Låna ut häst till andra?

Sv: Låna ut häst till andra?

Jag tycker INTE att det är okej! Speciellt inte om hästen som i ditt fall är en unghingst!

Men är medryttaren bra i övrigt kanske du skulle ge henne en chans till? Är ju inte det lättaste att få tag i vettiga medryttare. Men är ju ändå viktigt att du känner att du har fortsatt förtroende för medryttaren. Att ha nedryttare ska ju vara en avlastning för hästägaren och inte en börda som det lätt blir om man inte kan lita på personen i fråga.

Om jag var du skulle jag fråga om händelsen och se om hon svarade är ligt då och sen tydligt förklara för henne vad som gäller, bättre att vara övertydlig så att det finns en tydlig "gräns" för vad som är okej och vad som inte är det.

Hoppas att allt löser sig iaf och Lycka till!

Då jag skaffar en medryttare till min häst ger jag den ansvaret att rida min häst eftersom jag tycker att hon är tillräckligt duktig för att jag ska kunna lita på att hon tar vara på den. Om denne medryttare då skulle låna ut hästen till någon annan utan att fråga skulle jag bli väldigt arg och besviken. För det första kan det ju hända en olycka om personen inte kan hantera hästen, och sen kan ju hästen fara illa av det! Samma sak om den använder annat utrustning än den jag tillåtit, som graman, sporrar osv, utan att fråga mig först. Jag skulle omedelbart be denne att avlägsna sig och aldrig komma tillbaka.

Jag tycker inte att man som medryttare har rätt att låta andra människor rida hästen.

När jag var cirka elva år skrittade jag vid två tillfällen två vänners sköthästar en bit utan att veta om ifall de fick låta någon annan sitta på hästen eller inte. Det skulle jag INTE göra idag.

Jag skulle inte låta någon sitta upp på medryttarhästen utan att hästägaren klart och tydligt sagt att det är okej.
Jag skulle heller inte sitta upp på någons medryttarhäst utan att veta att ägaren har godkännt det(jag är lite klokare idag).

Och det är INTE okej att låta andra människor rida ens medryttarhäst om man inte pratat med hästägaren om det innan!

Däremot tycker jag att om man är fodervärd åt en häst och ägaren inte sagt att andra inte får rida, ja då är det inte lika självklart att andra inte får rida hästen.

Däremot tycker jag att om man är fodervärd åt en häst och ägaren inte sagt att andra inte får rida, ja då är det inte lika självklart att andra inte får rida hästen.

Vilken mening! :D (ursäkta) :D

Jag vet att min medryttare ibland låtit någon kompis rida en stund på min häst, utan att ha frågat mig först. Så länge min medryttare är med litar jag på att hon har omdöme att inte slänga upp "vem som helst", men så har jag också en väldigt lättriden och okomplicerad häst.

Skulle hon låna ut honom utan att hon var med skulle jag däremot bli väldigt förgrymmad, och ofta brukar hon fråga om hon kan låta en kompis rida också. Jag ser absolut ingen fara för min häst om någon lallar runt en stund på honom i skogen.

Har dåliga erfarenheter av medryttare pga en tidigare oansvarig medryttare så jag hade också blivit skogstokig om en medryttare i sin tur lånade ut min häst. //Linda

Att vara fodervärd och medryttare är två helt skilda saker..
När man är fodervärd så har man ju plötsligt HELA ansvaret över hästen, då har man ju också ansvar för vem man sätter upp på hästen.
Som medryttare så har man ju inte huvudansvaret över hästen utan ägaren har det, då är det också ägaren som ska bestämma vem eller vilka som får rida hästen..
Som halvfodervärd anser jag att man tar upp en diskution med ägaren/halvfodervärden redan när kontrakt skrivs om vad som gäller ang. detta ämne.
Så har iallafall jag gjort.. Rätt eller Fel? Det är bara att klaga om ni tycker jag är helt korkad.!

Jag håller med dig. Men samtidigt ser jag för egen del ingen "fara" i att medryttaren låter en kompis rida en liten stund så länge medryttaren är med. Jag förstår att min medryttare tycker det är kul att dels få dela med sig av den fantastiska känslan det är att rida, och dessutom få med sig lite sällskap ut i skogen för en gångs skull. Skedde det ofta skulle jag naturligtvis vara av en annan åsikt, men någon gång då och då skadar det varken hästen eller mig.

Inget bra...har svarat i fler trådar ang medryttare och säger det igen,ha kontrakt!,där står allt svart på vitt vad som gäller.
Om min medryttare inte skulle respekterar mina regler som jag har för min häst skulle hon få söka sig efter annan häst att vara medryttare på.

Det beror lite på vem som rider och vart. Jag har en vuxen medryttare nu, om hon skulle kasta upp sin fem årige son och låta honom "åka med" när hon leder skulle det inte göra något. Men skulle hon låta någon annan rida honom och kräva saker av Oliver (min häst) skulle jag bli jätte sur. Fast jag vet att hon aldrig skulle göra det.

jag fick precis veta av en tjej som såg det, att min medryttare (som för övrigt är vuxen) lånat ut min ung-hingst till en person ute i skogen. (troligen dessutom under 18 år) Satt och red på en lerig volt. Jag vet inte om jag ska tycka det är okey o göra så?

Nej jag tycker inte det är okej alls, långt därifrån. Tar medryttaren ansvaret när det händer ngt? vem skall ta det på sitt samvete, det kan knappast vara du, som anförtrott hästen åt ngn du trott du kunde lita på eller hur?
Kom ihåg nu också att du brukar vara för snäll, och var inte det denna gången :devil: säg ifrån på skarpen, alternativt kassera denna människa som uppenbarligen trots vuxen ålder inte har den ansvarskänsla den borde ha enligt mig, och inte heller respekt för andra, dvs du - hästägaren, som anförtror din fina häst åt henne.

Den här tråden får mig ännu mer att inse att jag inte ska skaffa en medryttare till min gamla. Hon får bara skrittas rakt fram på hårt underlag.
Just nu står hon bara i hagen pga att jag inte hinner med henne för tillfället = en annan ryttare hade varit bra.
Men våga lite på att de inte travar och galopperar... :crazy:

I dit fall hade jag blivit ****arg. I annat fall är det många andra saker som väger in. Kommer man överens med sin medryttare annars, hur gammal är personen och har den haft medryttarhäst förut? och naturligtvis vilken typ av häst det är...

Hade detta hänt med min gamling så hade jag inte tagit det så allvarligt även om det hade blivit en skarp varning/tillsägelse.

Jag hade "kickat" min medryttare om denne gjort på det viset. Sådana saker ska man fråga om lov för först. Det är ju inte alls säkert att Jag hade accepterat den ryttaren. Punkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar