till dottern provade vi för jag va även där tveksam på om inte ponnyn var för mkt för dottern. Säljaren tyckte då att vi kunde ju prova några månader och se om dom inte lärde känna varann , och visst gjorde dom ju det:)

Varför inte ha öppet köp istället för prov?
Fördelarna är många för båda parter.

Det är köparens häst och därmed h-ns ansvar ur alla aspekter men h-n har möjlighet att lämna tillbaka och få pengarna tillbaks OM det av någon orsak inte funkar .
Självklart med en ny vet. besiktning ( helst om möjligt med samma vet. som besiktigade vid köpet) som visar att hästen är ok (ingen disk alltså om vem som får betala en ev skada tex det är ju köparens häst)

Säljaren kan inte bli blåst på pengarna som man kan bli när man lånar ut, vilket vi har läst i flera trådar här.
Nackdelen för säljaren är att risken finns att hästen kommer tillbaks igen.
Jag och säkert många med mig, ser inte det som en nackdel, jag tycker det är bättre att jag får tillbaka än att jag hittar ”min” häst på blocket efter någon månad…

Det är alltså jätteviktigt att man sätter ett sista rimligt datum för det öppna köpet och skriver in att det är köparen som står för transporten samt att hästen ska vet. besiktigas innan på köparens bekostnad.

Jag och säkert många med mig, ser inte det som en nackdel, jag tycker det är bättre att jag får tillbaka än att jag hittar ”min” häst på blocket efter någon månad…

Varför då? Den där har jag heller ingen förståelse för. Får säljaren tillbaka hästen kommer den ju ut på annons igen och sannolikt är det exakt samma människor som visar intresse oavsett vem det är som annonserar. :confused:

Jag har lånat ut en häst före köp, och lärt mig min läxa - aldrig mer! Fick tillbaks en halt häst som dessutom hade utsatts för annan korkad hantering. Men efter att ha läst en del skräckexempel här förstår jag att jag ändå kom relativt billigt undan. Jag fick förstås behandla hästen och det blev en lång konvalescens, men hittade efter det ett nytt toppenhem till den.

Jag har gjort det och kommer aldrig göra det igen. Fick hem en trasig häst som fick avlivas och då hade han ridits och även hoppats av vad som skulle vara duktiga hästmänniskor (som jobbar med hästar). Hästen ifråga hade en knäskål i två delar efter en spark i hagen hos den som lånade.

Det tycker jag var bra gjort. Jag har själv alltid frågat spekulanter vad de letar efter och vad de tänkt att ha hästen till. Det har då i flera fall lett till att det inte ens blir provridning. Jag har helt enkelt varit ärlig och sagt att min häst nog inte stämmer med deras förväntningar.

En del har blivit positivt förvånade över min ärlighet, andra arga för det känt sig påhoppade.

Det där med öppet köp förstår jag inte. Risken är väl den samma om jag får tillbaka hästen. Det är inte alltid något veterinärt som kan uppkomma. Än svårare om det är psykiskt. Vår ponny var psykiskt störd när hon kom hem och hon hämtade sig aldrig riktigt efter det. Hur får man ersättning för det även om man får både häst och pengar tillbaka?

Det där med öppet köp förstår jag inte. Risken är väl den samma om jag får tillbaka hästen. Det är inte alltid något veterinärt som kan uppkomma. Än svårare om det är psykiskt. Vår ponny var psykiskt störd när hon kom hem och hon hämtade sig aldrig riktigt efter det. Hur får man ersättning för det även om man får både häst och pengar tillbaka?

Nej visst kan det bli problem om den blivit felhanterad eller felriden. Men man är ju åtminstone skyddad mot fysiska skador som uppkommit hos köparen, jämfört med om man lånar ut hästen. Helt riskfritt lär det aldrig bli.

*kl*

Jag har aldrig lånat/lånat ut häst innan köp men min första häst hade jag på öppet köp i en månad. Det var inte min idé utan säljarnas faktiskt. Jättetrevliga människor som verkligen var måna om mig och att allt skulle bli rätt för mig. (var bara tonåring vid tillfället och med helt ointresserade föräldrar) Det var han som tur var och jag har hållt kontakt med dem lite då och då även många år efter att hästen somnat in hos mig av ålderdom.

Men jag har en tanke angående det där med att vilja testa hemma. Själv är jag en sån som blir superduper-paralyserande nervös vid tanken på att någon annan ska kolla på när jag rider. Särskilt då om det råkar vara ägarna till hästen jag vill köpa. :crazy: Jag blir så nervös att jag tror att en total nybörjare hade ridit bättre än mig (typ :p) . Hemma är jag inte alls så nervös och orolig utan reder ut situationer mycket bättre.

Detta är en av anledningarna till att jag aldrig tävlat eller ens klarat av att träna om det är mycket folk som kollar.

Nu har jag löst problemet som så att jag har med mig någon tränare/stallkompis som känner mig och min hästtyp bra och som inte är nervös som sköter själva huvudprovridningen. Sen sitter jag upp och känner om det känns bra även rent personlighetsmässigt, även om hästen fått klartecken från tränare som 'passande' mig. :)

Nån gång har säljarna sagt att det bara är att rida ut en sväng ensam och prova på hur det känns, då är jag inte alls lika orolig som om folk står och tittar på mig. *jag är knäpp- jag vet*

Det har aldrig varit några problem efter att jag förklarat varför det blir så. Och samtidigt så kan ägaren i så fall ställa frågor om mig osv till de som känner mig som ryttare/hästmänniska om de undrar något. :)

Jag har provridit massa hästar men aldrig känt det berömda "klicket" med en gång!!
Det är jättefå som lånar ut häst idag och jag förstår det verkligen (med tanke på hur många oseriösa det finns) men jag är ytterligt tacksam över de som gör det.:laugh:
För mig som är en lite osäker ryttare så är det jättesvårt att hitta den där snälla , trygga individen som jag vill ha. Otroligt viktigt att jag känner mig nära hästen och att jag känner att den trivs med mig( minst lika viktigt!!!)

Har nu fått möjligheten att låna en häst som jag verkligen tycker om och som verkar tycka om mig. Har haft honom drygt en månad nu och jag vet ännu inte om detta är "rätt" häst för mig. Hästar är ju lika olika som människor så det är inte så lätt att hitta rätt.
Vi har utformat ett bra kontrakt som känns rättvist och säkert för båda parter. Lite lustigt är att han vid första anblick verkligen inte var vad jag ville ha :angel:!! För liten , import , okänd stam *fniss* ... Man lär sig hela tiden att man inte ska ha några förutfattade meningar :o!! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi En anhörig ska sälja en fastighet som är skuldfri, lånen betalades av på 90-talet. Mäklaren efterfrågar skuldbrev trots att denne...
2
Svar
34
· Visningar
2 357
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama