Lån av transport och försäkring...

godishanna

Trådstartare
Jag hör till de hästägare som inte har egen transport utan brukar låna av vänner (oftast de som har häst i samma stall). Nu hörde jag för att tag sen att försäkringen inte gäller om det skulle hända något med ett lånat släp... varken min eller den jag lånar av lät det som. Kan detta verkligen stämma? Isåfall kör väl hur många som helst runt oförsäkrade med hästen... Någon som kan reda ut detta? :confused:

Sv: Lån av transport och försäkring...

Nja, det kan ju vara så att släpets försäkring inte täcker uthyrningsverksamhet (det gör det ju aldrig om man äger som privatperson, försäkrar som privatperson och sedan har någon form av verksamhet som t ex uthyrning).

Sedan finns det ju INGEN försäkring som täcker det hästen ställer till med i släpet. Har man en vild häst som tar sönder släpet på något sätt täcks alltså detta INTE av försäkringen, utan det får man snällt betala själv.

:bump:Jag trodde att det var bilens försäkring som täckte om det blev en bilolycka..Nu blev jag osäker, man kan nog ringa bilens försäkringsbolag och höra så man vet exakt.:bump:

TRAFIKFÖRSÄKRING går på motorfordonet (som drar).

Men vill man ha ersättning för vagnskada (om släpet blir skadat, brinner, stöld etc) så måste man ha någon form av försäkring på det.

Rätta mig gärna om jag har fel... Men finns det inte något bolag som har kommit med en försäkring även för det som hästen ställer till med? Har för mig att jag hört detta någon stans, men har inte så bra koll på vart. Men premien borde ju bli därefter så frågan är om det är lönt. Själv låter jag släpet vara oförsäkrat då det är av äldre modell och jag har minimerat riskerna för stöld och brand...

Folksam har tidigare gått ut med att deras försäkring är den enda som täcker vissa detaljer, men de har fått backa på marknadsföringen då den inte alls täcker det hästen ställer till med. Det gäller i de fall räddningstjänsten får skära ut hästen vid en olycka. DÅ täcker det i vissa fall skador som räddningsverket gjort.

Vi har våra släp helförsäkrade (samtliga), det går på några hundralappar om året och känns värt det på dessa nyare släp.

När jag hyr från en uthyrningsfirma brukar jag fråga om de är försäkrade och ibland säger de att försäkringen ingår i hyran. Antar att jag då är så skyddad som det är möjligt.

Uthyrningsställena har sällan/aldrig sina släp försäkrade. Däremot kan de ju välja att ge kunden försäkring för en del av hyran, så slipper kunden stå för skador. MEN det hästen ställer till med täcks inte, då har man ett väldigt snäll uthyrare.

Det är bara att läsa det finstilta på avtalen...

Rätta mig gärna om jag har fel... Men finns det inte något bolag som har kommit med en försäkring även för det som hästen ställer till med? Har för mig att jag hört detta någon stans, men har inte så bra koll på vart. Men premien borde ju bli därefter så frågan är om det är lönt. Själv låter jag släpet vara oförsäkrat då det är av äldre modell och jag har minimerat riskerna för stöld och brand...

Sveland har en försäkring som KAN gå in o täcka ev skador som hästen orsakar MEN bara om hästen ifråga oxå är försäkrad i samma bolag :angel:
De flesta uthyrningsbolag har släpen försäkrade med "helfösäkring", men detta täcker INTE skador som hästen orsakar!

De flesta uthyrningsbolag har släpen försäkrade med "helfösäkring", men detta täcker INTE skador som hästen orsakar!

INGEN av de uthyrar vi känner har försäkrat sina släp. Ingen. Med 20-60 st släp i uthyrningsverksamhet - hade de haft släpen försäkrade hade dagshyran legat på strax över 1000 kr.

DÄREMOT ger de ju hyrestagaren försäkring, ofta mot tillägg. Men de återförsäkrar dem sällan i sin tur

jagh ar hört att försäkrningen täcker inte om hästen har sönder transporten inifrån, utan endast inifrån. men skulle skadan vara skedd får man väl gå lös med en yxa eller så utifrån:angel:

jagh ar hört att försäkrningen täcker inte om hästen har sönder transporten inifrån, utan endast inifrån.

Jag förstår ingenting av det du skiver ovan. Inte ett dugg. Inifrån är ju inifrån.

Att uppmana till försäkringsbedrägeri (slå sönder själv) är en uppmaning till brottslig handling.

De flesta mackar el dlikt har sällan sina vagnar helförsäkrad, men den vagnen jag hyrde innan jag köpte egen var helförsäkrad. Det var inte från något uthyrningsföretag utan ett företag som handlade/sålde hästsläp o hade några begagnade vagnar som dom hydre ut.
Mycket riktigt så har tex mackar oftast en "tilläggsförsäkring" som du kan teckna men den täcker i princip lika med noll när det väl händer ngt..:angel:
En vanlig helförsäkring på en hästtransport täcker oftast inte skador som hästen orsakat, däremot om du råkar backa in i något som tex missbedömer höjden o taket skadas så är chansen stor att bolaget tar det.
Men tyvärr är försäkringsbolagen medvetna om hästars kapacitet att ställa till det o är mkt restrektiva mot att försäkra hästsläp..
Som jag skrev tidigare så har tex Sveland en försäkring som ska täcka även vissa skador som är orsakade av hästen, men ENDAST om hästen ifråga oxå är försäkrad rätt i samma bolag.:angel:

Det stämmer tyvärr.

Försäkringsskyddet kan gås igenom så här.

Din hemförsäkring täcker inte skador på lånat motorfordon eller släp. Där kan du alltså inte få någon hjälp om något händer utan du är hänvisad till försäkringen som finns för hästtransporten.

OM den du lånar av HAR en försäkring vill säga... så gäller den oftast inte (se ovanstående inlägg för undantag) för skador som hästen har orsakat. Däremot gäller de flesta försäkringar för skador på grund av att du kör på något etc.

Det är alltså en rätt stor risk man tar om man lånar ett släp. Eller om man lånar ut...

Jag har en transport som jag lånar ut till vänner eller grannar. Den är försäkrad i Folksam och jag betalar 450 kr om året. det tycker jag att det är värt.
Mitt tak blev skadat när transporten var utlånad, fick en spricka på 1 meter. Vi fick byta hela taket. Det skulle annars ha kostat oss 17000 kr, men behövde bara betala självrisk på 1200 kr.
Den som lånar min transport får stå för självrisken om något skulle hända.

Självklart är försäkringspengarna väl placerade. Men det svarar ju inte på frågan om det verkligen täcker när det gäller.

Som t ex om hästen åsamkar transporten skada, om det är lånad transport etc.

Försäkringarna gäller om du inte hur släpet utan lånar det gratis, om du däremot hyr svart & uthyraren inte har tillstånd för sån verksamhet så kan försäkringsbolagen vägra ersätta om ngt händer.
Om hästen orsakar skada inne i släpet så finns det bara ett bolag som ersätter detta.

Om hästen orsakar skada inne i släpet så finns det bara ett bolag som ersätter detta.

Men hallå!!! Säg vilket det är då!;) Var inte så hemlig.

Fast jag ska nog inte hyra ut mitt iaf, verkar riskabelt. Har det försäkrat, men det gäller bara skador utifrån sas, ca 56 kr/mån.

Folksam har tidigare gått ut med att deras försäkring är den enda som täcker vissa detaljer, men de har fått backa på marknadsföringen då den inte alls täcker det hästen ställer till med. Det gäller i de fall räddningstjänsten får skära ut hästen vid en olycka. DÅ täcker det i vissa fall skador som räddningsverket gjort.

Kan det vara detta missförstånd, att Folksams täcker hästens eventuella skadegörelse?

Jag driver en bensin station och vi hyr ut hästsläp. Så länge släpet är kopplat till ett drag fordon är det drag fordonets försäkring som gäller.
Från kopplat är släpen stöld, brand försäkrade.

För skador som hästen orsakar täcker inte försäkringen. Vi har ett speciellt papper som kunden får skriva på där detta står.

Vad jag hört så har folksam en försäkring man kan teckna separat som täcker det hästen orsakar, men den försäkringen är så dyr så det lönar sig knappt att ha den. Kanske om man dagligen kör häst i släpet, så kan det vara en ide.

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka