Låna ut häst till andra?

S

__Stilett__

Vad anser ni om medryttare som lånar ut hästen till annan ryttare utan ägarens vetskap?

Sv: Låna ut häst till andra?

En sådan medryttare skulle jag inte vilja ha till min häst. Så svårt är det faktiskt inte att fråga innan...

Därmed inte sagt att jag skulle vilja ha fler ryttare på min häst än medryttaren.

Beror på... Hur länge jag haft medryttaren,och "låna ut",om det handlar om ett varv i padocken,eller en tur ut i skogen?

Nått varv i padocken/ridhus vore acceptabelt,men inte rida ett helt pass,eller ut i skogen.

Om om man bara hafft medryttaren i ett par månader så skulle jag inte ens acepterat nått varv i padocken heller...

Det beror på.. Som någon annan redan skrivit skulle det vara okej att låna ut hästen något varv i padocken till ett syskon eller kanske en hästrädd mamma för att skritta av/fram. Men längre ridpass eller uteritter skulle jag inte acceptera om h*n inte frågade innan.

Jag skulle inte acceptera det alls. Den medryttaren skulle inte få fortsätta. Det är att bryta ett förtroende, hur kort tur det än må vara. Det är jag som ägare som bestämmer vilka personer som får sitta på min häst.

jag fick precis veta av en tjej som såg det, att min medryttare (som för övrigt är vuxen) lånat ut min ung-hingst till en person ute i skogen. (troligen dessutom under 18 år) Satt och red på en lerig volt. Jag vet inte om jag ska tycka det är okey o göra så?

Man lånar inte ut en häst som man är medryttare till! Aldrig! Inte utan att få OK från ägaren.

Jag hade blivit skogstokig om någon gjorde så med min häst.

Jag hade inte tyckt att det var okej. Även om det gäller ett varv i paddocken så frågar man innan! Och är det dessutom en unghingst det gäller så hade den medryttaren faktiskt åkt ut med ändan före :eek: Jag ger ett förtroende när jag lånar ut en häst, och brister medryttaren i att leva upp till detta så funkar inte den relationen längre.

Helt spontant tycker jag inte det är ok! Verkligen inte! Förtroende är en väldigt viktig del och det skulle vara väldigt trist om en sådan sak hände.

Hur jag skulle reagera beror på omständigheterna:
- Utlånad utan att medryttaren är med = jätte besviken och arg. Det skulle jag ha jätte svårt att komma över...

- Riden av annan och medryttaren är med = besviken. Skulle jag ha blivit tillfrågad hade jag sagt ja om ryttaren lät bra. Skulle ha gett medryttaren fortsatt förtroende under förutsättningarna att något sådant inte upprepade sig.

Råkat ut för tråkig erfarenhet?

Jag hade blivit galen om jag haft medryttare som lånat ut min häst utan att fråga. Så svårt är det inte att fråga ägaren....

Läste ditt tidigare svar nu, trist! Det hade jag haft svårt att komma över...:crazy:

Jag sitter i godan ro hos en vän och fikar, tittar ut genom fönstret och ser en av mina hästar komma gårndes på väggen med en kille på typ 95 kg som sitter och klamrar sig fast på sadelns höger sida. Det skiljer typ en dm mellan höjden på hans fötter och han har händerna under hakan.. Bredvid honom går en medryttare som för första gången fått förtroendet att ha hästen helt själv utan att instrueras av mig....
Alla som känner mig och min fanatism för sneda ryttare kan ju räkna ut att jag total flippade ut och skällde ut dem efter noter....

Jag har dålig erfarenhet av medryttare och har inte haft nån på flera år men denna tjej verkade duktig så jag lät henne vara medryttare men ndet lär inte ske igen..
Jag fattar inte att jag så totalt kunde feltolka henne..

Till saken hör att hästen var en travare som förre ägaren haft på svält i två år (han trodde det skulle ge hästen bättre hållbarhet...:eek:) så den hade noll muskelmassa och noll fett och noll balans......

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera, därför valde jag att ställa en fråga här hur ni hade reagerat.

Däremot är jag rädd för vad som skulle kunnat hända, speciellt om underlaget inte va det bästa, hästen kanske halkar och ryttaren åker av. En ryttare som jag inte har en aning vem det är, o vad den har för kunskaper på hästryggen även om den skulle ha ridvana. Och säg om ryttaren är omyndig...och åker av och slår sig. Är det mig dom blir arga på då? Jag som inte ens haft en aning vad som skett då lixom.

Gudars skymning! Snacka om att det hade tagit hus i helvetet :mad: Jag har inga problem att låna ut en väl igångsatt, musklad och rutinerad häst en kortare stund under kontrollerade former någon gång om sänder - men förstår verkligen att det brast för dig! Vad tänkte människan?!

Jag hade blivit förbannad om min medryttare hade lånat ut MIN häst till någon annan. Ska man göra något annat än vad som är sagt mellan medryttare/ägare så ska man kolla med ägaren först tycker jag. Hade min medryttare gjort det en gång så visst, då kan man ju bara tala om för henne att man inte gör så, men skulle det hända fler ggr så skulle hon inte få vara kvar som medryttare. då tycker jag att hon misskött sig...

Jag hade blivit skitsur! Förmodligen hade inte medryttaren fått fortsatt förtroende hos mig.

Jag hade blivit skitsur! Förmodligen hade inte medryttaren fått fortsatt förtroende hos mig.

Inte fått fortsätta?!?! :eek:
Jag hade nog dräpt personen om det inte vore olagligt. Ut ur mitt och hästens liv skulle den i alla fall fara med huvudet före.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar