Låna hem hund på prov - hur skriver man?

Lupin

Trådstartare
Finns det någon här som har någon bra förlaga på hur man kan skriva papper när man lånar hem en hund på prov, inför ev köp? Jag står ev i begrepp att köpa en omplacering, men vis av gammal skada har vi kommit överens om att låna hem hunden ett par veckor, innan vi bestämmer oss, vilket säljaren gått med på.

Vi betalar alltså inte köpesumman förrän senast den sista dagen (30/5 blir det förmodligen i så fall). Eller självklart före, ifall vi känner att allt stämmer redan tidigare. Säljaren får ju behålla alla papper och stamtavla under tiden och sedan skrivs köpekontrakt som vanligt.

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med hur man kan/ska formulera sig när man lånar hem en hund på prov! :)

Sv: Låna hem hund på prov - hur skriver man?

Kan du inte kolla på liknande avtal för häst och skriva ett liknande?

Jag har alltid gjort som så att man har skrivit ett vanligt köpekontrakt och man har betalt hunden.
MEN! Med öppet köp!
Öppet köp innebär att man får lämna tillbaks och få pengarna tillbaks.(hela summan alltså)
För att det inte ska bli orimligt så har jag satt ett datum för öppet köp.
I regel max 2 månader, har man inte bestämt sig på två månader, då lär man aldrig göra det...

Efter att öppna köp tiden har gått ut, så gäller SKK`s vanliga återköp med prisavdrag.

Har gjort så av den orsaken att du blir det ingen disk. om vem som äger hunden, om det skulle hända något så är det ägaren som har ansvaret,
Har också skrivit över försäkringen, är det samma bolag så är det inga problem att flytta den igen, om i fal nya ägaren trots allt vill lämna tillbaks hunden.
(man betalar bara för den tiden man har försäkringen, tecknar man tex för halvår, men bara har hunden tex i 1,5 månad, så kommer försäkringsbolaget att skicka tillbaks pengarna vid uppsägning - för den tiden man haft hunden)

Det här tycker jag är viktigt, skulle aldrig lämna ut en hund på prov och vara ängslig för att jag kan bli skadestånds skyldig för något hunden har gjort, och som jag inte på något sätt hade kunnat styra...
Öppet köp är praktiskt för båda parter.
Med öppet köp är köparen trygg med att fungerar det inte, så är det bara att lämna tillbaks, inga pengar riskeras.

Tack för tipset! Var hittar man ett sådant?

Hmm, det fungerar nog för dig, eftersom du är uppfödare? Men som luttrad, misstänksam köpare vill jag inte lägga ut 9000 kr för att sen behöva dra det i rätten ifall säljaren (privatperson) vägrar ta tillbaka och returnera pengarna pga att de redan har gjort av med dem under de två provveckorna. :crazy:

Vi vill inte bli sittandes med en "omöjlig" hund och bli tvungna att omplacera/sälja i vår tur...inte rätt mot hunder för den delen heller. Det handlar om högst 2 veckor, troligtvis mindre. Vill få en chans att kolla att det stämmer att hunden verkligen älskar alla, är rumsren, inte har några konstigheter för sig... :grin:

Om du inte har fötronde för uppfödaren AVSTÅ!!
Världen är full av omplacerings hundar!!
9.000:- låter väldigt mycket för en omplacerings hund...
Vad är det föär ras och hur gamal?
Får du ett frisk intyg på den?
Annars AVSTÅ!

Kontraktet är det inte du som köpare som ska skriva ihop, utan säljaren.
Du läser igenom (noga) och skriver på.

Fast jag förstår faktiskt att man kan ha hittat en uppfödare som man trivs med men som man ändå inte litar till 100% på.. Man känner ju oftast inte uppfödaren och dom flesta som säljer "saker" är ju trevliga, åtminstone i början.:angel:

Om du inte har fötronde för uppfödaren AVSTÅ!!
Världen är full av omplacerings hundar!!
9.000:- låter väldigt mycket för en omplacerings hund...
Vad är det föär ras och hur gamal?
Får du ett frisk intyg på den?
Annars AVSTÅ!

Kontraktet är det inte du som köpare som ska skriva ihop, utan säljaren.
Du läser igenom (noga) och skriver på.

Men snälla du, jag köper inte av uppfödaren utan av personen som köpte hunden som valp. Har sett dennes köpekontrakt, så jag vet att det inte är någon vandringspokal i alla fall. Valppris på rasen är ca 13000 kr och hunden är två år gammal och självklart får jag ett friskintyg på hunden. Säljaren ringde för en stund sedan och berättade att h*n fått tid hos vetten på måndag.

Säljaren är inte så bevandrad i det här och skulle förmodligen låta mig ta hunden på prov utan papper oss emellan. Men av omtanke om säljaren, så vill jag gärna bistå med det jag kan. Jag fick ett väldigt bra intryck av både säljaren och hunden, när vi var och hälsade på igår. Men vis av gammal skada tänker jag köra efter det gamla ordstävet "bättre förekomma än förekommas". Säljare vill sälja och min erfarenhet i höstas är att somliga påstår vad som helst och kan ljuga en rätt upp i ansiktet om det behövs. :grin:

Det känns väldigt tryggt och bra för mig att säljaren tyckte det var ok att vi fick "prova på" varandra ett slag innan vi genomför köpet och att h*n genast accepterade att fixa vetintyg. :)

Fast jag förstår faktiskt att man kan ha hittat en uppfödare som man trivs med men som man ändå inte litar till 100% på.. Man känner ju oftast inte uppfödaren och dom flesta som säljer "saker" är ju trevliga, åtminstone i början.:angel:

Jag har erfarenhet av att köpa hund (valp) av uppfödare också...och det finns gamla rävar bland sådana med. Som köpare ska man alltid vara skeptisk, det är i alla fall min erfarenhet. Jag har varit tokigt blåögd tidigare och vill gärna tro att jag lärt mig något.

Nu skrev jag "omplacering" och "säljaren" i mitt första inlägg. Om det hade handlat om en uppfödare så hade jag skrivit det. Och om det hade varit en uppfödare jag skulle köpa av, så hade jag förmodligen, trots allt, gjort som Zqathan föreslog. Eller så hade uppfödaren tyckt det var ok med att låna ut på prov. En uppfödare kan man dessutom kolla upp lite mer än en privatperson och i vilket fall som helst så måste ju båda parterna känna nån slags ömsesidigt förtroende för att en affär ska bli av. :)

Jag håller helt med dig! Önskar dig lycka till med ditt eventuella hundköp:)

Tack ska du ha! Jag hoppas så att det blir rätt den här gången. Och jag kommer att avstå vid minsta lilla tecken på nåt skumt eller konstigt. Efter upplevelsen i höstas blev jag närmast totalt avskräckt från allt vad hundar heter. :crazy:

Jag tycker att du gör helt rätt att se till att ni har allt på papper innan hunden flyttar in. Det gör allt så mycket lättare då båda parter kan gå tillbaka och läsa exakt vad man kom överens om. Gör kontraktet detaljerat för sådant som kan inträffa under tiden du har hunden på prov. T.ex kan ni ju skriva att ansvaret för hunden är ditt under provtiden. Reglera också vad som händer om hunden skulle skada sig. Det är så mycket lättare att komma överens innan än efteråt.

Förlåt misuppfattade...
Ja, då förstår jag, hade också gjort som du i det här fallet.
Ett avtal bör nnehålla att du har hunden på prov till #datum#
Att du har fullt ansvar under den tiden.
Försäkringsbolag och försäkrings numer, samt att du står för självrisken under prov tiden.
Köpesuman (om du bestämer dig för köp) bör också stå med, så säljaren inte plötsligt ska ha mer betalt....

Jag tycker att du gör helt rätt att se till att ni har allt på papper innan hunden flyttar in. Det gör allt så mycket lättare då båda parter kan gå tillbaka och läsa exakt vad man kom överens om. Gör kontraktet detaljerat för sådant som kan inträffa under tiden du har hunden på prov. T.ex kan ni ju skriva att ansvaret för hunden är ditt under provtiden. Reglera också vad som händer om hunden skulle skada sig. Det är så mycket lättare att komma överens innan än efteråt.

Tack för inputsen! :)

Förlåt misuppfattade...
Ja, då förstår jag, hade också gjort som du i det här fallet.
Ett avtal bör nnehålla att du har hunden på prov till #datum#
Att du har fullt ansvar under den tiden.
Försäkringsbolag och försäkrings numer, samt att du står för självrisken under prov tiden.
Köpesuman (om du bestämer dig för köp) bör också stå med, så säljaren inte plötsligt ska ha mer betalt....

Inte ska du be om ursäkt... Jag kunde varit tydligare i TS. :angel:

Skönt att höra att jag har stöd av andra i mitt upplägg. Och tack för tipsen! Tex ang köpesumman...det hade jag inte ens tänkt på själv. Inte så roligt om säljaren skulle försöka få ut mer, även om jag inte tror det. Men så har jag ju blivit dragen vid näsan tidigare. :o

Jag har t.o.m. beställt tid för ögonlysning, eftersom det rekommenderas för rasen och enligt säljaren är det inte gjort. Jag förklarade läget för veterinären och h*n förstod till fullo. Ska be vetten kolla knäna med (patella), även om det inte är något som krävs för rasen. Men allt man kan få reda på innan köp är ju av värde. Det hade varit lite snopet om jag köper hunden och den visar sig ha PRA och att det dessutom visar sig vara anledningen till försäljningen. Det finns ju inget som säger att säljaren inte har kollat ögonen och sen hållt på papperna, pga att hunden inte blev godkänd. Jag blir hellre av med 485 kr (för ögonlysningen) än betalar 9000 kr och står med en defekt hund.

Hur funkar förresten det här med dolda fel när man köper en hund, som inte fyllt tre år? Uppfödaren har ju ansvar för sina valpar i tre år vg dolda fel, gäller det även när hunden byter ägare? Hundens båda föräldrar är ögonlysta UA (flera gånger dessutom), men det är ju ingen garanti för avkommorna. Faller PRA under dolda fel när föräldrarna är UA? Täcker försäkringen ev behandling i så fall? :confused:

För PRA finns ingen behandling, och en ögonlysning kan inte hållas inne med. Alla ögonlysningsresultat rapporteras oavsett vad ägaren vill.

Fast, det var veterinären jag pratade med som sa att ägaren kunde hållt på papperna och låtit bli att skicka in dem? :confused:

Ok, PRA går inte att fixa. Men faller det på något sätt under dolda fel och på vilket sätt och vad händer i så fall? *nyfiken av mig!*

Fast, det var veterinären jag pratade med som sa att ägaren kunde hållt på papperna och låtit bli att skicka in dem? :confused:

Ok, PRA går inte att fixa. Men faller det på något sätt under dolda fel och på vilket sätt och vad händer i så fall? *nyfiken av mig!*

Då kan den veterinären inte vara auktoriserad ögonlysare. Ögonlysningsintyget skickas alltid in för central registrering, även för raser där ögonlysning inte är krav för att få regga valpar.

Om det debuterar innan 3 år så borde det falla inom ramen för dolda fel. Vad det resulterar i rent konkret vet jag inte, men rimligtvis är det så att uppfödaren tar tillbaka hunden och avlivar den och köparen får tillbaka pengarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 704
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 726
Senast: Johanna1988
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 271
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Jag ska omplacera en vuxen hund, vill lämna hunden på prov först och imorgon kommer en potentiell köpare för att hämta hunden. Det är en...
Svar
3
· Visningar
2 766
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka