Sv: Låna ut vid köp?
*kl*
Jag har aldrig lånat/lånat ut häst innan köp men min första häst hade jag på öppet köp i en månad. Det var inte min idé utan säljarnas faktiskt. Jättetrevliga människor som verkligen var måna om mig och att allt skulle bli rätt för mig. (var bara tonåring vid tillfället och med helt ointresserade föräldrar) Det var han som tur var och jag har hållt kontakt med dem lite då och då även många år efter att hästen somnat in hos mig av ålderdom.
Men jag har en tanke angående det där med att vilja testa hemma. Själv är jag en sån som blir superduper-paralyserande nervös vid tanken på att någon annan ska kolla på när jag rider. Särskilt då om det råkar vara ägarna till hästen jag vill köpa.
Jag blir så nervös att jag tror att en total nybörjare hade ridit bättre än mig (typ
) . Hemma är jag inte alls så nervös och orolig utan reder ut situationer mycket bättre.
Detta är en av anledningarna till att jag aldrig tävlat eller ens klarat av att träna om det är mycket folk som kollar.
Nu har jag löst problemet som så att jag har med mig någon tränare/stallkompis som känner mig och min hästtyp bra och som inte är nervös som sköter själva huvudprovridningen. Sen sitter jag upp och känner om det känns bra även rent personlighetsmässigt, även om hästen fått klartecken från tränare som 'passande' mig.
Nån gång har säljarna sagt att det bara är att rida ut en sväng ensam och prova på hur det känns, då är jag inte alls lika orolig som om folk står och tittar på mig. *jag är knäpp- jag vet*
Det har aldrig varit några problem efter att jag förklarat varför det blir så. Och samtidigt så kan ägaren i så fall ställa frågor om mig osv till de som känner mig som ryttare/hästmänniska om de undrar något.