Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den senaste (en cairnterrier) fick somna in. Jag har alltid tänkt att jag ska ha hund igen, när det passar, och kanske att det passar nu eller snart. Jag är dock ganska villrådig vad gäller ras - har tidigare haft storpudel, riesenschnauzer och cairnterrier, min bror har haft grand danois och jag har periodvis passat en dvärgtax. Av dessa har jag tyckt i särklass mest om cairnterriern, både som ras och som individ, men skulle vilja ha en hund som passar bättre än vad han gjorde att ha med sig i stallet och helst också på ridturer. Jag söker väl ungefär följande:
- Medelstor
- Tycker om promenader/aktivt uteliv
- Någorlunda lättdresserad
- Lågt jaktintresse
- "Vettig" runt hästar - alltså varken överdrivet rädd eller väldigt påflugen
- Möjlig att ha med sig lös även om det inte händer så mycket - typ strosa runt på gården medan jag mockar
- Kunna slappna av och komma till ro inne - när jag jobbar så sitter jag inne vid datorn och vill då gärna ha en hund som kan "chilla" lite tills nästa gång vi ska ut
- Kunna vara ensam ett par timmar utan att det är en big deal
- Medelhög energinivå, absolut inte lättstressad
Och så har jag väl lite som jag INTE vill ha också. Önskar inte omfattande pälsvård och inte heller en "pälshund" med argumentet att "man kan klippa ner den". Jag vill inte ha en krullhårig hund (pudel, lagotto osv) och helst inte vit eller väldigt ljus (men färg är egentligen underordnat övriga egenskaper).
Jag är singel och bor ensam, så behöver inte en utpräglad "familjehund" eller "barnhund" (vad det nu är), men vill inte heller ha en utpräglad "enmanshund", utan en hund som vet att den är min (eller jag hundens), men som också gillar mina vänner, min dotter osv. Kanske inte alltför utpräglad vaktinstinkt (vår riesenschnauzer hade det, det blev lite jobbigt, han vaktade allt - matkassar, mamma, huset, vissa rum osv).