Låna sto och ägaren vill stå som uppfödare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
Sv: Låna sto och ägaren vill stå som uppfödare.

KL
Vi har lånat ut ston och haft olika villkor. Vid något tillfälle var det privatperson som var helt ointresserad av att stå som uppfödare och då gjorde vi det naturligtvis. Vid andra tillfällen har det varit uppfödare som lånat magen och då har vi avtalat om att uppfödarskapet tillfallit den som lånat stoet.

Har möjlighet att låna ett fint sto och ägaren vill stå som uppfödare,hur resonerar ni om det?:confused:
Jag blir lite kluven ang. det och om nu fölet blir jättefint och man ska visa det så är det ju kul att stå som uppfödare på det,man har ju betalat för allt själv?
Vad tycker ni att man ska göra och säga.

Har du betalat alla avgifter för stoet samband med seminering, och 11 månaders dräktighet, är det självklart att det är du som skall stå som uppfödare, ingen annan.

Nej, det håller jag inte alls med om! Självklart är att det är hästägaren som bestämmer villkoren, det är deras häst. Sen kan man försöka förhandla, men det är ingen som kan tala om vad som är rätt eller fel för dem. Gillar man inte deras villkor så låt bli och hitta ett annat sto. Eller köp ett. Det spelar ingen roll hur 100 andra skulle göra, för just det här stoet kan man inte få stå som uppfödare till avkomman, så vill de som bestämmer ha det och det får man gilla.

Nej, det håller jag inte alls med om! Självklart är att det är hästägaren som bestämmer villkoren, det är deras häst. Sen kan man försöka förhandla, men det är ingen som kan tala om vad som är rätt eller fel för dem. Gillar man inte deras villkor så låt bli och hitta ett annat sto. Eller köp ett. Det spelar ingen roll hur 100 andra skulle göra, för just det här stoet kan man inte få stå som uppfödare till avkomman, så vill de som bestämmer ha det och det får man gilla.

Jag undrar om det inte står på svenska vamblodiga hästens hemsida el liknande hur det "bör" vara. Jag leasade en mage på ett sto, jag tog henne på foder under tiden. Har man hästen på foder stod det någonstans att fodervärden bör vara uppfödare av fölet oxå.
Jag TROR det va på den hemsidan det stod. Hur som helst så tycker ja det är upp till ägaren hur det ska va.

Ja alltså för mig är det samma sak som att vara fodervärd och använda hästen till ridning och vara fodervärd och använda hästen till avel. Ägaren utsätter stoet för en risk i vilket fall som. Vad det gäller just risken med stoet och vad som kan hända är det viktigt att ett kontrakt behandlar både det och försäkringsfrågan. Om jag skulle lånat ett sto för avel hade jag absolut velat stå som uppfödare, och jag hade själv inte velat stå som uppfödare om jag hade lånat ut ett sto där det gjorts ett hingstval jag inte kan stå för.

Jag undrar om det inte står på svenska vamblodiga hästens hemsida el liknande hur det "bör" vara. Jag leasade en mage på ett sto, jag tog henne på foder under tiden. Har man hästen på foder stod det någonstans att fodervärden bör vara uppfödare av fölet oxå.
Jag TROR det va på den hemsidan det stod. Hur som helst så tycker ja det är upp till ägaren hur det ska va.

I ASVH reglementet har det åtminstone tidigare stått att den registrerade ägaren till stoet automatiskt blir uppfödare på avkommorna om man inte skickar in ett fodervärds kontrakt som styrker att man faktiskt lånat stoet.

Ja alltså för mig är det samma sak som att vara fodervärd och använda hästen till ridning och vara fodervärd och använda hästen till avel. Ägaren utsätter stoet för en risk i vilket fall som. Vad det gäller just risken med stoet och vad som kan hända är det viktigt att ett kontrakt behandlar både det och försäkringsfrågan. Om jag skulle lånat ett sto för avel hade jag absolut velat stå som uppfödare, och jag hade själv inte velat stå som uppfödare om jag hade lånat ut ett sto där det gjorts ett hingstval jag inte kan stå för.

Där har du en poäng!
Dock så har jag varit så fräck att jag skrivit in i mina kontrakt att jag kräver att fölungen dels ska vara berättigad till huvudstambok = godkänd hingst är krav och sen att jag om jag tycker hingstvalet är tokigt kan säga nej.
Om jag nu ska låna ut mitt sto så vill jag ju inte slösa ett år på att ta fram en "dålig" avkomma även om det inte står min plånbok, det gynnar ju inte hennes avelsvärde eller syskonen.

Jag tycker det mest rättvisa är att bägge står som uppfödare, som neve skriver så har ju ägaren investerat en del, kanske köpt stoet för dyra pengar, tidigare tävlat den, betäckt innan och fått bra avkommor etc.

Jag skulle, om jag lånade, aldrig gå med på att inte stå som uppfödare alls, däremot delat - självklart.

Lånar tråden lite.
Jag är i samma situation och jag skulle gärna kunna tänka mig att stå som delad uppfödare med ägaren och jag kan tänka mig att hon skulle tycka att det var ok. Jag har ju trots allt tagit alla kostnader och gjort allt jobb men det är ju hennes häst och hon hjälper mig med råd och tips. Hur gör man för få båda att stå som uppfödare?

När man skickar in registrerings papprena till ASVH så skriver man i bägges namn på blanketten... :idea:

Vad tycker ni att man ska göra och säga.
Jag tycker att man ska prata om det och komma fram till en lösning båda är mer än nöjda med. När båda parter känner att de blir nöjda så är dealen rätt. Känns det inte helt rätt för någon av partnerna ska man avstå från dealen och hitta en stoägare som man kommer överens med.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 956
Senast: tara
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka