Låna ut häst till andra?

Sv: Låna ut häst till andra?

Jag skulle bli sur,Men det skulle oxå bero på hur hon lånade ut hästan Var det tex. hennes lilla kusin ville rida 2 varv i paddocken så skulle jag inte bry mig med om någon red ett helt pass, och det beror oxå på vad är för häst

Det gäller nog de flesta ryttare som tar hand om andras hästar. Jag hade min häst hos en fodervärd. I kontraktet står att hästen inte får lånas ut. Muntligt sagt även att den inte får det fast en kompis kan ju rida någon enstaka gång. NÄr jag hämtar hästen så är där en annan tjej som tydligen hjälpt ungarna ''fixa'' till honom. ed tanke på att hon var väldigt ledsen har hon nog haft hand om honom ganska mycket. folk kan inte respektera andras saker.

Jag ville veta vilka som red honom regelbundet då jag inte ville ha hem en förstörd häst. Denna ryttaren ahde jag aldrig satt upp på hästen heller då hon var alldeles för kraftig för honom. Jag kommer aldrig låna ut honom igen varken till medryttare eller fodervärdar då man inte kan lita på människor.

Den erfarenheten har tyvärr jag också.
Att man sällan kan veta vem som egentligen rider hästen när den är av gården.
Tom ansedda tränare låter ibland andra än vad som från början sagts, rida hästen.
Det kan vara anställda, barn och tonåringar i huset och andra.
Bäst är att inget veta, i ett sånt läge, känns det som.
Ibland har man fått reda på sådant långt efter.
Jädrar, vad man fått bita ihop och gå vidare ibland, för att slippa göra sig osams med folk!
Det finns säkert ett och annat guldkorn till medryttare, med hög moral, men de är lite för få.
Guldstjärna till dem!

Den erfarenheten har tyvärr jag också.
Att man sällan kan veta vem som egentligen rider hästen när den är av gården.
Tom ansedda tränare låter ibland andra än vad som från början sagts, rida hästen.
Det kan vara anställda, barn och tonåringar i huset och andra.
Bäst är att inget veta, i ett sånt läge, känns det som.
Ibland har man fått reda på sådant långt efter.
Jädrar, vad man fått bita ihop och gå vidare ibland, för att slippa göra sig osams med folk!
Det finns säkert ett och annat guldkorn till medryttare, med hög moral, men de är lite för få.
Guldstjärna till dem!
´

Det är ju tyvärr så att de som är bra glöms bort och efter att ha haft de dåliga vågar man inte ha fler.

Medryttaren hade åkt ut med huvudet före.

Skulle jag aldrig gå med på, inte det att någon annan får prova hästen utan det faktum att medryttaren inget berättade är ju inte så svårt att slå en signal o fråga om kompisen får ta en kortare tur så att man som hästägare har möjligheten att vara med.

Skulle jag aldrig gå med på, inte det att någon annan får prova hästen utan det faktum att medryttaren inget berättade är ju inte så svårt att slå en signal o fråga om kompisen får ta en kortare tur så att man som hästägare har möjligheten att vara med.

Sedan så kan det vara nog så svårt och finkänligt, att fråga hur den där kompisen som ska rida, ser ut.
Jag svarade ja på en förfrågan om en 12-årig kompis kunde ta en ponny vi hade och rida med ut.
Hann aldrig se den där 12-åringen innan ridturen, och höll på att tappa hakan när de kom tillbaka, och upptäckte att hon var lång som en flaggstång, vägde säkert 15 kg mer än vad jag hade trott, och de hade båda flåridit hästarna långt över gränsen för vad de var tränade till. Jädrars vad förbannad jag blev, men bet ihop.
Men det var mitt fel. Jag skulle ha bett att få träffa personen ifråga, och pratat med dem innan.
Efter det lånar jag inte ut hästar mer.

Hejdå, skulle jag säga direkt.

fast att medryttaren skulle leda runt nåt litet barn ett varv runt ridhuset i skritt skulle inte vara hela världen.

jag hade inte varikt glad på den medryttaren då..
skulle ta ett snack med personen o fråga varför?
o sen beroende på svar välja om jag skulle ge henne en chans till eller ej.

Det är inte acceptabelt.. inte ens för att skritta av anser jag... Man frågar ALLTID ägaren till hästen. Annars är man ingen bra medryttare. OM min förra medryttare gjort något sådant utan att fråga hade jag inte haft kvar han/henne som medryttare..

KL

Jag blev av med en "fodervärdshäst" för ett par år sedan, efter att ha låtit hästen ridas av andra. En mamma (granne, hästvan, har egna hästar i samma stall) fick låna henne för att kunna rida ut tillsammans med sina döttrar på deras ponnyer. Hon hade ingen egen häst att rida just då. Lät även bästa kompisen och min mamma rida lite när jag gick brevid. Hästens ägare hade aldrig sagt något om att det skulle vara förbjudet, men när hon fick reda på det dök hon bara upp en dag och hämtade hästen. Jag var helt förstörd.

Om det hade stått i något kontrakt eller om ägaren berättat för mig hur det låg till hade jag givetvis inte gjort det. Men saken var den att ägaren aldrig ordnade något fodervärdskontrakt över huvud taget, utan i princip hade en trettonåring som "heltidsmedryttare" och själv bara dök upp någon gång i månaden (hästen stod hos min granne, ägaren bodde ett antal mil bort). Blir sur bara jag tänker på det.

För mig var och är det ingen självklarhet att det skulle vara fullkomligt förbjudet om inget annat bestämts, men jag skulle aldrig låta någon annan rida min nuvarande medryttarhäst utan att först prata med ägaren. Är fem år smartare idag.

medryttaren vet inte ens om att jag vet att detta skett.
skrev det inte i ridboken heller att det skett.

lite allmänt:
jag tycker hästar ska klara av flera olika ryttare, så för mig skulle inte världen rasa samman om hästen rids av fler, så länge det är vettig ridning och sker på ett kontrollerat sätt.
men bara jag vet om det. o vet vem som ska rida.

KL

Jag blev av med en "fodervärdshäst" för ett par år sedan, efter att ha låtit hästen ridas av andra. En mamma (granne, hästvan, har egna hästar i samma stall) fick låna henne för att kunna rida ut tillsammans med sina döttrar på deras ponnyer. Hon hade ingen egen häst att rida just då. Lät även bästa kompisen och min mamma rida lite när jag gick brevid. Hästens ägare hade aldrig sagt något om att det skulle vara förbjudet, men när hon fick reda på det dök hon bara upp en dag och hämtade hästen. Jag var helt förstörd.

Om det hade stått i något kontrakt eller om ägaren berättat för mig hur det låg till hade jag givetvis inte gjort det. Men saken var den att ägaren aldrig ordnade något fodervärdskontrakt över huvud taget, utan i princip hade en trettonåring som "heltidsmedryttare" och själv bara dök upp någon gång i månaden (hästen stod hos min granne, ägaren bodde ett antal mil bort). Blir sur bara jag tänker på det.

För mig var och är det ingen självklarhet att det skulle vara fullkomligt förbjudet om inget annat bestämts, men jag skulle aldrig låta någon annan rida min nuvarande medryttarhäst utan att först prata med ägaren. Är fem år smartare idag.

Det är det jag menar.
Det var väldigt bra att den här diskussionen dök upp.
För det är precis det jag också har uppfattat.
Att medryttarna inte har en aning om att det skulle vara något fel i att låna ut hästen till andra, precis som den hade varit ens egen.
Så jag tror att mycket prat om detta, samt inskrivet i kontraktet, är viktigt.
Utan dialog blir det gärna såhär.

Det är det jag menar.
Det var väldigt bra att den här diskussionen dök upp.
För det är precis det jag också har uppfattat.
Att medryttarna inte har en aning om att det skulle vara något fel i att låna ut hästen till andra, precis som den hade varit ens egen.
Så jag tror att mycket prat om detta, samt inskrivet i kontraktet, är viktigt.
Utan dialog blir det gärna såhär.

Fast folk har en förmåga att ''glömma'' saker i kontraktet... Jag ahde det inskrivet i kontraktet, men ändå så bröt de kontraktet...

Fast folk har en förmåga att ''glömma'' saker i kontraktet... Jag ahde det inskrivet i kontraktet, men ändå så bröt de kontraktet...

Problemet är också att det finns fler hästar än medryttare.
Det gör nog också att en del hästägare väljer att stå ut med både det ena och andra. Det ger ju medryttarna en viss makt.

NejNejNejNejNej.

Att dessutom göra det utan att berätta för ägaren= svinigt betende.

Om man nu låter någon annan rida sin häst är ju det ett stort förtroende. Hur hade det fungerat om din unghingst skadat sig allvarligt pga ryttaren inte kunde hantera honom?

NEJ!

/migo
som inte släpper upp andra på sina hästar öht

Hej
Jag lånar inte ut min medryttarhäst utan ägarens tillåtelse, för mig är det en naturlig sak och det kan inte vara så hemskt jobbigt att ringa och fråga om man får låta xx skritta eller rida hästen.
Jag tycker du ska vara rak och fråga rakt ut om hon låtit någon annan rida hästen och då kan du enkelt se om du kan lita på henne eller om hon ljuger dig rätt upp i ansiktet.

Alla gör misstag och att bli rasande känns lite som en överreaktion. Det är inte folkmord vi talar om.:eek:

Alla gör misstag och att bli rasande känns lite som en överreaktion. Det är inte folkmord vi talar om.:eek:

Det var det här jag pratade om. Medryttarna tar inte detta på allvar.
Okunskap om vad fel ryttare kan göra på en häst, är ett problem :crazy:

jag förstår dig jag skulle inte heller vela att någon rider min häst utan vetskap nu vet jag om att stallkompisen låt en av hennes erfarna kompisar sitta upp o skritta ett vara utanför stallet o visst det gick bra den gången men hon fick reda på att om hon skulle göra så en gång till skulle jag flytta därifrån men nu vet hon det o frågar alltid innan.

Jag hade talat om för medryttaren att vedebörande ej var önskvärd längre samt frågat denne vem som skulle haft ansvaret om ryttaren ramlat av och skadat sej eller om hästen gjort sej illa. Vi verkar tycka likadant alla här som svarat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar