Låna ut häst till andra?

Sv: Låna ut häst till andra?

Jag själv (Som är medryttare nu!) tycker att det är ett väldigt taskigt sätt att göra så! har man fått förtroendet att ta hand om någons älskling så ska man bannemig göra det själv!
Jag frågar alltid om det skulle vara så att någon annan skull rida (Inte för att det hänt mer än typ 1 gång...) fast helt rider jag ju själv! :angel:

Skulle någon göra så mot min häst (om jag haft någon d.v.s!) så skulle jag bli skogstokig!

Har faktiskt nästan gjort det en gång :o
En av tjejerna i stallet fick låna min häst och skulle SKRITTA ut ca en halvtimme, fick sedan veta att hon både travat och galopperat. Jag tog då en hink och fyllde den med gödsel och hällde över huvudet på henne, hon gör aldrig om det igen, kan tillägga att vi numera är sams och skrattar åt det hela :D

KL*

Om jag hade haft en medryttare som gjort så;
hade jag blivit fly förbannad! :mad: Det är verkligen inte
okej! Jag hade kastat ut personen på två röda.
(och antaglien jagat personen med högrepen tills jag inte orkar springa mer :angel:)

Jag har råkat ut för det. Jag kom på att jag inte hade sagt något om vad jag tyckte om att låta andra rida så jag informerade om det och att hon absolut inte får låta någon annan rida utan att fråga mig först. Tror man ska vara rätt noga med att ta upp såna "regler" från början så det inte blir såna missförstånd.

jag fick precis veta av en tjej som såg det, att min medryttare (som för övrigt är vuxen) lånat ut min ung-hingst till en person ute i skogen. (troligen dessutom under 18 år) Satt och red på en lerig volt. Jag vet inte om jag ska tycka det är okey o göra så?

Det anser jag att du inte ska....:mad:

*knapp*

Ägaren har ett mycket stort ansvar här att klargöra vad som gäller, skyll inte bara på medryttaren.
När jag hade medryttare så hade jag kanske inte blivit helt glad om någon annan red min häst men jag hade förklarat klart och tydligt vad jag ville efter det så vore det ur vägen (att jag alltså vill ha reda på vem som ska få låna min häst innan någon rider den). Om hästen däremot har ont i ryggen, är omusklad eller liknande så ska medryttaren vara vettig nog att inte sätta upp en tung nybörjare som någon här varit med om.
Jag har lånat ut en häst till folk här som jag känner och det gick åt pepparn trots att jag trodde människan var vettig. Om hon hade haft ett spö till hands hade hon spöat upp hästen eftersom hon inte hade tålamod sa hon. :crazy:
Han var stressad och taktade lite bara vilket han i princip aldrig var annars. Så ibland går det åt pepparn även om man väljer själv vem som ska rida.

Okej nu var det en total avstickare och har väl inte så mkt med saken att göra men det jag menar är: gör klart vad som gäller från början! Bryts det så åker medryttaren ut.

Senast ändrad:

Nu har jag ingen medryttare och kommer troligtvis aldrig ha det heller, det finns 2 personer i min närhet som får rida min häst utöver tränare. Men jag hade blivit fruktansvärt frustrerad och irriterad!
Hade tagit mig ett rejält snack med medryttaren och bestämt utefter dennes reaktion kring huruvida h*n skulle få fortsätta eller inte.

Dock tror jag att OM jag skulle skaffa medryttare skulle jag klart och tydligt tala om för denne att ingen annan är h*n får rida, från första början. Hade h*n ändå låtit någon annan rida hade det varit tack och hej..

Nej usch, jag kommer aldrig våga ha medryttare :p

KL:
stilett,att du ens funderar?!
Det är INTE OK,inte minst ur försäkringssynpunkt!!
Om hingsten kommit lös o trampat den minderårige,sprängt staket o betäckt,vem had efått stå fr det då?

Jag hade aldirg haft kvar en sådan medryttare,en vuxen perosn osm handlar så -omdömeslöst-!
tonåringar o upp till ca 25 kan man förstå,det är biologiskt,men en VUXEN?!

Och din häst är ju "lite glad i hatten" o vad hade hänt omhan dumpat henne?

Som hingstägare kan man ju vara försäkrad upp över tänderna,men såvitt jag vet fins ingen föräkring som täcker idioti..

Har faktiskt nästan gjort det en gång :o
En av tjejerna i stallet fick låna min häst och skulle SKRITTA ut ca en halvtimme, fick sedan veta att hon både travat och galopperat. Jag tog då en hink och fyllde den med gödsel och hällde över huvudet på henne, hon gör aldrig om det igen, kan tillägga att vi numera är sams och skrattar åt det hela :D

:rofl: :rofl:

Detta tycker jag inte är acceptabelt!
Det är ju inte ens egen häst, skulle jag ha varit medryttare skulle jag aldrig komma på tanken...
Vem har ansvaret OM det händer ngt?

Absolut inte tillåtet! (inte om de rider min häst) Dock får hon gärna höra av sig innan och ta med en kompis så de kan rida tillsammans. Men bara i paddocken.

Vad anser ni om medryttare som lånar ut hästen till annan ryttare utan ägarens vetskap?

Jag har märkt, att många medryttare öht inte är medvetna om hästägarnas tankar och känslor ifråga om det här!

Jag tror att om man ska få någorlunda bukt med detta, måste det klargöras väldigt tydligt på papper i ett kontrakt, och även understrykas muntligt.

BRA att det tas upp här, så några av dem kan läsa, och kanske förstå bakgrunden till varför hästägarna inte vill det.

De flesta medryttare är inte lika hästkunniga som hästägarna.

skulle aldrig gå med på det

tack och hej för den medryttaren

Jag skulle inte tycka att det var ok!
Men skulle nog inte bli vansinnig, utan helt enkelt tala om för medryttaren att någon sett det och det är inte ok för mig och därför får du se dig om efter en annan häst.
Vänlig men bestämd.
Man vinner ofta inte så mycket på att bli hysteriskt arg, utan förlorar mest på det själv anser jag.

Aldrig i livet att den människan skulle fått ens titta på min häst igen. Uscha!

knapplån:

detta är överenskommet:

Rida i skogen.
Om ryttaren vill rida dressyr så ska en tränare hjälpa ryttaren tillsvidare....
(Detta pga av att hästen är under utbildning)

Ingen omyndig person fick börja rida honom (stog i annonsen också)

Jag vill inte bli hysteriskt arg på någon, men jag anser som övriga att man ska fråga om lov först.

Senast ändrad av en moderator:

tycker du skall ta ett vuxen prat och ifråga sätta vad som gick igenom dennes huvud vid tillfället iom det ni gjort upp.

Jag har märkt, att många medryttare öht inte är medvetna om hästägarnas tankar och känslor ifråga om det här!

Jag tror att om man ska få någorlunda bukt med detta, måste det klargöras väldigt tydligt på papper i ett kontrakt, och även understrykas muntligt.

BRA att det tas upp här, så några av dem kan läsa, och kanske förstå bakgrunden till varför hästägarna inte vill det.

De flesta medryttare är inte lika hästkunniga som hästägarna.

Det gäller nog de flesta ryttare som tar hand om andras hästar. Jag hade min häst hos en fodervärd. I kontraktet står att hästen inte får lånas ut. Muntligt sagt även att den inte får det fast en kompis kan ju rida någon enstaka gång. NÄr jag hämtar hästen så är där en annan tjej som tydligen hjälpt ungarna ''fixa'' till honom. ed tanke på att hon var väldigt ledsen har hon nog haft hand om honom ganska mycket. folk kan inte respektera andras saker.

Jag ville veta vilka som red honom regelbundet då jag inte ville ha hem en förstörd häst. Denna ryttaren ahde jag aldrig satt upp på hästen heller då hon var alldeles för kraftig för honom. Jag kommer aldrig låna ut honom igen varken till medryttare eller fodervärdar då man inte kan lita på människor.

Det hade jag nog inte tyckt var OK, men det beror ju på vad ni har för överenskommelse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 038
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25