Låna sto och ägaren vill stå som uppfödare.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tristan och Isolde
  • Startdatum Startdatum
T

Tristan och Isolde

Har möjlighet att låna ett fint sto och ägaren vill stå som uppfödare,hur resonerar ni om det?:confused:
Jag blir lite kluven ang. det och om nu fölet blir jättefint och man ska visa det så är det ju kul att stå som uppfödare på det,man har ju betalat för allt själv?
Vad tycker ni att man ska göra och säga.

Sv: Låna sto och ägaren vill stå som uppfödare.

Ni kan väl bägge stå som uppfödare? Så har jag gjort när jag låna ut ston.

Jag skulle kräva att stå som uppfödare, det är ju du som väljer hingst och står för alla kostnader så då är det ju du som är uppfödaren.

Tycker att den som betalar för allt kring fölet, alltså den som lånar stoet, ska stå som uppfödare.

Detta är ju en bra ide för stoägaren tar ju ändå en risk med att låna ut sitt sto! och den som föder upp fölet (vill säga den som betalar alla kostnader) ska givetvis stå som uppfödare!!!

Har möjlighet att låna ett fint sto och ägaren vill stå som uppfödare,hur resonerar ni om det?:confused:
Jag blir lite kluven ang. det och om nu fölet blir jättefint och man ska visa det så är det ju kul att stå som uppfödare på det,man har ju betalat för allt själv?

Att låta ägaren stå med som uppfödare är att ganska lågt pris att betala för att dom är beredda att riskera sitt sto med en fölning för att du ska få en fölunge. Annars tycker jag att du får vara beredd att kompensera dom på annat sätt för att du får ha tillgång till deras häst.

/Camilla

Håller med dig! Men man får ju ändå tänka på att ägaren till stoet "slipper" omkostnader för stoet under tiden ts lånar stoet....så på ett sätt betalar hon ju ändå för sig tycker jag...sen kan det ju tyckas lågt med tanke på vad som kan hända, om man ska måla fan på väggen...:grin:

Jag lånade ut magen på mitt sto och då betalade "lånaren" allt runt betäckning, foder/strö etc, hovvård, ev veterinärvård under dräktighets och föl tiden. Lånaren stod även som uppfödare på fölungen. Förutom att jag "slapp" dessa kostnader så hjälpte de mig att rida in hästen samt visa den på kvalitetstävlan. Bra deal för alla !

Jag hade inte tyckt att det var okej om stoets ägare ville stå som uppfödare om jag står för alla kostnaderna för stoet och fölet. Eventuellt hade jag kunnat tänka mig att gå med på att både jag och stoets ägare stod som uppfödare. Fråga henne om bägge två kan stå som uppfödare och skriv med det i kontraktet, att båda ska stå som uppfödare till fölet.

Jag lånar i nuläget ett sto som är dräktig. Har lånat henne i 2 säsonger (hon fick även förra året ett föl). Jag har stoet hemma hos mig och står för alla kostnader inkl försäkring som är tecknad på avel och täcker upp till det belopp ägaren bestämt (om någonting skulle hända stoet).
Jag står som uppfödare på fölen och tror inte jag hade lånat stoet om jag inte fick det.

Det kan ju också bero på omständigheterna, har ägaren inte plats för stoet? Vill ägaren att stoet skall få föl men inte har råd själv att betäcka i nuläget? Är det du som vill låna och visat ditt intresse samt att många fler vill låna stoet för betäckning?

Dom ston jag har lånat har vi skrivit in i avtalen att jag står som uppfödare.
Fast är det ett bra sto så skulle jag inte tveka å skriva delat uppfödarskap.

Jag tycker inte det är helt fel, men det mest rättvisa är ju kanske att båda står som uppfödare!

Ägaren har ju trots allt betalat en kostnad för inköpet utav stoet och det är ju som sagt en risk med alla fölningar. (Jag räknar tex med att mina ston kostar ca 7000 kr per fölunge i bara inköp av stoet!)

Har lånat ut mitt ena sto två gånger och båda gångerna har jag stått som uppfödare. Jag har haft stoet hemma hos mig hela tiden och det är jag som har ordnat allt, från betäckning till fölning. De har i princip bara kunnat komma och hämta fölet när den har varit redo att lämna mamma.
De har självklart valt hingst själv och stått för alla kostnader så som hingsten och veterinärkostnader för föl och sto, medans jag har stått för mat, hovslagare mm till stoet. De har också betalt mig en summa för att få låna magen på mitt sto.
Detta har funkat bra för oss, se bara till att vara överens innan och skriv kontrakt.

Jag låner ju 2 ston eller man kanske ska säga magen på dom i år,båda kommer stå kvar hos ägarna.
Dealen är att jag väljer hingst,står för alla kostnader ang betäckning,står som uppfödare och betalar en fast summa vid 4 dagars levande föl.

Men Dobbis nu får du rapportera, vilka ston är det? Blir nyfiken ju! ;)

:D:D:D har du missat det :angel:;)
Ett Crelido RDH sto med elit och medaljmödene i flera led,syster till GK hingst mm

Och ett irländskt XX sto med suuuuuuper duuuuuuuuuuuuuper stam.:love:

Så nu var det väl tusan om inte jag ska få föl nästa år :devil:

Crelido damen,bild från danska stoprovet som 3 åring

XX damen (och här pratar vi xx modell belgian blue :D )

Shit, vilken bit! Hade aldrig kunnat gissa på att det var en xx. Men dom irländska fullbloden kan väl vara lite grövre, har själv haft ett rejält sådant.

Ah, Crelido-stoet visste jag ju om men inte det andra! Gud vad kul!! Har du hingstvalen klara? Du kan ju pm:a om du inte vill skriva här!

Kanske ska vara xxl istället för xx på den andra damen? :D

KL
För att återgå till ursprungsämnet så är det så i de allra flesta fall bl a juridiskt att den som är ägare till stoet när hon fölar också med automatik är uppfödare av fölet. Vill man sedan ha det på något annat vis får man göra egna avtal om vad som ska gälla.
När det gäller ridhästavel så har inte uppfödarskapet lika stor betydelse som t ex inom travaveln. Det handlar ju mest om äran med ridhästar med det kan handla om betydande penga summor för travhästar i premier och procent på insprungna pengar.

Olika rasföreningar har också lite olika tolkning av hur det ska vara och vad som ska kallas för uppfödare. För ett antal år sedan hade t ex ASVH två benämningar för det. Dels född hos (den som faktiskt ägde stoet vid fölningen) och uppfödd av (den som ägde avkomman efter avvänjning). Detta innebar att om man köpte ett föl så hamnade man som uppfödd av den och den som idag hade kallats för uppfödare hade fått nöja sig med född hos.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 956
Senast: tara
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka