Lån av transport och försäkring...

Sv: Lån av transport och försäkring...

Jag smällde med ett släp som inte var mitt för ett par år sedan och det släpet var försäkrat så de fick ett helt nytt släp efter smällen (det gick inte att laga). Dock, innan ägaren hade hittat försäkringspapperena (han visste inte om han hade det försäkrat eller inte) så kollade vi upp det även på min bil och det visade sig att även min bils helförsäkring skulle täcka den vagnskadan som orsakades på släpet.

Ja Folksam har en lite annorlunda försäkring, men nej den täcker inte skador som är orsakade av hästen på insidan av transporten. Speciellt dyr är den inte utan det kostar som mest runt 1000-lappen per år.

Nu kommer jag inte exakt ihåg vad försäkringen täcker men har för mig att det har att göra med om tex brandkår måste klippa upp transporten för att få ut hästen (men jag är osäker som sagt, så är det någon som vet exakt vad försäkringen täcker så rätta mig gärna).

Mvh

Tora

Det ska finnas en försäkring man kan teckna som täcker det hästen gör, och jag hade för mig att det var folksam. Kollade nämligen upp det när vi började med häst släp uthyrning.

Det kan varit något annat bolag, pratade med ganska många. Det var enligt dom en ny sorts försäkring (det här va ca 3 år sedan) men den var jätte dyr.

Försäkringen du menar är en helt annan.

MVH Russin8

Kolla inlägg 6 i denna tråd. Folksams var liksom inte så bra som den utmålades vara ...

Jag smällde med ett släp som inte var mitt för ett par år sedan och det släpet var försäkrat så de fick ett helt nytt släp efter smällen (det gick inte att laga). Dock, innan ägaren hade hittat försäkringspapperena (han visste inte om han hade det försäkrat eller inte) så kollade vi upp det även på min bil och det visade sig att även min bils helförsäkring skulle täcka den vagnskadan som orsakades på släpet.

Jag orsakade en skada på ett annat släp med min släpvagn som inte hade någon egen försäkring. Då täckte bilens försäkring (som är helförsäkrad) endast den påkörda vagnens skador. De skador som blev på min egna släpvagn fick jag stå för själv. Gissa om hästtransporten har egen försäkring nu:angel:

Vad har du din bil försäkrad någonstans som täcker den egna transportens skador? Min bil är försäkrad i Volvia och dom täcker m a o inte den egna vagnens skador vid olycka.

Jag hade min bil i Aktsam, om jag inte minns fel, har haft några bilar under åren.. Vi kollade noga upp det då det dröjde ett par dagar innan han hittade sina papper på släpet, så min försäkring skulle ha tagit det, men nu hade släpet en egen försäkring så det behövdes aldrig till.

Nu leasar jag en vagn av ett företag, de håller den försäkrad i leasingavgiften.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka