Låna ut häst till andra?

Sv: Låna ut häst till andra?

det tycker jag aldrig är acceptabelt! :mad: en sådan medryttare skulle jag inte vilja ha. det är superviktigt att ha bra kontakt mellan hästägare o medryttare, samt vad som gäller (ägarens regler o önskemål).

hade en medryttare som gjorde så.. första gången fick hon varning, andra gången fick hon sluta rida min pålle.
Det hade varit en helt annan sak om hon hade frågat mig om hennes kompis fick rida. Jag hade inte nekat till detta om jag hade vetat.

*Då jag naturligtvis sagt till om det innan, så skulle den medryttaren har gått emot vad jag sagt å inte få vara kvar som medryttare då denne visat att jag inte kan lita på personen.
*Skulle jag däremot inte sagt något om det skulle jag få acceptera att det hänt och upplysa medryttaren om att jag inte vill att hästen lånas vidare. Skulle då situationen upprepas gäller vad jag skrivit i första *

Beror på vad man menar med låna ut. Om ngn av mina medryttare låter ngn av de andra "ordinarie" i stallet rida min häst är det helt ok, för alla är så ordentliga och har samma inställning som mig. För skulle medryttarna göra så, då har de en anledning, tex att de har ont ngnstans och själva inte kan rida.

Ena medryttaren lät sin syster prova att rida en stund på min häst "utan lov" vilket var helt ok med mig. För jag litar helt på hennes omdöme, jag skulle inte låta ngn jag inte litade på rida och ta hand om min häst. Dessutom talade hon ju om det för mig, och sa att systern gärna skulle "provrida" så jag såg hur hon red om jag ville. Det för att systern gärna ville rida ngn mer gång på min häst.

Jag har haft många medryttare som jag varit tvugna att hela tiden hålla koll på. Från allt till att de "glömde" rida till att de red på ett helt annat sätt än vi kommit överens om. Så numera är jag stenhård mot mina medryttare, aldrig att jag skulle låta ngn oansvarig ha hand om ngn av mina hästar igen! Vilket ju då får en positiv bieffekt att de har så gott omdöme att jag inte behöver oroa mig och dubbelkolla vad de har för sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar