Låna ut klippmaskin?

break_a_leg

Trådstartare
Hur gör ni som äger er egen klippmaskin? Lånar ni ut den gratis om någon frågar, eller tar ni lite betalt för slitaget?

Sv: Låna ut klippmaskin?

hade jag haft en egen klippmaskin så hade jag lånat ut den mot ersättning för slitaget, dock beror det på vem man lånar ut den till.

Jag tar betalt oavsett om jag lånar ut maskinen eller hjälper till att klippa andras hästar.

Tar normalt 300kr för halvklippning och 500kr för helklippning samma pris om ngn lånar den.

Om det är ngn väldigt nära vän tar jag inte betalt då är det ge och ta som gäller men är det den där bekanta som står i andra sidan stallgången som man sällan pratar med får den betala.

Innan jag köpte egen maskin så fick andra klippa - jag betalade. Tyckte inte det var ett dugg konstigt. Tyvärr verkar en del tycka att de kan "låna gratis"...

Jag kommer troligast att köpa en egen maskin till nästa säsong. Själva maskinen kan jag nog tänka mig att låna ut, till folk jag känner, men skär skulle de nog få köpa själva.
Nu hyr jag en, till en kostnad av 150:-/dygn. Skären köper man då själv, och betalar underhåll (slipning vid behov).

Efter att ha sett hur folk behandlar inlånade grejor ("äh, det är ju inte min, skit i det") skulle jag aldrig låna ut. Däremot kan jag tänka mig att klippa själv åt andra (mot betalning så klart) om hästen är snäll och arbetet lätt utfört.

Andra jag känner hyr ut maskinen, men folk få ha egna skär.

Jag lånar klippmaskin (eller ibland klipper hon tant om hon ändå är i farten och klipper en bunke av sina) av stallägaren. Vi har resonerat som så att vi hellre byter tjänster än pengar. :)

Vi hjälps åt så det går liksom jämt ut i slutet ändå. Hade jag stått i ett annat stall med någon som jag inte var vän med på samma vis hade jag antagligen köpt en egen klippmaskin eller hyrt i vår lokala hästsportsaffär.

Jag lånar inte ut min maskin, tycker att folk överlag är väldigt slarviga med andras saker. Mycket märkligt tycker jag som själv drar mig för att låna av andra just för att jag tycker att det skulle vara så jäkla jobbigt och pinsamt om något skulle gå sönder (mitt fel eller bara ren otur, spelar ingen roll).

Däremot "hyr" jag gärna ut maskinen i kombination med arbetskraft för mellan 350 - 500 kr/ häst.

Jag skulle klippa andras hästar mot betalning, men vill varken låna ut eller hyra ut maskinen i sig om det inte är till någon jag känner väl.

Numera lånar jag inte ut den alls, däremot kan jag hjälpa till att klippa om jag hinner. Det efter att jag fick tillbaka en maskin trasig en gång...:crazy:

Tidigare tog jag 200,- för lån, då det är vad en omslipning av ett skär kostar och en del inte klipper en häst, utan flera.¨

Mvh Domino_s

Jag varken lånar eller hyr ut. Kan tänka att det är svårare att säga nej om man står uppstallad.

Idag finns det så många som åker runt och klipper hästar att det är lätt att få tag på någon som gör det ,oftast är de vana och klipper fortare och snyggare än en ovan dessutom.

Jag tycker att det är väldigt väldigt jobbigt att säga nej till någon som står i samma stall som en själv, därför har jag bara med mig maskinen när jag ska klippa själv. Jag lånar helst inte ut mina saker till folk och lånar heller aldrig själv...

Tänk på att vara lite obs med detdär, en häst i vårt stall fick i veckan konstaterad ringorm, högst troligt har det kommit till vårt stall via en klippmaskin de lånat.

Jag lånar inte ut.
Hart en batteridriven o jag vill inte att batteriet ska slitas onödigt mycket.

KL

jag lånar inte ut. Har gjort det förr och fick tillbaks en klippmaskin som de tappat i golvet så att skäret brutits. Det tog evigheter innan de skaffade nya skär och en massa krångel och skit. Jag och bästisen äger en maskin tillsammans och vi lånar inte ut den mera.

Innan jag hade egen maskin lånade jag av folk som hyrde ut sina dvs betalade självklart. I egen regi tycker jag det kostar mer än det smakar, dvs pengarna man får för att hyra ut den uppväger inte slitaget eller möjligheten att maskinen inte kommer tillbaks i det skick den lånades ut i.

*kl*

Köpte egen maskin iår och har inte tänkt mig att låna ut den.
Många är alltför oaktsamma om sakerna tyvärr och tenderar att vilja låna helt gratis.
Innan jag köpte egen betalade jag min brorsdotter som kom och klippte åt mig med sin maskin.

Jag lånar inte ut min! Det är för dyrt om den skulle gå sönder.
Däremot klipper jag gärna stallkompisarnas hästar om det behövs och så får dom hjälpa mig med något annat.
Är det två eller flera tjockpälsade saker som ska helklippas skulle jag kunna tänka mig att kräva kostnaden för en omslipning av skären men inte för direkt slitage av maskinen.

Jag har lånat ut min för 100/gång, men endast till folk jag känner samt litar på. Om det har behövts har jag hjälpt till att klippa, men inte tagit extra utan isf begärt gentjänst med mockning eller liknande en annan dag.

Jag tar 250kr/häst/gång. Nu har jag ingen dyrgrip till maskin men det är lite mindre än vad nya skär kostar att köpa till den maskinen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej, vad säger lagen om att en kommunal chef ger en anställd en summa pengar( Ca 2500 kr)samt lån (10000+ kr)? Den anställde är i en...
2
Svar
28
· Visningar
2 264
Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen...
21 22 23
Svar
440
· Visningar
19 260
Senast: escodobe
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025