Tror du har missförstått mig totalt då. Jag vill bara att man ska ta sitt ansvar fullt ut om man skaffar en stor, stark brukshund med vakt i sig. Oavsett om man anser att risken är liten att den tex ska bita nån eller ej. Du kan ju tycka att man inte behöver ta det på så blodigt allvar, fine, men jag gör det.
Återigen, vill man ha en brukshund och låta den springa runt och vakta gården så gör det, men då tar man ansvaret för hur den kommer agera också. Om man ser det som en obefintlig risk så okej, men jag ser det som att det är ett riktigt ansvar man ska ta.
Träningen är som sagt inte för att hunden ska våga agera. Då missförstår du totalt. Jag anser att man gör ett grovt fel om man bara sticker och köper en schäfer och låter den springa runt och vakta som den finner bäst utan någon som helst träning eller uppfostran i avseendet.
Men ingen har ju sagt att någon ska köpa en schäfer, släppa den på en gård och inte uppfostra eller träna den överhuvudtaget utan låta den springa runt och göra vad den vill?
Jag förstår liksom inte ens vad du diskuterar om? Hunden ska vara ute med TS alt att de har inhägnat (eller båda?) och verka avskräckande för eventuella inbrottstjuvar utan att attackera det första den gör. För att ja. Det finns raser som absolut inte tolererar okända på sitt område utan dödar/skadar ordentligt också.