Låna ut häst till andra?

Sv: Låna ut häst till andra?

För mig finns det inte en enda omständighet som skulle ha gjort det okej. Vem vet vad som skulle kunna hänt?
Nej, okej om jag har godkänt personen efter att jag sett den rida och hantera min häst. Men ALDRIG annars... No way...

Där finns det ju flera saker som spelar in.

1. Hästen
Hur är den i temperament? Hur ställer den sig till olika ryttare?

2. Hur är medryttaren? Seriös? Duktig? Erfarenheter och ålder?

3. Överenskommelsen mellan medryttare/hästägare
Vad är sagt? Hur mkt förtroende finns mellan dessa parter? (dvs litar du så pass på medryttaren att det känns ok att h*n låter andra sitta upp utan ditt godkännande?)

Och såklart vem som sitter upp och vad som görs. En hoppträning hade ju inte varit populärt men en liten sväng i paddock/ridhus när medryttaren är med och kan hjälpa kanske skulla kännas annorlunda.

Det beror helt enkelt på.

Mvh Jate Volim

skrev fel...raderar.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Hade någon gjort så med min pålle hade jag blivit vansinnig, men han är också väldigt känslig. Han har inte haft det bra innan och skulle han göra fel så blir han jätte nervös och då måste man kunna lugna honom på rätt sätt.

Jag hade definitivt inte låtit medryttaren fortsätta.

Jag anser att den medryttaren inte ska få rida min häst. Jag går för det mesta med på att någon kompis/lillesyster/släkting får provrida lite, bara man frågar. Så svårt är det inte att fråga, faktisk.

Hade blivit väldigt besviken på den medryttaren och förmodligen hade hon fått se sig om efter en annan häst att rida på i fortsättningen

Jag hade inte accepterat det, men speciellt om man har en väldigt ung medryttare så får man nog påpeka detta innan. Det är inte lika självklart för alla. Det skulle vara helt ok för min del om medryttaren frågade innan om någon fick skritta av hästen el.dyl. Mer än så skulle jag inte vilja att någon okänd person red hästen utan min närvaro.

jag skulle bli fly förbannad o kasdta ut idioten med huvudet före.
Det finns anledningar till att jag inte har ngn medryttare.

Den medryttaren skulle jag säga tack och hejdå till. Har sagt väldigt tydligt och bestämt till min medis att hon gärna få ta med någon kompis till stallet så hon slipper vara ensam, men INGEN annan än hon sätter sig upp på damen utan min tillåtelse.

jag skulle skjuta den. oavsett om det är prova hur sadeln känns eller rida ut på långtur så är det INTE ok.

** kl **

Jag är medryttare och har en gång haft en kompis som red på min meddryttarhäst med mig gåendes bredvid. Då hade jag frågat ägaren innan om det var okej att jag gjorde så (hästen snäll och vi skulle bara skritta och trava lite grann). Hon sa ja till det hela och allt gick bra.
Skulle aldrig i livet komma på tanken att slänga upp någon annan än mig själv på hans rygg utan ägarens vetskap och godkännande inte ens om det är någon som står i samma stall eller liknande.
Som medryttare har jag ett stort ansvar och ägaren har ju gått med på att låna ut hästen till mig vissa dagar och då vill jag inte äventyra det förtroendet genom att göra något som inte skulle vara okej för ägaren (släppa upp annan ryttare, byta bett, rida utan utrustning osv).

Nej så gör man helt enkelt inte!

Den medryttaren skulle först få en rejäl utskällning och sedan bli nergrävd på gödselstacken.

jag fick precis veta av en tjej som såg det, att min medryttare (som för övrigt är vuxen) lånat ut min ung-hingst till en person ute i skogen. (troligen dessutom under 18 år) Satt och red på en lerig volt. Jag vet inte om jag ska tycka det är okey o göra så?

Du får helt enkelt känna igenom det själv...Personligen hade jag blivit förbannad och avslutat med personen...när det väl skett en miss i förtroendet (iallafall för min del) är det svårt att känna sig trygg till 100% igen och det e väl bland det viktigaste med en medryttare att man ska kunna koppla av när denna sköter ens häst??

Vad anser ni om medryttare som lånar ut hästen till annan ryttare utan ägarens vetskap?

Nu har jag ingen medryttare och det är heller inte aktuellt...

MEN!!!

"Tack o hej, leverpastej!" skulle jag säga.

Så gör man bara inte. Ställer medryttaren en fråga, om det är OK att en kompis hänger med till stallet och kan få sitta på hästen ett par varv, skulle jag väl inte dö. Men om medryttaren tog ut kompisar och lät dem rida utan min vetskap, då vore denne person inte medryttare hos mig mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 038
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25