Låna ut vid köp?

S

sommardag

Vad tycker ni om att låna ut hästen innan köp?
Skulle du göra det om du var säljare och skulle du vilja låna om du var köpare?

När jag har köpt häst har säljarna aldrig velat låna ut och nu ska jag sälja så vill ALLA köparna låna först. Men jag har enbart hört skräckhistorier om utlåning..

Sv: Låna ut vid köp?

Jag har aldrig sålt en häst och kommer förhoppningsvis aldrig göra det heller, men jag skulle inte vilja låna ut.

Jag skulle inte heller vilja låna om jag skulle köpa en häst. Är jag så osäker på om hästen passar mig att jag vill
låna den innan jag köper den, ja då fortsätter jag att leta efter en annan häst att köpa, en som känns 100% rätt.
En sådan häst behöver man inte låna för att se om den passar, då vet man om hästen passar.

Vad tycker ni om att låna ut hästen innan köp?
Jag gillar inte det för en ryttare kan snabbt förstöra en häst. Även om det bara handlar om en månad.

Skulle du göra det om du var säljare och skulle du vilja låna om du var köpare?
Om jag va säljare skulle jag kunna tänka mig det om ryttaren är DUKTIG och om man håller god kontakt och möjlighet att besöka hästen.
Och om jag va säljare skulle jag HELST vilja låna hästen en månad men skulle ha förståelse om säljaren inte skulle vilja.

QUOTE]

Jag skulle inte heller vilja låna om jag skulle köpa en häst. Är jag så osäker på om hästen passar mig att jag vill
låna den innan jag köper den, ja då fortsätter jag att leta efter en annan häst att köpa, en som känns 100% rätt.
En sådan häst behöver man inte låna för att se om den passar, då vet man om hästen passar.

Fast en häst kan ju kännas 100% rätt men att saker och ting kommer upp i efterhand. Att testa en häst en eller några gången kan lura en mkt. Hästen kanske har en SUPER dag just den dagen. Och ofta testar man där hästen bor och känner sig trygg. Jag har en nära vänn som nästan köpte en häst som visade sig vara helt ohållbad. Halt bara av att den sattes igång. Nu konstaterat att hästen helt enkelt inte klarar av ridning och får gå som avelssto. Tack och lov lånade hon hästen före ev köp. Och det är sånt man inte ser efter bara ett ridpass.

Inte en chans att jag skulle låna ut någon häst innan köp alldeles för stora risker involverade med det. Köparen är välkommen att prova hästen hur många gånger den vill men lämna iväg den på prov aldrig.
Har heller aldrig någonsin ens funderat på att be om att få ha någon häst på prov som köpare.

Nej, jag skulle inte låna ut en häst innan köp. Däremot är spekulanten välkommen att provrida hästen hästen flera gånger. Jag tycker att det är bra om man provrider mer än en-två gånger. Det tar ca 4-5 gånger innan man kan veta relativt säkert om hästen är den rätta eller inte. Hästar har ju både bra och dåliga dagar, men på 4-5 gånger vet man ändå om det är värt att satsa på. För nog är det en satsning allt att köpa en häst - även om man inte vill tävla. Dessutom får säljaren en bättre inblick i hur den blivande köparen hanterar och rider hästen om det blir flera provridningar hemma av samma person, så det är bra för båda! :) Lånar man ut hästen har man ju ingen koll på nånting så det finns inte på kartan!

Jag tror att det här med utlåning av häst inför köp ska tänkas igenom både en och två gånger. Personligen håller jag helt med IronWill om att ÄR det rätt häst så känner man det - det berömda klicket infinner sig vid första provridningen, åtminstone för mig. Sen tycker jag att man bör provrida mer än en gång vid köp (om möjlighet finns) för att verkligen se om hästen passar till det man tänkt sig - dressyr, ev hoppning, uteritt osv. Men "klicket" infinner sig snabbt enligt mig. Fördelen att provrida fler gånger i en miljö som hästen känner och är trygg i ger också den bästa bilden av hur den kommer att vara i sitt nya hem, när även detta känns tryggt.

Rent generellt tror jag att de flesta fall av återlämning av lånade hästar beror på att den nya ägaren inte har full förståelse för att flytten påverkar hästen. Man kan inte förvänta sig att ny häst i ny miljö ska fungera smärtfritt från dag 1 - hästen måste också ges tillfälle att acklimatisera sig i sitt nya hem innan den kan visa sina bästa sidor. Människor som lånar häst och vill lämna tillbaka efter några veckor/1 månad har oftast inte tagit detta i beräkning. Är det rätt häst så vet man det vid provridning och då anser jag att utlåning innan köp ej är nödvändigt. Att man sedan kan skriva kontrakt om "öppet köp" under en viss tid är en annan sak, men att som säljare låna ut saluhäst kan bli hur fel som helst.

kl

Jag har varit intresserad av hästar bra många mil från mig där möjligheten att provrida flera ggr ej funnits till hands.

Första ggn hade jag en prövotid på 3 månader, men jag tackade nej redan efter halva tiden då jag och hästen absolut inte klickade. Jag stod för transportören hem och en symbolisk "hyr"summa för tiden jag hade haft hästen.
Hästen blev sen såld till rätt ryttare för denne:)

En av min dotters ponnysar hade vi oxå på prov i 3 månader. Den köpte vi sen.

En av mina gamla araber hade jag på prov 1 månad innan köp. Den köpte vi oxå.

Har alltid haft bra utformade kontrakt som passat alla parter. Aldrig ngt strul.

Tycker det är så jäkla synd att det finns folk som missköter att ha hästen på prov,och även avbetalningar, då det förstör så mkt för de som faktiskt sköter sig!
Det är ju ett kanon sätt att få reda på om man passar ihop,särskilt för barn och ponnys tycker jag.

Tyvärr verkar det ju inte hjälpa m bra kontrakt då man läst trådar om folk som bryter dessa och hittar kryphål.
Fult!

Jag står faktiskt just nu i denna sits att jag lånar under ett år innan köp.
Ägaren är jättenöjd och väl uppdaterad om hur allting går med hästen.
Jag är själv väldigt anti att låna ut med tanke på alla skräckexemplar man har sett genom åren men tycker ändå inte att det går att dra alla över ett streck, för visst det några få guldkorn där ute också.

Aldrig lana ut och skulle inte vilja lana heller innan köp. Köparen är välkommen att komma till mig och titta pa hästen hur mana ganger denne vill, men jag lämnar inte iväg hästen förrän den är sald och fullt betald av köparen.

Fast en häst kan ju kännas 100% rätt men att saker och ting kommer upp i efterhand. Att testa en häst en eller några gången kan lura en mkt. Hästen kanske har en SUPER dag just den dagen. Och ofta testar man där hästen bor och känner sig trygg. Jag har en nära vänn som nästan köpte en häst som visade sig vara helt ohållbad. Halt bara av att den sattes igång. Nu konstaterat att hästen helt enkelt inte klarar av ridning och får gå som avelssto. Tack och lov lånade hon hästen före ev köp. Och det är sånt man inte ser efter bara ett ridpass.

Jag tycker att man kan få en bra uppfattning om hur hästen är genom 2-3 provridningar.
Sen så kan det ju komma fram saker senare, men om hästen är en bra häst i grunden så spelar det ingen roll för mig.

Veterinärbesiktning och tävlingsresultat brukar ge en bra bild på huruvida hästen är hållbar eller ej.
Med blodprov, röntgen och så vidare såklart.

Aldrig i hela livet. Sök på forumet, det finns många som råkat illa ut med det upplägget.

Öppet köp, d v s fullt genomfört köp med rätt att återlämna inom viss tid, mot ny besiktning UA hos samma veterinär som vid utlämnandet - möjligen.

Jag lånar inte ut vid en försäljning. Jag vill inte ta risken att få tillbaka en osäljbar häst, som kanske tar år att få ordning på igen... Flera provridningar ställer jag absolut upp på!

När jag sålde min förra häst, gjorde jag dock halvt om halvt ett undantag. Jag hittade ingen (vettig) köpare, men däremot en vän till två av mina nära hästvänner, som ville ha henne på foder. Jag lånade ut på foder, med möjlighet för fv att köpa hästen under fodertiden. I detta fall var jag dock inte 100% på att jag verkligen skulle sälja hästen; det var det bästa att göra, men mitt hjärta blödde. Hästen är en speciell dam, som är fantastisk och underbar när hon är harmonisk (utetider, hagar, foder, träning/motion), men väldigt svår är någon pusselbit i vardagen inte stämmer. Jag hade vänner som höll ett öga, kunde själv åka dit och både jag och köparen/fv fick tid att känna efter ordentligt. Hästen såldes till fv i sept. 2011, och jag kunde inte ha hittat ett bättre hem åt henne - hon är fullständigt harmonisk och trivs med livet. Jag skulle aldrig lånat ut den hästen till någon utanför mitt kontaktnät.

Om jag skulle vilja låna innan köp... Jag är kluven. Å ena sidan skulle det kanske kännas som en trygghet, att få lite tid att känna efter ordentligt. Å andra sidan har jag haft min nuvarande häst i ett halvår, och även om han utvecklas stadigt så finns det fortfarande situationer vi jobbar med. De första månaderna testade han mig hårt, och gav knappast en ärlig bild av hur han egentligen är. Nja. Jag uppskattar möjligheten att provrida flera gånger, men gör nog hellre det än lånar innan köp. Oavsett om det är en "problemhäst" eller en "vanlig" häst. Känns det inte som att det kommer att funka, när jag provrider, lär det inte kännas bättre sedan heller.

Jag har lånat ut på foder under en längre tid före köp utan några som helst problem. Tror att det gäller att vara "kräsen" med vem man lånar ut till, ta reda på så mycket som möjligt om både personens hästhållning och titta hur det ser ut där hästen ska stå. Som säljare är det prio 1 att hitta ett gott, varaktigt hem till hästen jag säljer. Pengarna kommer i andra hand.

Visst finns det skräckhistorier men jag tror inte att man ska vara så rädd att låna ut och jag tror faktiskt att det istället många gånger handlar om att säljaren vill ha pengar i hand snabbt. Prio 1 ligger i att sälja, inte i att hästen ska få ett bra hem.

Det finns många trådar om detta och alla är mer eller mindre överens - NEJ till utlåning. Det är alltför riskabelt och som de flesta vet så tar det ganska lång tid för en häst att bli sig själv vid en flytt och ganska lång tid för en ny ryttare att lära känna sin häst så ska detta verkligen ge något talar vi om utlånging på i alla fall 6 månader. Så, nej!

Egentligen förstår jag inte ens att någon kan komma på iden om att låna/låna ut häst innan :confused:
Vad för något annat får man "låna" innan köp? Bil, båt, hus eller lägenhet kan kosta som dyrare häst men inte sjutton får man "låna" innan köp. Man får provköra, titta undersöka m m. Men inte får man komma och provbo en lägenhet två månader innan köp :angel:
Sedan kommer folk med anledningen att hästen är levande och därför lite annorlunda. Men hur många får prova en hundvalp innan köp? Den är ju både levande och numera även i vissa raser lika dyr i inköp som en häst.

Här lånas inga hästar ut. I vissa fall kan jag lämna ut på foder eller öppet köp men inte lån.
Inte heller lånar jag en häst innan köp. Jag kan låna ston för avel om ägaren inte själv har möjlighet att betäcka och ändå inte vill sälja.

Men hur många får prova en hundvalp innan köp? Den är ju både levande och numera även i vissa raser lika dyr i inköp som en häst.

Just hundar kanske är ett lite vilseledande (i brist på bättre ord) exempel. De flesta jag träffat, som föder upp hundar (i större eller mindre skala) skulle ta tillbaka hunden om det visar sig att det inte fungerar med köparen. För att de hellre tar tillbaka den och får en chans att själv leta upp ett lämpligt hem, så att de har koll. Samma med tamråttor (som jag själv har, men inte föder upp).

Sorry för på gränsen till OT :p Jag skulle dock vilja se säljarens min, om jag kom dragandes med ett flyttlass och kläckte ur mig att "Jamen, jag måste väl få prov-bo för att se om jag verkligen trivs?! Vi hörs om ett halvår!" :D

Jag tycker att man kan få en bra uppfattning om hur hästen är genom 2-3 provridningar.
Sen så kan det ju komma fram saker senare, men om hästen är en bra häst i grunden så spelar det ingen roll för mig.
QUOTE]

Men hur kan du veta att hästen är bra i grunden då?

Alla säljare är ju inte såna att man bryr sig mest om att den kommer till ett bra hem. Väldigt många bryr sig nog mest om pengarna.. Om pratar nog osaning om det behövs.

Nu var det längesen jag sålde en häst, men jag har inte lånat ut på prov och jag skulle inte vilja göra det nu heller. Som flera andra har sagt är det bättre att köparen kommer och provar hästen flera gånger. Bor man långt bort går det att lösa med hotell/vandrarhem, annars får man titta efter en annan häst.

Jag känner själv inget större behov av att låna en häst innan köp heller. Jag vill hellre äga den häst jag tar hem faktiskt och därmed själv bestämma över den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi En anhörig ska sälja en fastighet som är skuldfri, lånen betalades av på 90-talet. Mäklaren efterfrågar skuldbrev trots att denne...
2
Svar
34
· Visningar
2 357
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama