Sv: Låna ut vid köp?
Jag lånar inte ut vid en försäljning. Jag vill inte ta risken att få tillbaka en osäljbar häst, som kanske tar år att få ordning på igen... Flera provridningar ställer jag absolut upp på!
När jag sålde min förra häst, gjorde jag dock halvt om halvt ett undantag. Jag hittade ingen (vettig) köpare, men däremot en vän till två av mina nära hästvänner, som ville ha henne på foder. Jag lånade ut på foder, med möjlighet för fv att köpa hästen under fodertiden. I detta fall var jag dock inte 100% på att jag verkligen skulle sälja hästen; det var det bästa att göra, men mitt hjärta blödde. Hästen är en speciell dam, som är fantastisk och underbar när hon är harmonisk (utetider, hagar, foder, träning/motion), men väldigt svår är någon pusselbit i vardagen inte stämmer. Jag hade vänner som höll ett öga, kunde själv åka dit och både jag och köparen/fv fick tid att känna efter ordentligt. Hästen såldes till fv i sept. 2011, och jag kunde inte ha hittat ett bättre hem åt henne - hon är fullständigt harmonisk och trivs med livet. Jag skulle aldrig lånat ut den hästen till någon utanför mitt kontaktnät.
Om jag skulle vilja låna innan köp... Jag är kluven. Å ena sidan skulle det kanske kännas som en trygghet, att få lite tid att känna efter ordentligt. Å andra sidan har jag haft min nuvarande häst i ett halvår, och även om han utvecklas stadigt så finns det fortfarande situationer vi jobbar med. De första månaderna testade han mig hårt, och gav knappast en ärlig bild av hur han egentligen är. Nja. Jag uppskattar möjligheten att provrida flera gånger, men gör nog hellre det än lånar innan köp. Oavsett om det är en "problemhäst" eller en "vanlig" häst. Känns det inte som att det kommer att funka, när jag provrider, lär det inte kännas bättre sedan heller.